Tips behövs!

M

mystiquex

Såhär är det..
Tränar en 2 årig fullblodshingst som sedan ska iväg i "riktig" träning och gå löp. Vi har ett litet problem, det är som så att den här lilla gossen kan, mitt i en ridtur i skogen bara stanna, sen står han där blickstilla, helt lugnt men rör sig inte ut fläcken vad man än försöker hitta på för lösning. Han går när han själv vill gå igen.. =) detta kan hända några gånger på en ridtur, lite olika
För övrigt är hästen pigg och frisk med massor av energi, finns inga fel eller ont någonstans.
Vi har försökt att hästen framför går iväg, men det struntar han i, jag har försökt locka och pocka på alla sätt och visförsöka svänga han mm, allt man kan komma på och han går ju tillslut, men som sagt när han själv känner för det.
Ingen ide att bli arg på något sätt för då blir han lätt stressad..
Måste komma på något sätt att få bort detta för så kan han inte göra när han kommer till banan =)
Tips någon???

Sv: Tips behövs!

mystiquex skrev:
Såhär är det..
Tränar en 2 årig fullblodshingst

Sluta rida på unghästar! han är ju för fan bara ett barn!

/Migo
som tycker det är oförsvarbart djurplågeri.

De som inte har jobbat med fullblod vet nog inte hur mogna dessa 2-åringar kan vara, både fysiskt och psykiskt, så jag tycker att vi lägger ner diskussionen om huruvida det är djurplågeri eller inte.

En grundregel vid ridning av fullblod som ska gå löp är att aldrig lämna en unghäst på efterkälken. Oavsett om det är i skritt i skogen eller i canter på banan. Och som du skriver, det fungerar heller inte så som ni skulle vilja, utan han står kvar ändå.

Vad äter han för foder? Alla hästar som har överskottsenergi agerar inte ut det i bocksprång och liknande, utan de kan bli inåtvända istället och stressade inombords. Det kan leda till att de står still och slår rot mitt under ett ridpass. Eller att de börjar backa, m.m. Bara en tanke, annars vet jag inte vad det kan vara, även om jag har stött på problemet vid ett par tillfällen förut... Men med äldre hästar.

Tyvärr så låter det som att det är dags att bli arg, även om det leder till stress (?). Även om din häst ännu inte har hunnit växa på sig och uppfattas siom liten och harmlös, så är det bättre att ta diskussionen nu än senare, desto längre du väntar desto svårare kommer det att bli. De två åringar jag arbetar med just nu är inte så små och harmlösa längre så det bör bara vara en tidsfråga innan din börjar bli stor och stark. Det du tillåter nu kommer hästen att uppfatta som rätt och riktigt i framtiden. Ingen vill diskutera vad som är rätt o fel med en 500kg fullblodshingst som bestämt sig för att parkera någonstans.

Hingstar kan traditionellt vara ”grisiga” om det verkligen inte fungerat ”att bli arg” (vilket man kan bli på många sätt), så testa blinkers (har du inga du kan använda så testa med två stora nosludd på varje sida av tränset), det händer att hästarna skärper till sig. Ett alternativ är ju även att kastrera.

Anser du att hästen klarar att vara själv tycker jag inte att det är fel att lämna honom själv, hade jag gjort och jag har ridit in ett antal knäppgökar. Det är viktigt att du har en bra ryttare på som inte blir rädd om han blir orolig. Kanske just att rida själv (utan ledare, utan hästsälskap eller någon över huvud taget) gör att hästen tyr sig till ryttaren, vilket ridning går ut på. Många leder och logerar sina hästar så mycket att hästen tyr sig till människa på marken och därför struntar totalt i sin ryttare. Hästar är flockdjur och de måste förstå att deras flockledare är ryttaren och ingen annan. Accepteras inte detta får ryttaren helt enkelt ta sig en funderare och fundera ut hur flockhingsten hade hanterat situationen…

Ni som tycker att detta är djurplågeri, föreställ er att detta hade rört en 4årig, färdig vuxen hingst som stått i en hage = troligtvis aldrig blivit inriden, än mindre kunnat satsa på en kariär som elithäst. Kanske det till och med gått så illa att ägaren tvingats avliva pga att hanterings problem… Ett tipps är att ta er en titt på: http://www.isolaracing.se/taby 060415.htm Ser tex Mount Alexander eller Melley ut att lida? Två tvååriga hästar jag rider till vardags…
Föresten, ni kanske aldrig har varken hanterat hingstar eller unghästar, än mindre elithästar… Kanske ni skulle ta er tid och komma ut till någon av galoppbanorna och besöka en tränare?

Personligen tror jag att 14åriga gymnaster i VM lider mer skada än våra två åriga Fullblod, med tanke på att de både kan föla, ha en annan karriär och leva lyckliga i alla sina dagar efter sin elitkarriär som galoppörer…

Precis som andra elitpresterande individer hoss både djur och människa måste fullblodet för att kunna klara den påfrestning som det skall ha senare i livet, börja träna inte minst senor och lungor för kommande prestationer. Ett fullblod som kommer sent in i träning kommer alltså att löpa risken att inte hinna anpassa sin kropp för påfrestning mm. Fullbloden lider inte på något sätt och är dessutom avlade sedan 1600-talet för att vara just snabba och tåliga.

För att en skidåkare skall bli bra måste denne börja träna i tid, precis som fotbollspelare, löpare osv…

Ninniw skrev:
Det du tillåter nu kommer hästen att uppfatta som rätt och riktigt i framtiden. Ingen vill diskutera vad som är rätt o fel med en 500kg fullblodshingst som bestämt sig för att parkera någonstans.

Kanske just att rida själv (utan ledare, utan hästsälskap eller någon över huvud taget) gör att hästen tyr sig till ryttaren, vilket ridning går ut på. Många leder och logerar sina hästar så mycket att hästen tyr sig till människa på marken och därför struntar totalt i sin ryttare. Hästar är flockdjur och de måste förstå att deras flockledare är ryttaren och ingen annan. Accepteras inte detta får ryttaren helt enkelt ta sig en funderare och fundera ut hur flockhingsten hade hanterat situationen…

:bow: :bow: :bow:

Jag blir så ledsen när jag läser alla trådar på NH, hantering och fritidsridning, där människor inte kan rida ut på sina hästar för att hästen vägrar gå:eek: De tär så tragiskt. Och alla råd om att hoppa av:eek: och leda i tid och otid, t o m att sluta rida:eek: och jobba från marken och går promenader:eek: . Jag tycker så synd om alla som vill rida men där det inte fungerar för att hästen vägrar gå.:devil:

Där blir jag motsagd varje gång jag lägger mej i. Du skulle behövas där också, Ninni.

Tack.
Det tråkiga är att det inte är min häst, det enda jag gör är att rida på stället, vilket gör att man inte kan arbeta med dem så mycket som man egentligen vill.

Skälet till att han fortfarande är hemma är för att han har varit känslig och behövt mycket tid.
Kan det ha gått för långsamt?, eftersom han har så himla mycket enegi, som han gör utlopp för också, men kanske inte tillräckligt.
Det känns lite som att det blir nån slags kortslutning, han vet inte hur han ska "bete" sig och då stannar han upp och stänger av allt runtomkring.
Vi rider i grupp, på varierande stigar, skogar, fält.. när han stannar så händer det aldrig i galopp, utan bara när det går sakta.
Jag har inte ridit in så många åringar, kanske 12-13 st, så jag har inte stött på detta problemet tidigare.
Och ja han är redan stor och välvuxen =)

mystiquex skrev:
Jag har inte ridit in så många åringar, kanske 12-13 st, så jag har inte stött på detta problemet tidigare.

Konstigt, många av de som ger råd här på Buke, har aldrig ridit in en häst överhuvudtaget, ändå är de fullärda?:angel:

mystiquex skrev:
Det tråkiga är att det inte är min häst, det enda jag gör är att rida på stället , Skälet till att han fortfarande är hemma är för att han har varit känslig och behövt mycket tid. Kan det ha gått för långsamt? Jag har inte ridit in så många åringar, kanske 12-13 st, så jag har inte stött på detta problemet tidigare.
Och ja han är redan stor och välvuxen =)

Med tanke på att tränarna kanske får in ett snitt på 3-5 åringar varje år tycker jag att du har bra mycket mer erfarenhet än många andra, motsvarar ju 3-4års arbete i galoppstall ju… typ…

Rider du i ett inridningsstall eller hoss en uppfödare? Är det ett inridningsstall knutet till en specifik tränare har nog den som äger stallet en dialog med den kommande tränaren, kanske de tar beslutet att kastrera eller något annat ”radikalt”. Är det däremot du som skall rida in hästen och för en dialog med en hästägare som själv inte är särskilt rutinerad på att rida in hästen tycker jag att ni skall fundera på vad ni menar med att hästen är känslig och behöver mer tid. Mer tid till vadå? Han galopperar ju redan (det är vad vi gör med våra på banan också) så kanske träningen skall ökas för att stimulera individen? Eller växer han så att träningen bör minskas? Är det dags för en tränare att ta över? Osv.

minimi skrev:
Jag blir så ledsen när jag läser alla trådar på NH, hantering och fritidsridning, där människor inte kan rida ut på sina hästar för att hästen vägrar gå:eek: De tär så tragiskt. Och alla råd om att hoppa av:eek: och leda i tid och otid, t o m att sluta rida:eek: och jobba från marken och går promenader:eek: . Jag tycker så synd om alla som vill rida men där det inte fungerar för att hästen vägrar gå.:devil:

Där blir jag motsagd varje gång jag lägger mej i. Du skulle behövas där också, Ninni.

:bow: Håller med..............

Ville bara dela med mig av min glädje och berätta att allt gick jättebra idag =)

Tack för råd!

Vad skönt att det gick bra!

Tack för att ni tror att jag skulle kunna hjälpa! *fundersam* kanske jag skall ta mig en titt där någon dag…

minimi skrev:
:bow: :bow: :bow:

Ibland är det faktiskt enda möjligheten :) Det gäller att välja sina strider och om man inte vet att man går segrande ur skärmytslingen, så får man vara listig istället...annars är det lätt att råka ut för ett bakslag. Lösningen behöver inte vara att hoppa av, men ibland är det enda utvägen....

Trix skrev:
Ibland är det faktiskt enda möjligheten :) Det gäller att välja sina strider och om man inte vet att man går segrande ur skärmytslingen, så får man vara listig istället...annars är det lätt att råka ut för ett bakslag. Lösningen behöver inte vara att hoppa av, men ibland är det enda utvägen....

Man måsta ALLTID vara Listig! :banana: Och veta att man kommer att gå vinnande ur striden, är man osäker på om man gör det skall man låta någon som kan sköta jobbet. Det går inte att fysiskt vinna över en individ som väger typ *tänker så det knakar* 8ggr (?Eeeee, typ..) så mycket som dig själv. Jag anser dock att har jag en häst som inte uppförsig när jag sitter på, och det går så långt att jag hoppar av/ramlar av och leder, då har jag förlorat… Har tyvärr svårt att se en situation där att hoppa av och leda skulle lösa något problem, möjligtvis om problemet är att ryttaren är rädd och därför triggar hästen. Om hästen inte är halt eller liknande förstås. För du kan knappast räkna med att du som ryttare blir starkare på marken än i sadeln, tänker du kraftekvationsmässigt tror jag nästan att man kan räkna ut att du är starkare i sadeln… *försöker se det framförsig* Jag är det då definitivt, har jag märkt.

Förlorar jag i dag, kommer ”striden” att vara än värre i morgon. När det gäller unghästar är det därför en poäng i att ”ta dem i tid” innan de blir för stora och starka. Jag personliggen föredrar att ha suttit på dem så tidigt som möjligt, för att sedan låta dem ta det lugnt när det är isigt o dåligt underlag. Lite tankepaus samtidigt som snubbliga ben får slippa dåligt underlag. När den seriösa träningen sedan sätter igång har hästarna redan lärt sig att det är meningen att rida på dem och uppenbara sanningar ifrågasätts inte. Kanske det bör påpekat att bara för att man ”rider in” en häst tidigt innebär detta inte att man rider varje dag eller på något sätt belastar hästen! I okt behöver man kanske bara skritta runt i en kvart några ggr i veckan för att lärasig acceptera ryttaren, det får inte bli jobbigt utan skall vara roligt. Att bli riden skall ju vara något positivt ur hästens synvinkel.

Tyvärr så är vi ryttare alldeles för duktiga på att se oss runt i landskapet när vi rider och hitta objekt och situationer som vi tror att det finns en möjlighet att hästarna skall uppfatta som farliga. Vilket allt som oftast resulterar i att hästarna får lära sig vad som förväntas av dem, tex. Gröna soptunnor är farliga, i vattenpölar lever stora monster och lera är, när det befinner sig utanför favoritrullplatsen, detsamma som att trampa i glassplitter. Jag antar att det är en form av immanentlärande, hästarna lär sig av ryttarens omedvetna signaler.

Men somsagt, mina åsikter, och tur att alla inte tycker lika dant eller hur!

Jag kan ge dig ett väldigt konkret exempel på ett tillfälle när det enda raka var att hoppa av och leda :)

Jag köpte ett 3-årigt fullblod, aldrig startad, importerad från England.
Hon hade aldrig någonsin satt en hov i någon skog innan jag köpte henne. Att sitta på en häst som springer baklänges nedför en relativt brant backe bara för att hon upptäcker att det är nåt som stryker runt benen (sly o buskar) är en upplevelse ;) Vi har då haft våra resor och rädd är jag inte, då hade det definitivt inte fungerat.

Iallafall, ute på en ridtur så tvärstannar hästen, frustar och vägrar att ta ett steg framåt, går jag på henne så börjar hon backa, följt av stegring och tvärvändning i luften, det vet jag sedan tidigare. Provar iaf, och mycket riktigt, ju mer jag går på henne, desto stimmigare blir hon. Nu har vi backat och studsat en bra bit ifrån där hon stannade och jag får henne att tänka framåt igen. Innan vi kommer till det ställe där hon började krångla, hoppar jag av och leder henne förbi. Trots att hon nästan går på tvären och taktar, följer hon mig utan protester. Vi går fram och tillbaka ett par gånger, sedan sitter jag upp igen och rider förbi :bump:
Jag förstod inte förrän senare varför just det stället var så läskigt: det fanns ett grävlinggryt som hon tydligen kände lukten av, men inte jag.

Poängen med berättelsen är att genom att hoppa av och gå själv, visade jag att det inte fanns nåt farligt, jag vann eftersom jag efter det kunde rida förbi hur lugnt som helst och grävlingar är inte längre något hon behöver oroa sig för. På det sättet har jag löst flera knutar (bla att det är helt okej att gå genom strömmande vatten), hon litar på att jag inte sätter henne i skiten och vi har inte behövt ha en kraftmätning. Det enda som hon numera fortfarande tittar snett på är stora stenar med mossa på, förmodligen bor det troll där :)

Senast ändrad:

mystiquex skrev:
Såhär är det..
Tränar en 2 årig fullblodshingst som sedan ska iväg i "riktig" träning och gå löp. Vi har ett litet problem, det är som så att den här lilla gossen kan, mitt i en ridtur i skogen bara stanna, sen står han där blickstilla, helt lugnt men rör sig inte ut fläcken vad man än försöker hitta på för lösning. Han går när han själv vill gå igen.. =) detta kan hända några gånger på en ridtur, lite olika
För övrigt är hästen pigg och frisk med massor av energi, finns inga fel eller ont någonstans.
Vi har försökt att hästen framför går iväg, men det struntar han i, jag har försökt locka och pocka på alla sätt och visförsöka svänga han mm, allt man kan komma på och han går ju tillslut, men som sagt när han själv känner för det.
Ingen ide att bli arg på något sätt för då blir han lätt stressad..
Måste komma på något sätt att få bort detta för så kan han inte göra när han kommer till banan =)
Tips någon???

Mitt sto kunde "frysa" sådär ibland i början när jag red i skogen henne och jag var tvungen att "väcka" henne, för hon hamnade som i en egen värld, reagerade inte på någonting. Vid ett tillfälle böjde jag mig fram och drog henne lätt i örat, och det funkade! Sedan gjorde jag det vid de tillfällen som hon "frös" och om det är det eller om det bara är en mognadsfråga kan jag inte svara på, men hon "fryser" inte längre...

Trix skrev:
Det enda som hon numera fortfarande tittar snett på är stora stenar med mossa på, förmodligen bor det troll där :)

Nej det är rovdjur som ligger och trycker och bara den otäcka ryggen sticker upp ur marken:devil:

Skämt åsido kan jag inte svara för dej eller din häst vad du ska göra.

Själv håller jag med Ninniw jag känner mej säkrare på hästen. Jg har däremot varit med om flera otäcka situationer när jag ridit med kompisar som haft taktiken "hoppa och leda förbi". En tjej blev omkullslagen och översprungen två gånger. En drogs omkull av hästen och trampad i magen av en framhov.

En tjej råkade rida över ett jordgetingbo och fick panik, ist'ället för att galoppera därifrån när getingarna for upp, så hoppade hon av:eek: . Hon hann bara halvvägs, sen kastade hästen sig av sticken och hon föll, benet bröts .. Hade hon inte hängt halvvägs på väg ner så hade det inte hänt.

En gång för många år sen, red jag med en kompis när hästarna fick frispel och började bocka på en åker. hon åkte av och jag stannade och hoppade av min för att hjälpa henne, hon såg ut att slå sig.
Då ryckte sig det dumma stoet jag red loss och tygeln gick av och iväg for dom. Det hade aldrig hänt om jag inte varit tvungen att hoppa för att hjälpa henne.
Nu sprang två hästar i full fart hem, vilket kunde ha lett till olyckor, annars had ejag suttit kvar och klarat min, då hade hennes stannat med oss och inte ränt iväg.

Så även om man räknar upp hundra situationer där det kan upplevas rätt att hoppa av så har jag bara sett skräckexempel på motsatsen, och dessutom känner jag som Ninniw säger att på ryggen klarar jag hästen bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 950
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar