Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
hejsan! vill inflika att SFIC skulle visst kunna godkänna vissa av dom som är godkända som tinkrar oavsett vem som var först men definitivt inte alla eftersom STS anammar mångfalden och har många hästar som inte skulle bli godkända enligt rasstandarnden.Möjligen som korsning vilket SFIC också reggar så det finns fler möjligheter, så på sätt å vis kan man säja att det inte alltid är samma ras, Coben är väll endel utav det som STS godkänner om ni förstår? :) Tycker inte du ska ha en sån snäsig ton Pallas Athena, din häst är fin :)

Selja, jag får bara fråga, hur kan ni godkänna dessa hästar som IC's när de strider mot rasstandarden? (Ta bort http://)

http://hem.passagen.se/irland1/rastypadehastar/Belinda.jpg
http://hem.passagen.se/irland1/rastypadehastar/Gypsy_King.jpg
http://hem.passagen.se/irland1/rastypadehastar/Irish_Linnea.jpg

Rasstandarden saxat från SFIC's hemsida:

Generellt utseende:

Den irländska coben (I C) är en kompakt och kraftfull häst. Har en fyllig kropp, både vad det gäller benstomme och muskler. I C fungerar bra som en allroundhäst. Det är en välbalanserad och proportionerlig häst som står rakt och vinkelrätt och utgör en ståtlig och imponerande syn.

I C betecknas som en kraftig till tung häst.

Topplinje: Huvudet hålls stolt, bärs på en kraftfull, välvd, väl ansatt hals. Ryggen är kort och rak, sluttar försiktigt uppför mot en muskulös bakdel med tydliga och fylliga skinkhalvor (ryggraden ska inte synas) och ett försiktigt sluttande kors.

Hals: Halsen ska vara kompakt, kort men inte för kort. Den ska vara mycket muskulös, speciellt hos hingstar.

:(
Belinda och Gypsy King ser ut att vara unghästar,Gypsy King är jag ganska säker på att den är en ettåring på kortet.Som du kanske vet så växer hästar ojämnt,gäller alla raser,och vissa skillnader finns ju i alla raser,se bara på hbl'en!! Där finns det måååånga skillnader också,och de har också mååååånga ggr "gröna papper"

Den sistnämna,Irish Linnea, tycker jag ser ut att var fruktansvärt omusklad eller nästintill mager ut,bukig,men mager.
Obs! Detta är mina åsikter,och ingen annans,nån som undrar mer kan gärna messa mig.Jag bara kollar och jämför de kort ni visar upp,jag vet också hur min häst såg ut när vi fick henne och hur hon ser ut nu,och om du inte visste det innan så kan hästarna inte bli musklade utan ett vettigt jobb för det,och med en vettig foderstat.
Jag förstår inte bara vart du vill komma,och varför? :confused:
Må så vara att det är en å samma ras,men nu är de tyvärr uppdelade i två rasföreningar,kan inte var och en få tycka om sin häst utan att behöva vara rädd för att nån ska hoppa på personerna i fråga?

Glömde en sak..

Varför är det så viktigt att I.C'n ser perfekt ut enligt standarden för er? Ni vill ju tydligen inte ha den??
Och i hur många rasföreningar ser alla hästar perfekta ut enl. rasstandard??
Kolla in skillnaderna på ex. vbl-travarna,hbl och för att inte tala om ex. shettisarna..
Näe,lägg ner det hela och låt oss alla få :love: våra hästar som de är..

Vad är ni för några igentligen?
Det är helt rätt som amk säger. Belinda hade fallit ur kraftigt efter fölning och samma sak med Irish Linnea. Gypsy King är endast ett år på bilden. Exporterades sedan till Norge.

Glömde en sak..

Varför är det så viktigt att I.C'n ser perfekt ut enligt standarden för er? Ni vill ju tydligen inte ha den??

Menar du standarden eller hästen?

Och ett tillägg...
Det är privatpersoner som diskuterar här, inte förenings-representanter. Iaf inte från STS. Så det är inga officiella uttalandes som läggs ut på Buke eller nån annanstans, enbart privata hästägares synpunkter.

Så vi kan väl skippa "ni" och "er" i diskussionen :idea:

Jag menar I.C'n..

Och om vi skippar ni och er,hur ska vi då konversera? ;)

Vad jag ville ha fram är ju att det är himla mkt tjafs emellan rasföreningarna,och ja,jag är en privatperson som skriver mina åsikter och tankar.
Och för att förtydliga,så det jag menar mer er,är ju de som går in och letar efter hästar som ej är perfekta och ska lägga ut bilderna här och ha ett svar osv..Inget annat,jag kikar på samma bilder och bildar mig min egen uppfattning,men ser tydligen en annan bild än vad de andra gör,kanske för att min I.C har ändrat form sen jag fick hem henne och hon musklade på sig.Jag står definitivt på ingens sida,och är än så länge inte medlem nånstans mer än i ridklubben nästgårds,där våran I.C ska vara med i ponnylaget div.III dressyr.. :D

Nä men du säger ju att ni aldrig skulle godkänna vissa av de tinkerhästar som finns hos STS, fastän de ser mer ut som tinker/IC än de jag gav exempel på.

Man kan inte dra likhetstecken mellan tinker och ic. STS moderförening heter NTS i Holland och NTS har fått lov att ändra sin rasbeskrivning för att den låg för nära ICS's Irland, vår moderförening. ICS Irland var också två år tidigare än NTS. NTS hävdar att den hästtyp de beskriver kommer från England och vår hästras kommer som bekant från Irland. Det finns två föreningar för var sin ras, SFIC för irish (coulored) cob från Irland och SIS för tinkerhästen från England. Tinkerhästen har även, enligt NTS's beskrivning, rak skuldra som Shire'n men irish cob ska ha vinklad skuldra. Irish cob är ett klart kallblod medan STS gynnar mångfalden och godkänner även hästar med varmt blod i sig. Jordbruksverket har godkänt bägge föreningarna och då bör det inte bli något snack längre. De som har ett kallblod från Irland och som stämmer överens med Irish Cob (även dess korsningar) kan regga dem hos oss och de andra kan regga sina hästar hos STS.
Rasbeskrivning finns på
http://hem.passagen.se/irland1

Och för att förtydliga,så det jag menar mer er,är ju de som går in och letar efter hästar som ej är perfekta och ska lägga ut bilderna här och ha ett svar osv..

Ok, men jag tar mig lite då :o eftersom du drar alla STS-medlemmar under en kam. Jag håller inte på och letar efter argument för att "sätta dit" SFIC, jag vill hellre ha en diskussion om hästarna, eftersom det är i mina ögon om inte identiska så väldigt lika hästar. Som jag är väldigt förtjust i :love:.

hejsan! vill inflika att SFIC skulle visst kunna godkänna vissa av dom som är godkända som tinkrar oavsett vem som var först men definitivt inte alla eftersom STS anammar mångfalden och har många hästar som inte skulle bli godkända enligt rasstandarnden.

Lite förvirrad är jag nu...

vissa tinkrar skulle alltså kunna godkännas som IC? Dock inte alla, har jag förstått saken rätt då?

Men Selja skriver att det inte är samma ras och inga likhetstecken kan dras, eller?

Så i princip är det en vinklad eller ovinklad skuldra som skiljer hästarna åt?

Isåfall, då vet man vad man ska svara när folk frågar vad skillnaden är.. "Skuldran!" kan man svara ;)

:rofl:

Är det denna vinklade skuldra som gör att samarbete inte är tänkbart från SFIC?

Irland och England har varit samma land en gång i tiden (splittrades väl på 1900-talet?). Alltså var det på den tiden ett land, och eftersom både tinkern och ic'n kommer därifrån så kan man ju konstatera att ic'n är samma ras som tinkern eftersom båda rasföreningarna säger att hästarna kommer därifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar