Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
Holländska Tinkerstamboken har inte gjort några ändringar i sin rasbeskrivning sedan dom blev godkända år 2000 i enlighet med EU-riktlinjerna. Tillägg har däremot gjorts där Tinkerhästen delas upp i 3 olika sektioner, Vanner, Cob och Grai, scudder godkänns inte varken i Holland eller Sverige. STS har gjort detsamma och följer också moderstambokens rasbeskrivning. Så det som Maria/Selja skriver är felaktigt.

Så enligt Marias sista inlägg nu så gäller alltså inte det som tidigare gällt inom ICS att en hingst är godkänd om den inspekterats och bedömts vara tillräckligt rastypisk för att föras in i register och stambok som hingst??
Vilka hingstar är det då som finns på SFIC hemsida som samtliga benämns som "av ICS godkänd hingst"?? Inga av dessa hingstar är premierade av en certifierad godkänd hästavelsdomare. Kommer inoficiella premieringar att gälla som godkänd premiering enligt ICS?

Tinkerhästar (detsamma gäller för IC)kan ännu idag inte poängbedömas på avelsvärdering (premiering) eftersom de rasvisa kraven ännu ej är godkända för ens tidigast nästa år. Hästen är då i enlighet med de svenska avelslagarna "laglig" att betäcka med. För att sedan godkännas som avelshingst måste en viss, i enlighet med stamboken uppsatt reglemente för premiering, poäng erhållas exteriört och bruksprovsmässigt, och det är alltså detta som ännu ej kan göras här i Sverige.

Blanda nu inte ihop dessa inlägg med var STS har för synpunkter i denna debatt eftersom dessa inlägg är mina helt privata inlägg och endast beskriver fakta i saken och EJ redogör för någon offentlig ståndpunkt i frågan.

Och helt klart är Cob och Vanner detsamma som Irish cob , det kan ju alla med synen i behåll se :love:
Annars vore det ju också konstigt att vi typar in samma hästar i de respektive registren, eller hur??!
Det finns tom en del IC som platsar bra in under sektionen Grai också faktiskt! ;)
Tilläggas bör att ICS har all rätt att existera, det är det ingen som har ifrågasatt, denna diskussion gäller mer att föreningar och stamböcker med så lika hästar (läs identiska)som detta faktiskt är åtminstånde borde kunna arbeta paralellt sida vid sida och se varandra som en tillgång istället för en motståndare. Enligt mig kan detta endast bli möjligt om man kan hålla en öppen dialog, följa de regler och lagar som gäller i det land man verkar, samt att i ett första steg komma till den punkt där man kan sätta sig ner vid samma bord och påbörja en konstruktiv diskussion.

:rofl: :love:

De har fått ändra till steep shoulder istället för vinklad skuldra, vilket beskriver en Dubliner Workhorse. Sedan är det inte jag som påstår ett och annat utan det är regler som kommer från vår moderförening och som vi måste följa. Och det är ju du, Susanne Karlsson, som gör och har gjort absolut mest för att försöka sänka ICS. Sedan är det också STS som dubbelreggar ic (som redan är typade och reggade hos SFIC) och inte tvärtom, och det rör sig om 2 hästar. Timothy och Donna. Vad det gäller Paddie så vet jag inget mer än att jag har typat henne och Colorado hos föreningen Lunk i Kring och att de har nu ICS-pass bägge. Paddie var för övrigt med bland de första 4 ic jag tog in från Irland för snart 8 år sedan.
Lika lite som ICS Holland kan samarbeta med NTS, så kan ICS samarbeta med STS, eftersom vi har så olika uppfattningar. ICS Irland anser också att NTS's rasbeskrivning är i stora drag kopierad från ICS Irlands rasstandard vilken fanns långt tidigare. :)

Men snälla du...OM du kunde läsa vad jag skrev så behövde du inte fortsätta diskussionen om vad som är avd,jag skrev vad jag ansåg...Och jag är privatperson,ej inblandad på nått sett i erat privata rastjafs,för det är vad det är många ggr mellan dig och Selja,sen att ni bägge två drar in föreningarna, det är fruktansvärt.
Att ni bägge nu sitter och lägger upp en massa bilder på hästar som inte är era egna och försöker klanka ner på varandra,det bevisar bara på vilken :devil: nivå ni är på.

För att förstärka ytterligare en gång på det jag skrev så kopierar jag det och jag skrev följande;
Jag kan ju enkelt säga vad skillnaden är för mig,och det är att I.C=tyngre kallblod medans Tinker är mera "smäcker" och med det mera lämpad som ridhäst än vad I.C'n egentligen är. *hukar mig för alla andra nu*
Men Jag kan också tillägga att jag sitter själv och tränar dressyr på en I.C dam,och hon ska vara med i div.III dressyren för ponnier,med dottern.Så visst går det,men vägen är så mkt,mkt längre än för en "lättare" häst,vi har fortfarande problem med att hennes galopp inte är tillräckligt bärig,utan blir gärna lite väl lång och hastig,men vänta,om ett år så kommer nog det också! Och dååååååååååå,ska ni få se världens finaste I.C

Jag förstår inte varför vi inte kan föra en normal diskussion på ett forum,UTAN att blanda in andra och deras hästar hit och dit,och förenigar här och där..

Hästpass!
Aj, aj, aj, vi har ett problem ser jag! Paddie hade som du vet Selja ett EU-pass utställt av STS innan rastypning. Hon har nu mao 2 pass!? En häst får absolut inte ha 2 pass, om nytt pass ska kunna ställas ut måste det första passet makuleras hos utställande förening (undantag utländskt ej komplett pass)!

Detta är en allvarlig brist som vi måste åtgärda! Vi får fortsätta diskutera via telefonen så att vi får klara regler kring detta!

Hälsningar
Annika Berg
Registrator STS

Paddie hade inget pass när jag typade henne, så då får de väl skicka tillbaka det pass hon fick av er. :bow:

Tinkerhästen är inte en smäckrare häst än vad IC är, det är endast en av dess sektioner Grai, som är något lättare i benstommen, se ex Paddie (ädelt huvud, tunna ben och lite hovskägg) som är en klar Grai och även reggad som IC.
Anledningen till att JAG publicerat bilder på olika hästar är att belysa det faktum som JAG anser dvs att hästarna tillhör samma ras fast har olika benämningar och 2 olika föreningar.
Om man inte gillar dessa diskussioner så kan man helt enkelt också välja att stå utanför och låta bli att läsa inläggen. Det är ju rätt så svårt att föra en debatt om ingen annan än man själv får nämnas...Ingen häst eller person klankar jag ner på, Jag visar bara på det identiska utseendet mellan Tinker och IC och det måste väl också du se?!
Att sänka ICS? Ja det får stå för dig Maria, själv så anser jag att ICS har all rätt att existera, det har det aldrig varit några diskussioner om.
Det är när det kommer felaktig information och felaktiga uttalanden som jag väljer att gå in och debattera.

Oh Massa, det tackar vi för. :bow:
Angående Paddies bedömning som varande ic-sto så har hon ett typiskt cob(boxy) huvud och inte alls ädelt och hon har en mkt bra huvud, något lång panna bara. Hon har vissa inslag av connemara i typen. Öronen är ngt stora, hon är också ngt rak i skuldran, tunn i skenorna och tunn i haserna, hovskägg ej tillräckligt, tåtrång i skritt. Utlåtande trevligt ic-sto. Behöver en hingst med kort rygg, kraftiga ben och MKT hovskägg.

Måste bara få göra ett tillägg ang Tinkerstambokens rasbeskrivning: Svenska stamboken har en korrekt översättning av den Holländska (som aldrig ändrats)att bog/skuldra ska vara brant till liggande på Vanner och Cob, Grai är också brant till liggande med tillägget att en mer liggande skuldra oftast är vanligare på en Grai.
Vart Selja ska ha fått uppgifterna om en endast en rak skuldra ska vara godkänt i Tinkerstamboken har jag inte en aning om??!

Detsamma gäller teorin som Sejla har ang hovskägg att det skulle vara omöjligt att avla tillbaka om de en gång försvinner. Tinkeraveln i Sverige och övriga länder där Tinkerhästar och stamböcker för tinkerhästar finns har ingen plan på att avla bort något hovskägg, tvärt om så räknas det som ett av rasens särdrag.
Hovskägg är en genetisk arvbar faktor på samma sätt som ex färg/fläckar. Eftersom vi dessutom oftast inte har känd stam på våra hästar så vet vi heller inte vad en viss häst har för genetiska anlag för ex hovskägg. I Amerika betecknas genen för hovskägg F (från Feathers=hovskägg på eng), den genen kan sedan kombineras i Ff eller ff. F är den dominanta delen av genen och f den recceciva, alltså beroende på vilken genkombination man avlar på (vilket man inte vet, och deras bakomliggande anlag så kan ex en häst med mycket kraftiga hovskägg ge avkommor med ett tunnare hovskägg av mindre mämgd och vice verca.
:banana: :bow: :banana:

Men Selja?? du påstår ju i tidigare inlägg att hovskägg INTE går att avla tillbaks när det en gång har blivit för lite?? Och nu rekommenderar du en hingst med mycket hovskägg till Paddie?? varför det när din teori motsäger detta utlåtande av dig själv??

Ja, exakt så ser Paddie ut och hon platsar exakt in på en beskrivning av en Tinkerhäst av Graityp!

PS: bild på Paddie finns här i denna tråd lite längre upp
:cool:

Jag anser att argumnentet att hästarna måste vara samma ras därför att de är lika varandra till utseendet är lite tunt.
Jag drar en parallell till min värld, hundvärlden, och visar några exempel.

Hund 1 och Hund 2
En utav dessa hundar är en American Staffordshire Terrier och den andra är en American Pitbull Terrier. Kan ni se någon skillnad i utseendet?
Det är dock långt ifrån samma ras. Avelsmålen skiljer sig och även mentalitet.

Vit Herdehund och Schäfer är även det två olika raser trots att den vita herdehunden från början var en schäfer med otillåten färg. Papillon och Phalene har som enda skillnad hur öronen bärs.

I mitt tycke upphör Tinker och Irish Cob att vara samma ras i det ögonblick avelsmålen inte är exakt samma i båda föreningarna och samma typer av hästar kan reggas i båda föreningarna. Om det sedan ens varit samma ras blir då oväsentligt.

Men om det nu inte är samma ras som Selja i ena stunden menar, hur kan hon då godkänna en tinker till IC-avel om den är tillräckligt rastypisk, som hon har skrivit? Då blir ju hennes hästar i så fall korsningar!!! Intressant...

Sedan undrar jag när Selja ska dementera sitt tidigare offentliggörande att hon ska vara rasrepressentant och följa med domarna och komma med komentarer under avelsvärderingen i mars. Enligt SH, som skrattar när de hörde det, kommer hennes fot inte att beträda någon tävlingsring. Också ett intressant agerande...

jag som privatperson kan tyvärr inte svara på dina frågor,jag kan inte rasen heller.
Jag har skrivit vad I.C och Tinker är för mig,inget annat.

Att Selja inte ska med på Grevagården,det vet jag redan,det har jag hört av henne själv,varför har jag inte ens brytt mig om att fråga.Jag är inte insatt i avels eller rasfrågorna alls.Jag bara tycker själv. ;)
Jag inte är intresserad själv av renrasavel på mitt sto.OM jag ska betäcka,ska jag göra det senare och med ett fullblod.För att spara avkomman själv.Men som sagt,jag har inga som helst möjligheter att bedriva nån form av avel i ett inackorderingsstall och få fram en avkomma som JAG inte vill ha.Då skulle fölungen bli så pass dyr innan den är såld alternativt jag gå med stor förlust.

Och ang intressanta ageranden..Det har helt plötsligt dykt upp nya "ansikten" med väldigt få inlägg och är med i diskussionen.Alla är givetvis välkomna att hänga på,men det är alltid nya namn som dyker om i en "het" diskussion,och som ofta bara vill fortsätta att dra igång det till en hetare diskussion.

Bra! Jag vill bara skriva vad tinker är för mig med flera precis som du skriver vad tinker/Ic betyder för dig. Det är väl kul att diskutera, precis som man diskuterar andra saker.

Vad gäller frekvensen av mina inlägg, har jag även ett annat nick här som jag inte vill blanda in i den här debatten eftersom det är lätt att det blir för mycket ljug från Selja, men jag har precis som du skriver likväl precis lika stor rätt som alla andra att vara här. Men jag tycker diskusioner är stimulerande, och tar man frågor och undringar som uppvigling till bråk får det stå för den personen med den åsikten. Hur man än gör har man ändan bak, alltid är det någon som stör sig.

Har du några planer på någon fullblodshingst amkm? 88 keys? Jag är sååå sugen på att betäcka med en PRE om några år. Tänk att få en häst med tinkerns/Icns psyke och PREns utseende och lätthet för samling. Men bara för det får jag väl en fläckig, nervig sak med markbundna gångarter. :smirk: Synd att man inte kan bestämma vilka egenskaper som ska komma från respektive förälder... :D

Ha det bra alla, och räds inte debatten, vi är nog ganska snälla egentligen ( i alla fall jag)!

Har du några planer på någon fullblodshingst amkm? 88 keys? Jag är sååå sugen på att betäcka med en PRE om några år. Tänk att få en häst med tinkerns/Icns psyke och PREns utseende och lätthet för samling. Men bara för det får jag väl en fläckig, nervig sak med markbundna gångarter. :smirk: Synd att man inte kan bestämma vilka egenskaper som ska komma från respektive förälder... :D

Ha det bra alla, och räds inte debatten, vi är nog ganska snälla egentligen ( i alla fall jag)!

Jodå,det är 88'an jag har funderat på,dels för hans storlek och färg,men också för att han själv har rätt kort rygg,för att vara fullblod,och har också lämnat det på de avkommer jag har sett,både "korsningar" och rena fbl,sen har han lämnat mkt trevliga allrondhästar,vilket jag själv vill ha.
För min del skulle nog PRE'n vara för tung korsning med min "lille feta",rädd för att det skulle bli en köttbulle med bensprattel.. :rofl:
Och eftersom jag inte har ambitioner för att tävla msv-svår dressyr så är detta en ypperlig korsning,tror jag.Förhoppnigsvis blir det en lite lättare avkomma,med ridbara gångarter och en kompakt lite större modell än vad vi idag har.
Men vi får se,jag har även funderat på att "leasa" ut Puckans mage,man vet aldrig vad som händer.Just nu laddar vi för ponnydressyrsäsongen.. :D

Kan ju bara tillägga att Svenska föreningen för Irish cob har i sin överskrift i PoR texraden: """Plan och Riktlinjer för Irish cob (Irländsk Tinker)""" och vidare kan man läsa i dess avelsmål följande: ---Att registrera och stambokföra Irish cob och Tinkerhästar i Sverige---

Mycket underligt formulerat då SFIC ordförande notoriskt här på Buke nekar till att det är samma hästar vi talar om...

Det beror på att många hästar som importeras just från IRLAND och kallas för tinker, i de flesta fall egentligen är Irish Cob. :bump: :bump: :bump:

Och skulle det vara samma häst så skulle inte NTS STS's moderstambok existera, eftersom ICS fanns långt tidigare!!! NTS hävdade också när de sökte sitt godkännande att de registrerade en typ av hästar som var resultatet av en engelsk korsningsavel.
ICS däremot registrerar en genuin gammal ras från Irland, Irlands nomaders (travellers) häst, nämligen Irish Cob, som funnits på irland i flera hundra år. Travellers ansluter sig nu till ICS Irland. ICS's avelsmål är att bevara den irländska coben för framtiden och hålla den ren från ädelt och främmande blod i huvudstamboken. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar