Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
Hej!
Misstänkte att du var härute eftersom det är upptaget på din telefon..... ;)

Personligen tycker jag inte att specifika hästar ska diskuteras på internet. Som jag skrev tidigare så bedöms "skönheten" på en officiell utställning eller premiering av utbildade domare och ej av våra rastypare! (Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på hingstarna)! Beslut om ett eventuellt samarbete bör fattas efter personliga diskusioner! Jag ringer dig!

Vill bara göra en lite notat om att ingen av era hingstar i dagsläget är godkända för alllmän avel därför borde det finnas ett intresse av att även titta på Tinker hingstarna! Två av dom som du kommenterar ovan har du endast sett på bild och den tredje är ju även typad som IC, varför "klanka" ner på dessa offentligt? :crazy:

Annika

Du förstår fortfarande inte vad vi håller på med, märker jag. Vi gör precis som New Forrest föreningen gjorde. Vi "samlar ihop" de hästar som som är irish cob för att bilda en stomme att bygga upp rasen på för att bevara den just som den är för framtiden. Det har ingenting att göra med samarbeten med olika rasföreningar att göra eller att använda godkända tinkerhingstar. Vi måste ha rastypiska ic-hingstar för att bygga upp vår stomme med.
Du tog ju upp hundar själv. Tänk dig att man ska bevara vargen för framtiden som den ser ut idag i ett avelsprogram. Om nu det inte funnits några varghannar i Sverige så skulle man ta en schäferhanne istället till honorna. Det blir inte riktigt samma sak eller hur? Även om det bara finns tinkerhingstar godkända i Sverige (fn en st!!) så kan vi inte använda den och vi FÅR INTE använda den heller i vårt avelsprogram heller. Vi får endast använda av ICS godkända hingstar i avelsprogrammet (hingstarna ska dessutom ha en första eller andra premie). Dessa tinkerhingstar skulle inte heller ge det vi behöver för avkomman för att bevara rasen intakt. Likaväl som en korsning schäfer varg inte skulle ge varghonan riktiga vargvalpar.
Att jag tog upp dessa hingstar så beror det på att de är de enda som ska avelsbedömas i år och på så sätt bli "lovliga" och förklarade varför vi inte skulle kunna godkänna dem i programmet, sedan må de vara bra tinkerhingstar, det ligger inte i mitt intresse att avgöra.
Jag klankar inte ner på dessa tinkerhingstar. Jag talar bara om VARFÖR de inte stämmer och inte kan godkännas som IC-hingstar. Om du uppfattar det som klander så är väl din egen bedömning av hingstarna som du speglar. :confused:
Som jag ser det nu så har våra föreningar två helt olika mål. Vårt mål är att bevara den irländska coben som den är och därför bara regga just dessa i huvudstamboken som stämmer överens med rasbeskrivningn för irish cob. Ert mål synes mig vara att få så många hästar som möjligt att kallas tinkerhästar, vilket STS kallar för mångfald.

Med stor möda lägger jag band på mig och besvarar inte ditt inlägg utan provar att ringa igen..... Vi har trots allt två föreningar med olika regler och det vore fint om vi kunde hitta gemensamma nämnare och kanske någon form av samarbete om inte annat så bör vi kunna prata i egenskap av en registrator till en annan!
Annika

Jo, jag tog det lite personligt, därav reaktionen :o :)

Men även jag har kommit till insikt om att diskussion alltid urartar på ett eller annat sätt, dock tycker jag att jag lärt mig mer om IC o tinker och det är ju vad jag ville.

Kanske kunde vi komma fram till ett gemensamt, officiellt svar till frågan "vad är skillnaden mellan IC o tinker" så slipper vi har milslånga diskussioner varje gång nån nyfiken kommer och frågar...

Jo, en IC är en varg och en tinker en räv :) :rofl: :rofl:
Se denna vackra ic-hingst ej tre år fylld, men ändå så välutvecklad och fin!
brannagh.jpg

Vacker häst! :)

Men jag undrar ifall du skulle vilja svara på frågan jag skrev förut?

Det är ju precis det jag menar,bara för att du och jag sitter och konverserar nu,så innebär det ju inte att jag bara menar dig,då det är ett öppet forum och inget privat/stängd diskussion.Vilket i sin tur innebär att "alla" andra läser och även de läser det på sitt sätt. :D

Jag kan ju enkelt säga vad skillnaden är för mig,och det är att I.C=tyngre kallblod medans Tinker är mera "smäcker" och med det mera lämpad som ridhäst än vad I.C'n egentligen är. *hukar mig för alla andra nu*
Men Jag kan också tillägga att jag sitter själv och tränar dressyr på en I.C dam,och hon ska vara med i div.III dressyren för ponnier,med dottern.Så visst går det,men vägen är så mkt,mkt längre än för en "lättare" häst,vi har fortfarande problem med att hennes galopp inte är tillräckligt bärig,utan blir gärna lite väl lång och hastig,men vänta,om ett år så kommer nog det också! :D :D Och dååååååååååå,ska ni få se världens finaste I.C

Vad grunden till bråken är kanske man inte sitter och tar upp på ett forum så,de är ju ofta personliga,eller hur?
Och om det var samarbetet du undrade över,så är det väl inte bara en person som ska samarbeta,det är ju flera,eller hur? Jag förstår inte annars vart du vill komma,mer än fortsätta att ha en diskussion som ingen egentligen vill,utav oss som har I.C eller Tinker,många utav oss vill ju bara ha en lärorik stund och framförallt roligt med sina hästar.

En Tinkerhäst av cob eller vannertyp är helt identisk med en Irish cob enda skillnaden mellan stamböckerna är att tinker också reggar en något lättare variant "grai" i sitt register.
Kolla in dessa puddingar, bägge Tinkerhingstar, godkända och reggade i Holland :idea:
Den hingsten som bakdelen syns på har en 2 årig son här i Sverige! Mumma för alla Tinker/IC stoägare när den blir visningsbar nästa år:love: :love:
Bråka på ni bara :cool: i slutänden finns den förening/stambok som seriöst ägnar sig åt rasen kvar ;)
PS: Ser någon skillnad på dessa hästar på min bild och den som enligt "selja" är en snygg IC förutom att dessa 2 är mycket vackrare :love:
hingstarholland.jpg

Dom är riktigt snygga de där två. Plus alla andra hästar på den hemsidan. Vad heter avkomman till den hästen föressten?

I så fall skulle ICS bara finnas eftersom de startade att regga dessa hästar två år före NTS :bump:
finnavara.jpg
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Här är två ännu snyggare hingstar:

gwtrotadd.jpg
tymay13.jpg

Och vad spelar det för roll vem som började regga först?

Och alla hästarna på de bilder som nu publicerats här stämmer överens med bägge föreningarnas rasstandard :idea: = 2 namn = Samma hästar! Vem som var först har mindre betydelse, eller?? STS var ju först att få tillståndet att registrera dessa hästar här i Sverige och enligt Selja så är det ju inte ens samma hästras, och nån tävling i vem som var först har det väl adrig varit tal om??!! Huvudsaken är väl att så rastypiska hästar som möjligt rastypas och registreras i de 2 stamböckerna så att en bra avelsgrund kan skapas.

Den "holländska" hingsten här i Sverige ägs av mig och heter Pitou.
Här är en bild av honom som ettåring
pitoutrav.jpg

Det är väl för tusan moderstamböckerna det gäller och inte vilken dotterförening som först godkändes i Sverige :D
Vi säger att de inte är samma hast och ni säger att det är de. Så kan vi hålla på i all evighet och fylla hela Bukefalos. Sida upp och sida ner....
Låt oss sluta nu och bara konstatera att vi har olika uppfattning. :idea: :idea: :idea: :bump: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana: ;) ;)

Eftersom det är identiska hästar så är det logiskt att det faktiskt är samma ras med 2 olika namn och något olika stamboksreglementen. Bilden på Finnavara som du nyss publicerat här på buke är väl bevis nog, eftersom den hästen stämmer lika bra in på beskrivningen av Tinker häst som den gör på beskrivningen av Irish cob
Jag publicerar här några bilder på hästar som är godkända som både IC och Tinker i de bägge resp föreningarna så låter vi bilderna tala för sig själva.
De 2 översta är hästar rastypade resp inspekterade här i Sverige och godkända både som Tinker och Irish cob och de 2 understa är Holländska hingstar som är godkända för avel i både Tinkerstamboken och Irish cob stamboken.
Hingsten Timothy
timothy.jpg

Stoet Paddie
paddie.jpg

Hingsten MR Yenkins
mryenkins.jpg

Hingsten John Boy
johnboy3.jpg

Ok, Selja eller Maria eller vad du kallar dig. (Samma person va?)

Jag har förstått nu att du och SFIC är mer seriösa och har mer kunskaper och ett större mål framför er än vad jag först trodde efter att bara ha läst STS forum. MEN! Här kommer tre korta konkreta frågor som jag vill ha korta konkreta svar på, om det är möjligt! Vill tillägga att jag blir otroligt ledsen och arg när jag läser om hotbrev och utpetningar ur föreningar osv. Tråkigt.

* Varför erkänner du inte att STS Cob och Vanner är exakt samma som det ni kallar IC?
* Varför vill du inte sammarbeta?
* Varför är SFIC inte upptagna i SH?

Jag förstår att SFIC inte kan godkänna STS scrudder och Grai, men hur vore det med en kompromiss som innebär att SFIC åtminstone kollar på STS cob och vanners?

Jag önskar att det bara fanns en förening.

/Sofie

För att det inte är det, hur många gånger ska jag behöva skriva det. STS's moderrasförening i Holland NTS, har fått lov att ändra sin rasbeskrivning så att man ska kunna skilja raserna åt, men STS har tydligen inte följt efter (jag trodde i min enfald att dotter- och moderrasförening måste ha samma rasstandard för att överhuvudtaget få ha detta släktskap)
Varför ska vi samarbeta, med någon som hela tiden önskar att vi försvann och so dessutom gör allt för att så ska ske?
SFIC har inte fullföljt sin ansökan hos SH, men vi kommer att göra det.
:cool: :D :D

Så du menar att de hästar som enligt STS är Cob och Vanner inte skulle godkännas som IC? Ärligt talat? Det är just det i såfall som gör att jag inte förstår ditt resonemang. Läs nu noga här:

Om SFIC godkänner en häst som IC, och STS sedan godkänner den som tinkerhäst varav domare sedan klassar den som ex Vanner - vilka argument kan någonsin strida för det inte skulle vara samma ras?

Angående att Mexico inte skulle ha tillräckligt med hovskägg, Timothys hovskägg är väl inte heller överdådiga? Tillägger att båda dessa hästar enligt min mening är gudomligt vackra. :d så inget ont menat här inte.

/Sofie

Det där är inte skrivet av oss.
Det är fortfarande så att STS anser att ic är samma som tinker och inte tvärtom. ICS anser att STS inte ska regga ic som tinker, eftersom moderföreningarna har olika rasstandard.
En godkänd ic hingst kan endast kåras av en av ICS certifierad domare (jämför med frieser)trots hur många andra domare som än bedömt den. För att bli godkänd avels ic-hingst måste den premieras i ICS's regi (eller dess dotterföreningars) annars kan den inte komma in i avelsprogrammet. Den måste också tilldelas en första eller andra premie för att bli godkänd avelshingst.
Den ic-hingst som bedöms nu i vår på Grevagården kommer endast bli TILLÅTEN för svensk avel och inte GODKÄND hingst (samma gäller de två tinkerhingstarna)
Även om en ic-hingst blir godkänd hingst i en avelsvärdering i Sverige, så måste den endå premieras hos ICS för att bli godkänd i avelsprogrammet för ic, precis som frieser. Och detta är moderföreningens regler som vi måste följa

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar