Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
Ingen aning, jag är inte insatt!

Men jag tyckte artikeln kunde vara lite nyttig.

Min mailadress hänger kvar sedan den tiden då det inte fanns någon förening för varken tinker eller irish cob. På den tiden var faktiskt det vi kallade för irländsk tinker samma häst vi menade som idag går under benämningen irish cob. Har en annan artikel här http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/ir-tinker.html , där den, som mest är emot irish cob och jobbar mest för eliminera irish cob, beskriver en hel del intressanta saker. De hästar som avbildas i artikeln var de första jag tog in från Irland 1996 och det var också jag som startade upp föreningen Lunk i Kring.
Jag petades ur föreningen STS, som jag startade i feb. 1998, av vissa personer som nu har en "maktroll" i STS och på så sätt, att hästar skrevs på pappret över på personer som var skyldiga mig pengar och annat, så att de skulle få rösträtt (man var tvungen då att vara hästägare för att få rösta) och så röstades jag bort. Innan mötet fick jag dessutom hotbrev och därför åkte jag inte dit över huvud taget. Vi startade upp SFIC i stället och blev antagna som dotterförening till ICS Irland. STS fick däremot avslag. Så började storyn om de två föreningarna.

Min mailadress hänger kvar sedan den tiden då det inte fanns någon förening för varken tinker eller irish cob. På den tiden var faktiskt det vi kallade för irländsk tinker samma häst vi menade som idag går under benämningen irish cob. Har en annan artikel här http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/ir-tinker.html , där den, som mest är emot irish cob och jobbar mest för eliminera irish cob, beskriver en hel del intressanta saker.

Aha, det var bara skoj menat med mejl-adressen ;)

Men artikeln förstår jag mig inte riktigt på.
Och att personen du skriver om skulle vilja "eliminera" IC känns befängt. Då den personen, med flera, anser att det rör sig om samma hästras. Och att börja registrera om alla IC till tinker känns overkligt och ogenomförbart, vilket de flesta förstår.

Dock vill jag inte diskutera andra personer på ett öppet forum så den debatten lämnar jag gärna.

Och varför tror du att den personen vill framhålla att det är samma ras??? Och i så fall finns det bara en förening som kan regga den och det är ICS(som nämns i artikeln) då de fanns 2 år före NTS, moderförening till STS. STS reggar dessutom de hästar som vi inte anser kunna vara irish cob och inte kan ta upp i någon av stamböckerna, som tinker, så du ser...
Det märkliga är med denna NTS-förening (holländska moderföreningen till STS, som för övrigt endast har STS som dotterförening, resten i Europa har anslutit sig till ICS Irland) är att den kallar sig TINKER-förening samtidigt som den förnekar att rasen är Irländsk!?? Tinker är ju ett glåpord för irländska travellers!?? Det är som att man skulle kalla en hästras från någonstans i Afrika för negerhästar men hävda att det ändå inte är en afrikansk hästras.... :confused:

Jag håller med dig,även om de inte är identiska är de väldigt lika,och inte bara till utseendet,utan mkt annat också.
Men,eftersom det nu ska vara så att folk från bägge föreningarna måste göra sig själva och föreningarna till åtlöje,tror jag i allafall att det finns folk som också backar lite vad gäller ev. tilltänka hästar och raser.Själv var jag ju inne på att "omregistrera" Puckan till Svensk Ridponny (vilket inte var så enkelt som jag trodde) och totalförneka allt vad både I.C och Tinker är för nått.Det var när förra stormen var,inne på en utav de privata hemsidorna.
Och om nu folk verkligen :love: sina hästar så mkt,varför hålla på att tjafsa så mkt? Gå ut och ha kul med hästarna istället och se till att de har det bra.Många verkar lägga alldeles för mkt tid till tjafs och för lite tid till hästarna! Det finns så otroligt mkt man kan göra med en I.C/Tinker.De är ju verkligen allroundhästar!! Kan ju bara nämna att hos oss tillhör Puckan en utav de populäraste ponnierna i stallet,vi kan ju både hoppa,rida dressyr,vara med i race på ängarna,som hon är mkt snabb på,lugna skogsturer,nybörjare har lånat henne och nu när snön ligger så är jag och alla ungarna ute och tolkar efter henne.. :love: :D :rofl: :bump:
Och vi har superkul!!!

Visst,fram för vettiga diskussioner,men håll det på en vuxen nivå,och låt alla ha kul och vara stolta över sina hästar! :)

Som sagt låt oss få arbeta ifred med våra hästar. STS arbetar med sina tinkerhästar och vi i SFIC arbetar med våra irish cob. En dag kommer även du att upptäcka vad som är en genuin irish cob och vad som är en tinker.
Kom gärna till Grevagården där Timothy avelsvärderas som Irish Cob och de andra tre som Tinker!
Därmed är denna diskussion avslutat för min del.

Äsch då,försök att hålla en aningens trevligare "skrivton".

jag tycker fortfarande att det finns många anledningar till diskussion,men på ett "vuxet" sätt,och utan att be folk att "hålla sig undan" osv...Och framförallt,utan att smutskasta folk fram och tillbaka.Näe,fram för normala diskussioner som förhoppningsvis INTE spårar ur totalt av att en eller annan måste hitta nått som är fel på den eller den hästen på den eller den hemsidan!
Kolla som sagt på individer i andra hästraser och se vilken ofantligt stor skillnad det är på de!
Kan ju bara nämna ett exempel,hade en travmäss för många år sen som fick föl,varav två av fölen var helsyskon,den ena blev 176 cm i mkh och svart som :devil: själv.Mkt tuff i huvudet.Dennes helbror var och är endast 152 cm mhk och brun med tecken,och snäll så han blev mesig.
Helsyskon,född på samma tid på året,samma stall,samma uppfödare och "samma" skötsel och foder.Men de var två helt olika hästar och hade inte en endaste likhet mer än att de var helsyskon.

Hej Selja!
För info är Timothy anmäld till avelsvärdering som IC/Tinker. ;)

Får bara fråga (du kanske har svarat på samma fråga i denna tråden men jag har inte sett det isåfall). Varför vill du inte samarbeta? Man skulle ju kunna göra massor med roliga saker med hästarna tillsammans! Skulle inte båda rasföreningarna kunna sätta sig ner och diskutera igenom det, för från min sida tycker jag det är genomförbart.

Det är möjligt, men han ska avelsvärderas som ic och jag ska vara med som rasrepresentant. Jag har fortlöpande kontakt med hans ägare. :D

Kan tillägga att jag inte menar att man skulle slå ihop rasföreningarna eller så, utan bara samarbeta och göra saker tillsammans.

Det är lätt att kalla allting för tjafs när man inte vill diskutera.

Jag anser mig inte hålla på med att tjafsa med SFIC, jag är alldeles för nyfiken och vill veta hur saker o ting ligger till.
Om du anser att jag skrivet ett inlägg som inte hållt sig på vuxen nivå så säg gärna det, vill inte ge intryck av att bete mig dumt.

Och som du skriver, tror du att jag försummar min häst för att sitta på ett forum och diskuterna hästföreningar...??

Självklart vet jag vilken underbar hästras det är, jag har fallit helt o hållet för den.
Min häst överaskar mig varje dag med sitt undebara lynne.

Dock går tolkningen inte så bra, Prince tycker linorna är besvärliga och vill helst springa ifrån dem... så det får vi träna på!

Jag har Mexico på närmare håll, avelsvärderad o godkänd tinker. Funkar bra för min del.

hejsan! vill inflika att SFIC skulle visst kunna godkänna vissa av dom som är godkända som tinkrar oavsett vem som var först men definitivt inte alla eftersom STS anammar mångfalden och har många hästar som inte skulle bli godkända enligt rasstandarnden.

--------------------------------------------------------------------------------

Lite förvirrad är jag nu...

vissa tinkrar skulle alltså kunna godkännas som IC? Dock inte alla, har jag förstått saken rätt då?

Men Selja skriver att det inte är samma ras och inga likhetstecken kan dras, eller?

-------------------------------------------------------

Inget svar på det?
Bara så jag förstått saken rätt. :)

Det beror på att STS inte kan skilja på en tinker och en irish cob.... eftersom NTS, STS's moderstambok, har fått lov att ändra sin rasstandard så att den inte beskriver en irish cob längre, utan stämmer mer överens med en dubliner workhorse inte att förväxla med en irish cob :D

Det är lätt att kalla allting för tjafs när man inte vill diskutera.

Jag anser mig inte hålla på med att tjafsa med SFIC, jag är alldeles för nyfiken och vill veta hur saker o ting ligger till.
Om du anser att jag skrivet ett inlägg som inte hållt sig på vuxen nivå så säg gärna det, vill inte ge intryck av att bete mig dumt.

Och som du skriver, tror du att jag försummar min häst för att sitta på ett forum och diskuterna hästföreningar...??

Men det är ju precis det här jag menar,nu blev du visst lite stött på mig för att jag svarade allmänt och förklarade vad jag tycker och tänker..Det var definitivt inte personligt på nått sätt,bara en allmän reflektion,och visst är det för mkt tjafs,det måste du väl ändå hålla med om,för på ett sådant här forum är det lätt att missförstå varandra OM man inte är mkt mkt tydlig i det man skriver.Vi läser och förstår en och samma mening på olika sätt,vilket gör attdet jag skriver kanske du tar illa upp om och tvärtom,och när nån skickar en pik som de tycker är helt klar,ja då kanske ingen annan förstår..
Så på det stora hela så handlar det många ggr om hur man skriver det hela på,och om folk allmänt kan/kunde skriva ner allt på ett sätt som gör att det inte går att missförstås eller läsa på ett sätt som gör att det kan missförstås eller tas som ett påhopp..
Det var så jag menade!

Kan ju avslöja att jag har tömkört och tömlongerat Puckan mkt innan vi ens vågade prova att tolka efter henne.Jag har dessutom när jag tömkört sett till att hon har haft en baksele på,så när hon travat och galopperat på volt har jag kunnat låta yttertömmen gå utmed hela yttersidan och runt rumpan på henne,på så sätt har hon vant sig vid linor lite överallt..
lycka till med tömkörning/tolkningen! :D

Hej!
Skillnaden mellan rastypningen av Tinker och IC är att vi endast bedömmer hurvida hästen är en Tinker eller inte. Vi lägger inga som helst "skönhets aspekter" i vår typning, dvs hästen får ha exteriöra fel precis som hästar av vilken annan ras som helst som fortfarande är av den rasen trots de exteriöra fel. Exteriörbedömningen kommer in när hästägaren åker på en officiell utställning eller premiering!

SFIC bedömmer utifrån hur nära ideealet en häst ligger. Så, visst är det en hårdare bedömning hos SFIC eftersom de klassar hästar med mindre bra exteriör som korsningar emedan vi fortfarande många gånger anser dem vara Tinkrar.

Om jag har en dåligt vinklad schäfer med för brant stop och ett hängöra så är det forfarande en schäfer även om jag på en utställning skulle åka ur utställningsringen med sämsta tänkbara placering...... (För att försöka göra en beskrivning av tankarna kring rastypningen).

Selja, det finns olika typer av samarbete mellan föreningarna. Vi begär inte att ni ska godkänna våra rastypade Tinkrar bara för vi godkänner era rastypade IC. Men, om man ex tar hingstarna så borde vi försöka möjliggöra att dessa blir "godkända" av båda föreningarna. Ni skulle ex kunna sätta upp regler om att en hingst som är avelsvärderad som Tinker även kan rastypas och godkännas som IC. En ägare till ett IC sto skulle i sådana fall kunna använda hingsten och äga rätt att registrera fölet hos SFIC om så önskas och inte som idag endast kunna registrera fölet hos STS.

Om du tänker efter så skulle detta gynna er mer än oss eftersom sto ägaren annars inte skulle ha något annat val än att registrera fölet som Tinker.

Detta bla bör vi diskutera! Jag ringer dig nu på förmiddagen!

Hälsningar
Annika Berg

För att godkänna en tinkerhingst så måste den också bedömas och rastypas som IC och på en hingst är det mkt precisare krav. Ni kommer ju låta avelsvärdera en godkänd (visserligen av Danmarks tinkerförening som har enhelt annan rasstandard än STS) tinkerhingst, som vi har kasserat i avelsprogrammet, för att han hade en mycket kraftig roman nose, som vi absolut inte vill ha in i aveln eftersom det nedärvs och är ett exteriört stort fel (även hos er också om man läser på er hemsida??). Han har dessutom tendens till sabelbenthet och piphas. Mexico kan vi inte godkänna för han är för ädel, har för tunna ben saknar i princip hovskägg (har du en gång avlat bort hovskägget så är det lögn att få tillbaka det) för ädelt huvud. Den tredje hingsten som ska avelsvärderas är för mager och ofärdig för att kunna bedömasöver över huvud taget.
Nu är det så att vi jobbar med ett internationellt program att bevara den irländska coben för framtiden och då är det inte mångfald som gäller utan att just godkänna de som är irländska cobar och inget annat. Det är mycket lätt att förstöra en ras. Hur många hästraser har man inte försökt "förbättra" genom att avla in annat.
Vi har redan många bra ic-hingstar i Sverige och kraven blir ju därför högre allt eftersom på hingstarna. Hingstarna ska sätta sina gener i så många föl och de ska kunna komlettera vissa stons svagheter. De måste vara nästan perfekta. Se hingstarna i andra rasföreninger. De är lika tuffa de med sina hingstar.
Vi har dessutom många ICS-länders ögon på oss och måste visa upp verkligt bra hingstar, eftersom deras avkommor ska bli automatiskt godkända även på Irland, i England, Danmark Finland, Holland, Belgien Tyskland, Österrike, Frankrike och Schweiz och i USA. (ICS är otroligt stort och starkt utomlands)
Vi MÅSTE rätta oss efter moderföreningens regler och den internationella avelskommitténs beslut, det har vi skrivit under på. Det måste alla dotterföreningar och kan inte hitta på egna regler.
Men visst, visar ni upp en tinkerhingst som motsvarar ICS's krav på en rastypisk hingst så tittar vi gärna på den och vi bedömer bara hästarna objektivt och tar inte hänsyn till människorna bakom eller vem som kan råka äga den. Är det en fin hingst så godkänns den även om den skulle tillhöra f-n själv.
;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar