Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
hej det IC o tinker e samma ras,bara det att IC föreningen vägrar erkänna detta, men dom kan inte säga vad det e för skillnad.
dessutom rastypas exakt likadana hästar på båda föreningarna.
löjligt tjafs bara :mad:

Tänkte väl det. Synd att det ska bli bråk om såna fjantgrejer :smirk:

STS godkänner rastypade IC som tinkrar, så åt det hållet är det inget tjaffs.
Men SFIC godkänner inte alla tinkrar som IC så visst har de en viss skillnad i rasbedömningarna.
Gemensamt har vi iallafall kärleken för denna undebara häst-sort :love:

Det är ju bra om vi kan hålla tonen uppe och inte försvåra ett ev. samarbete i framtiden. Det vore ju så mycket bättre om tinkerägare och IC-ägare kunde diskutera tillsammans om hästarna oavsett vilken rasförening hästen tillhör.

Vi skulle godkänna flera av "tinkerhästarna"som är rastypade som tinkerhästar, men de skulle placeras i registret för Irish Cob Cross. Men en sådan hästa som t.ex Saga, som är rastypad och godkänd som tinker (?) är det alldeles för mkt connemara i för att hon ens skulle gå som icc. STS har en grupp som de kallar för Scudder, en ädlare travvariant av tinker, och den är mer varmblod en kallblod. Den godkänns som tinker, eftersom man sedan avlar sinsemellan grupperna och inte skiljer på dem där, så är det lätt att rasen blir för ädel och kallblodskaraktären försvinner och med den hovskägget. Avkomman får oftast en ganska kraftig kropp och för tunna ben utan hovskägg. Har de en gång avlat bort hovskägget är det myckat svårt att få tillbaka det. Sådana hästar kan vi inte godkänna som ic. Och det gäller inte heller att "komma först". Det gäller kvalitet och inte kvantitet. Vi har em internationell rasstandard att rätta oss efter och den får vi inte tumma på bara för att få in fler hästar i registret. Vi har drygt 150 hästar som är rastypade och reggade och det är vi nöjda med. Av dessa är c:a 130 i huvudregistret alltså rena ic. Vårt uppdrag är att bevara den genuina irländska coben för framtiden som det kallblod den är och med den karaktär den har som är typisk för rasen och det tummar vi inte på bara för att få in mer hästar i registret. Men valet är fritt det finns två föreningar, den som tycker att den har en genuin irländsk cob är välkommen till oss i SFIC och den som tycker att den har en tinker kan ju sälla sig till STS. ;)

Jag undrade mest om hur ni arbetade med det i föreningen, gott om info har jag redan, men det är förstås alltid bra med mer, nyttig info.

Vi har haft ett ganska uttömmande reportage med info på vår nättidning om hovskabb och till de som frågar ger vi de uppgifter vi har i frågan. Hittills har vi bara fått en fråga, och det är kanske av dig, om du kallar dig för Nilla, och från en uppfödare i Finland. Det är för övrigt hon som lämnat dessa web-adresserna

Vem e Saga??
varför har ni olika sektions indelningar?? tex scudder o cross?? e dom IC så e dom??

visst STS har cob,grai m.m men dom skriver ju inte ut det när dom rastypar (dom har inte gjort det som jag vet)

Det är STS som har en sektion för Scudder och inte vi i ICS. Vi har bara ett ett sidoregister (annex) för Irish Cob Cross och de hästarna hålls utanför huvudstamboken, deras avkomma även om den korsas med ren ic kan inte komma in i huvudstamboken. ;) ;)
"Saga" är en connemaratyp som är rastypad av STS såsom varande en tinker och hon kan ses på STS's hemsida över tinkerhästar i Sverige.
Vi reggar bara den genuina kallblodshästen irländska coben i huvudstamboken och de hästar i huvudstamboken ska hållas rena från inblandning av varmt blod.

Nu ska vi reda upp några saker! Eftersom jag är en av två utbildade, godkända rastypare i STS vet jag vad jag pratar om. Jag har ingenting emot dig Maria, men kan du inte sluta sprida en massa lögner? Det försvårar bara för rasens framtid och serositet. För det första: Sts godkänner ingen scudder, dvs tinker med inslag av travare. För det andra har vare sig jag eller du eller någon annan rastypare enligt svensk lag rätt att klassindela hästar som än det ena än det andra. Vår uppgift är att tala om om hästen vi ser är en tinker/IC eller ej. Alla andra kommentarer får endast göras av utbildad domare som jordbruksverket/SH utser, vilket du inte följer.

Vad gäller Saga är kortet på henne på STS hemsida lite olyckligt. Hon ser väldigt connemaraaktig ut där ja. Hennes mamma är i alla fall tinker och hon har många tinkerdrag som inte framkommer på kortet. Med stor tvekan gick hon igenom, men bedömdes ändå ha tillräkligt många tinkerdrag för att kunna slinka igenom. Eftersom tinker/Ic är en korsningsras från början är alla våra hästar produkter av korsningar, vår uppgift är var gränsen ska dras.

Slutligen, eftersom vi väl för rasens bästa kan hålla tonen trevlig, kommer jag på STS hemsida, svenskatinker.se, under forum publicera en artikel som handlar om vad våra samarbetssvårigheter handlar om, jag tror att många som inte är insatta känner att det är bråk i luften när våra föreningar diskuterar, men kan inte riktigt se vad det hela egentligen handlar om.

Med förhoppning om att alla tinkerintresserade inte ger upp utan fortsätter intressera sig för rasens bästa, verkar i enlighet med svensk lagstiftning och har kul med en underbar hästras! :bow:

Jag har sett Saga i verkligheten och tycker hon ser ut som en tinker och inte en connemara.

Det var ingen lögn, den röda texten som nu är insatt i sektionen Scudder fanns inte där för några veckor sedan. Dessutom så är det flera av de hästar som är rastypade av kanske dig då, som ser ut som scuddrar, Mörka Skogens Jack och Duke mfl. Du ser själv, vi har helt olika rastänkande och registrerar olika raser. Dessa hästar är absolut inga rena irish cob. Om du ställer upp ex.vis Timothy, Mörka Skogens Duke och Jack, Saga och Fanny och så säger du att de här är alla rastypade och godkända Tinkerhästar vilket de är, så måtte ju folk undra vad en tinker är för en ras, de måste ju ha något gemensamt? :confused: Så skriv inte mer att en tinker och en ic är samma sak, för det är det inte!!! Om ni påstår det så är det detsamma som att förneka er egen existens eftersom Irish Cob Society (vår moderförening) startades före er moderförening NTS och det kan ju inte finnas två moderföreningar för samma häst och eftersom ICS var drygt året före så är det bara de som har rätten att kalla sig moderförening i så fall, alltså reggar vi inte samma ras och vi har olika rasstandard. Låt oss inte älta detta mer! Men som sagt de som anser att de har en tinker är ju fria att regga dem hos er och de som anser att de har en en IC eller ICC är välkomna till föreningen för dem, nämligen SFIC. Nog om detta!

STS godkänner inga scudder. Vad gäller de uppräknade hästarna är vissa rastypade och godkända i annat land, vilket vi inte kan göra något åt. Och alla är tinkrar ja. För vår förenings skull skulle vi uppskatta om du inte spred en massa smutskastning om privata medlemars hästar. De har inte gjort dig något och kan bli ledsna över ditt nedsättande sätt att prata om deras hästar. Det du ser som sanning behöver inte delas av alla.

Slutligen: VARFÖR måste det alltid bli så här på detta forum? Det börjar med att någon utomstående är intresserad av rasen och det pratas hit och dit om vilken trevlig hästras det är och sedan kommer Selja in med en lögn om STS. Jag tror alla förstår att vi måste försvara oss mot påhittade lögner. Hade någon skrivit en lögn helt tagen ur det blå om dig, bukeläsare, vill du naturligtvis dementera den så att inga osanningar ska florera om dig. När det dessutom är elaka lögner presenterade som om de vore sanning måste vi ju få dementera så att inte folk som inte är insatta i tinkerämnet inte ska få fel uppfattning. Alla vet inte att allt som Selja säger ska tas med en rejäl nypa salt, även om det låter som dagens sanning, och folk kan faktiskt tro på hennes lögner.

Ja, och sedan är karusellen igång. För vilken gång i ordningen, ja... Det absolut bästa för rasen vore om Seljas inlägg granskades av oberoende som kunde kontrollera sanningshalten i dem innan de publicerades för att undvika dessa jättegräl som inte är roliga för någon, allra minst icke insatta.

Slutligen skulle jag vilja säga att jag inte vill dig något illa Selja, jag tycker att du är duktig som lägger ner så mycket arbete för rasen. Men, snälla, sluta sprid lögner, låt er förening följa svensk lagstiftning och starta inte sådana offentliga bråk på Bukefalos. Du vet ju att när du skriver en osanning så måste vi försvara och dementera. Vi är en visa här på buke med våra bråk, och det räcker nu. Låt folk uppskatta den underbara hästras som tinker/IC är utan att den ska sättas samman med lagbrott, smutskastning och allmän osämja. Jag vill dig eller SFIC inget ont, tänk vad vi kunde uppnå enade!, detta förutsätter bara att ni följer svensk lagstiftning! Låt oss nu slippa mer lögner och bråk på Bukefalos??!!

Okej, men eftersom er förening anser att raserna inte är samma, varför satte du in en länk till föreningen för Irish Cobs när jag frågade om tinkerhästar?

Om jag får be dig sluta att skriva att jag smutskastar er. Jag vill bara tala om att det är två olika raser och att vi ser helt olika på saken och jag ville bevisa det genom att visa på några hästar, vilka samtliga är rastypade i Sverige som tinker, inte alls är några irish cob (utom Timothy) och att raserna skiljer sig åt helt och eftersom de är utsatta på hemsidan så måste det väl vara officiellt att de är rastypade som tinker. Om du uppfattar det som nedvärdering och smutskastning av hästarna så är väl det att underkänna ert eget arbete. Vi arbetar alltså på helt skilda sett och har helt olika syn på rasen. Försök att förstå det
Jag anklagas dessutom jämt för att ljuga så fort jag skriver något. Folk måste väl få upplysas om att det finns även en förening som registrerar den rena irländska coben utan att ni på STS ska hoppa på mig.
Man undrar vad det är för skillnad på en tinker och en IC och då måste vi väl få förklara det. Vi vill heller inte att man längre använder uttrycket tinker om IC eftersom det är ett glopord (som svartskalle unjefär) på Irland om travellers, resandefolket där vilka är rasens upphov på Irland.
Kan vi lämna detta nu?

För att så många inte vet att det man i många fall pratar om som tinker, kan vara en irish cob. Alla är inte medvetna om detta, och det ska man inte undanhålla för folk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar