Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
Men nu pratade jag om tinkerhästar och inte irish cobs, även om det är samma ras.

Just det. Ibland kallar man en irish cob för tinker bara för att man inte känner till att det kanske igentligen är en Irish Cob man har och alla som har en sådan kanske inte känner sig riktigt hemma i tinkerföreningen. Benämningen Tinker är förresten ett tyskt påhitt. När tyskarna började importera dessa hästar för ett tiotal år sedan från Irland så kallade de dem för Tinker-pony = tattarhäst. När jag var på Irland första gången 1996 för att köpa sådana hästar till vår handikappridförening så visste ingen vad jag menade när jag frågade efter tinkerhästar. Genuin cob, irish cob, pieball eller gypsies hette de där. :smirk:

Men ska du jämföra det så så kan du ju jämföra att vi i Sverige säger svenska halvblod medans resten av världen säger svenska varmblod för samma ras.

Nej jag kallar mig inte för Nilla då jag heter Karin och har Idka som användarnamn. Och från Finland är jag inte heller :D.

Jag hittar inte Dollymare på nätet längre, har ni tagit bort den eller? Tyckte jag läste nåt om det förut.

Jag frågar igen, har ni problem eller inte med hovskabb på IC:S?
Och om ni har det, anser ni att informationen om skabben inte ska gå ut från förbundet?
Menar inte att ni skulle vilja mörka det, utan undrar mer om ni inte tycker det är erat bord så att säga.

Eller så är det så att ni är helt fria från denna åkomma och det bara är våra hemska tinkrar som släpar med den till Sverige... :crazy:

Dollymare kommer i fortsättningen att vara en papperstidning och SFIC's hemsida finns nu där http://hem.passagen.se/irland1 , men vi kommer snart att få en egen domän
Det har ju tyvärr visat sig att många hästar importerade från Irland och från England (även från Holland) kan vara smittade av hovskabb. Vi gör vad vi kan för att följa med och hitta medel mot dessa små skabbdjur. Jag har precis i dagarna fått nys om ett tydligen verksamt medel från USA. Mer om detta kommer senare på vår hemsida.
Det reportage vi hade om hovskabb på Dollymare har beklagligt nog fallit bort när hemsidan gjordes om, men jag ska be webmaster sätta tillbaka det igen och att det kommer med i vår papperstidning.

Nåt borde ju föreningarna kunna samarbeta om och det är ju bekämpning av hovskabben.
Ska blir intressant att läsa om medlet från USA, annars är alla "hovskabbsnyfiikna" välkommna till STS där vi har en drös med uppgifter om hovskabb och jobbar på att hitta ett fungerande botemedel.

Tycker nog att Selja ska ta och kolla runt lite på sin IC-sida och era reggade IC... Var det hovskägg den skulle ha mycket av eller hur var det?? :confused: ;) Vill inte nämna några namn på några stackars hästar som får stå ut med det här men på bokstaven T kan jag ju hitta åtminstone 4-5 stycken med mindre hovskägg än en lättare fjordhäst...

Jag var in och kikade,precis som du skrev,och blan t-hästarna kan jag bara se T-V som har lite hovskägg,och om man kikar lite till så tycker jag det ser ut som om den är nerklippt.Övriga som har lite,är reggade som ICC,dvs korsning ic och ?.
Kollade dessutom på min häst,så har hon definitivt mer hovskägg och man+svans nu än det hon hade då....

Vill inte nämna några namn på några stackars hästar som får stå ut med det här
Vad menar du med det?? Förstod inte det..

Vad jag menar med stackars hästar som får stå ut med det här är ju det eviga tjafset. Och beträffande att din häst har betydligt mer hovskägg+man och svans nu än då kan möjligtvis inte inträffa på andra hästar också då eller?? Och varför klippa hovskägget om man nu är ute efter att ha så mycket hovskägg som möjligt?? Får du nog förklara lite närmre tror jag...

Jag tror inte hästarna hör så mycket av tjafset faktiskt så du kan nog sluta oroa dig... :crazy:

Kan ju bara säga som så att min pålla vart nerklippt när hon kom hit då hon var en endaste tova(har jag för mig),och det tar tid att växa ut igen.Klart att det kan inträffa på andra också,det var ju du själv som la upp det så som om det fanns många fel på hästarna med hovskäggen på hemsidan.
Sen kan det ju vara så att man klipper hovskägget om man ska behandla mot mugg/hovskabb m.m..Finns nog många anledningar.
För min del har jag funderingar mer åt det praktiska hållet,men först efter premieringarna.Hon får lätt som en typ av fuktexem under den blöta tråkiga perioden för att hon näst intill aldrig torkar upp mellan hagtiderna..
Och jag tror inte min pålla bryr sig speciellt mkt över erat tjafs om vad som är vad,hon är i allafall våran superponny och familjehäst och allt! :love:
(Kan ju nämna lite fint att jag var inte ute efter mkt hovskägg osv när vi tog hem henne,jag tycker ju egentligen inte om varken ston,skäckar eller kallblod.. :D :D)

Var det hovskägg den skulle ha mycket av eller hur var det?? :confused: ;) Vill inte nämna några namn på några stackars hästar som får stå ut med det här men på bokstaven T kan jag ju hitta åtminstone 4-5 stycken med mindre hovskägg än en lättare fjordhäst...

Felformulerade mig lite i mitt senaste inlägg,men det är du själv som har skrivit om hovskägget och jag kunde inte se mer än 1 häst som var reggad som IC som hade dåligt med hovskägg,och den ser klippt ut,övriga är ju reggade som korsningar,dvs ICC.Nu har jag bara kikat igenom på bokstaven T,där du själv hade varit..
Jag har inte nämnt nånstans att det inte skulle växa ut mera eller nytt hovskägg på andra hästar också,det är ju du själv som formulerat det så,det jag jämförde med var ju på min egen dam hur hon såg ut på rastypningen och med hur hon ser ut nu.
Var alltså bara ett svar på ditt ifrågasättande och om att Selja skulle gå in och kika själv,inget annat..

Nu vill jag veta:

Varför är SFIC inte upptagna av Svenska hästavelsförbundet? Och jag vill att någon från SFIC svarar, inte någon från STS...

Ja just! Det vill jag oxå veta!
STS säger hela tiden att dom följer "svensk lagstiftning" och att inte SFIC gör det. Skulle vilja höra vad SFIC har till svars för det.
Jag vill regga min tinker/ic men vet inte vem av STS eller SFIC man ska tro på...
Men det lutar åt SFIC så som min "ic" ser ut...
Men som sagt, skulle oxå vilja veta lite mer först.

Jag vill regga min tinker/ic men vet inte vem av STS eller SFIC man ska tro på...
Men det lutar åt SFIC så som min "ic" ser ut...
Men som sagt, skulle oxå vilja veta lite mer först.

Varför inte höra efter med Svenska Jordbruksverket då så slipper du tro att STS kommer med osanningar?

Tack för tipset.
Men jag har redan blivit upplyst av en vänlig själ om vart jag kunde vända mig för att få bättre vetskap!

Det är på gång att SFIC ska gå med i SH,när vet jag inte,men det jag vet att det förs en diskussion med SH om det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar