Timing mellan hand och skänkel

Sv: Timing mellan hand och skänkel

:o Känner jag iden det? :o

Och att man är för slarvig med detaljerna öht. :o En skillnad på bra dressyrryttare och mej är tex att de aldrig slarvar (föreställer jag mej) med detaljer och finslipar samordningen och är konsekventa i förväntningarna på svar från hästen, NU- inte 25 meter senare.

kontrollfreak ut i fingerspetsarna kännetecknar ofta dressyrryttarna jag skulle aldrig kunna bli dressyrryttare då jag absolut inte skulle orka ha den disciplinen som krävs för att bli riktigt bra nä tacka vet jag att hoppa det gör inget att hästen var lite förböjd i svängen där innan hindret :p

kontrollfreak ut i fingerspetsarna kännetecknar ofta dressyrryttarna jag skulle aldrig kunna bli dressyrryttare då jag absolut inte skulle orka ha den disciplinen som krävs för att bli riktigt bra nä tacka vet jag att hoppa det gör inget att hästen var lite förböjd i svängen där innan hindret :p

Ja eller hur, så har jag alltid sett dem som är duktiga dressyrryttare:idea: Såna som är hopplöst noggranna.
Jag är inte sån annars heller så det är kört att bli på hästryggen har jag insett. Därför har jag aldrig kunnat se mej själv som dressyrryttare heller, fast det vore bra trevligt om man var det:cry: (Men gillar ju inte kontrollfreaks heller i o f s:angel: )

Jag gillar kontrollen och hatar när den inte är där. Det är det som är roligt med ridningen; samspelet på millimetern. I andra situationer är jag inte alls sådan.

Det hade varit bättre att inse vad jag ville med ridningen när jag var 15 än 35... det är inte förrän nu jag lär mig rida :smirk: Katastrof att det inte är bättre än så här efter alla dessa år :mad:

boy, o boy, vad jag känner igen mig...:o

Har dock insett att jag inte kommer någonstans om jag inte ens försöker med de förutsättningar jag faktiskt har (dvs nära noll).
Men å andra sidan ett rikt hästliv o ryttarliv är väl inte omöjligt att få - vi har väl minst 35 år till på oss att få till bättre förutsättningar... ;)

Det är aldrig försent, man blir ändå aldrig fullärd...:)

Jag gillar kontrollen och hatar när den inte är där. Det är det som är roligt med ridningen; samspelet på millimetern. I andra situationer är jag inte alls sådan.

Finns ju annat samspel som är bra mycket roligare tex efter en svår terrängrunda där tillit till varandra är ett av dom viktigaste punkterna dessutom mkt friare :D

OT
Det är bara galningar som håller på med terräng...;)
En dålig dag på dressyrbanan: "oj, idag funka inte kommunikationen - det blev dåliga poäng, hem och träna"
En dålig dag på terrängbanan: "oj, idag litade du inte riktigt på mig -
du bröt benet och jag slog ihjäl mig:rofl: :rofl: :rofl:

Finns ju annat samspel som är bra mycket roligare tex efter en svår terrängrunda där tillit till varandra är ett av dom viktigaste punkterna dessutom mkt friare :D

:o Håller med trots att jag VILL vara en skicklig dressyrryttare:o
När man känner att hästen är 100 procent med och vill lösa en svår uppgift och samtidigt är helt lyhörd och samarbetar, det är inte dumt (även om svåra terrängbanor inte är min grej precis - för mej är alla svåra i så fall - men liknande situationer - jakter mm)

Men jag VILL rida dressyr bra också:crazy:

Malin: du har en poäng där:rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

OT
Det är bara galningar som håller på med terräng...;)
En dålig dag på dressyrbanan: "oj, idag funka inte kommunikationen - det blev dåliga poäng, hem och träna"
En dålig dag på terrängbanan: "oj, idag litade du inte riktigt på mig -
du bröt benet och jag slog ihjäl mig:rofl: :rofl: :rofl:

Mmm så varför är dressyrryttare egentligen nervösa ?? Fjolligt :p

Mmm så varför är dressyrryttare egentligen nervösa ?? Fjolligt :p

Ja eller hur?

En kompis funderade på om hon skulle starta St Georges eller inte (hon hade ridit ett par tre Msv A:1)...
Vadå? tänkte jag, det är väl inget att vara nervös och fjolla sig för....man slår ju inte ihjäl sig om man provar.

(Det är det som är så tråkigt med dressyr....ingen dödsångest nån gång :rofl: )
(Själv var jag sinnesjukt nervös när jag skulle starta 135-hoppn, men åh vad bra det kändes efteråt :banana: den känslan har man aldrig i dressyr)

KL
Kanske dresyr är den gren där adrenalinet sabbar som mest! I hoppning och terräng gissar jag att sinnena skärps och fokus blir bättre då man är lagomt nervös. Man kan likssom få använda adrenalinet till något konstruktivt, och sedan gå och vara hög lycklig och lättad en stund efteråt.
Men i dressyr... All nervositet ska hållas inne för att inte sabba kontrollen, sitta stilla och vackert och följsamt medans neverna skallrar.. Hugaligen. Så kommer det stora antiklimaxet efteråt då man inser hur mycket sämre det gick på tävlingen mot för vad man presterar hemma pga spänningen... :cry:

Kanske ett fyspass med personlig gestapotränare:devil: innan inridningen kan släppa ut spänningarna och ge en tiptopritt!?:D

allt handlar om att använda adrenalinet på rätt sätt.
på dressyrbanan tänder jag till och rider ännu bättre och mer exakt än hemma - men det är en väg dit givetvis, i början handlade det mest om att försöka styra rätt samtidigt som man höll andan :rofl:

Du, det är faktiskt skitläskigt i bytena. En stund där är det faktiskt ingen hov alls i marken och det är jobbigt för mitt kontrollbehov.;) :angel: :rofl:

*fniss* ja ibland känner jag mig som en riktig dressyr-fjant. När jag red ut häromdagen och kom till ett litet (obs, väldigt litet) dike, kom jag på mig själv att grabba tag i manen och blunda....
Usch, jag har fjollat mig för länge.:devil: :o :eek:

Alltid en hov kvar i marken!:o
Alla markbundna hästar hitåt!!:)

Men du, vill inte skrämma dej men - det är ett svävmoment i galopp:eek: :p

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka