Timing mellan hand och skänkel

Sv: Timing mellan hand och skänkel

Nej, det är helt rätt! Jag håller helt med dig om att barbackaridning automatiskt inte ger en bättre sits. Det kan tvärtom ge en sämre sits. Precis som alla sitslongeringar, där en icke sitsutbildad står i mitten och säger "knip inte med knäna" varv efter varv. :)

Men har man fått grundsitsen rätt så bra, kan man komma ett snäpp till genoma att sätta sig i den lodräta sitsen barbacka och känna efter hur hästen "kastar" en.

Ett extra plus är ju om man har fått sitta på en häst som svarar på dessa små signaler.
Sävliga Axel har ej fått göra så.:crazy:

Jaha men det får man ju skapa själv liksom :confused: hästen kan ju svara ändå , den svarar ju i din takt.

Timingen mellan hand och skänkel kommer när man rider mycket hästar, många olika, får tillgångt till bra tränare och genom allmänt mycket ridning..

Dock finns de de som födds med taiming och andra som aldrig får det.. tyvärr..

Jaha men det får man ju skapa själv liksom :confused: hästen kan ju svara ändå , den svarar ju i din takt.
Vad lätt det låter:confused:
Då kan ju alla blir jätteskickliga.

en annan jobbar på det, men tror inte att det kommer att uppnås innan pensionen:crazy:

Vad lätt det låter:confused:
Då kan ju alla blir jätteskickliga.

en annan jobbar på det, men tror inte att det kommer att uppnås innan pensionen:crazy:

Nej inte skickliga nog , hästen svarar ju förhoppningsvis på dina hjälper sen blir du aldrig snabb nog i timingen om du inte rider flera flera hästar mm mm , ja det är helt knäckande ibland när man får till det på en halv volt men det skulle egentligen ta 2 steg för att det skulle vara bra nog :crazy:
Men man får ju leva med det helt enkelt eller byta liv.

Timingen mellan hand och skänkel kommer när man rider mycket hästar, många olika, får tillgångt till bra tränare och genom allmänt mycket ridning..

Dock finns de de som födds med taiming och andra som aldrig får det.. tyvärr..

Nja jag skulle nog säga att man föds med känsla, timingen över man upp men det krävs ju oerhörd känsla för att ha timing :D

En tanke jag får av ditt inlägg är hur mycket ryttare tränar teknik, versus hur mycket ryttare "tränar" känsla och timing...
Förstå mig rätt nu.
Spelar du tex gitarr och enbart tränar teknik, så kan du bli teknisk ekvilibrist, men aldrig en musiker/musikant, som fungerar i band. (Miles Davis sa en gång att han hellre hör Chet Baker missa tre toner, än han lyssnar på Freddie Hubbard pricka femtio toner)Fokuserar du på samarbetet och kommunikationen med de andra musikerna, så kommer tekniken efter hand.

Ett spann mellan gehör och teknik.

Här på Buke verkar de flesta leta efter teknik för att hantera de svårigheter som dyker upp i ridandet, och det är väl bra, men ibland kan jag tänka att man kanske skulle fokusera mer på känslan och kommunikationen, för att lösa problem.
Jag har jobbat med konstnärligt utvecklingsarbete i många år, och kan säga att jag är säker på att man också kan utveckla det vi kallar "känsla". Om man problematiserar och intresserar sig för fenomenet, så följer en medvetenhet. Och utifrån den medvetenheten väljer man på olika vis vägar för sin utveckling (teknik som sådan är inte av ondo, men alltför många tror att det ska lösa allt och ge framgång). Känslighet kan alltså övas upp, enligt min mening.
Timing däremot är något som vissa verkar ha lätt för, och andra svårare, åtminstone då det gäller rytm. Men, det är väl som med allt annat - övning ger färdighet...

Om man kunde få en definition av vad som menas med uttrycket "mellan hand och skänkel" så skulle det vara lättare att både tänka, diskutera och rida.
Kanske är det den poetiska dimensionen, och den har ingen lyckats fånga eller beskriva på ett sätt som ringar in essensen...

känsla kan man inte träna sig till att ha, för den har man eller så har man den inte däremot måste även personer med känsla träna, det räcker tyvärr inte särskilt långt att bara rida på känsla utan att träna upp det andra som krävs för att bli riktigt bra bl a då timingen

Lite svårt att jämföra med en gitarr eftersom det är ett dött ting och att en gitarr gör inget annat än att just vara en gitarr så oavsett om du gör fel så kommer inte gitarren att göra saker så mkt annorlunda.

Sorry ibland när jag diskuterar så går jag händelserna i förväg och just nu har jag redan tagit mig förbi "att tekniken kommer efter hand" alltså jag är redan där i diskussionen sas.

Mellan hand och skänkel = på hjälperna när hästen verkligen är framme för skänkeln ,lösgjord och lätt och suger sig framåt i en ren taktmässig gång = ärlig framåtbjudning.

Senast ändrad:

*kl*
De ryttare man ofta förknippar med bra timing och känsla är de ryttare som har övat upp en snabbhet i sina hjälper.
De hänger aldrig kvar i några hjälper en millisekund för länge...
De har också förmågan till att spänna/spänna av sin egen kropp och underlätta för hästen.
Detta kan man öva upp men det krävs många hästar och ett långt liv:idea:
/Malin

*kl*
De ryttare man ofta förknippar med bra timing och känsla är de ryttare som har övat upp en snabbhet i sina hjälper.
De har också förmågan till att spänna/spänna av sin egen kropp och underlätta för hästen.
/Malin

Så kan man oxå säga för att göra en lång historia kort :D

Ha ha, ja de flesta trådar brukar dö ut när jag är inblandad just för att jag inte har förmågan att dissekera saker i minsta detalj:o

*kl*
/Malin
Bra sagt, men de har oxå haft kvalificerad hjälp från backen som har sagt stopp.
Det är ju därför som det behövs en tränare.

Det kan oxå vara som i mitt fall-att man släpper för mkt=hjälper den inte att gå kvar.

Bra sagt, men de har oxå haft kvalificerad hjälp från backen som har sagt stopp.
Det är ju därför som det behövs en tränare.

Det kan oxå vara som i mitt fall-att man släpper för mkt=hjälper den inte att gå kvar.

Absolut! Men alla har väl minst en tränare??? :eek: Ridning är färskvara.

det finns ju de som inte har möjlighet till att ha tränare, transportproblem, pengaprobelm, eller så är där ingen tränare i närheten som passar helt enkelt..

/Malin

Ja , precis man kan träna upp det. Och kanske bli lite bättre i alla fall i förhållande till sej själv:idea: Och det är inte så illa ändå. Alla har ju sina egna skalor att bli bättre på, när man väl upptäckt vad det är man behöver har man i alla fall tagit första steget.....

Kl

Sen kanske man kan bli lite bättre på den häst man rider (om man nu bara rider en eller två sådär) men sen ha det även på andra hästar, vilken man än kommer upp på, det kan vanliga dödliga bara drömma om.:o Det är ju trots allt olika individer och en häst fungerar aldrig exakt som en annan., Det är också där det med att rida många olika hästar varje dag kommer in.

Men siktar man mot stjärnorna når man trädtopparna säger man ju så om man i alla fall vet att man VILL bli bättre är en start. Sen är sekunderna när det känns riktigt riktigt bra (med mina egna mått:angel: men ändå) belöningen som väl gör att man fortsätter bland annat.

Nej inte skickliga nog , hästen svarar ju förhoppningsvis på dina hjälper sen blir du aldrig snabb nog i timingen om du inte rider flera flera hästar mm mm , ja det är helt knäckande ibland när man får till det på en halv volt men det skulle egentligen ta 2 steg för att det skulle vara bra nog :crazy:
Men man får ju leva med det helt enkelt eller byta liv.
Jag vill byta liv. Tänk att kunna rida riktigt braaa någon gång :love:. Alla hjälper jag gör känns så fruktansvärt stora och ofta i början av ridpass känns det verkligen som om jag är på 0. Ingenting flyter. Men å andra sidan så kan man ju kolla på gamla filmer där jag inte ens har hästen på tygeln :angel:, och så känner jag mig i alla fall liiiite bättre.

Jag får helt enkelt ta och bli djävligt ekonomiskt oberoende så jag kan ha nåt slott, hyra in balkenhool som bara undervisar mig :angel: och typ 12 hästar att rida om dagen. Då kanske jag blir bra :D.

:o Känner jag iden det? :o

Och att man är för slarvig med detaljerna öht. :o En skillnad på bra dressyrryttare och mej är tex att de aldrig slarvar (föreställer jag mej) med detaljer och finslipar samordningen och är konsekventa i förväntningarna på svar från hästen, NU- inte 25 meter senare.

Jag vet om det men måste gång på gång gå tillbaka till de rena grunderna i just de delarna. För man kan inte ha timing om inte hästen svarar direkt:o Som exempel.
Vet inte vad jag ville säga med det, för det vet nog alla ändå.

För att du tycker det är kul att rida kanske :confused:

Ja, men det är ju självklart. Dock har jag lite ambitioner, men inser att jag inte kommer att bli annat än medioker ryttare då jag varken har tid eller pengar att lägga ned på att bli riktigt bra, sen är jag lite för gammal redan nu :angel:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka