Timing mellan hand och skänkel

Sv: Timing mellan hand och skänkel

Inte om man har en j-ligt markbunden häst...:) :idea:

KL
Har varit glatt friskt vågat orädd tidigare.. mn har man haft maximal otur och vaknat med gula väggar runt sig och oroliga familjemedlemmar runt sjukhussängen då man bara skulle ut och köra några galoppintervaller, då plötsligt dras en orossnara åt kring halsen ibland.

Fy fasen för att tappa kontrollen gentemot underlaget. Kontakten mellan mig o hästen har jag fortfarande tilltro till, men vad gör man om hästen välter:eek: :eek:

Särskillt om den välter med virvlande ben och en tanke i huvudet o det är att komma upp o hem även om matte ligger under...

Inget dumt med att vara försiktig mina vänner! Det är inte värt adrenalintoppen att riskera livet eller hälsan!

Jag söker numera mina kickar i stunder av harmoni och samstämmighet, helst på fast, välanpassat underlag. Springa kan dom få göra på banan!! och bocka och stegra i hagen. No more roa sig med att "klara av" tokiga hästar.

Jag håller med du....har slutat att sitta upp på "tokiga" hästar.
Självbevarelsedriften har ökar med åldern :o

Hör nog till kontrollmupparna som ständigt kräver ändamålsenlig form och total eftergift även fast jag rider ut :D

Tänkte på del 3, mer axakt detta; (om det ej är tillåtet får moderator radera...)
***När ryttaren låter sina framåtdrivande hjälper verka sättes rörelse framåt i gång. Detta sker genom att hästen för huvud och hals (främre hävarmen) framåt - nedåt samtidigt som korsets muskler genom att sträcka lårleden - skjuter bålen framåt (fig C). Denna framåtskjutning förstärks genom sträckning av knä- och hasleder. Även kot- och hovleder medverkar.

Alla dessa muskler är sträckare, och det är dessa som utför det "tunga" arbetet. Böjarna utför inget tungt arbete, då de endast för fram kroppsdelar som befinner sig i luften och är obelastade. Filétmuskulerna är de enda böjare där större styrka krävs. De ska föra bäckenbenet mot lodplanet och böja länden. Särskilt vid samling under trav kräver detta stor styrka och uthållighet.

Det bildas nu en sammanhängande "muskelkedja" av sträckare från bakfoten, genom bakbenet, korset, länden, ryggen, de dorsala halsmusklerna och nackmusklerna. "Strängen" är nu satt på bågen, som därmed är beredd att spännas.

Ryttarens hand, som genom tyglarna har kontakt med hästens nos (bettet) använder nu hästens huvud som hävstång där "vridpunkten" är nacken. Handen verkar nu som en "böjare" till hästens sträckare - den sammanhängande muskelkedjan från bakfoten till nosen.

"Bågen är spänd." "Hästen är på tygeln." "Hästen är på hjälperna." "Hästen är mellan skänkel och hand." Det här är några av de uttryck som tidigare användes för denna situation. Observera att det är hästens energi i den bakre hävarmen som skapar förutsättningen för att det hela ska bli ett fungerande system.***

Det var en bra förklaring men för mig saknas halhalter som mer balanserar upp och för mera vikt på bakbenen.

Motorn, energin el framåtbjudning- beroeende vad man kallar det är det viktigaste för att hästen skall hamna emellan hjälperna eller mellan skänkel och hand som ovan.

Finns inte detta hamnar hästen i regel bakom hand och hjälpernas inverkan går förlorade.

Som många redan har svarat så är "timing mellan hand och skänkel" eller timing överhuvudtaget inte så lätt. Jag sliter själv med det på min ridskolenivå...

Men, nu ville du primärt höja ditt betyg till MVG. Jag skulle föreslå att du faktiskt läser ett antal olika böcker i ridlära, t ex Bo Tibblins ridlära, dressyr med Kyra etc... Läs extra noga de avsnitt som handlar om timing, att få hästen att arbeta i rätt form etc. Med den kunskapen kan du skapa en bättre dialog med din ridlärare och du kan visa att du seriöst försökt förstå vad hon menade. Jag vet inte exakt hur betygskriterierna för din ridkurs ser ut, men jag tror faktiskt att en god teoretisk förståelse också räknas in i det totala betyget.

Att säga att du läst något i en bok väger betydligt tyngre än att du läst det i ett diskussionsforum på nätet =), källkritiken på nätet är ju inte alltid den bästa...

Lycka till med ridkursen!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka