Timing mellan hand och skänkel

Sv: Timing mellan hand och skänkel

Idag har man kopplat ifrån att gasa o bromsa samtidigt, även på hög nivå.
så allt var inte bättre förr:banana:

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. La bara fram en teori...som jag har sett en och annan tillämpa i praktiken, i nutid.

Vad exakt kommenterade du? Vi verkade inte ljusår från varandra, även om vi definierade "mellan hjälperna" något olika. Men det kanske var det du ville lyfta fram?

Vad exakt kommenterade du? Vi verkade inte ljusår från varandra, även om vi definierade "mellan hjälperna" något olika. Men det kanske var det du ville lyfta fram?

Ok, nej, men det var förtydligande om att man inte ska fastna i "hand och skänkel" för det handlar inte bara om att samordna det.
Bara det egentligen.

Ok, det trodde att jag skrev i o f s.

Det enda ;) Det är ju skillnaden mellan ridning och RIDNING! Ingenting man lär sig över en natt, det kan ta en hel livstid och vissa lär sig aldrig. Tycker att det var lite klantigt uttryckt av din ridlärare eftersom hon fick det att låta som ett "quick fix" vilket det tyvärr inte är.
Det handlar om timing, känsla, att rida med sätet och koordinera hjälperna. Svårare än det låter

Håller med - i princip tycker jag att ridläraren sa att "Tja, det enda du behöver göra nu är att rida bättre!" Timingen är ju det svåra i ridning, har man timing och balans så är man ju halvvägs till svår klass!

Dessutom krävs det att man tränar upp sin timing oxå för att det skall bli just timing och det enda sättet att göra det är att rida flera hästar om dagen i flera år under en duktigt instruktör, rider man vanligen en häst om dagen är det rätt stor risk att man är rätt långsam i sin timing även om man har den.

Det är ju det som skiljer proffsen från amatören oxå, det som tar en halv kortsida för amatören har proffset gjort på ett steg. Det går inte att bli en duktig ryttare med en häst om dagen dvs det finns inga genvägar om man vill rida som tex Hella Kuntz

Ett extra plus är ju om man har fått sitta på en häst som svarar på dessa små signaler.
Sävliga Axel har ej fått göra så.:crazy:

Ett extra plus är ju om man har fått sitta på en häst som svarar på dessa små signaler.
Sävliga Axel har ej fått göra så.:crazy:

Det är en underbar känsla att sitta på en sådan häst. Första gången jag upplevde det var när jag fick rida på två av Kurt Albrecht von Ziegners hästar för över 10 år sedan. DÅ kände jag med varenda fiber i hela min kropp, att "det är den här känslan jag vill eftersträva", och det har jag eftersträvat ända sedan dess.

O när var nästa gång?

Du har undvikit frågan om du tränar för ngn eller om du är din egen mästare.

Om man läser gamla böcker så finns det beskrivet. Sammankopplingen kommer när hästen är tillräckligt utbildad med en ryttare som vet vad den gör.

Idag har man kopplat ifrån att gasa o bromsa samtidigt, även på hög nivå.
så allt var inte bättre förr:banana:

Men idag så finns det de som klarar av att INTE göra så samtidigt, utan har en förmåga att inte använda kopplingen o istället på- av på -av.
Skitsnabb i timingen.

Du har undvikit frågan om du tränar för ngn eller om du är din egen mästare. (fr Axel)

Det har jag redan svarat på i en annan tråd för inte så länge sedan.

Amen.

Något som får mitt klantiga amatörarsle att bli mer "på" är att rida barbacka och verkligen få feedback på älgen under mig hela tiden. Det är ju ofta små saker som filtreras bort genom sadeln och ryttarens häck.

(Kan vara ett tips till TS: rid lite barbacka och forcera inte, utan tillåt dig att sitta och känna, gärna i skritt. Man känner rätt tydligt hur man hela tiden måste parera för att "bara" sitta mitt över och inte knyckas bakåt hela tiden).

Dessutom krävs det att man tränar upp sin timing oxå för att det skall bli just timing och det enda sättet att göra det är att rida flera hästar om dagen i flera år under en duktigt instruktör, rider man vanligen en häst om dagen är det rätt stor risk att man är rätt långsam i sin timing även om man har den.

Det är ju det som skiljer proffsen från amatören oxå, det som tar en halv kortsida för amatören har proffset gjort på ett steg. Det går inte att bli en duktig ryttare med en häst om dagen dvs det finns inga genvägar om man vill rida som tex Hella Kuntz

Nej precis, :idea: och när man har svårt på en häst så:crazy: Det är ouppnåeligt för de flesta av oss att uppnå det vi vill, eller anar att man skulle kunna uppnå, om man säger så.
och ju mer man rider ju mer inser man sina brister dessutom och behovet av att utvecklas:crazy:

Amen.

Något som får mitt klantiga amatörarsle att bli mer "på" är att rida barbacka och verkligen få feedback på älgen under mig hela tiden. Det är ju ofta små saker som filtreras bort genom sadeln och ryttarens häck.

(Kan vara ett tips till TS: rid lite barbacka och forcera inte, utan tillåt dig att sitta och känna, gärna i skritt. Man känner rätt tydligt hur man hela tiden måste parera för att "bara" sitta mitt över och inte knyckas bakåt hela tiden).

Jag red barbacka en stor del av min barndom för vi gillade det och jag kan inte säga att det, tyvärr, utvecklade min sits, även om vi kunde göra det mesta till häst, och idag fattar jag inte ens att jag satt kvar i alla lägen:eek:

Det var väldigt svårt den dag i veckan jag red på ridskola och måste ha sadeln och jag tycker att de ovanor jag skapade då lever kvar än på vissa sätt. Rätt många år eferåt:angel: Barbacka ger inte automatiskt bättre sits eller timing tycker jag. Man känner ju även med sadeln mycket om man kommer ner i sadeln ordentligt och är med i rörelserna. Men det är å andra sidan ofta ett av de stora kruxen i det hela, tycker jag. Att komma ner och vara följsam och ändå inverka, oavsett om hästen är avspänd eller ej tex.

Så vaffan håller jag ens på.. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur