Till er med flexi!!

Sv: Till er med flexi!!

Jag har haft flexi på några tidigare hundar. Jag gillar dock bandvarianten bättre för där ser jag hela tiden bandet/linan. Nuvarande vovve kan inte ha flexi för han orkar inte dra ut rullen. :rofl: Dessutom går han att ha lös i skogen, så jag ser inget behov av flexi på honom. Jag har inga fördomar utan använder det "redskap" som jag tycker passar bäst till varje hund och situation. Det skulle aldrig någonsin falla mig in att "hala" in hunden oavsett vilket koppel jag hade, inte heller skulle jag släppa fram hunden till någon annan hund eller människa utan att ha kommit överens om det först. Jag har inte träffat på särskilt många människor som inte kan hantera flexi, tvärtom är jag imponerad över vilken pli alla hundägare i mitt område har på sina hundar (oavsett koppeltyp).

I hear you!
jag höll på att få aggresiva utbrott på en dam på valpkursen jag gick på. Hon hade flexi på sin hund vid träningstillfällena :eek:
Så när hon tittade bort sprang hennes valp och störde alla andras...

Ha ha, på valpkursen jag går på är valparna lösa hela tiden och springer runt lite hit och dit och stör varann under hela lektionen.... :D Men jag gillar det upplägget.

Fängelsestraff för den som innehav av flexikoppel!!

Det är ju så gott som utan undantag folk som inte kan hantera kopplet (eller sina hundar för den delen) som prompt måste använda dom. :mad: Jag har aldrig stött på en 'vettig' hundmänniska som har tyckt att dessa koppel varit bra och använt dom.

Äsch trams. Jag ser mig som en vettig hundmänniska och tänk, jag använder flexi ibland.

Jag tycker ofta att folk lägger så mycket status i vilken typ av koppel man använder. Det spelar väl för sjutton ingen som helst roll så länge man framför sin hund med någorlunda vett.

Min huligan går ofta okopplad, annars oftast i vanligt läderkoppel. Men som sagt, ibland åker flexit fram. När jag av olika anledningar är mindre rörlig själv, så vill jag ändå att han ska ha en viss frihet emellanåt. Och med 'frihet' avser jag inte fullständig tillåtelse att trakassera andra fotgängare och hundar. Möter vi andra hundar ska han gå vid min sida, likaså vid möte med cyklister och fotgängare.

Så vad vi skulle i fängelse och göra förstår jag faktiskt inte.

Vi har flexi ibland faktiskt. När vi går ut på promenad i byn. Självklart har vi koll på hunden och omgivningen, han får INTE springa fram som han vill bara för att han har flexi (fast han försöker iofs inte ens, han är snarare lite åt andra hållet). Men han får större rörelsefrihet utan att vara lös (lös kan han inte gå i byn, det får han göra i skogen, hunden är nämligen inte "trafiksäker" :p ) och pappa tycker det är bekvämt, han slipper ju korta/länga kopplet för hand :rofl:
Annars har vi vanligt läderkoppel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan faktist erkänna att jag äger ett flexi...:o Dock så används det sällan,och då bara i skogen tex,och på sånna ställen jag vill att han ska kunna gå lite fritt,men vill inte släppa loss han med tanke på alla djur och om man skulle möta någon.

Annars så är det läderkoppel som gäller dagligen!

kl

Men apropå flexi, har för mig att dom även har gjort longerlinor med denna funktion!? Någon som har provat? Känns ju inte som att det skulle vara en höjdare..:o

Men OJ:eek:

Tänk om man råkar (vilket är lätt gjort) tappa den då så den kommer flygande mot hästen alt släpas efter. Ajajajaj....

//Gilly

Har jag missat något, har det blivit en ny liten hund?! Grattis!!

Tack! :D Ja det blev en liten (stor) sheltiekille. Jag har fått något att bita i eftersom han är nervös och skygg mot folk, men han är i alla fall tusen gånger trevligare än den förra ilskna saken, så även om jag inte skulle lyckas få någon riktig ordning på sheltien så är han i alla fall en charmig och trevlig familjemedlem som ääääälskar sin husse och matte... :love:

Hejsan! Jag har alltid vart emot flexi men när min pudel tant nu kommit upp i en ålder på 13 år och blivit döv så har jag faktiskt köpt ett flexi så att hon ska kunna röra på sig när vi är ute i skogen. Hon har alltis varit lös förut och vart jätte besviken när jag tog på henne ett vanligt koppel och gick i skogen :smirk: Går vi efter en väg eller inne i stan blir de vanligt koppel.
MEN flexi koppel ska användas med förnuft annars kan de bli farligt.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka