Till er med flexi!!

Sv: Till er med flexi!!

Hehe. Jag gjorde en liknande tråd för ett år sen eller så och fick en massa mothugg om att flexi är suveränt blabla man slipper gå i diket med hunden bla bla.

Hemma i hemstaden dog 2 papilloner efter att de gått ut framför en bil, matte hade ingen koll på flexit..

En tjej fick tänderna förstörda efter att ett flexirep hållits över cykelvägen, syns ju dåligt.. hon körde på det, omkull & har proteser i halva munnen.

Jag aaavskyr flexi hos 9 av 10 hundförare.

En tjej fick tänderna förstörda efter att ett flexirep hållits över cykelvägen, syns ju dåligt.. hon körde på det, omkull & har proteser i halva munnen.

Det kommer jag ihåg att det stod om i Hundsport. Tycker verkligen synd om tjejen. Så himla onödigt.

ja de ser de finns inte någon som bör ha de...

*knapplån*

Så, vad säger ni, ska vi gå ut och samla ihop alla flexikoppel och sedan tända en brasa? :idea: :devil:

:) Hon hade inte fem flexi (hur skulle de går till) utan hon hade tre hundar kopplade i ett flexi och sedan två i ett så vist hon hade två.
Jag var sugen på att rek henne ett snyggt läder koppel eller ett rosa med lite bling bling eller något.

Jag tycker att de låter som en perfekt idee att vi går och plockar in alla flexi så minskar vi säkert antalet olyckor med 10% i allfall + att matte/husse med hund kanske kommer lite närmre varandra än 3 meter under varje kisse paus.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan bara hålla me dig. Jag hamnade i bråk med en tant i vårt område för en månad sedan då min bägare rann över pg.a. just det här med flexikoppel.

Knapplån

Jag använder flexi. Doch har jag alltid koll på om det kommer männsikor med eller utan hundar. Jag har alltid koll på hunden och området runt omkring. Kommer någon så kallar jag in honom långt innan dem är i närheten av mig. Har jag ingen sikt så får han gå bredvid mig. Min hund bryr sig inte om andra hundar. Men för at skydda honom så får han gå bredvid mig vid mötande då andra hundar kan hoppa på honom.

Jag tycker det har med respekt att göra att se till att hunden går bredvid en vid möte. Oavsett om de har hund eller inte. Det finns hundrädda människor. Jag stör mig mer på folk med vanliga koppel som håller ytterst och låter hunden springa och göra som den vill. Det är oftast dem som kommer fram till min hund. Deras ägare har noll koll. Jag tror inte egentligen inte det har med koppel att göra utan att folk inte bryr sig om vad som kan hända. Det handlar om nonchalans.

*kl*

Jag har faktiskt Flexi på Zaga när vi ska träna på att vara "lös" och inte gå fram till folk man möter vid stadsträning ( ex promenader utanför vårat hus )

Det är faktiskt en förusättning för att kunna träna här, för jag är faktiskt inte så oansvarig att jag har henne lös där det finns mycket trafik..

So shoot me :devil:

Knapplån

Jag använder flexi. Doch har jag alltid koll på om det kommer männsikor med eller utan hundar. Jag har alltid koll på hunden och området runt omkring. Kommer någon så kallar jag in honom långt innan dem är i närheten av mig. Har jag ingen sikt så får han gå bredvid mig. Min hund bryr sig inte om andra hundar. Men för at skydda honom så får han gå bredvid mig vid mötande då andra hundar kan hoppa på honom.

Jag tycker det har med respekt att göra att se till att hunden går bredvid en vid möte. Oavsett om de har hund eller inte. Det finns hundrädda människor. Jag stör mig mer på folk med vanliga koppel som håller ytterst och låter hunden springa och göra som den vill. Det är oftast dem som kommer fram till min hund. Deras ägare har noll koll. Jag tror inte egentligen inte det har med koppel att göra utan att folk inte bryr sig om vad som kan hända. Det handlar om nonchalans.

Applåd till dig, ärligt.
Tänk om fler människor kunde tänka lite mer så. För visst har du helt rätt i att det även är "vanliga koppel-människor" som beter sig illa.

Har själv vanligt läderkoppel, långt, till min vovve. Hon har alltid så långt koppel som det går att ha - om jag inte möter någon. Oavsett vad det är som vi möter så kortas kopplet upp så att hon inte kommer nära - om hon skulle vilja det.

Däremot uppfattar jag det som lättare att korta upp kopplet om man har ett "vanligt" istället för ett flexi om det är så att man inte har 100% koll på sin hund?

Jag hade också flexi till min hund när hon var valp. Just för att låta henne springa omkring och nosa lite utan att riskera att hon sprang fram till folk eller ut bland bilar. Numera använder jag dock endast vanligt läderkoppel. Hon går alltid min vänstra sida eller också springer hon lös.

Häromdagen mötte jag en tant med sin golden retriever i flexi. Hon dök upp framför mig från en stig från sidan av vägen där jag gick. Hunden var väl en tre fyra meter framför henne och så gott som redan framme vid min hund innan hon märkte vad som var på gång. Jag fick nästan gå ner i diket för att kunna klämma mig förbi. Hon bara skrattade, tyckte väl det såg roligt ut... :mad:

Däremot uppfattar jag det som lättare att korta upp kopplet om man har ett "vanligt" istället för ett flexi om det är så att man inte har 100% koll på sin hund?

Självklart är det lättare att hala in hunden i ett vanligt koppel, än ett flexi.
Flexit är ju bra mycket längre än de flesta "vanliga" koppel och dessutom kan man INTE ta tag i linan och dra in hunden ( aj )

Därför måste man ha stenhård koll på sin hund och hittills har Zaga inte ens varit i närheten av att hälsa på folk..

Det är som om hon lyssnar bättre när hon tror att hon är lös :p

Självklart är det lättare att hala in hunden i ett vanligt koppel, än ett flexi.
Flexit är ju bra mycket längre än de flesta "vanliga" koppel och dessutom kan man INTE ta tag i linan och dra in hunden ( aj )

Det dröjer nog inte länge innan det dyker upp flexi med vevspak á la fiskerulle på. :cool:

Hahaha ....

Jag är egentligen allergisk mot denna kombination.

Hund utan lydnad + Flexi + Disträ Husse/matte = KAOS

Men jag har inget val när jag vill träna henne lite men inte hinner åka till skogen eller eljusspåren ....

Ska gå på Hund 2007 med Brandgul och granska de intressanta raserna tänkte jag. Få se om någon "håller måttet". :) Återkommer efter det!

:bump:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka