Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Du menar att romani vill bo i skjul utan el och vatten? Att de vill leva i fattigdom utan möjlighet till utbildning, och ibland helt utan grundläggande sjukhälsovård? Att de vill leva i isolerade byar? Att de vill bli slagna och hotade i storstäderna?

Jag har väldigt svårt att se hur någon skulle vilja leva under sådana omständigheter.

Att de däremot vill bevara sin kultur (romani som grupp består ju att ett flertal olika språk och kulturella riktningar) är ju deras rättighet enligt flera av FNs konventioner, ratificerade av Sverige. Liksom samerna har sina rättigheter som minioritetsgrupp exempelvis - det betyder inte att alla samer vill bo i kåtor och leva enbart på sin renskötsel.

Alltså - om människorna på parkeringen blev erbjudna en lägenhet i ett höghusområde kan jag garantera att de hellre bott i den. Men det var inte riktigt det valet som fanns.

Du får det att låta som om det är ett privilegium att få bo på en parkering?

På vilket sätt är Sverige så generösa emot dem? För att vi låter dem tigga?

Om du anser att en regering som sätter sin egen nation i främsta rummet,för främlingsfientlig,så har du rätt.
Annars vet jag att den nationens väljare har väldigt lång erfarenhet av förtryck från främmande makt,eller främlingar om du så vill.
Skulle zigenare förändra sin livsstil genom att bytta namn så ar det väldigt naivt,men ett led i den allmänna hjärntvättsprocessen.

Mig veterligen har de aldrig själva kallat sig zigenare, utan det är ett öknamn precis som tattare. Romer/romani är ju vad de kallar sig själva och med det så borde även vi kalla dem det. Eller du kallar samer lappar med?

För arbetsmarknaden för rumänska romer, utan språkkunskaper, utbildning eller yrkeserfarenhet är ju verkligen lysande. Inte. Varken här eller i Rumänien.

Nånstans måste man börja...förslagsvis utbilda sig som dom flesta andra gör för att få det jobb man vill ha. Sen finns det jobb som inte kräver nån direkt utbildning tex. städa, diska, dela ut tidningar osv. Men den lättaste vägen är kanske att sitta utanför affärer och hoppas på att andra delar med sig?

Det här är väl nästan första gången jag håller med dig...

Men samtidigt hade de ju inte varit här för att tigga OM de kunnat klara sig bra hemma i Rumänien mfl länder.

O s v...

Jo, din tanke är god. Men om man betänker att det finns över 6 miljoner romer i Rumänien skulle det troligen bli ganska trångbott här i Sverige efter en tid.

Jag tror rätta vägen är att de övriga EU-länderna sätter press på Rumänien och kräver att de tar hand om romerna där.

Men vad menade du då med det här? Lät mera som "skyll er själva".

Jamen ibland kan det faktiskt vara så. Om man får en utsträckt hand till hjälp, så kan man välja att ta emot hjälpen eller inte.

OM det är som alfahona skriver så hjälper det inte att ge dem bostad och jobb, för de vill inte ha dem. De vill alltså inte förtjäna sina pengar på ett vanligt löntagarjobb eller ens som företagare, och de vill inte heller ha en bostad. OM vi då hjälper dem till detta, och de inte vill ha det - alternativt plockar russinen ur kakan och slänger resten - då är det allt faktiskt så att de kan få skylla sig själva.

Vi kanske kan hitta andra former att hjälpa dem bostadsmässigt här i Sverige (för att få Rumänien att ta sitt ansvar det är nog kört), t ex med att vinteröppna campingar t ex. Men om vi ger dem jobb - kommer de att försvinna från gatorna då? Det är ju så vi tänkt att man ska tjäna pengar i det här landet. Att så att säga göra rätt för sig. Har man inte viljan att göra rätt för sig, ja då får man skylla sig själv. Att man saknar förmågan att göra rätt för sig är en helt annan sak, men i min värld är det så att om friska starka män och kvinnor inte gör rätt för sig, då är det nåt som är fel.

OM det är deras identitet att inte inordna sig, och en protest för att de alltid varit diskrimminerande, ja då är risken stor att det blir en självuppfyllande profetia. Något får man faktiskt göra själv, om man ska ändra på nåt!

Det här är ingen komplett utläggning om mina åsikter. Jag försöker bara förtydliga hur jag tänkte i inlägget jag skrev i relation till informationen som alfahona delgav. Eftersom du frågar.

O s v...

Jo, din tanke är god. Men om man betänker att det finns över 6 miljoner romer i Rumänien skulle det troligen bli ganska trångbott här i Sverige efter en tid.

Jag tror rätta vägen är att de övriga EU-länderna sätter press på Rumänien och kräver att de tar hand om romerna där.

Precis! Såg en bra ledare i GP idag.

Alltså - om människorna på parkeringen blev erbjudna en lägenhet i ett höghusområde kan jag garantera att de hellre bott i den. Men det var inte riktigt det valet som fanns.

Du får det att låta som om det är ett privilegium att få bo på en parkering?

På vilket sätt är Sverige så generösa emot dem? För att vi låter dem tigga?

Se mitt svar till PL så klarnar kanske mitt resonemang.

Sverige är generöst i förhållande till andra länder vad gäller socialhjälp mm

De vill alltså inte förtjäna sina pengar på ett vanligt löntagarjobb eller ens som företagare, och de vill inte heller ha en bostad. OM vi då hjälper dem till detta, och de inte vill ha det - alternativt plockar russinen ur kakan och slänger resten - då är det allt faktiskt så att de kan få skylla sig själva.

Har man inte viljan att göra rätt för sig, ja då får man skylla sig själv. Att man saknar förmågan att göra rätt för sig är en helt annan sak, men i min värld är det så att om friska starka män och kvinnor inte gör rätt för sig, då är det nåt som är fel.

OM det är deras identitet att inte inordna sig, och en protest för att de alltid varit diskrimminerande, ja då är risken stor att det blir en självuppfyllande profetia. Något får man faktiskt göra själv, om man ska ändra på nåt!
.

men det här är ju bara dina fördomar.

Att det råder brist på engagemang från gruppen romer att ta sig ur sin situation vet jag inte om jag håller med om.

Däremot är det fel att jämföra olika religiona/etniska grupper rakt av, där håller jag med dig. Det var inte min poäng, utan snarare att det funnits och finns ett flertal utsatta grupper - och att det varierat över tid vem som för tillfället är paria.

Om föräldrarna inte har en tradition av utbildning och långvariga anställningsförhållanden så begär jag inte att de ska ha den insikt o förståelse som krävs för att inse vikten av utbildning..jag konstaterar bara att så är fallet.
Barnen slutar skolan utan betyg, bildar familjer tidigt och skaffar barn tidigt så som sina föräldrar.
Och vad erbjuder staten för incitament? Jo skaffa dig ngr ungar så håller staten med en större lägenhet. Familjen får mer i bidrag och familjen permanentas ytterligare en generation i utanförskap....

Givetvis. Men det är inte en mänsklig rättighet att bosätta sig på parkeringar i den mest ekonomiskt generösa landet, för att man varit diskriminerad tidigare.

Jag säger fortfarande inte att vi inte ska hjälpa osv, men jag tycker ändå man får ta seden dit man kommer och anpassa sig. Gör det mig till rasist nu?

Det börjar nog luta åt det hållet.
PL

Det börjar nog luta åt det hållet.
PL

Då är alltså varenda kommun i Sverige rasistiska,under förutsättning att man följer de lagar och regler som styr deras verksamhet idag...
Nedskräpning, var man gör av sitt träck, brandsäkerhet är väl bara några saker man bryter emot i många av dessa läger....

Då är alltså varenda kommun i Sverige rasistiska,under förutsättning att man följer de lagar och regler som styr deras verksamhet idag...
Nedskräpning, var man gör av sitt träck, brandsäkerhet är väl bara några saker man bryter emot i många av dessa läger....

Ska bli intressant att se om han svarar. Han verkar mer ute efter att ge mig på pälsen efter inlägg i en annan tråd, än att framföra något slags eget resonemang. :D

Ska bli intressant att se om han svarar. Han verkar mer ute efter att ge mig på pälsen efter inlägg i en annan tråd, än att framföra något slags eget resonemang. :D

Det är en gammal sanning, den att det är lättare att kritisera än att komma med finansierade konstruktiva förslag...;)

Nånstans måste man börja...förslagsvis utbilda sig som dom flesta andra gör för att få det jobb man vill ha. Sen finns det jobb som inte kräver nån direkt utbildning tex. städa, diska, dela ut tidningar osv. Men den lättaste vägen är kanske att sitta utanför affärer och hoppas på att andra delar med sig?

Utbilda sig? Hur då? I Sverige har vi ju förmånen att ha tillgång till gratis utbildning, det har inte de här romerna. I Rumänien har de inte möjligheterna, och utbildningen i Sverige är inte öppen för dem. Så hur ska de kunna betala för utbildning, tänkte du? Med vilka medel?

Det finns jobb som inte kräver någon direkt utbildning, men det finns i princip inga jobb för den som varken kan svenska eller engelska och bor på gatan. Folk som anställer städare, diskare och tidningsutdelare kan precis som alla andra välja och vraka, och då väljer de uppenbarligen inte de här romerna, för det finns andra, bättre kandidater med erfarenhet, som kan språket, har en bostad, osv. Hur ska de ens kunna söka jobben och veta vart de finns? De kan inte läsa tidningarna här, de kan inte kolla på hemsidor, de kan inte gå till arbetsförmedlingen och fråga. De kan inte ens skriva en vettig ansökan och skicka den, eftersom de förmodligen inte har tillgång till dator.

Som svensk har man så enormt mycket fördelar i Sverige jämfört med romerna, det är ju därför du inte hittar några arbetsföra svenskar som tigger på gatorna på det sätt som de rumänska romerna gör. Svenska romer gör det ju inte, t ex.

Du kan ju inte på allvar tro att de tycker det är bekvämare att sitta ute på gatan och tigga, på vintern, än att jobba? Om det vore så trevligt, varför gör du inte det själv? Varför gör i princip inga svenskar det, såvida de inte har grava missbruksproblem?

Utbilda sig? Hur då? I Sverige har vi ju förmånen att ha tillgång till gratis utbildning, det har inte de här romerna. I Rumänien har de inte möjligheterna, och utbildningen i Sverige är inte öppen för dem. Så hur ska de kunna betala för utbildning, tänkte du? Med vilka medel?

Det finns jobb som inte kräver någon direkt utbildning, men det finns i princip inga jobb för den som varken kan svenska eller engelska och bor på gatan. Folk som anställer städare, diskare och tidningsutdelare kan precis som alla andra välja och vraka, och då väljer de uppenbarligen inte de här romerna, för det finns andra, bättre kandidater med erfarenhet, som kan språket, har en bostad, osv. Hur ska de ens kunna söka jobben och veta vart de finns? De kan inte läsa tidningarna här, de kan inte kolla på hemsidor, de kan inte gå till arbetsförmedlingen och fråga. De kan inte ens skriva en vettig ansökan och skicka den, eftersom de förmodligen inte har tillgång till dator.

Som svensk har man så enormt mycket fördelar i Sverige jämfört med romerna, det är ju därför du inte hittar några arbetsföra svenskar som tigger på gatorna på det sätt som de rumänska romerna gör. Svenska romer gör det ju inte, t ex.

Du kan ju inte på allvar tro att de tycker det är bekvämare att sitta ute på gatan och tigga, på vintern, än att jobba? Om det vore så trevligt, varför gör du inte det själv? Varför gör i princip inga svenskar det, såvida de inte har grava missbruksproblem?

Så du menar att det är helt omöjligt för romska tiggare att utbilda sig eller att skaffa sig ett jobb?

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar