Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Kronofogden är den som avhyser olovligt placerade fordon, föremål och tältläger. Markägaren får inte göra detta själv. Han anmäler till kommunen som sedan använder kronofogde och ev. polis för att genomföra avhysningen.

Ett olovligt tältläger bryter mot samma regler som ett olovligt vedlager + en massa andra regler. Det räknas inte som permanentbostad, där gäller andra regler som tar betydligt större hänsyn till de som bor i en permantbostad

Ok, vad är det för regler? Har vi någon paragraf?

Hur som så har jag sagt att avhysnig är helt i sin ordning, anser dock att uppföljning och övergripande plan för människorna man avhyser bör förbättras

Efter att ha jobbat en sommar med rastplatsskötsel är jag mindre vänligt inställd till dessa. (Romerna alltså, inte rastplatserna).
De satte upp läger på flera av rastplatserna, skräpade ner så in i h-lvete, eldade på otillåtna platser (i torrt gräs på sommaren, PÅ bord som blev totalförstörda, MITT i vägen m.m.), klottrade, hängde upp kläder över hela viltstängslen och duschade inne på toaletterna (+ lagade mat och använde toaletterna som skräpkorg för typ potatisskal i mängder =översvämning). Dessutom uppträdde de hotfullt vilket betydde att vi behövde en extra anställd med dit.

Allting finansierat av skattebetalarna, och det var inte lite pengar det handlade om.

Ja precis... en avhysning innebär sannolikt även en inhysning. Typ: Ni kan inte vara här, men ni kan vara där. Jag tycker det behövs en plats där det är tillåtet med deras husvagnar till en början. Frågan är vem som upplåter en sådan plats.

Vad jag kan se så verkar så inte vara fallet. Man avhyser och personerna får söka sig någon annan stans, och blir någon annans problem. Det löser ju problemet tillfälligt men grundsituationen är dock oförändrad. Det bor människor i läger under vidriga förhållanden..Ibland erbjuds de biljett till hemlandet, vilket vissa nappar på.

För mig har den lett till att jag blivit ännu mer övertygad om att jag gör rätt i att aldrig ge.

För mig har den här tråden lett till en enorm ledsenhet inför människors brist på empati.

Och jag fortsätter att bemöta personer som tigger så trevligt som möjligt, och hjälpa till så smått med en slant, blöjor eller mat ibland.

Ok, vad är det för regler? Har vi någon paragraf?

Hur som så har jag sagt att avhysnig är helt i sin ordning, anser dock att uppföljning och övergripande plan för människorna man avhyser bör förbättras
1 Olaga camping
2 upplåtande av camping plats utan tillstånd
3 Olaga boende då sanitet o sophämtning inte är lagligt ordnad
4 Brott mot brandsäkerhetsbestämmelser
5 Brott mot terrängkörningen
6 Parkering utan bygglov
etc etc...

Vad det kan innebära?
Ja inga småsummor precis..
http://www.mvt.se/nyheter/motala/?articleid=9692805

Och kommunen tar naturligtvis inget ansvar, man meddelar bara markägaren så får han lösa det. Och i de fall dar tiggarna inte har tillstånd av markägaren, så tillkommer
7 Egenmäktigt förfarande
8 Intrång

Senast ändrad:

Den första länken fick jag inte ut något av egentligen. Den kändes inte seriös med tanke på språket, spammad ej rensad gästbok etc. Jag vet faktiskt inte vad poängen var med den öht mer än att cementera fördomar? Jag hoppas inte hon för romernas officiella talan.

Så för att en hemsida inte är i perfekt skick språkmässigt och rensad så är den inte seriös?? Jag sökte på "romer" och "myter" , och det finns många - språk och uppbyggnadsmässigt - mer eller mindre taffliga försök till hemsidor av romer som vill förklara sin kultur för svenskar. Till och med jag - som är "språkpolis" - försöker se bortom detta. Är man inte utbildad, så gör man väl så gott man kan? Eller får man inte säga sin mening om man inte är akademiker eller webmasterproffs? Appropå fördomar...

Den andra länken var lite gammal, jag inbillar mig att svenska romer har utvecklats sedan dess. Ex-jobbet var daterat till 2005, men litteraturen som studerats var ju från -74 - -88, samt handlade om amerikanska romer. Jag tycker inte den säger något alls om svenska romer 2014.

Jag såg också att exjobbet var från 2005, och tänkte mest att det inte hänt så mycket på 10 år. Och romerna har ju haft "problem" i århundranden så frågan är om det har hänt så mycket på 30 år? Jag vet inte.

Även den syftade ju mest till att framhålla hur annorlunda romer är. Vilka invandrade folkgrupper samt även svenskar vill inte ha släkt/familj med på sjukhuset? So what, vad säger det?

Det jag fick ut av studien skrev jag i mitt inlägg: de har svårt med tilliten, till s.k gadjes dvs icke-romer (om jag uppfattat det rätt).

Gamla regler om orenhet kring födsel och menstruation, ja, så var det här i Sverige i alla tider tills alldeles nyss. Det är ju därför kvinnor smusslar med att de har mens samt skyller på huvudvärk istället för att säga som det är. Vad spelar det för roll att amerikanska romer på 80-talet pratade om orenhet?
Nej, trams och fördomar.

Synen på menstruerande kvinnor har bekräftats på andra ställen så även i den här tråden.

Edit: Du kanske kan länka till bättre hemsidor, eller annan information? Hittills så har ingen kommit med något konstruktivt mer än att det ropas "rasist". Kom med fakta istället! Det lyssnar jag på.

Senast ändrad:

För mig har den här tråden lett till en enorm ledsenhet inför människors brist på empati.

Och jag fortsätter att bemöta personer som tigger så trevligt som möjligt, och hjälpa till så smått med en slant, blöjor eller mat ibland.

Det är inte brist på empati som gör att jag inte ger pengar.

1 Olaga camping
2 upplåtande av camping plats utan tillstånd
3 Olaga boende då sanitet o sophämtning inte är lagligt ordnad
4 Brott mot brandsäkerhetsbestämmelser
5 Brott mot terrängkörningen
6 Parkering utan bygglov
etc etc...

Vad det kan innebära?
Ja inga småsummor precis..
http://www.mvt.se/nyheter/motala/?articleid=9692805

Och kommunen tar naturligtvis inget ansvar, man meddelar bara markägaren så får han lösa det. Och i de fall dar tiggarna inte har tillstånd av markägaren, så tillkommer
7 Egenmäktigt förfarande
8 Intrång

Nu är det ju ganska ofta kommunens mark.....och det är ju just problemet, att kommunen inte tar ansvar

Läge att emigrera till Australien kanske....
De är ju inte mycket bättre... Premiärministern kom dit från UK via båt (som liten). Nu fördömmer han alla invandrare, speciellt de som kommer dit via båt. O_o De sätter typ sina (båt) invandrare i "koncentrationsläger" för in i landet får de inte komma och skicka tillbaka dem kan de tydligen inte heller göra hur som helst. :meh:

*KL*
Vad jag förstår så finns det en fond från EU för romernas utsatta situation. Men pga. hemmaopinionen så finns rör inte Rumänien pengarna. Men Sverige har också möjlighet att söka pengar ur den, det har inte heller gjorts.

Nu är det ju ganska ofta kommunens mark.....och det är ju just problemet, att kommunen inte tar ansvar

Har absolut ingenting att göra vems mark det är. Besluten måste gå genom rätt nämnder och med rätt underlag oavsett vilket.

Och kommunerna HAR enligt regelverket inget ansvar för dessa individer. Ansvaret ligger hos deras hemländer då det handlar om Schengenstater.

*KL*
Vad jag förstår så finns det en fond från EU för romernas utsatta situation. Men pga. hemmaopinionen så finns rör inte Rumänien pengarna. Men Sverige har också möjlighet att söka pengar ur den, det har inte heller gjorts.

men Sverige varken kan eller får göra ngt i Rumänien utan Rumäniens medgivande, återigen regelverket.
Vi kan naturligtvis erbjuda boende, mat, kläder, skola o sjukvård...väl medvetna om att vi inte har ett regelverk som kan eller får kontrollera inflödet av folk. Och på vilket vis kommer ett svenskt superhumant agerande att påverka dessa strömmar?

Det finns, som någon sa, uppemot 30.000 hemlösa svenskar. Dessa bör i mitt tycke gå före rumänska tiggare. Eller ska vi höja skatterna för att ha råd att hjälpa andra länders folk?

Jag kom att tänka på det här inlägget när jag kollade på kvällens avsnitt av Lyxfällan. Där fick man nämligen se ett par som ingår i statistiken över hemlösa eftersom i en hyresrätt(parhus) där socialen står på kontraktet.

Har absolut ingenting att göra vems mark det är. Besluten måste gå genom rätt nämnder och med rätt underlag oavsett vilket.

Och kommunerna HAR enligt regelverket inget ansvar för dessa individer. Ansvaret ligger hos deras hemländer då det handlar om Schengenstater.

Men åter igen, jag tycker att det smarta här vore att ta ansvar, även om man inte måste.

Så för att en hemsida inte är i perfekt skick språkmässigt och rensad så är den inte seriös?? Jag sökte på "romer" och "myter" , och det finns många - språk och uppbyggnadsmässigt - mer eller mindre taffliga försök till hemsidor av romer som vill förklara sin kultur för svenskar. Till och med jag - som är "språkpolis" - försöker se bortom detta. Är man inte utbildad, så gör man väl så gott man kan? Eller får man inte säga sin mening om man inte är akademiker eller webmasterproffs? Appropå fördomar...

Jag såg också att exjobbet var från 2005, och tänkte mest att det inte hänt så mycket på 10 år. Och romerna har ju haft "problem" i århundranden så frågan är om det har hänt så mycket på 30 år? Jag vet inte.

Det jag fick ut av studien skrev jag i mitt inlägg: de har svårt med tilliten, till s.k gadjes dvs icke-romer (om jag uppfattat det rätt).

Synen på menstruerande kvinnor har bekräftats på andra ställen så även i den här tråden.

Edit: Du kanske kan länka till bättre hemsidor, eller annan information? Hittills så har ingen kommit med något konstruktivt mer än att det ropas "rasist". Kom med fakta istället! Det lyssnar jag på.
Men nu var ju litteraturen som exjobbet behandlade från 1974-88 och från USA. Knappast applicerbart på svenska romer och värderingar 2014. Bevisbördan ligger inte på mig utan på dig som anser att fördomarna skall gälla. Du får väl googla på vettigare sökord än "myter och romer" :banghead:

Du fick ut gamla fördomar som att amerikanska romer på 70-talet hade svårt med tilliten till gadjes. Jaa? Och svenska i nutid då?

Men nu var ju litteraturen som exjobbet behandlade från 1974-88 och från USA. Knappast applicerbart på svenska romer och värderingar 2014. Bevisbördan ligger inte på mig utan på dig som anser att fördomarna skall gälla. Du får väl googla på vettigare sökord än "myter och romer" :banghead:

Du fick ut gamla fördomar som att amerikanska romer på 70-talet hade svårt med tilliten till gadjes. Jaa? Och svenska i nutid då?

Mitt googlande gjordes i syfte att hitta något som motsade sig de här "fördomarna". Det borde rimligtvis inte vara så svårt, men jag misslyckades. Du behöver inte bevisa ett dugg.

Att man har svårt för att lita på omgivningen om man är eller anser sig vara utsatt för förtryck är ingen raketkunskap. Det behöver jag inte läsa en studie för att förstå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?