Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Ja, ur deras synvinkel är det förmodligen det. Det är möjligt att det finns vägar ut ur fattigdomen, men i så fall känner de inte till dem. Men på rak arm vet jag inte ens om det finns någon väg ut för dem i nuläget, de saknar så otroligt mycket nödvändiga förutsättningar genom sin utsatta position i det rumänska samhället. Det är ju därför det är så viktigt att på olika sätt förändra deras förutsättningar, så att det blir möjligt.

Det är väl rätt självklart, tror du nån väljer att leva i sån fattigdom och utsatthet om man vet om att det finns alternativ? "Jomen, jag skulle såklart kunna utbilda mig och skaffa mig ett jobb, och ha ett trevligt hem med rena kläder och god mat till mig och min familj, men nej tack, jag lever hellre här under broarna och knäböjer på trottoaren på dagarna! Inte vill jag bo med mina barn och min familj heller, det är mycket bättre att de är hemma i Rumänien och jag sitter här i Sverige själv!"

Sverige är ju deras bästa alternativ, det är ju redan ett försök att ta sig ur den situation de är i i Rumänien, och rimligen det alternativ som verkar bäst. Annars skulle de ju inte välja det.

Senast ändrad:

Utbilda sig? Hur då? I Sverige har vi ju förmånen att ha tillgång till gratis utbildning, det har inte de här romerna. I Rumänien har de inte möjligheterna, och utbildningen i Sverige är inte öppen för dem. Så hur ska de kunna betala för utbildning, tänkte du? Med vilka medel?

Det finns jobb som inte kräver någon direkt utbildning, men det finns i princip inga jobb för den som varken kan svenska eller engelska och bor på gatan. Folk som anställer städare, diskare och tidningsutdelare kan precis som alla andra välja och vraka, och då väljer de uppenbarligen inte de här romerna, för det finns andra, bättre kandidater med erfarenhet, som kan språket, har en bostad, osv. Hur ska de ens kunna söka jobben och veta vart de finns? De kan inte läsa tidningarna här, de kan inte kolla på hemsidor, de kan inte gå till arbetsförmedlingen och fråga. De kan inte ens skriva en vettig ansökan och skicka den, eftersom de förmodligen inte har tillgång till dator.

Som svensk har man så enormt mycket fördelar i Sverige jämfört med romerna, det är ju därför du inte hittar några arbetsföra svenskar som tigger på gatorna på det sätt som de rumänska romerna gör. Svenska romer gör det ju inte, t ex.

Du kan ju inte på allvar tro att de tycker det är bekvämare att sitta ute på gatan och tigga, på vintern, än att jobba? Om det vore så trevligt, varför gör du inte det själv? Varför gör i princip inga svenskar det, såvida de inte har grava missbruksproblem?

Du har tydligen inte hittat någon bättre beskrivning än den jag presenterade..
Inte förvånande..:D

"Det här är väl ett utmärkt exempel på hur svenskar och andra burit sig åt när de marginaliserat romer. När en folkgrupp och deras kultur utmålas på det här sättet, är det att förvånas över att de marginaliseras och får svårt att hitta jobb?"skrev du...

Hur ska man på annat vis än det jag gjorde beskriva verkligheten?

Senast ändrad:

Ja, ur deras synvinkel är det förmodligen det. Det är möjligt att det finns vägar ut ur fattigdomen, men i så fall känner de inte till dem. Men på rak arm vet jag inte ens om det finns någon väg ut för dem i nuläget, de saknar så otroligt mycket nödvändiga förutsättningar genom sin utsatta position i det rumänska samhället. Det är ju därför det är så viktigt att på olika sätt förändra deras förutsättningar, så att det blir möjligt.

Det är väl rätt självklart, tror du nån väljer att leva i sån fattigdom och utsatthet om man vet om att det finns alternativ? "Jomen, jag skulle såklart kunna utbilda mig och skaffa mig ett jobb, och ha ett trevligt hem med rena kläder och god mat till mig och min familj, men nej tack, jag lever hellre här under broarna och knäböjer på trottoaren på dagarna! Inte vill jag bo med mina barn och min familj heller, det är mycket bättre att de är hemma i Rumänien och jag sitter här i Sverige själv!"

Sverige är ju deras bästa alternativ, det är ju redan ett försök att ta sig ur den situation de är i i Rumänien, och rimligen det alternativ som verkar bäst. Annars skulle de ju inte välja det.

Om man inte inser att utbildning är vägen ut ur utanförskap då blir man kvar. Detta gäller för Romer bosatta i Sverige. De har alla de möjligheter andra vad det gäller studielån o studiebidrag. Vad som saknas är engagemang. Man väljer att gå andra vägar.

Vad det gäller Romer i ex Rumänien sitter de i en helt annan sits. Fattigdom och utanförskap långt bortom svenska förhållande.

Jamen ibland kan det faktiskt vara så. Om man får en utsträckt hand till hjälp, så kan man välja att ta emot hjälpen eller inte.

OM det är som alfahona skriver så hjälper det inte att ge dem bostad och jobb, för de vill inte ha dem. De vill alltså inte förtjäna sina pengar på ett vanligt löntagarjobb eller ens som företagare, och de vill inte heller ha en bostad. OM vi då hjälper dem till detta, och de inte vill ha det - alternativt plockar russinen ur kakan och slänger resten - då är det allt faktiskt så att de kan få skylla sig själva.

Vi kanske kan hitta andra former att hjälpa dem bostadsmässigt här i Sverige (för att få Rumänien att ta sitt ansvar det är nog kört), t ex med att vinteröppna campingar t ex. Men om vi ger dem jobb - kommer de att försvinna från gatorna då? Det är ju så vi tänkt att man ska tjäna pengar i det här landet. Att så att säga göra rätt för sig. Har man inte viljan att göra rätt för sig, ja då får man skylla sig själv. Att man saknar förmågan att göra rätt för sig är en helt annan sak, men i min värld är det så att om friska starka män och kvinnor inte gör rätt för sig, då är det nåt som är fel.

OM det är deras identitet att inte inordna sig, och en protest för att de alltid varit diskrimminerande, ja då är risken stor att det blir en självuppfyllande profetia. Något får man faktiskt göra själv, om man ska ändra på nåt!

Det här är ingen komplett utläggning om mina åsikter. Jag försöker bara förtydliga hur jag tänkte i inlägget jag skrev i relation till informationen som alfahona delgav. Eftersom du frågar.

Men ellinoor, det här är ju bara dina fördomar!
Kunskap baserad på en person som pratat med två personer ger jag inte mycket för.

Det är lite som det här http://www.metro.se/nyheter/tiggarv...al-men-ar-full-av-logner/EVHndi!imOATcjMPIyg/
som ca 4000 personer delade denna på väldigt kort tid.

Jag har arbetat med socialt arbete ca 35 år och under alla år sett hur kommunerna på olika sätt har försökt få romska barn att gå kvar i skolan. Det har inte varit lätt, grupptrycket i familjerna och släkterna att leva enligt gamla traditioner har varit starkt. Jag har på senare år mött romska föräldrar som insett betydelsen av skolgång för barnen, men som beskrivit hur svårt det är att dels känna sig trygga kring hur barnen har det i skolan och dels gå emot sina egna familjers värderingar av vad som är viktigt (t ex att flickor ska giftas bort tidigt).

Förhoppningsvis är en förändring på gång, men det behövs en förändring från både samhället och den romska gruppen.

Men ellinoor, det här är ju bara dina fördomar!
Kunskap baserad på en person som pratat med två personer ger jag inte mycket för.

Det är lite som det här http://www.metro.se/nyheter/tiggarv...al-men-ar-full-av-logner/EVHndi!imOATcjMPIyg/
som ca 4000 personer delade denna på väldigt kort tid.

Den som skrivit den lappen kan inte ha alla hästar i stallet, och det är tragiskt att sådant delas vidare utan minsta urskillning.

Inte destomindre är det oftast så att "Ingen rök utan eld". De kommer från en annan kultur och har förmodligen ett annat tänk än oss. Svårare än så behöver det inte vara. Och jag vill vara tydlig med att jag inte tar detta som en sanning, bara som en potentiell sådan.

Jag har arbetat med socialt arbete ca 35 år och under alla år sett hur kommunerna på olika sätt har försökt få romska barn att gå kvar i skolan. Det har inte varit lätt, grupptrycket i familjerna och släkterna att leva enligt gamla traditioner har varit starkt. Jag har på senare år mött romska föräldrar som insett betydelsen av skolgång för barnen, men som beskrivit hur svårt det är att dels känna sig trygga kring hur barnen har det i skolan och dels gå emot sina egna familjers värderingar av vad som är viktigt (t ex att flickor ska giftas bort tidigt).

Förhoppningsvis är en förändring på gång, men det behövs en förändring från både samhället och den romska gruppen.

Ursäkta, men vilken generaliserande dumhet! Jag har mött romska föräldrar som varit bekymrade över barnets skolgång. Över barnets brist på flit, inte över rädsla för mobbing, alltså. I Taikons böcker beskrivs ju hur svårt de tycker det är att inte få gå i skola eller slå sig till ro på en plats.

Den som skrivit den lappen kan inte ha alla hästar i stallet, och det är tragiskt att sådant delas vidare utan minsta urskillning.

Inte destomindre är det oftast så att "Ingen rök utan eld". De kommer från en annan kultur och har förmodligen ett annat tänk än oss. Svårare än så behöver det inte vara. Och jag vill vara tydlig med att jag inte tar detta som en sanning, bara som en potentiell sådan.

Ja, precis, ingen rök utan eld. Självklart sitter romska människor och morrar och visar tänderna om man ser bistert på dem. :p

Och självklart vet skribenten att flickan ljugit för polis och visat falskt pass. Konstigt att inte polisen visste det, och konstigt att inte skribenten tipsade polisen.

Undrar hur flickan vet vilka som vet upplägget så hon vet vilka hon skall hånle åt?

Undrar också hur skribenten vet hur många som ingår i ligan? Är skribenten månne medlem i ligan? :sneaky:

Tala om att sprida fördomar o samtidigt säga att du inte gör det!
PL

Jag håller med dig, regelverket gäller alla

Men att avhysa dessa personer utan att ha en plan och komma med ett alternativ är ju att försätta dessa redan så utsatta människor i samma eller ännu värre situation och man flyttar ju bara problemet. Men visst....out of sight out of mind är väl lite av kommunernas paradgren, det blir någon annan som får ta tag i det hela

jahaaa, du menar så ? Vilken plan har dom när dom avhyser hemlösa från centralstation, trappuppgångar etc? ...eller är det bara romer som ska ha en plan ?

jahaaa, du menar så ? Vilken plan har dom när dom avhyser hemlösa från centralstation, trappuppgångar etc? ...eller är det bara romer som ska ha en plan ?

Nu finns det ju inga läger på centralen eller trappuppgångar, de man avhyser stör eller sover oftast....
Och ja, det finns en plan, sort of, senast i dag såg jag socialens uppsökarenhet på Klarabergsviadukten.

Det jag pratar om är permanenta läger, man avhyste hemlösa i kungens kurva för ett par år sen, de hade bott där i tre år, men det kanske var EU- migranter det med....
Jag tycker faktiskt inte det finns en tillräcklig plan för vare sig helt vanliga pundare eller EU-migranter, det är väl uppenbart eftersom vi har hemlösa i Sverige

Hur som helst så det jag inte motsättningen? Man bör väl ha en plan för alla utsatta människor?

Hur kan du säga en sån sak när det gjorts en grundläggande research på samtliga påståenden? Det om någon visar ju att du bara vill ha din rasistiska tes bekräftad.

Alltså att du ursäktar en sån enorm ogrundad kränkning och personligt påhopp som den här lappen är tycker jag är obehagligt.
Här snackar vi ju ärekränkning x 100000.

Nu finns det ju inga läger på centralen eller trappuppgångar, de man avhyser stör eller sover oftast....
Och ja, det finns en plan, sort of, senast i dag såg jag socialens uppsökarenhet på Klarabergsviadukten.

Det jag pratar om är permanenta läger, man avhyste hemlösa i kungens kurva för ett par år sen, de hade bott där i tre år, men det kanske var EU- migranter det med....
Jag tycker faktiskt inte det finns en tillräcklig plan för vare sig helt vanliga pundare eller EU-migranter, det är väl uppenbart eftersom vi har hemlösa i Sverige

Hur som helst så det jag inte motsättningen? Man bör väl ha en plan för alla utsatta människor?

Ja det bör man absolut.

det är vad jag försökt beskriva..

Ja det bör man absolut.

självklart ska man det.
och det ska ske enligt de regler vi fastställt och förbundit oss att följa.

Att ordna boende och försörjning och personer med Schengentillhörighet innebär på sikt att vi kommer att få en övermäktig försörjningsbörda. vi har nämligen inga som helst möjligheter att reglera inflödet av människor från Schengen-området.

Så sprider sig kunskapen, och det lär den göra så kommer de som tänkt sig Frankrike eller Tyskland att ta sig hit för här erbjuds både boende mat o hälsovård.

Så antingen tar vi ett beslut som på sikt kommer att kosta eller så följer vi EU-överenskommelsen...om vi inte lyckas driva igenom det jag tidigare föreslagit...att dessa kostnader ska finansieras med de eu-bidrag som annars skulle gått till den Rumänska eller Ungerska staten..

Här är två länkar som belyser en del av romernas kultur och problem.

Den ena är skriven av en mycket klok romsk dam.

Den andra är en undersökning som gjorts för att kunna ge romerna bättre sjukvård utifrån deras villkor

Båda belyser romernas behov av att hålla sig för sig själva, och deras brist på tillit till andra. Är man så traditionsbunden säger det sig själv att det kanske är svårt att inrätta sig i vanliga lägenheter. Tillitsbristen kommer sig säkert av århundraden av förtryck, men som Rosita skriver så har även romerna ett ansvar för att bryta denna onda cirkel.

Det var det jag försökte få fram och inget annat.

För egen del blir jag riktigt rädd när jag hör om deras kvinnosyn. Hur skulle jag kunna arbeta sida vid sida av en romsk man, ifall det skulle vara så att jag anses som oren=jag menstruerar? Här skär sig våra värderingar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar