Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Man kan givetvis gå tillväga på olika sätt när man avhyser människor? Vad är det du inte förstår?

om man avhyser en människa så avlägsnas hon från en plats mot sin vilja.

det kan naturligtvis göras olika burdust, men slutresultatet blir ju dock detsamma, en avhysning....

om man avhyser en människa så avlägsnas hon från en plats mot sin vilja.

det kan naturligtvis göras olika burdust, men slutresultatet blir ju dock detsamma, en avhysning....

Det är ju process med många delmoment och inblandade. Man kan läggaolika mycket arbete i de olika delarna. Om man avhyser familjer med barn från en lägenhet så lämnar man inte familjen på gatan, det är väl självklart?
Jag tycker det behövs mer resurser i dialogen och efterarbetet när man avhyser hemlösa från deras läger, oavsett orsaken till att de bosatt sig där.

Det är ju process med många delmoment och inblandade. Man kan läggaolika mycket arbete i de olika delarna. Om man avhyser familjer med barn från en lägenhet så lämnar man inte familjen på gatan, det är väl självklart?
Jag tycker det behövs mer resurser i dialogen och efterarbetet när man avhyser hemlösa från deras läger, oavsett orsaken till att de bosatt sig där.

Ja precis... en avhysning innebär sannolikt även en inhysning. Typ: Ni kan inte vara här, men ni kan vara där. Jag tycker det behövs en plats där det är tillåtet med deras husvagnar till en början. Frågan är vem som upplåter en sådan plats.

Att avhysa ngn från en befintlig lägenhet eller hus som är registrerat som bostad är långt ifrån samma sak som att avhysa ngn från en plats där man befinner sig olovligt.
Om där står en släpkärra till en lastbil, en skrotbil eller ett tältläger, samma lagar gäller.
Där har varken markägare eller myndigheter ngr skyldigheter.

Att sedan myndigheterna kan vara humana och hantera det hela annorlunda är en annan sak, det är utanför gällande regelverk.

Men då är vi tillbaka vid ruta noll.
Ska kommunen tillhandahålla gratis eller kraftigt subventionerat boende och vad leder det till? Innebär det inte defacto att antalet personer som vill komma i åtnjutande av dessa förmåner kommer att öka kraftigt nästkommande år?

Senast ändrad:

Att avhysa ngn från en befintlig lägenhet eller hus som är registrerat som bostad är långt ifrån samma sak som att avhysa ngn från en plats där man befinner sig olovligt.
Om där står en släpkärra till en lastbil, en skrotbil eller ett tältläger, samma lagar gäller.
Där har varken markägare eller myndigheter ngr skyldigheter.

Att sedan myndigheterna kan vara humana och hantera det hela annorlunda är en annan sak, det är utanför gällande regelverk.

Men då är vi tillbaka vid ruta noll.
Ska kommunen tillhandahålla gratis eller kraftigt subventionerat boende och vad leder det till? Innebär det inte defacto att antalet personer som vill komma i åtnjutande av dessa förmåner kommer att öka kraftigt nästkommande år?

Vad menar du att det är för regelverk som gäller? Kronofogden avhyser personer. De åker inte o flyttar på skrotbilar mig veterligen. Ordet avhysa är inte relevant när det kommer till saker. En skrotbil, vedupplag, lastbilssläp, husvagn etc. Det kallas väl olovlig anläggning och hanteras på annat sätt

Senast ändrad:

Jo, om kommunen vill bli av med en "bosättning" så är det Kronofogden man får vända sig till som sedan avhyser.

Står det ensamma skrotbilar etc på kommunal mark - då tar man naturligtvis inte ut KFM, men det är väl bosättningar vi pratar om här?

Vad menar du att det är för regelverk som gäller? Kronofogden avhyser personer. De åker inte o flyttar på skrotbilar mig veterligen. Ordet avhysa är inte relevant när det kommer till saker. En skrotbil, vedupplag, lastbilssläp, husvagn etc. Det kallas väl olovlig anläggning och hanteras på annat sätt

Kronofogden är den som avhyser olovligt placerade fordon, föremål och tältläger. Markägaren får inte göra detta själv. Han anmäler till kommunen som sedan använder kronofogde och ev. polis för att genomföra avhysningen.

Ett olovligt tältläger bryter mot samma regler som ett olovligt vedlager + en massa andra regler. Det räknas inte som permanentbostad, där gäller andra regler som tar betydligt större hänsyn till de som bor i en permantbostad

Jo, om kommunen vill bli av med en "bosättning" så är det Kronofogden man får vända sig till som sedan avhyser.

Står det ensamma skrotbilar etc på kommunal mark - då tar man naturligtvis inte ut KFM, men det är väl bosättningar vi pratar om här?

En permanentbostad = en registrerad bostad som finns i register som bostad.

En husvagn olovligt uppställd = egenmäktigt förfarande, intrång etc etc. så det är inte en bostad enligt regelverket.

Står det en skrotbil så anmäler du det, helst ska du dra ut den på vägen så den allmänfarlig, annars tar det en evighet innan kommunen kommer med hjälp av fogden eller polisen eller bärgningsbil och flyttar den. Allt beroende på om dess ursprungliga ägare samarbetar, motsätter sig eller bara är frånvarande...

Senast ändrad:

Här är två länkar som belyser en del av romernas kultur och problem.

Den ena är skriven av en mycket klok romsk dam.

Den andra är en undersökning som gjorts för att kunna ge romerna bättre sjukvård utifrån deras villkor

Båda belyser romernas behov av att hålla sig för sig själva, och deras brist på tillit till andra. Är man så traditionsbunden säger det sig själv att det kanske är svårt att inrätta sig i vanliga lägenheter. Tillitsbristen kommer sig säkert av århundraden av förtryck, men som Rosita skriver så har även romerna ett ansvar för att bryta denna onda cirkel.

Det var det jag försökte få fram och inget annat.

För egen del blir jag riktigt rädd när jag hör om deras kvinnosyn. Hur skulle jag kunna arbeta sida vid sida av en romsk man, ifall det skulle vara så att jag anses som oren=jag menstruerar? Här skär sig våra värderingar.

Den första länken fick jag inte ut något av egentligen. Den kändes inte seriös med tanke på språket, spammad ej rensad gästbok etc. Jag vet faktiskt inte vad poängen var med den öht mer än att cementera fördomar? Jag hoppas inte hon för romernas officiella talan.

Den andra länken var lite gammal, jag inbillar mig att svenska romer har utvecklats sedan dess. Ex-jobbet var daterat till 2005, men litteraturen som studerats var ju från -74 - -88, samt handlade om amerikanska romer. Jag tycker inte den säger något alls om svenska romer 2014.

Även den syftade ju mest till att framhålla hur annorlunda romer är. Vilka invandrade folkgrupper samt även svenskar vill inte ha släkt/familj med på sjukhuset? So what, vad säger det?

Gamla regler om orenhet kring födsel och menstruation, ja, så var det här i Sverige i alla tider tills alldeles nyss. Det är ju därför kvinnor smusslar med att de har mens samt skyller på huvudvärk istället för att säga som det är. Vad spelar det för roll att amerikanska romer på 80-talet pratade om orenhet?
Nej, trams och fördomar.

Den första länken fick jag inte ut något av egentligen. Den kändes inte seriös med tanke på språket, spammad ej rensad gästbok etc. Jag vet faktiskt inte vad poängen var med den öht mer än att cementera fördomar? Jag hoppas inte hon för romernas officiella talan.

Den andra länken var lite gammal, jag inbillar mig att svenska romer har utvecklats sedan dess. Ex-jobbet var daterat till 2005, men litteraturen som studerats var ju från -74 - -88, samt handlade om amerikanska romer. Jag tycker inte den säger något alls om svenska romer 2014.

Även den syftade ju mest till att framhålla hur annorlunda romer är. Vilka invandrade folkgrupper samt även svenskar vill inte ha släkt/familj med på sjukhuset? So what, vad säger det?

Gamla regler om orenhet kring födsel och menstruation, ja, så var det här i Sverige i alla tider tills alldeles nyss. Det är ju därför kvinnor smusslar med att de har mens samt skyller på huvudvärk istället för att säga som det är. Vad spelar det för roll att amerikanska romer på 80-talet pratade om orenhet?
Nej, trams och fördomar.

Det var väl därför en ICA-handlare i Skåne satte upp en skylt :- Här styckar vi färskt hästkött...?..

Den andra länken är ju en kandidatuppsats. En sån skrivs ju i första hand för att studenterna ska få öva sig och lära sig något lite om hur man gör en undersökning, så man ska väl inte döma dem alltför hårt. Däremot ska man förstås ha i åtanke att en studentuppsats inte behöver vara vederhäftig, den skrivs ju i syfte att studenterna ska få lära sig skriva uppsats, inte i syfte att omvärlden ska lära sig om det de studerar. Kvalitetskraven är av naturliga skäl inte i närheten av vad man kräver av riktig forskning, och slutsatserna i en studentuppsats ska därför tas med en nypa salt eller fem.

Jodå, jag vet hur regelverkat fungerar. Jobbar delvis med sådana här frågor :)

Då vet du ju att ett olagligt läger inte behandlas på samma vis som när en hyresgäst ska avvisas från en lägenhet.
1 Hyresgästen är skriven i Sverige = rätt till de förmåner som medborgarskap o uppehållstillstånd medför bla.
2 avhysning av ett "tiggarläger" personerna är inte skrivna i Sverige, inga rättigheter förbundna med uppehållstillstånd o medborgarskap, förutom de som de medför från sitt eget hemland (Schengen-land)

Jag som markägare får inte upplåta mark till ett dylikt läger. I Östergötland hotas en markägare nu av ett vite på 250 000:- om inte ett läger är tömt före den 15:e april.

Så lagstiftningen är tämligen klar på den punkten. De personer som ska ta besluten i enlighet med sagda lagstiftning tvekar av humana skäl..förståeligt men det ändrar inte på regelverket.

Ja, jag vet det. Tänker inte skriva någon uppsats om hur det fungerar när man ska avhysa någon som bosatt sig på t ex allmän plats men som sagt - jag vet hur det funkar. Det är inte samma tillvägagångssätt som för bostadsavhysning men man anlitar samma myndighet när man ska avhysa d.v.s KFM.

Aha, tack för förklaring! Fast jag tycker nog handledaren borde påpekat att litteraturen var lite gammal samt från fel land men det kanske har gjorts.

Landsbygdsbo, fattar noll av din kommentar om hästkött.

Ja det var ju det jag skrev?

Jag tolkade det som att du menade att KFM bara avhyser ur t ex lägenheter men det var nog jag som misstolkade bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?