Den första länken fick jag inte ut något av egentligen. Den kändes inte seriös med tanke på språket, spammad ej rensad gästbok etc. Jag vet faktiskt inte vad poängen var med den öht mer än att cementera fördomar? Jag hoppas inte hon för romernas officiella talan.
Den andra länken var lite gammal, jag inbillar mig att svenska romer har utvecklats sedan dess. Ex-jobbet var daterat till 2005, men litteraturen som studerats var ju från -74 - -88, samt handlade om amerikanska romer. Jag tycker inte den säger något alls om svenska romer 2014.
Även den syftade ju mest till att framhålla hur annorlunda romer är. Vilka invandrade folkgrupper samt även svenskar vill inte ha släkt/familj med på sjukhuset? So what, vad säger det?
Gamla regler om orenhet kring födsel och menstruation, ja, så var det här i Sverige i alla tider tills alldeles nyss. Det är ju därför kvinnor smusslar med att de har mens samt skyller på huvudvärk istället för att säga som det är. Vad spelar det för roll att amerikanska romer på 80-talet pratade om orenhet?
Nej, trams och fördomar.