Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Men åter igen, jag tycker att det smarta här vore att ta ansvar, även om man inte måste.

Är . det att ta ansvar, det att frångå sitt eget regelverk?

Kommunen SKA följa befintligt regelverk.!!!

Kommunen KAN, om den politiska majoriteten önskar det avsätta pengar till mat husrum etc etc.

Men att skita i regler för byggen, brandsäkerhet, renhållning, sanitet leder ju bara till att folk, även de bofasta börjar utnyttja kommunens slapphäntet...eller menar du att bara romer ska få göra som de vill?

Är . det att ta ansvar, det att frångå sitt eget regelverk?

Kommunen SKA följa befintligt regelverk.!!!

Kommunen KAN, om den politiska majoriteten önskar det avsätta pengar till mat husrum etc etc.

Men att skita i regler för byggen, brandsäkerhet, renhållning, sanitet leder ju bara till att folk, även de bofasta börjar utnyttja kommunens slapphäntet...eller menar du att bara romer ska få göra som de vill?

Alltså.... Nu är jag inte med, är det min åsikt? Jag har ju från mitt första inlägg skrivit att avhysning är nödvändigt, det är inte människovärdigt att bo så.

Alltså.... Nu är jag inte med, är det min åsikt? Jag har ju från mitt första inlägg skrivit att avhysning är nödvändigt, det är inte människovärdigt att bo så.

Du säger ju att kommunen ska "-Men åter igen, jag tycker att det smarta här vore att ta ansvar, även om man inte måste."

Det betyder ju att du anser att kommunen ska gå utöver vad avtal o regelverk säger.

Och den friheten har och ska varje enskild kommun ha.

Vad jag säger är att Romer och bofasta ska följa samma regelverk.
Och att en extremt human politik visavi "tiggarna" kommer att ha märkbara följder i form av ett betydligt högre inflöde av tiggare.

Du säger ju att kommunen ska "-Men åter igen, jag tycker att det smarta här vore att ta ansvar, även om man inte måste."

Det betyder ju att du anser att kommunen ska gå utöver vad avtal o regelverk säger.

Och den friheten har och ska varje enskild kommun ha.

Vad jag säger är att Romer och bofasta ska följa samma regelverk.
Och att en extremt human politik visavi "tiggarna" kommer att ha märkbara följder i form av ett betydligt högre inflöde av tiggare.

Alla som bosätter sig olovligt blir förr eller senare avhysta, är vi överens om det?

Ja precis... en avhysning innebär sannolikt även en inhysning. Typ: Ni kan inte vara här, men ni kan vara där. Jag tycker det behövs en plats där det är tillåtet med deras husvagnar till en början. Frågan är vem som upplåter en sådan plats.

Jag instämmer med dem som tycker att svensk lag ska gälla alla.
Jag är så enkelspårigt tråkig att jag tycker att den som väljer att inte följa lagar och regler är den som själv får ta konsekvenserna av det.

Man får inte göra läger på "icke anvisad plats".

Det finns campingplatser där personer oavsett nationalitet får ställa upp sina husbilar, husvagnar, tält. Bara man betalar gällande avgift.
Detta torde gälla även dessa individer.

Jag tycker nog inte att vi ska upplåta gratis bostäder till en grupp utländska medborgare men inte till andra.
Antagligen är det eländigt i Rumänien för de här människorna.

Ja, men det betyder inte att vi i Sverige ska ta ansvar för det rumänska problemet.

Jag tycker nog inte att vi ska upplåta gratis bostäder till en grupp utländska medborgare men inte till andra.

Ja, men det betyder inte att vi i Sverige ska ta ansvar för det rumänska problemet.
Precis, vi ska inte vara nån sorts världssamvete, det finns tillräckligt att ta tag i för våra egna medborgare där inte alla har tak över huvudet.

Se bara på Amerika som ska vara nåt sorts världspolis, det landet är snart på dekis och har ju dragit elden på sig bara för att dom varit med och petat lite överallt och pekat med hela armen.

Jag instämmer med dem som tycker att svensk lag ska gälla alla.
Jag är så enkelspårigt tråkig att jag tycker att den som väljer att inte följa lagar och regler är den som själv får ta konsekvenserna av det.

Man får inte göra läger på "icke anvisad plats".

Det finns campingplatser där personer oavsett nationalitet får ställa upp sina husbilar, husvagnar, tält. Bara man betalar gällande avgift.
Detta torde gälla även dessa individer.

Jamen precis så!

Skulle vi upplåta gratis bostäder till en grupp människor så måste det ju gälla alla andra grupper också. Eller var skulle man dra gränsen?

Den första länken fick jag inte ut något av egentligen. Den kändes inte seriös med tanke på språket, spammad ej rensad gästbok etc. Jag vet faktiskt inte vad poängen var med den öht mer än att cementera fördomar? Jag hoppas inte hon för romernas officiella talan.

Den andra länken var lite gammal, jag inbillar mig att svenska romer har utvecklats sedan dess. Ex-jobbet var daterat till 2005, men litteraturen som studerats var ju från -74 - -88, samt handlade om amerikanska romer. Jag tycker inte den säger något alls om svenska romer 2014.

Även den syftade ju mest till att framhålla hur annorlunda romer är. Vilka invandrade folkgrupper samt även svenskar vill inte ha släkt/familj med på sjukhuset? So what, vad säger det?

Gamla regler om orenhet kring födsel och menstruation, ja, så var det här i Sverige i alla tider tills alldeles nyss. Det är ju därför kvinnor smusslar med att de har mens samt skyller på huvudvärk istället för att säga som det är. Vad spelar det för roll att amerikanska romer på 80-talet pratade om orenhet?
Nej, trams och fördomar.

Den första länken går till "Romska och resande kvinnors organisation". Dessa kvinnor har organiserat sig för att öka förståelsen för sin situation och stöttar varandra att ta plats i samhället. Rosita Grönfors beskriver kvinnornas dubbla svårigheter som utsatt grupp i samhället men också utsatta för ett patriarkalt förtryck från männen i den egna gruppen. Utifrån det jag läser på hemsidan tycker jag hon är en god förebild för gruppen. Hon vill ha samarbete och dialog men duckar inte för de svårigheter som finns i den egna gruppen.

Romerna är ingen enhetlig grupp. De kommer från olika länder, en del är integrerade i det svenska samhället, andra inte. Tankar om orenhet och misstron mot gadjes är något som jag hört från romer under många år här i Sverige.

Den första länken går till "Romska och resande kvinnors organisation". Dessa kvinnor har organiserat sig för att öka förståelsen för sin situation och stöttar varandra att ta plats i samhället. Rosita Grönfors beskriver kvinnornas dubbla svårigheter som utsatt grupp i samhället men också utsatta för ett patriarkalt förtryck från männen i den egna gruppen. Utifrån det jag läser på hemsidan tycker jag hon är en god förebild för gruppen. Hon vill ha samarbete och dialog men duckar inte för de svårigheter som finns i den egna gruppen.

Romerna är ingen enhetlig grupp. De kommer från olika länder, en del är integrerade i det svenska samhället, andra inte. Tankar om orenhet och misstron mot gadjes är något som jag hört från romer under många år här i Sverige.

Rosita Grönfors har min fulla respekt, jag tror det behövs fler som henne!

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?