Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man har ju en reservplan. De har fått gratis resor hem, allt ordnat. De tackar ju nej och väljer att stanna kvar. Jag tycker inte vi ska fixa härbärge till tiggare när vi inte har härbärge så det räcker till svenska medborgare som lever som hemlösa. Hur många är det som släpper in "Lasse 63" i sina hem för att det är hemskt att han bor på gatan?
Jag tycker romernas problem ska lösas i deras hemland. Alla EU-länder borde gå ihop och sätta press på Rumänien. Istället för att fixa boende här borde man lägga pengarna på att stödja deras uppehälle i sitt eget land.
Kanske skicka sjukvårdsräkningar till Rumänien? Få dom att inte "slippa" ansvaren för deras medborgare genom att Romerna åker hit och tigger. Jag är emot hela grejen att det är tillåtet för folk att komma hit och tigga. Jag tycker inte man ska ordna en lösning för dom här, utan jobba för att få en lösning för dom på hemmaplan. Visst åker de hit och skaffar ett arbete, välkommen. Men tiggare, "asfaltsläggare" och vägrövare borde stoppas.
Jag tror Gabbi är ironisk.
Och varför har romer marginaliseras?
Jag håller med dig, regelverket gäller alla
Men att avhysa dessa personer utan att ha en plan och komma med ett alternativ är ju att försätta dessa redan så utsatta människor i samma eller ännu värre situation och man flyttar ju bara problemet. Men visst....out of sight out of mind är väl lite av kommunernas paradgren, det blir någon annan som får ta tag i det hela
Utöver Mabuses utmärkta svar.
Varför var judarna marginaliserade under större delen av vår europeiska historia tror du?
Allmänt:
Givetvis ser du knappt några romer om du turistar i storstäderna i Ungern och Rumänien. Flera av dessa länder har öppet nazistiska partier med stor väljarskala, antingen i regeringsposition eller som opposition.
Romerna utsätts för enormt mycket hot, våld, och diskriminering i sina så kallade hemländer. Det är därför de reser hit, och därför de i många fall inte accepterar bussbiljetten tillbaka - de vet ju exakt hur situationen ser ut där.
Att de då aktivt VÄLJER att sitta på gatan i ett främmande land och tigga, visar väl klart och tydligt hur väl det fungerar för dem "hemma"?
Jasså? Har de erbjudits att få resan till hemlandet betald...och tackat nej?
Jasså? Har de erbjudits att få resan till hemlandet betald...och tackat nej?
Romer saknar dessa resurser, man har av tradition fjärmat sig från samhället i övrigt, man har inte skaffat sig ens den nödvändiga utbildningen för att ens kunna fungera i ett modernt samhälle och har därför oerhört svårt att komma in i ett modernt samhälle.
Man kan om man vill jämföra exempelvis kriminaliteten i Judiska samhällskoncentrationer före ww2 med detsamma i Romska.
Pga av fattigdomen så ligger den skyhögt högre i de Romska än de Judiska.
Med dagens register så innebär det att en gång utanförskap pga kriminalitet, så, alltid utanförskap.
Hos de Romska var nog grupp kontrollen hög men det var och är även acceptansen gentemot kriminalitet utanför gruppen också.[...] Den Romska gruppen bidrar knappast idag (möjligtvis med kultur) utan kräver en omfattande anpassning(utbildning) till vårt moderna samhälle för att kunna bli en bidragande part i samhället.
Detta kräver 2 saker
1. Resurser
2 Ett omfattande engagemang från gruppen själv.
Båda sakerna råder det brist på...
Det här är väl ett utmärkt exempel på hur svenskar och andra burit sig åt när de marginaliserat romer. När en folkgrupp och deras kultur utmålas på det här sättet, är det att förvånas över att de marginaliseras och får svårt att hitta jobb?
Ja? Ursprungsproblemet är ju hur romarna blir behandlade i sina hemländer, inte hur de ska ta sig hem... Gratis resa hem till helvetet... och de tackar nej?
"Jag håller med dig, regelverket gäller alla"
Utan undantag!!
Sedan kan ju kommunen om man anser sig ha råd hålla med en av kommunen godkänd plats.....
Men lär man sig att det är bara att placera sitt pick o pack var det passar och att man får stanna...så gör man naturligtvis det.
Ja det var väl det jag skrev....regler gäller alla
Lite märkligt dock att just rumäner är ett så stort problem, de avhyses relativt omgående men andra permanenta läger får stå i år, men det klart det är ju oftast knarkare o annat som bor där....
Ja i ungern går ju nazism och främlingsfientlighet kraftigt framåt, vad är din poäng? Att det är ett föredöme?
det heter romer förresten.
Fast det är väl inte så konstigt att en diskriminerad grupp inte vill beblanda sig med det majoritetssamhälle som behandlar dem illa?
De flesta grupper vill väl behålla sin identitet. Är väl en mänsklig rättighet!
PL