Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Man har ju en reservplan. De har fått gratis resor hem, allt ordnat. De tackar ju nej och väljer att stanna kvar. Jag tycker inte vi ska fixa härbärge till tiggare när vi inte har härbärge så det räcker till svenska medborgare som lever som hemlösa. Hur många är det som släpper in "Lasse 63" i sina hem för att det är hemskt att han bor på gatan?

Jag tycker romernas problem ska lösas i deras hemland. Alla EU-länder borde gå ihop och sätta press på Rumänien. Istället för att fixa boende här borde man lägga pengarna på att stödja deras uppehälle i sitt eget land.
Kanske skicka sjukvårdsräkningar till Rumänien? Få dom att inte "slippa" ansvaren för deras medborgare genom att Romerna åker hit och tigger. Jag är emot hela grejen att det är tillåtet för folk att komma hit och tigga. Jag tycker inte man ska ordna en lösning för dom här, utan jobba för att få en lösning för dom på hemmaplan. Visst åker de hit och skaffar ett arbete, välkommen. Men tiggare, "asfaltsläggare" och vägrövare borde stoppas.

Jasså? Har de erbjudits att få resan till hemlandet betald...och tackat nej?

Och varför har romer marginaliseras?

Utöver Mabuses utmärkta svar.

Varför var judarna marginaliserade under större delen av vår europeiska historia tror du?

Allmänt:

Givetvis ser du knappt några romer om du turistar i storstäderna i Ungern och Rumänien. Flera av dessa länder har öppet nazistiska partier med stor väljarskala, antingen i regeringsposition eller som opposition.

Romerna utsätts för enormt mycket hot, våld, och diskriminering i sina så kallade hemländer. Det är därför de reser hit, och därför de i många fall inte accepterar bussbiljetten tillbaka - de vet ju exakt hur situationen ser ut där.

Att de då aktivt VÄLJER att sitta på gatan i ett främmande land och tigga, visar väl klart och tydligt hur väl det fungerar för dem "hemma"?

Jag håller med dig, regelverket gäller alla

Men att avhysa dessa personer utan att ha en plan och komma med ett alternativ är ju att försätta dessa redan så utsatta människor i samma eller ännu värre situation och man flyttar ju bara problemet. Men visst....out of sight out of mind är väl lite av kommunernas paradgren, det blir någon annan som får ta tag i det hela

"Jag håller med dig, regelverket gäller alla"

Utan undantag!!

Sedan kan ju kommunen om man anser sig ha råd hålla med en av kommunen godkänd plats.....

Men lär man sig att det är bara att placera sitt pick o pack var det passar och att man får stanna...så gör man naturligtvis det.

Utöver Mabuses utmärkta svar.

Varför var judarna marginaliserade under större delen av vår europeiska historia tror du?

Allmänt:

Givetvis ser du knappt några romer om du turistar i storstäderna i Ungern och Rumänien. Flera av dessa länder har öppet nazistiska partier med stor väljarskala, antingen i regeringsposition eller som opposition.

Romerna utsätts för enormt mycket hot, våld, och diskriminering i sina så kallade hemländer. Det är därför de reser hit, och därför de i många fall inte accepterar bussbiljetten tillbaka - de vet ju exakt hur situationen ser ut där.

Att de då aktivt VÄLJER att sitta på gatan i ett främmande land och tigga, visar väl klart och tydligt hur väl det fungerar för dem "hemma"?

Judarna utsattes för förföljelse av flera orsaker men en av dessa var att inom den judiska gruppen fanns en betydligt högre utbildning, betydligt bättre nätverk och pga av det familjer med betydande ekonomiska resurser. Kungar lånade pengar av dem och när man inte kunde betala så drog man igång pogromer. Romer saknar dessa resurser, man har av tradition fjärmat sig från samhället i övrigt, man har inte skaffat sig ens den nödvändiga utbildningen för att ens kunna fungera i ett modernt samhälle och har därför oerhört svårt att komma in i ett modernt samhälle.

Man kan om man vill jämföra exempelvis kriminaliteten i Judiska samhällskoncentrationer före ww2 med detsamma i Romska.
Pga av fattigdomen så ligger den skyhögt högre i de Romska än de Judiska.
Med dagens register så innebär det att en gång utanförskap pga kriminalitet, så, alltid utanförskap.

Gruppkontrollen i en Judisk samhällsgemenskap var betydligt hårdare, acceptansen gentemot kriminalitet var mindre än i samhället i övrigt. Hos de Romska var nog grupp kontrollen hög men det var och är även acceptansen gentemot kriminalitet utanför gruppen också.
Man kan nog med fog hävda att den judiska gruppen inte var kontraproduktiv i samhället som helhet. Man bidrog med kunskap, utveckling o kultur. Den Romska gruppen bidrar knappast idag(möjligtvis med kultur) utan kräver en omfattande anpassning(utbildning) till vårt moderna samhälle för att kunna bli en bidragande part i samhället.

Detta kräver 2 saker
1. Resurser
2 Ett omfattande engagemang från gruppen själv.

Båda sakerna råder det brist på...

Senast ändrad:

Romer saknar dessa resurser, man har av tradition fjärmat sig från samhället i övrigt, man har inte skaffat sig ens den nödvändiga utbildningen för att ens kunna fungera i ett modernt samhälle och har därför oerhört svårt att komma in i ett modernt samhälle.

Man kan om man vill jämföra exempelvis kriminaliteten i Judiska samhällskoncentrationer före ww2 med detsamma i Romska.
Pga av fattigdomen så ligger den skyhögt högre i de Romska än de Judiska.
Med dagens register så innebär det att en gång utanförskap pga kriminalitet, så, alltid utanförskap.

Hos de Romska var nog grupp kontrollen hög men det var och är även acceptansen gentemot kriminalitet utanför gruppen också.[...] Den Romska gruppen bidrar knappast idag (möjligtvis med kultur) utan kräver en omfattande anpassning(utbildning) till vårt moderna samhälle för att kunna bli en bidragande part i samhället.

Detta kräver 2 saker
1. Resurser
2 Ett omfattande engagemang från gruppen själv.

Båda sakerna råder det brist på...

Det här är väl ett utmärkt exempel på hur svenskar och andra burit sig åt när de marginaliserat romer. När en folkgrupp och deras kultur utmålas på det här sättet, är det att förvånas över att de marginaliseras och får svårt att hitta jobb?

Det här är väl ett utmärkt exempel på hur svenskar och andra burit sig åt när de marginaliserat romer. När en folkgrupp och deras kultur utmålas på det här sättet, är det att förvånas över att de marginaliseras och får svårt att hitta jobb?

På vilket vis är beskrivningen felaktig?

Om jag beskriver en situation felaktigt då svartmålar jag, men om jag beskriver en situation som den verkligen var,,,vad gör jag då?

Men har du annan information så varsågod, jag är mycket intresserad av alla fakta.

Hur skulle du beskriva den traditionella Romska gruppens agerande gentemot samhället och sig själva då?

Ja? Ursprungsproblemet är ju hur romarna blir behandlade i sina hemländer, inte hur de ska ta sig hem... Gratis resa hem till helvetet... och de tackar nej?

Jag har inte hört att alla rumäner fått erbjudande om gratis resa hem, och att de tackar nej generellt. Vilket jag förstår och säger en del om deras situation son du säger

"Jag håller med dig, regelverket gäller alla"

Utan undantag!!

Sedan kan ju kommunen om man anser sig ha råd hålla med en av kommunen godkänd plats.....

Men lär man sig att det är bara att placera sitt pick o pack var det passar och att man får stanna...så gör man naturligtvis det.

Ja det var väl det jag skrev....regler gäller alla

Lite märkligt dock att just rumäner är ett så stort problem, de avhyses relativt omgående men andra permanenta läger får stå i år, men det klart det är ju oftast knarkare o annat som bor där....

I mitt arbete har jag stött på två rumäner av romskt ursprung. Av nyfikenhet var jag naturligtvis tvungen att fråga efter deras åsikt. De menade (samstämigt) så här:
Romerna har en tradition av att inte värdera utbildning och skola. Under Ceauchescu skulle romerna tvångsinterneras i samhället, alla skulle ha bostad och alla skulle framför allt arbeta. De flesta romerna vägrade och var efter några månader tillbaka på vägarna. Många romer har svårt med ett nio-till-fem-liv, för de är sedan generationer tillbaka uppfostrade i att det är ett förkastligt sätt att leva. Personerna jag pratade med släktingar VILL leva på vägarna och i skjul.
Detta sagt av två kvinnor av romskt ursprung, som också berättade vilket helvete det varit att bryta sig loss och skaffa utbildning och ett "vanligt" liv, de fick fly till Sverige för att kunna leva som de ville.
Jag återger här vad de sa, det är inte mina åsikter, men jag väljer att tro på det de berättat. Så, nej, jag ger inte till tiggare. Väljer man att ställa sig utanför samhället så får man ta konsekvenserna, det gäller även mig själv om jag skulle välja det.

Ja det var väl det jag skrev....regler gäller alla

Lite märkligt dock att just rumäner är ett så stort problem, de avhyses relativt omgående men andra permanenta läger får stå i år, men det klart det är ju oftast knarkare o annat som bor där....

men det var väl inte allt du skrev
"Men att avhysa ......

samma regler ska gälla utan undantag!!, inga men eller om...;)

Ja i ungern går ju nazism och främlingsfientlighet kraftigt framåt, vad är din poäng? Att det är ett föredöme?

det heter romer förresten.

Om du anser att en regering som sätter sin egen nation i främsta rummet,för främlingsfientlig,så har du rätt.
Annars vet jag att den nationens väljare har väldigt lång erfarenhet av förtryck från främmande makt,eller främlingar om du så vill.
Skulle zigenare förändra sin livsstil genom att bytta namn så ar det väldigt naivt,men ett led i den allmänna hjärntvättsprocessen.

Att det råder brist på engagemang från gruppen romer att ta sig ur sin situation vet jag inte om jag håller med om.

Däremot är det fel att jämföra olika religiona/etniska grupper rakt av, där håller jag med dig. Det var inte min poäng, utan snarare att det funnits och finns ett flertal utsatta grupper - och att det varierat över tid vem som för tillfället är paria.

Fast det är väl inte så konstigt att en diskriminerad grupp inte vill beblanda sig med det majoritetssamhälle som behandlar dem illa?

Fast det är väl inte så konstigt att en diskriminerad grupp inte vill beblanda sig med det majoritetssamhälle som behandlar dem illa?

Ibland undrar jag om de vill sluta vara diskrimerade, eller om de skulle tappa en del av sin identitet då.

De flesta grupper vill väl behålla sin identitet. Är väl en mänsklig rättighet!
PL

Givetvis. Men det är inte en mänsklig rättighet att bosätta sig på parkeringar i den mest ekonomiskt generösa landet, för att man varit diskriminerad tidigare.

Jag säger fortfarande inte att vi inte ska hjälpa osv, men jag tycker ändå man får ta seden dit man kommer och anpassa sig. Gör det mig till rasist nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar