Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

[...]Jag missunnar absolut inte din mamma ett bra boende med god omvårdnad och aptitlig mat. Men jag tycker att den här "Sverige åt svenskarna"-mentaliteten som glimrar till i tråden är så oaptitlig. En gräns är bara ett streck på ett papper, och största anledningen till att vi har det bättre än andra människor är att vi har haft tur. Om några krig hade gått lite annorlunda hade vi också kunnat vara en fattig provins av det forna Sovjet.

Jag tror inte att vi har det bättre för att vi är värda mer.

:bow:

Om man ska lägga ett historiskt perspektiv på frågan: Under perioden 1850-1930 utvandrade 1,5 miljoner svenskar, varav majoriteten till Nordamerika (källa: SCB). Anledningen var att de hade svårt att klara försörjningen i Sverige, som då var ett mycket fattigt land. Hur skulle välståndet i Sverige sett ut om denna utvandring inte skett? Eller om vi som Svea nämner ovan blivit indragna i något av världskrigen?

Vi har haft tur. När vår befolkning växte så att landet inte kunde försörja alla under 1800-talets första hälft, eller under extremmissväxten i Europa vid samma århundrades mitt, fanns Nordamerika där dit människor kunde bege sig för att i bästa fall få ett bättre liv. Vi slapp 1900-talets största europeiska katastrofer. Vi kunde blivit en del av vansinniga diktaturer, beroende på krigsutgången och vi bidrog inte direkt aktivt till att demokratin segrade. Och nu slår vi oss för bröstet och tycker vi är för mer än andra. Empatin tycks vara halvdöd, för även om man tycker att p-platser ska användas till sådana, hur kan man låta bli att känna med människor som är så desperata att de beger sig till ett svinkallt, okänt land i syfte att tigga? Tydligen är det inget konstigt (trots att jag absolut inte fattar hur det är möjligt). Folk ger sig på utsatta människor som gjort samma val som fattiga svenskar på 1800-talet och gett sig av i förhoppning om ett bättre liv. Och sedan gnäller de om att Sverige kommer att gå under. Ja, Sverige kommer att gå under. Om inte empatin återinförs är det Sverige jag kände en gång borta med vinden!

Senast ändrad:

Väl formulerat!

Jag börjar må illa av insikten att folk verkar vara så otroligt empatilösa numera. Saknar förmågan att sätta sig in i andras situationer, att tänka utanför sin egen lilla välbärgade låda. Tog upp ämnet med mina kollegor. Fick höra samma dravel som här i tråden. Fy fan. :wtf:

Romer,Svenskar och övriga ska naturligtvis leva utefter samma regelverk.

Att slå läger utan markägarens tillstånd mer än någon natt är inte tillåtet.
Att permanent för kortare eller längre tid, bygga sig en bostad med markägarens tillstånd, utan kommunalt tillstånd är förbjudet för såväl Romer,Svenskar och övriga

Att permanent för kortare eller längre tid, bygga sig en bostad med markägarens tillstånd, utan kommunalt tillstånd är förbjudet för såväl Romer,Svenskar och övriga

Jag håller med dig, regelverket gäller alla

Men att avhysa dessa personer utan att ha en plan och komma med ett alternativ är ju att försätta dessa redan så utsatta människor i samma eller ännu värre situation och man flyttar ju bara problemet. Men visst....out of sight out of mind är väl lite av kommunernas paradgren, det blir någon annan som får ta tag i det hela

Agreed.

Synd att vi inte har några romer i vår by, jag har mark dom kan bo på.

Agreed.

Synd att vi inte har några romer i vår by, jag har mark dom kan bo på.
Du får bli besviken men Mölndals stads byråkrater har till sist råkat hitta ett fel i stadsplanen så de kan inte avhysas.
Men de erbjuds fri resa till Rumänien,dock inte till din by tyvärr.

Så om du skriver OT så behöver du inte ta ansvar för vad du skriver, smart!
PL

Inte desto mindre så får du ge hur mycket pengar du vill till tiggare eller gamlingar eller vem sjutton du vill.

Jösses, jag måste verkligen ha väckt något hos dig, eftersom du tror att jag skriver saker som jag inte skrivit.

Ja, efter att ha marginaliserats på varenda möjliga vis sedan tidernas begynnelse tycker jag det.

Alltså inte likhet inför lagen?

Att acceptera att folk bor i tältläger i Sverige och har barn med sig där har jag väldigt svårt för faktiskt. Att bara låta dem bo kvar i misären är verkligen inget bra alternativ.

KL

Avhysning är det enda rätta även om det kan kännas hårt. Eller ska vi låta kåkstäder växa upp i Sverige?

Det här är väl nästan första gången jag håller med dig...

Men samtidigt hade de ju inte varit här för att tigga OM de kunnat klara sig bra hemma i Rumänien mfl länder.

Jag var i Rumänien på semester när jag var i tonåren i två veckor när det fortfarande var diktatur och så liten jag var så var jag INTE impad över hur folk hade det i Rumänien och det jag såg med egna ögon- och så himla mycket var det som man inte såg utan senare läst sig till om landet ifråga. Och då var det ju de rumäner som var lite mer priviligierade som turisterna fick se- inte några romer.

Jag tycker det är sorgligt att de ska behöva tigga. Men det är samtidigt omöjligt att ge pengar till alla för situationen har exploderat. Jag var i Lund för några veckor sedan för att gå på bio och på sträckan över Mårtenstorget bort mot Filmstaden var där 3-4 tiggare på bara nåt hundratal meters distans. Alltså en var 50 meter eller så med en fri uppskattning,

En kompis som bor i Malmö har berättat att där man förra året såg kanske att par tiggare längs en hel gatusträcka ser man nu tiotals flera.

Jag vet inte vad man ska göra? Erbjuda nån kortare yrkesorienterad utbildning med boende på enklare internat och nån form av studiebidrag, och där det också går att läsa in basfärdigheter i att läsa, skriv, matte etc.

En sån grej hade ju kunnat ge jobb också, finns säkert många som har bott i Sverige länge och som är invandrade från Rumänien som kanske behöver ett extraknäck, och lärarstudenter kunde göra sin praktik kanske?

Visst det skulle kosta, men det kostar ju också att hålla på att behöv riva olagliga tältläger, sanering där det skitas ner etc etc. Och kanske kunde det delfinansieras av alla son nu ger slantar direkt till folk på gatan? Möjligheten att sätta in till en stiftelse som hjälper med utbildning eller nåt. Kanske många också skulle ge bidrag som nu mår dåligt av att se tiggare på gatorna i största allmänhet.

Ja jag vet inte det är himla svårt att komma på nåt bra!

Våra gamla har det oändligt mycket bättre än de rumänska tiggarna, jag lovar. Inga gamla behöver ligga på knä på trottoaren för att få något att äta.

Men det behöver ju inte rumänerna heller konstaterades det just i den andra tråden. De vill inte ens ha mat.

Zigenare är PK:s nya frälse.
Kom just hem från Budapest,där jag förvånades av hur de lyckats att minemera tiggarna på gator och tunnelbanestationer senaste tiden.
Kanske studiebesök för svenska politiker vore något.
Eller är tiggarna här istället.

Ja i ungern går ju nazism och främlingsfientlighet kraftigt framåt, vad är din poäng? Att det är ett föredöme?

det heter romer förresten.

Senast ändrad:

Det är inte hela sanningen. En stor del av de svenska emigranterna lämnade landet pga. religiösa förföljelser.

Och varför har romer marginaliseras?

Vilken är din teori?

Jag tror personligen att marginalisering ofta är ett resultat av att inte vara del v normen. Om då den grupp som marginaliseras inte är norm någonstans...

Och självklart kan man inte beskriva hela sanningen, i detta fall 1,5 miljoner livsöden på några få rader!

Senast ändrad:

Jag håller med dig, regelverket gäller alla

Men att avhysa dessa personer utan att ha en plan och komma med ett alternativ är ju att försätta dessa redan så utsatta människor i samma eller ännu värre situation och man flyttar ju bara problemet. Men visst....out of sight out of mind är väl lite av kommunernas paradgren, det blir någon annan som får ta tag i det hela

Man har ju en reservplan. De har fått gratis resor hem, allt ordnat. De tackar ju nej och väljer att stanna kvar. Jag tycker inte vi ska fixa härbärge till tiggare när vi inte har härbärge så det räcker till svenska medborgare som lever som hemlösa. Hur många är det som släpper in "Lasse 63" i sina hem för att det är hemskt att han bor på gatan?

Jag tycker romernas problem ska lösas i deras hemland. Alla EU-länder borde gå ihop och sätta press på Rumänien. Istället för att fixa boende här borde man lägga pengarna på att stödja deras uppehälle i sitt eget land.
Kanske skicka sjukvårdsräkningar till Rumänien? Få dom att inte "slippa" ansvaren för deras medborgare genom att Romerna åker hit och tigger. Jag är emot hela grejen att det är tillåtet för folk att komma hit och tigga. Jag tycker inte man ska ordna en lösning för dom här, utan jobba för att få en lösning för dom på hemmaplan. Visst åker de hit och skaffar ett arbete, välkommen. Men tiggare, "asfaltsläggare" och vägrövare borde stoppas.

Och varför har romer marginaliseras?

För att de inte haft några resurser att skapa sig en samhällsposition med, för att majoritetsfolken i Europa har det svårt att acceptera minoriteter, särskilt sådana som inte har ett eget land och som fört ett nomadiserande liv. Marginaliseringen av romerna har ju en lång och rätt sorglig historia, inte det vackraste kapitlet i den europeiska historien kanske.

Men det behöver ju inte rumänerna heller konstaterades det just i den andra tråden. De vill inte ens ha mat.

De vill väl ha pengar att köpa mat för, eller hur betalar de sin mat, tror du? Alla människor vill ju ha mat, det innebär inte att man alltid vill ha den mat någon räcker en på gatan, men äta måste man ju, och den maten måste komma nånstans ifrån och betalas på något sätt.

Det är nog olika huruvida de tackar nej till mat, tiggarna har vad jag vet inga gemensamma regler för vad de tar emot, men generellt är ju pengar mer praktiskt. Gissningsvis är det ju rätt få som skulle vilja ha ut sin lön i mat, man vill såklart ha pengar istället så att man kan använda pengarna till det man själv vill - varför skulle tiggarna vara annorlunda? Den mat man ger tiggarna är kanske heller inte den de hade valt att köpa om man gett dem pengar istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar