Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Jag skänker gärna pengar till barncancerfonden, Ronald Mc Donald, kläder till UFF eller som när en bekant med hus på Filippinerna startade en insamling till drabbade familjer på "hennes" ö men ge något till tiggare skulle aldrig falla mig. Jag totalt ignorera dem!

Hahhahah är du allvarlig? Barncancerfonden har jag inget emot, men UFF?! Really? :D (det här var det enda roliga jag läst i den här tråden, det mesta fick mig att vilja gråta)

Jag föredrar att INTE skänka pengar till sektledare. Jag ger dom hellre direkt till en behövande ;).

Ah, om man ska börja diskutera vem som byggt upp välfärden så kan det bli riktigt spännande.

Vi började ju montera ner välfärden i början av 90-talet, och många av de beslutsfattarna som var med då är såhär 25 år senare ganska gamla. Ska de ha speciella äldreboenden? Eller ska vi skicka dem till Rumänien och låta dem klara sig bäst de kan, helt enkelt?

Om en svensk gamling har bidragit till välfärden genom att bedriva handel med importvaror från låglöneländer, betyder det att arbetarna i låglöneländerna också har rätt till svensk äldrevård? De har ju också byggt upp vår välfärd och säkert jobbat mycket hårdare än den svenska gamlingen.

Jag har verkligen inte sagt att svenskar har det sämre, däremot tycker jag att Sverige som nation har ett ansvar att i första hand se till sitt eget folk likväl som att Rumänien ska se till sitt folk (alla, romerna också). Den skyldigheten har vi bl.a. gentemot våra skattebetalare. Det finns, som någon sa, uppemot 30.000 hemlösa svenskar. Dessa bör i mitt tycke gå före rumänska tiggare. Eller ska vi höja skatterna för att ha råd att hjälpa andra länders folk?

Jag anser att det är absolut livsfarligt att börja värdera vilka behövande som är mest "värdiga" vår hjälp.

Den typen av tänk slutar aldrig i något positivt. I värsta fall, i den riktigt mörka ändan av det spektrat, så ligger etnisk rensning av de som anses ovärdiga.

Ja, då tycker vi olika. Jag tycker vi främst och i första hand har ett ansvar för vårt eget folk d.v.s de som bor och lever i Sverige, andra länders folk är liksm inte vårt ansvar mer än det vi tvingas till genom att skänka kopiösa mängder pengar till EU - men då lämnar vi också över ansvaret till EU-representanterna att lösa de problemen, det ska vi inte själva behöva ta tag i.
Hur du därifrån drar paralleller till etnisk resning förstår jag inte.

Det har de ju också, sen när bor våra gamla på gatan eller i utkylda husvagnar utan vatten, och måste försörja sig genom att knäböja på trottoaren och tigga förbipasserande om slantar?

Våra gamla har det otroligt mycket bättre än de rumänska tiggarna. Men hur mycket sämre förtjänar tiggarna att ha det för att det ska vara rättvist, tycker du?

Vad skönt för dig att du, när du ligger i din bajsblöja kan tänka "jag har det ju iaf bättre än de romska tiggarna".

Ah, om man ska börja diskutera vem som byggt upp välfärden så kan det bli riktigt spännande.

Vi började ju montera ner välfärden i början av 90-talet, och många av de beslutsfattarna som var med då är såhär 25 år senare ganska gamla. Ska de ha speciella äldreboenden? Eller ska vi skicka dem till Rumänien och låta dem klara sig bäst de kan, helt enkelt?

Om en svensk gamling har bidragit till välfärden genom att bedriva handel med importvaror från låglöneländer, betyder det att arbetarna i låglöneländerna också har rätt till svensk äldrevård? De har ju också byggt upp vår välfärd och säkert jobbat mycket hårdare än den svenska gamlingen.

Det kanske kan vara ämnet i en annan tråd :) Och underskatta inte våra svenska gamlingar... du kanske tänker på en skör rik tant med blått hår på Södermalm, medans jag tänker på min gamla mamma som hade en mil att gå till skolan i för stora skor i skogen, de hade en ko och slaktade hönsen först när de nästan var självdöda. Hon dog inte av det - nej - men jag tycker hon är värd annat än mikromat till lunch nu när hon lever på livets skuggsida.

Vad skönt för dig att du, när du ligger i din bajsblöja kan tänka "jag har det ju iaf bättre än de romska tiggarna".

Så tänker jag varje dag när jag går förbi dem på väg till jobbet, "Visst, jag är kanske är snuvig och det regnar, men ändå, vilken jäkla tur jag har haft! Jag kunde ha suttit där istället." Det ger lite perspektiv på tillvaron.

Jag föreslår att du också tänker så ibland, man glömmer lätt hur bra man egentligen har det, och hur ens liv hade kunnat se ut om man haft oturen att födas någon annanstans.

jag tycker hon är värd annat än mikromat till lunch nu när hon lever på livets skuggsida.

Jag hårdrog min exempel lite grann för att komma åt det här med hur vi värderar människor och vem som är värd vad.

Jag missunnar absolut inte din mamma ett bra boende med god omvårdnad och aptitlig mat. Men jag tycker att den här "Sverige åt svenskarna"-mentaliteten som glimrar till i tråden är så oaptitlig. En gräns är bara ett streck på ett papper, och största anledningen till att vi har det bättre än andra människor är att vi har haft tur. Om några krig hade gått lite annorlunda hade vi också kunnat vara en fattig provins av det forna Sovjet.

Jag tror inte att vi har det bättre för att vi är värda mer.

Ja, då tycker vi olika. Jag tycker vi främst och i första hand har ett ansvar för vårt eget folk d.v.s de som bor och lever i Sverige, andra länders folk är liksm inte vårt ansvar mer än det vi tvingas till genom att skänka kopiösa mängder pengar till EU - men då lämnar vi också över ansvaret till EU-representanterna att lösa de problemen, det ska vi inte själva behöva ta tag i.
Hur du därifrån drar paralleller till etnisk resning förstår jag inte.

När man säger att en svensk tiggare är mer värdig av hjälp än en rumänsk tiggare, då är man på toppen av en nerförsbacke, och i slutet av den backen ligger etnisk rensning.

När man anser att 1 människa är mer värd än 1 annan människa. När man anser att en människa som behöver hjälp är "någon annans problem". När man inte vill ge hjälp utan att ställa motkrav, för att man anser att personen inte "förtjänar det".

Det är, för mig, ett tankesätt som inte medför något gott alls, varken för en själv, ens närmaste umgänge, eller mänskligheten.

Hahhahah är du allvarlig? Barncancerfonden har jag inget emot, men UFF?! Really? :D (det här var det enda roliga jag läst i den här tråden, det mesta fick mig att vilja gråta)

Jag föredrar att INTE skänka pengar till sektledare. Jag ger dom hellre direkt till en behövande ;).

Ok, nu använde jag UFF som ett samlingsnamn till alla dessa containrar som man kan kasta kläder i. UFF finns väl inte ens kvar...
När du ger pengar till dessa tiggare på gatan är du då så himla säker på att de går till "rätt" saker? Eller det kanske finns en (ganska stor) risk att dessa går till sk organiserat tiggeri...

Polis och sociala myndigheter har ju för all del undersökt saken, och det finns inga tecken på att tiggeriet i Sverige är organiserat i den meningen att pengarna de tigger ihop går någon annanstans än till dem själva. Organiserat tiggeri i meningen ligor som skor sig är en myt, ett sätt för oss att slippa känna medkänsla med dem som har det illa. Av allt att döma har tiggarna det precis så illa som det ser ut, det finns inga ligor och ingen konspiration, utan helt enkelt fattiga människor som kommer hit för att det är deras bästa försörjningsalternativ.

Vad tiggarna använder pengarna de får till är väl deras ensak, precis som du får bestämma vad som är "rätt" saker för dina pengar att gå till? Troligtvis mat och husrum till sig själva och sina familjer. Jag har aldrig sett någon av dem full eller påverkad, så missbrukare verkar de inte vara. Bara väldigt fattiga.

Senast ändrad:

Ok, nu använde jag UFF som ett samlingsnamn till alla dessa containrar som man kan kasta kläder i. UFF finns väl inte ens kvar...
När du ger pengar till dessa tiggare på gatan är du då så himla säker på att de går till "rätt" saker? Eller det kanske finns en (ganska stor) risk att dessa går till sk organiserat tiggeri...

Vadå "rätt" saker?
Det sitter en människa på trottoaren för att dom inte kan få socialbidrag i sitt hemland, för att dom inte kan få ett vanligt jobb. Jag ger blanka fan i om dom har en tiggarhallick som tar en procent av pengarna, jag tänker inte bli arg om dom har en mobiltelefon eller köper cigg för pengarna, jag har inget behov av dom där mynten i min ficka men det har personen som tigger. Enkelt val. Jag ger bort mina mynt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar