Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Jag tycker att vi först och främst ska hjälpa våra "egna" innan vi börjar hjälp andra...kort och gott!

Dina "egna"? Vilka är det? De som är födda här?

Jag tycker att det känns betydligt mer vettigt och humant att först hjälpa de som behöver det mest och sedan jobba vidare därifrån.

delvis kl.

Fast det finns ju alltid någon som har det sämre. Gatubarnen i Mumbai som någon tog upp (i andra tiggartråden), barn i afrika som föds med HIV, barn som tvingas bo i kloakerna i RIO, människor i kåkstäder i Sydafrika etc etc.

Ska vi i lilla Sverige hjälpa alla andra behövande, eftersom de behöver det mest, innan vi ta hand om vårt eget folk, menar du?

Det är ju liksom både teoretiskt som praktiskt helt omöjligt.

Det gör vi ju, eller vad tror du socialtjänsten, stadsmissionen med flera håller på med?

Man kan ju hjälpa flera olika grupper samtidigt, det är ju inte så att antingen ska missbrukarna dö i rännstenen, eller också måste de handikappade tigga på gatan.[/

Klart man kan hjälpa fler samtidigt. Men pengarna räcker väl inte hur långt som helst?

Jaså, vad har de för val, menar du?

Alternativen är väl i stil med att svälta ihjäl, stjäla eller prostituera sig. Vi kan väl vara tacksamma att de väljer tiggeri bland de osmakliga alternativen, men jag tycker ingen borde ställas inför en sådan valsituation.

Jobba kanske??

Nej, vi kan inte hjälpa hela världen, det skrev jag inte. Men något kan vi ju göra och jag tycker att ett stort behov någonstans går före "våra egna".

delvis kl.

Fast det finns ju alltid någon som har det sämre. Gatubarnen i Mumbai som någon tog upp (i andra tiggartråden), barn i afrika som föds med HIV, barn som tvingas bo i kloakerna i RIO, människor i kåkstäder i Sydafrika etc etc.

Ska vi i lilla Sverige hjälpa alla andra behövande, eftersom de behöver det mest, innan vi ta hand om vårt eget folk, menar du?

Det är ju liksom både teoretiskt som praktiskt helt omöjligt.

Självklart kan man inte hjälpa alla, det vore en omöjlighet. Men det innebär ju inte att man inte kan hjälpa någon - tursamt nog! Och rumänska tiggare som sitter på våra egna trottoarer har vi ju dessutom ganska stora möjligheter att hjälpa rent praktiskt, jämfört med fattiga i Rio t ex.

Vi hjälper ju redan våra egna medborgare oändligt mycket mer än de rumänska tiggarna, men att vi inte skulle hjälpa dem alls, ens så mycket att vi tillåter dem att tigga från oss, är snålt och omänskligt i överkant, tycker jag.

Eftersom Rumänien är med i EU har vi ju också möjligheter att försöka hjälpa dem den vägen, vilket jag tycker är mycket bra att vi försöker göra. Det vore dumt att avstå från den möjligheten, bara för att gatubarnen i Kongo också har det dåligt.

Fast någonstans måste man ju antagligen dra en gräns för det finns ju alltid "ett stort behov" någonstans - och när vi avhjälpt ett stort behov så kommer nästa...

Nu var ju detta ett generellt svar på tyckandet att vi ska hjälpa de som behöver det bättre före de som vi de facto har ett ansvar för - de som bor i Sverige.

Jobba kanske??

För arbetsmarknaden för rumänska romer, utan språkkunskaper, utbildning eller yrkeserfarenhet är ju verkligen lysande. Inte. Varken här eller i Rumänien.

Du glömmer att de inte alls haft de förutsättningar som du har haft - du kanske har alternativet att ta ett jobb. Det har inte de, de har inte fått den gratis utbildning, sjukvård och omsorg som du har fått.

Varför tror du att de alls kommer hit och tigger, om de hade kunnat få ett jobb, här eller nån annanstans? Hur kul tror du att det är att dra sig fram som tiggare? Att man ändå väljer det, säger ju en hel del om vilka alternativ man har.

Nu var ju detta ett generellt svar på tyckandet att vi ska hjälpa de som behöver det bättre före de som vi de facto har ett ansvar för - de som bor i Sverige.

Men jag förstår inte, vilka svenskar har det sämre än romerna?

Hur bra ska vi ha det innan vi kan ge ens en smula till någon annan?

Som EU-medlemmar är vi även ansvariga för andra EU-medborgare. Vi investerar i ekonomisk utjämning med förhoppningen att det ska leda till politisk och ekonomisk stabilitet.

Som människor har vi ett humanitärt ansvar för andra medmänniskor, oavsett nationalitet.

Vi måste alltså hjälpa lite här och var.

För att citera Astrid Lindgren:
"Annars är man ingen människa utan bara en liten lort:"

Jag anser det vara självklart att de ska avhysas.
Det ultimata vore naturligtvis om det varit illegalt för dem att vistas i Sverige för att tigga, men när situationen i dagsläget är så katastrofal som den är, är omedelbar avhysning och rivning av dylika läger åtminstone ett steg i rätt riktning.

Angående avhysning och så vidare så håller jag med dig, och det bästa vore om problemet inte fanns alls. Men nu sitter vi med skägget i brevlådan. Frågan är vart det ska ta vägen istället.

Tyvärr är det inte så enkelt så att det bara är att köra iväg folk. Då kommer de sannolikt att söka upp en annan parkering. Eller rastplats. Och ju mer man bara kör iväg folk desto mer bittra blir de och det leder i sin tur till ökad brottslighet vilket i sin tur leder till (ännu) sämre anseende.

Var det i Uppsala man erbjöd gratis bussresa tillbaka till Rumänien, med resultatet att de åkte hem ett tag och sen kom tillbaka?

Jag tror vi måste finna oss i att de är här, men då får vi anvisa dem en plats. BTW så har vi egna hemlösa i det här landet som vi kanske kan hjälpa i samma veva?

Därmed inte sagt att jag vill ha dem tiggandes på våra trottoarer...

Senast ändrad:

Jag skänker gärna pengar till barncancerfonden, Ronald Mc Donald, kläder till UFF eller som när en bekant med hus på Filippinerna startade en insamling till drabbade familjer på "hennes" ö men ge något till tiggare skulle aldrig falla mig. Jag totalt ignorera dem!

Våra gamla har det oändligt mycket bättre än de rumänska tiggarna, jag lovar. Inga gamla behöver ligga på knä på trottoaren för att få något att äta.

(OT) Våra gamla har byggt upp välfärden i det här landet. De förtjänar att ha det bättre än de rumänska tiggarna.

(OT) Våra gamla har byggt upp välfärden i det här landet. De förtjänar att ha det bättre än de rumänska tiggarna.

Det har de ju också, sen när bor våra gamla på gatan eller i utkylda husvagnar utan vatten, och måste försörja sig genom att knäböja på trottoaren och tigga förbipasserande om slantar?

Våra gamla har det otroligt mycket bättre än de rumänska tiggarna. Men hur mycket sämre förtjänar tiggarna att ha det för att det ska vara rättvist, tycker du?

Men jag förstår inte, vilka svenskar har det sämre än romerna?

Hur bra ska vi ha det innan vi kan ge ens en smula till någon annan?

Jag har verkligen inte sagt att svenskar har det sämre, däremot tycker jag att Sverige som nation har ett ansvar att i första hand se till sitt eget folk likväl som att Rumänien ska se till sitt folk (alla, romerna också). Den skyldigheten har vi bl.a. gentemot våra skattebetalare. Det finns, som någon sa, uppemot 30.000 hemlösa svenskar. Dessa bör i mitt tycke gå före rumänska tiggare. Eller ska vi höja skatterna för att ha råd att hjälpa andra länders folk?

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar