Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Jag anser det vara självklart att de ska avhysas.
Det ultimata vore naturligtvis om det varit illegalt för dem att vistas i Sverige för att tigga, men när situationen i dagsläget är så katastrofal som den är, är omedelbar avhysning och rivning av dylika läger åtminstone ett steg i rätt riktning.

Senast ändrad:

Hur tänker ni kring den här typen av frågor? I GP idag kan man läsa om hur Mölndals kommun vill köra bort romer, som slagit läger på en parkeringsplats. Länk

För egen del anser jag det långt ifrån självklart att man ska få slå läger var som helst, oavsett om man är rom, svensk, rik eller fattig. Eller ska romer särbehandlas?

Jag betvivlar inte att man kan ha det svårt och kan behöva hjälp, men den här utvecklingen med tiggare och läger - jag tycker helt enkelt inte om den! Det måste finnas andra sätt att hjälpa.

Hur tänker ni?

Lagar och regler ska följas oavsett om man är svensk eller utländsk! Parkeringsplatser är till för att parkera bilar och inte slå upp ett läger.

Om vi nu skiter i just detta "läger" och ser på lite längre perspektiv när det gäller den invandringspolitik som just nu råder så är det väl inte bara jag som ser att det är på väg att gå åt skogen?!?!?!

Som jag skrev tidigare i tråden så gräver Sverige sin egen grav. Det har ju tom uppmärksammats av utländska experter på detta. Vi kan inte rädda allt och alla. Detta medför bara att det blir kaos. Kan någon tala om för mig vad som gör Sverige till ett bättre land att leva i med denna totalt snedvridna politik. DET förstår inte jag!!!

Jag tycker att vi först och främst ska hjälpa våra "egna" innan vi börjar hjälp andra...kort och gott!

Nej, det är inte OK. Våra lagar och regler är till för att skapa trivsel och ett civiliserat samhälle. Vill man vara här, får man följa de lagar och regler som finns. Det gäller oavsett var man är född, vilken tro man har och vad man tycker om köttätare.

Det är liksom en grundförutsättning anser jag.

Om vi nu skiter i just detta "läger" och ser på lite längre perspektiv när det gäller den invandringspolitik som just nu råder så är det väl inte bara jag som ser att det är på väg att gå åt skogen?!?!?!

Som jag skrev tidigare i tråden så gräver Sverige sin egen grav. Det har ju tom uppmärksammats av utländska experter på detta. Vi kan inte rädda allt och alla. Detta medför bara att det blir kaos. Kan någon tala om för mig vad som gör Sverige till ett bättre land att leva i med denna totalt snedvridna politik. DET förstår inte jag!!!

"Utländska experter på detta", vilka är det?

En otroligt viktig sak som gör Sverige till ett bättre land att leva i, tycker jag, är om vi är ett land som inte avvisar nödställda, och har lite medmänsklighet och empati. Det är verkligen inte så att vi räddar allt och alla, men det vore fel att inte hjälpa någon. "There but for the grace of god go I" brukar jag tänka när jag ser tiggarna, och jag tycker det är rätt bra att ha i bakhuvudet, för att försöka behålla sin medmänsklighet, och inte se ner på dem som har det sämre.

Jag tycker att vi först och främst ska hjälpa våra "egna" innan vi börjar hjälp andra...kort och gott!

Det gör vi ju... Eller vilka svenska medborgare lever så uselt som de rumänska tiggarna, menar du? Hur bra ska vi behöva ha det innan vi kan kosta på oss att lyfta ett finger för att minska någon annans lidande?

Så du tycker att det är ok att det sparas in på våra gamla. De får usel mat och noll omvårdnad? På en del skolor och dagis får inte barnen äta sig mätta för att maten inte räcker till. Det är ok att barngrupperna på vissa dagis är så stora att personalen går på knäna?

Vakna!!!

Det gör vi ju... Eller vilka svenska medborgare lever så uselt som de rumänska tiggarna, menar du? Hur bra ska vi behöva ha det innan vi kan kosta på oss att lyfta ett finger för att minska någon annans lidande?

Nu vet jag inte den exakta siffran men runt 30 000 är hemlösa i Sverige, så rimligtvis borde vi hjälpa dom först kan jag tycka innan vi försöker oss på att vara duktiga att hjälpa andra. Sen finns det andra i Sverige som inte är hemlösa som kanske är i behov av hjälp?

Men det kanske finns andra ställen att hitta pengar till barn och gamla än att vara snål mot fattiga människor?

Man kan ju börja med att titta på de privata vård- och omsorgsbolagens vinster, till exempel.

Tja, nu får mitt barn äta sig mätt på dagis varje dag och de gamla på mitt jobb får omvårdnad och maten är helt okej.

Så du tycker att det är ok att det sparas in på våra gamla. De får usel mat och noll omvårdnad? På en del skolor och dagis får inte barnen äta sig mätta för att maten inte räcker till. Det är ok att barngrupperna på vissa dagis är så stora att personalen går på knäna?

Vakna!!!

Våra gamla har det oändligt mycket bättre än de rumänska tiggarna, jag lovar. Inga gamla behöver ligga på knä på trottoaren för att få något att äta.

Problemen med matbrist etc på förskolor beror på att en del oseriösa aktörer har lyft för stora vinster, istället för att låta intäkterna gå till verksamheten. Mer pengar skulle bara ge dem ännu större vinster, inte mer mat till barnen. Såvitt jag vet stängdes de förskolorna. På förskolor som inte drivs av skurkar räcker maten.

Lagar och regler ska följas oavsett om man är svensk eller utländsk! Parkeringsplatser är till för att parkera bilar och inte slå upp ett läger.

Jag håller med. Jag tycker att ett samhälle där lagen gäller olika beroende på etnicitet är ett rasistiskt samhälle.

Våra gamla har det oändligt mycket bättre än de rumänska tiggarna, jag lovar. Inga gamla behöver ligga på knä på trottoaren för att få något att äta.

Tiggarna behöver inte ligga i våta och ner bajsade blöjor heller. Dom har ett val det har inte gamla.

Nu vet jag inte den exakta siffran men runt 30 000 är hemlösa i Sverige, så rimligtvis borde vi hjälpa dom först kan jag tycka innan vi försöker oss på att vara duktiga att hjälpa andra. Sen finns det andra i Sverige som inte är hemlösa som kanske är i behov av hjälp?

Det gör vi ju, eller vad tror du socialtjänsten, stadsmissionen med flera håller på med?

Man kan ju hjälpa flera olika grupper samtidigt, det är ju inte så att antingen ska missbrukarna dö i rännstenen, eller också måste de handikappade tigga på gatan.

Det gör vi ju, eller vad tror du socialtjänsten, stadsmissionen med flera håller på med?

Man kan ju hjälpa flera olika grupper samtidigt, det är ju inte så att antingen ska missbrukarna dö i rännstenen, eller också måste de handikappade tigga på gatan.

App app, du vet väl att så länge en enda svensk har det dåligt så är det omöjligt att hjälpa någon från ett annat land. :banghead:

Tiggarna behöver inte ligga i våta och ner bajsade blöjor heller. Dom har ett val det har inte gamla.

Jaså, vad har de för val, menar du?

Alternativen är väl i stil med att svälta ihjäl, stjäla eller prostituera sig. Vi kan väl vara tacksamma att de väljer tiggeri bland de osmakliga alternativen, men jag tycker ingen borde ställas inför en sådan valsituation.

Precis.

Man kan göra valet "Antingen bygger vi en ny arena för en halv miljard, eller så lägger vi pengarna på socialt arbete".

Det går också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar