Tiggar-läger

Sv: Tiggar-läger

Ingen aning! Bara försökte göra mig en bild av vilka gamlingar svea kanske tänkte på, så jag överdrev en aning :p

Södermalm är en gammal arbetarstadsdel, så för en stockholmare är tanken på att det skulle finnas en massa rika blåhåriga tanter där lite absurd.

Du tänker nog på Östermalm?

En otroligt viktig sak som gör Sverige till ett bättre land att leva i, tycker jag, är om vi är ett land som inte avvisar nödställda, och har lite medmänsklighet och empati. Det är verkligen inte så att vi räddar allt och alla, men det vore fel att inte hjälpa någon. "There but for the grace of god go I" brukar jag tänka när jag ser tiggarna, och jag tycker det är rätt bra att ha i bakhuvudet, för att försöka behålla sin medmänsklighet, och inte se ner på dem som har det sämre.

Word! :bow::bow:
Man blir lite mörkrädd när man ser hur många som hellre öser ut hat än att försöka hjälpa andra i medmänsklighet. Bara för att någon annan gör något (eller inte gör något) så behöver det inte betyda att vi bör göra samma sak.

Fortfarande har ingen sagt något om att någon skulle vara "mer värd" än någon annan. Dock måste vi ju inse faktum - vi har inte råd att försörja alla människor som är i behov i hela världen. Hur gärna man än skulle vilja det. Som det är nu har vi ju inte ens fullt ut råd med vår egen befolkning och någonstans måste man ju prioritera, eller hur? Hur tycker du annars att vi ska prioritera?

Jag håller med i mycket du skriver här men när jag läste ditt inlägg om organiserat tiggeri så ville jag bara berätta en sak. Jag är medlem av den döva världen, och här har det varnats om personer som går runt och säger att de samlar in pengar till sveriges döva förbund. Men den föreningen går inte runt och ber om pengar, alltså är det någon grupp som falskt påstår sig vara döva och ber om pengar.

Däremot om de verkligen behövde pengar och talade ärligt om varför, pga de är fattiga eller liknande, så skulle jag inte ha något problem alls. Känns bara så synd, det är ju pga dessa fallen som folk blir misstänksamma och det går ut över de som verkligen behöver hjälpen.

Södermalm är en gammal arbetarstadsdel, så för en stockholmare är tanken på att det skulle finnas en massa rika blåhåriga tanter där lite absurd.

Du tänker nog på Östermalm?

Aha, ja så kanske det heter :) Boendes på andra sidan Sverige så blandade jag ihop stadsdelarna. Det är kanske som att blanda ihop Örgryte med Kortedala i Gbg? :)

Tja Svea (?) skrev tidigare att vi kan bygga ytterligare en sportarena för X antal miljoner, eller så kan vi fokusera på socialt arbete.

Den ekonomiska prioriteringen går ju inte enbart mellan svag grupp till annan svag grupp. Vi kan lika gärna välja att kritisera privatisering av offentlig sektor, exempelvis. Skatteavdrag för läxläsning. Det finns ju mängder.

Att hetsa utsatta grupper emot varandra är väldigt tacksamt som härskarstrategi.

Allmän tanke:

Situationen för romerna i Rumänien är katastrofal. De lever i rena getton, i många fall utan el och/eller vatten. Det råder arbetslöshet även där, liksom en grövre diskriminering (högre risk att drabbas av våld ex) och utanförskap. Det finns mängder av utredningar från EU om romernas situation, med förbättringsförslag som inte följs. Många romer kommer ju hit för att inte har något annat sätt att försörja sig på. Krasst.

Det betyder ju inte att svenska parkeringar är lämpligt boende. Bara att man kanske ska andas lite innan man pratar om att de lever lyxliv, eller förstör Sverige.

http://www.dn.se/sthlm/livsvalen-tiggeri-eller-prostitution/

Senast ändrad:

Jag håller med i mycket du skriver här men när jag läste ditt inlägg om organiserat tiggeri så ville jag bara berätta en sak. Jag är medlem av den döva världen, och här har det varnats om personer som går runt och säger att de samlar in pengar till sveriges döva förbund. Men den föreningen går inte runt och ber om pengar, alltså är det någon grupp som falskt påstår sig vara döva och ber om pengar.

Däremot om de verkligen behövde pengar och talade ärligt om varför, pga de är fattiga eller liknande, så skulle jag inte ha något problem alls. Känns bara så synd, det är ju pga dessa fallen som folk blir misstänksamma och det går ut över de som verkligen behöver hjälpen.

Japp. Det är folk som lurats och gått runt med bössor för att samla pengar till Synskadades Riksförbund också.

Det finns även ficktjuvar som riktar sig mot funktionsnedsatta grupper. En blind person som går och talar i telefon är det ju ofta skitlätt att stjäla från, bara att norpa mobilen och dra.

Det är inte alls någon trevlig utveckling.

KL
Hur hjälpsamma är vi egentligen om vi låter dem bo kvar på parkeringar? Med barn? Är vi humana då?

Mig försökte de tränga sig in i bilen, höll emot dörren så att jag inte skulle kunna stänga. Mitt på dagen utanför en butik. Min vän som var med blev rädd och jag misstänker att det är många som blir rädda för tiggarligorna och betalar för att slippa undan något otäckt...

Mig försökte de tränga sig in i bilen, höll emot dörren så att jag inte skulle kunna stänga. Mitt på dagen utanför en butik. Min vän som var med blev rädd och jag misstänker att det är många som blir rädda för tiggarligorna och betalar för att slippa undan något otäckt...

"De"? Vilka "de"?

(OT) Våra gamla har byggt upp välfärden i det här landet. De förtjänar att ha det bättre än de rumänska tiggarna.
Om de inte har det så är det ett politiskt problem, jag betalar skatt o har ett krav att mina skattepengar utförs på rätt sätt oberoende om de går till privat eller kommunal verksamhet. Vad har detta med att göra om jag vill ge pengar till tiggande rumänska romer?

Om de inte har det så är det ett politiskt problem, jag betalar skatt o har ett krav att mina skattepengar utförs på rätt sätt oberoende om de går till privat eller kommunal verksamhet. Vad har detta med att göra om jag vill ge pengar till tiggande rumänska romer?

Inte ett dugg. Jag skrev OT, och det var en replik på ett annat inlägg.

Så du tycker att det är ok att det sparas in på våra gamla. De får usel mat och noll omvårdnad? På en del skolor och dagis får inte barnen äta sig mätta för att maten inte räcker till. Det är ok att barngrupperna på vissa dagis är så stora att personalen går på knäna?

Vakna!!!

Men det görs ju inte för något annat ändamål än att de rika ska få mer i sina fickor.

Sen försöker de lura oss å säga att det är invandringens fel. Öppna dina ögon!

Den här historien illustrerar detta perfekt:
På ett bord finns tio semlor.
Runt bordet står en direktör, en svensk arbetare och en invandrare.
Direktören rafsar åt sig nio semlor, och säger till arbetaren:
”Passa dig för invandraren, han vill sno din semla"

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar