Tidiga insläpp

T

TheBlackOne

Jag har nyligen börja leta stallplats åt min häst då jag ska flytta och då stötter man på detta fenomen rätt ofta på diverse ridklubbar och stall. Man tar in hästarna redan kring kl. 17:00!! :eek: Då får de sitt eftermiddagshö och sen får de stå inne till ca 20:00 innan de får en sista utfodring och sen är det natti natti.

Min häst har jag alltid brukat ta in kring 20:00-21:00 och hon har fått sitt kvällshö samtidigt. Jag kan inte se någon anledning till att man tar in hästen tidigare annat än möjligt för sin egen skull (då de flesta ska rida). Visst är det -25, snöoväder, åska, spöregn, storm, mygg/knott invation eller likanande tar man ju in dem tidigre men annars kan jag inte se någon rimmlig anledning.
Vad tycker ni? Varför tar man in hästarna så tidigt på en del stall? :confused:

Sv: Tidiga insläpp

Jag vet faktiskt inte, i mitt stall kan man välja mellan att dom går in på EM och kvällen. Så länge det inte är svinkallt -20-25 och blåst så står medryttarhästen/foderhästen ute till kvällen (20.30-21.30) och så går han ut vid 06.30-07.30!

många ser det säkert om en bekvämlighetsgrej, att det är lättare att ge höet inne... dock min åsikt är att hästarna ska gå ute så länge som möjligt, mina är ute till ca 20.00 vintertid

Här i stan på en ridklubb släpps hästarna ut vid 9 och går in kl 14 (NU PÅ SOMMAREN!!!!!).
Helt sjuk hästhållning enligt mig!

Jag ser gärna att mina hästar går ute så länge som möjligt på dagarna.

Jag har inte häst på ridklubben ska tilläggas.

Det är väl rätt naturligt i många stall där folk är aktiva och rider på kvällen efter jobbet, att hästen fått komma in på seneftermiddan, äta mellanmål, torka upp och vila lite, innan det är dax för motion. Jag ser inget problem med det hela över huvud taget om man förutsätter att de flesta rider sina hästar aktivit och tränar. Om hästen gått ute 07.30 till 16-17.00 så är det åtta, nio timmar ute, sen kommer hästen in, vilar ett par timmar på box, och motioneras sen. Ett helt okej upplägg enligt mig - särskilt vintertid då det är mörkt, regnigt, lerigt och ogästvänligt ute ofta.

Här hemma (eget stall) har jag alltid gjort så att jag släpper ut klockan 05.30 (innan jobbet) och tar in dom vid 22.00 ungefär. Och då har vädret ingen betydelse. De som hyrt in sig har varit väldigt nöjda.

Det är så himla trist för hästarnas skull, i stallet vi hyrde i förut fick jag höra att hästarna får gå in vid 15-tiden på vintern :confused: behöver jag säga att vi inte ens stod kvar mer en 2 v.

Jag anser att hästar bör gå ute så mycket som möjligt. Nu står vi i ett lösdrift stall och jag kommer sova gott i höst/vinter och veta att mina hästar får vara hästar.

min häst går ut vid 7 och går in vid 16-17. de nätter som är fina är de ute hela natten med på sommaren. jag har travhäst.
ofta går travhästar in vid 16-17 tiden. i proffsstall går de ofta in vid 14-15 tiden eftersom personalen slutar 16-17 och ska hinna se över alla 10 hästar och fodra kväll.

Senast ändrad:

*KL*

Förstår mig absolut inte på människor som tar in hästarna redan runt 15- tiden. Hur kul tror folk egentligen att hästen har när den står och hänger i boxen över 12 timmar per dygn? helt sjukt.

Nu går min häst på lösdrift, men när jag hade honom på box, gick han ut vid 6-7 på morgonen och kom inte in förs runt 24.00

För min del beror det lite på. Såhär ser det ut vintertid:

De går ut runt kl 7. Vid kl 17 slutar jag jobba och är oftast i stallet runt kl 18. Brukar rida direkt för att ta vara på de ljusa timmarna. Är det kasst väder brukar hästen vara täckad och är således torr och ridbar direkt.

Oftast får hästen gå ut i hagen i nån timma till efter ridningen. Om den inte får gå ut kan det bero på att den är genomsvettig och det är många minusgrader eller om det är riktigt dåligt väder med blåst, regn, blötsnö etc.

Vissa hästar visar ju tydligt att de gärna står inne efter ridningen medans andra hellre går ut i hagen ett tag till och knappast står vid grinden vid insläpp, vilket brukar ske senast runt 21-22. Helst ser jag att hästen går ut så många timmar som möjligt, den ska ju ändå stå inne ca 10 timmar under natten.

Det är väl rätt naturligt i många stall där folk är aktiva och rider på kvällen efter jobbet, att hästen fått komma in på seneftermiddan, äta mellanmål, torka upp och vila lite, innan det är dax för motion. Jag ser inget problem med det hela över huvud taget om man förutsätter att de flesta rider sina hästar aktivit och tränar. Om hästen gått ute 07.30 till 16-17.00 så är det åtta, nio timmar ute, sen kommer hästen in, vilar ett par timmar på box, och motioneras sen. Ett helt okej upplägg enligt mig - särskilt vintertid då det är mörkt, regnigt, lerigt och ogästvänligt ute ofta.

Jag är helt inte på din linje. De dagar jag skall rida så tar jag oftast in hästarna vid 17.00-tiden (tom tidigare om det är dåligt väder). Då hinner de torka och äta upp innan man börjar jobba dom. Jag går oftast från stallet vid 20.00 - 21.00 tiden ibland så sent som 22.00. Så för min del känns det helt meningslöst att släppa ut dom igen för en timmes skull. Dessutom vore det inte snällt mot den som har insläppet på kvällen.

De dagar hästarna vilar så går de dock ute längre om de vill det själva. Då mina hästar så gott som alltid har tillgång till hö både ute och inne så förutsätter jag att de verkligen vill komma in för att de vill det och inte för att de är hungriga.

Mvh

Tora

Vi tar in innan det blir mörkt pga säkerheten både för djur och människor. På vintern blir det då runt 15tiden.

Instämmer med dig... de dagar jag rider tar jag ju in Rilla vid femtiden, och om hon får gå ut efteråt eller inte beror lite på väder och vind, samt hur svettig hon är.

Annars tar jag in dem framåt 20-21 på kvällarna och ger hö då som räcker över natten.

*kl*

bara ett litet OT-inägg....
har starkt för mig att hästarna, under vinterhalvåret, inte får vara ute längre än 12 timmar utan godkänt vindskydd.
rätta mig gärna om jag har fel!!!

bara ett litet OT-inägg....
har starkt för mig att hästarna, under vinterhalvåret, inte får vara ute längre än 12 timmar utan godkänt vindskydd.
rätta mig gärna om jag har fel!!!
Vi har ett godkänt vindskydd (en lösdriftshall) ;) Ska kolla på jordbruksverkets hemsida om jag hittar något om det... återkommer!

Vi tar in innan det blir mörkt pga säkerheten både för djur och människor. På vintern blir det då runt 15tiden.

Det hade inte gått att göra här. För på vintern blir det ljust först vid ca 10.30 och det blir mörkt igen runt 13.30:)
Mörkt nästan dygnet runt alltså. :laugh:

Nu har jag kollat upp!! Från Jordsbruksverkets hemsida (http://www.jordbruksverket.se/amnes...evistelse.4.394d9f45113e42376618000612.html):

"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker. "

Just nu går hästrana ute dygnet runt kommer in ett par timmar på em och sen ut igen.

Vinterhalvåret!
Där jag har min häst så går det ut ca kl 8.oo efter att det är ätit
höet och kraftfoder inne. Och sen på vinterhalvået brukar jag komma upp runt ca 17.00 och tar in dem då. Brukar tya in dem vid det tiden för att vi har ingen bra belysning mot hagen där det går plus att det är en väg där det åker en massa bilar på kvällen till och från ridskolan och då är det säkrare att ta in dem innan det är för mörkt ute.

På den lokala ridklubben tar man in hästarna mellan 13-14.30 varje dag, oavsett väder. Dom får gå ut mellan 9-10. Helt sjukt, där skulle inte jag vilja ha mina hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 703
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka