Tidiga insläpp

Sv: Tidiga insläpp

Eftersom vi inte har upplysta hagar och de dessutom ligger på andra sidan vägen betyder det att vi skulle traska ut i kolsvart mörker, leta rätt på en häst i hagen och sen leda den in över vägen i mörkret. Det är hemskt osäkert.

Djuren har bra mörkerseende samt så kanske det finns lite lampor? eller ta på dig en pannlampa? :) låter trist att behöva kura in sig pga att det är vinter / mörkt.

Nej vi bor på landet så det finns inga lampor.
Hästarna ser nog bra men det gör inte bilister och andra som vistas på vägar. De äter mellan 15-17 sen kommer oftast ägarna och rider.Äta kan de lika gärna göra inne som ute. Så nej, jag kan inte se nån anledning till att sänka säkerheten och börja leda hästar som kan slita sig i mörkret bara för en timmes extra utevistelse.

På vintern kmr min häst in typ vid 4-5 och ska sen ridas så kmr väl in i boxen för natten ca 7 tidigast. Får då lite hösilage och får sen kvällsfodring vid 22.00 , nu på sommarn får min häst gå ute till runt 8 (är sakdad så vill inte ha han ute för sent) men de flesta andra i stallet som har hästarna inne på natten tar in dom vid 5-6. :crazy: på sommarn är det ju ändå skönt för dem att stå ute, på vintern kan jag förstå för hagarna här är så tråkiga så de står typ bara och glor i mörkret och vill in, hade jag haft stal hemma hade hästarna fått gått ute längre på vintern oxå kanske tagit in dom vid 20- 21.00, men är ju lite svårt när man hyr in sej. :(

Det tycker jag inte är så tidigt. Det beror på vad man har för slitage på hagar osv, är det torra fina hagar som hästarna har glädje av att gå ute i längre kan ju det vara bra, men går de in vid 17 har de ju förmodligen stått i hagen runt 10 timmar, så iaf på vintrarna när jag ändå rider/tränar på kvällarana oftast tycker jag det är helt okej att de går in fem. Förut har de andra på mitt stall envisats med att de ska in senast 15 vintertid, vilket jag inte är så glad för. Men nu ändras rutinerna inför hösten, och de går ute sju till fem. Helt okej tycker jag iom att alla mina hästar rids och får sitt behov av frisk luft och motion tillgodosett.

Eftersom vi inte har upplysta hagar och de dessutom ligger på andra sidan vägen betyder det att vi skulle traska ut i kolsvart mörker, leta rätt på en häst i hagen och sen leda den in över vägen i mörkret. Det är hemskt osäkert.

Hur stor väg/hur pass trafikerad är den? Fungerar det inte att använda reflexer?

Klart det går. Skaderisken är dock alldeles för stor för att det ska vara värt 1-2 timmars extra utevistelse nån månad vintertid.

Sommartid går de ute dygnet runt alt. väldigt länge.

Jag förstår precis.

För tre år i december sedan kom våra hästar loss vid insläpp vid 17-tiden sprang iväg och kom vilse.

Min favorithäst blev påkörd av en bil och bröt frambenet. :cry:

För att vi ska ha en sportslig att hinna med att träna våra hästar och gå igenom och sköta om det som ska skötas om går de in vid 17-tiden.

När det är alldeles för varmt sover de ute men annars sover de inne.

tycker inte att det är så svårt att förstå. På större stall finns det oftast anställda som ska sluta runt 17-18 tiden därför måste hästarna in då, dessutom blir det mörkt och att ta in 30 hästar i mörker är inte kul. Sen vill inte dom som har hästarna inackorderade hämta sina hästar ute i mörkret när dom kommer från jobbet, smidigare att hästen redan står inne då och har fått sin mat, inte kul att rida på en vrålhungrig häst.

Stallet jag stod i förr där gick hästarna in kl 17.00 på vintern, senare på hösten och våren sen stod dom ute dygnet runt på sommaren. Men då ska tilläggas att dom ALLTID fick en hösudd och krf 05.30 och gick ut senast 06.00 varje dag även om det var snöstorm el. dyl. Sen fick dom kanske komma in lite tidigare om det var allt för dåligt väder. Självklart fick man ha hästen ute längre om man ville men då fick man ta in den själv. Nattinatti blev det runt 21.30.

Tycker att det funkade rätt bra eftersom då hade oftast min häst hunnit äta middag inne och ta det lugnt innan jag kom och skulle rida runt 19.00!

I området där jag har min häst finns det inte heller några stall som har mer än ca 8 timmars utevistelse.

Som tur var köpte min kompis ett litet stall härute med rutiner som passar mig bättre:)

Dom får middagsmat vid 18 tiden i hagen. Sen på vardagar blir det oftast ridning direkt efter den och då när man är klart vid 21 släpps inte hästarna inte ut igen utan får nattmaten direkt och om man nu rider på dagarna förstår jag inte varför hästen ska stå inne dom där timmarna på en yte där den precis kan vända sig istället för att vara ute i hagen.

Så tänker jag iaf.

tycker det blir insläppta allt för tidigt..
där jag har min häst går de ut runt 7 på morgonen och kommer in 9 på kvällen. Nu i sommar då min häst fick värmeslag samt drack väldigt dåligt när hon stod i hagen.

Så då fick hon stå inne och jag gick ut o betade henne i skuggan så hon fick vara ute nån timme iallafall. men hon blev bättre o bättre för varje dag sen efter 2 dar fick hon gå ute till 12 och nu e hon bra igen.

Tycker det är sjukt att hästarna får komma in så tidigt..
=/

Hej.
Man tar nog in dem för att hästarna kanske tröttnat lite på att vara ute och för att dem ska få äta lite och ofta som dem behöver. Jag skulle tycka att det kändes tryggare att ta in dem lite tidigare också. =)
MVH Elin

Ja, det är märkligt att vi ska låta våra hästar stå i box öht. Än så länge har jag inte läst någonstans vad boxar är bra för för friska djur. Ett tävlingsstall jag känner till går hästarna ute i fyrkanter en och en mellan 9 - 14. Sen går de in och börjar krubbita och ha diverse andra monotona beteenden. Nej, box och stall är till för människans bekvämlighet, inte hästens.

Men sen rids dom antagligen i ca tre timmar också om de är lektionshästar, vilket borde tillgodose rörelsebehovet mycket bättre än en häst som bara motionsrids 1 timme.

/V

vadå det är väl sent?? vi brukar ta in vid 11 om det är jättesoligt/dåligt väder och annars vid 2 i stallet jag jobbar på fast då börjar dom gå ut vid 6 på morgonen

i mitt stall går hästarna in vid 3-4 sommartid och vid 2 vintertid lr tidigare och går ut vid 8-8.30

Många hästar kräver omvårdnad som inte går att tillgodose med lösdrift. Vi har tex en stooor dressyrhäst som ligger ned raklång och snarkar på morgnarna. Hon är väldigt trött och hade nog inte kunnat vara ridhäst om hon skulle behöva gå ute dygnet runt i en stor flock. Det tar på de att vara ute konstant.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 708
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka