Tidiga insläpp

Sv: Tidiga insläpp

Om jag hittade ett stall där de lät hästarna gå ute ända till kl 17 skulle jag vara nöjd... Härikring är det praxis att ta in hästarna när det blir mörkt, inte senare än 15 vintertid.

Trist, åtminstone när man har en häst som kanske inte går i hård träning. För ridskolan kan jag ju förstå att de måste ta in hästarna tidigare. När brukar lektionerna börja? 16-17 nåntans? Då måste ju hästarna ha stått och torkat till, ätit lite och faktiskt vilat en stund. Detsamma gäller för hästar i ordentlig träning, det vore trots allt inte så praktiskt för travtränaren att springa ut och leta hästar i mörkret inför varje träningspass. Dessa hästar rör sig sedan så pass mkt att jag inte tror att de färre hagtimmarna är något problem.

När man väljer att ha häst har man redan valt att hålla hästen onaturligt. Som hobbyryttare kan man pruta på bekvämligheten och ha hästar i lösdrift eller låta dem gå ute sina 16 timmar (eller mer om vindskydd finns). En häst som bara motionsrids eller kanske promenadrids bör definitivt hållas mer extensivt än tävlingshästen - som i sin tur bör vara ute mer än ett par timmar.

Jag har som rutin att släppa ut hästarna före 07 och ta in dem 22. Kanske bra för hästarna, men fan så trist för en annan. Jag tycker inte att det är så roligt att klampa ut i en kolmörk, frusen hage med hösilage på vintern eller jaga en häst över 3 ha när det är dags för ridning. Jag vill ha hästen i ett fint o bekvämt inackorderingsstall istället, där kusen står i sin mockade box kl 17 när jag kommer klädd i mina rena ridbrallor.

Men ack, det har jag inte hjärta till. Däremot tror jag att pållarna och jag ska kompromissa i vinter - tidigare insläpp för att underlätta ridning och kvällsutfodring. Kanske redan vid 19... Då blir det bara tre vändor med skottkärra och mat i hagen...

Tycker du 17.00 är tidigt??

Jag hade varit lycklig om min fick komma in vid 17. I det stall där jag står tar personalen in kl 15. Nu har jag tur under sommaren att det är en till ui stallet som vill ha sin unghäst ute längre, så att min och hennes delar hage och jag får släppa in när jag vill innan kl 21 (kvällsfodring).

Tror att insläppet styrs av när personalen jobbar, står man i ett kollektivstall kan man bestämma tiderna tillsamans, annars får man hitta andra lösningar, det är inte så kul för en häst att stå helt själv ute heller när alla kompisar är inne.

på förra stället tog man in hästarna själv när man kom till stallet, men var de inte till kl 19 togs de in av stallägarna/andra hjälpsamma . har nu flyttat till nytt stall så jag vet inte riktigt rutinerna där ännu, då min häst går ute dygnet runt pga att hennes box inte var klar.

men jag har hjälpt till att söka hästar i hagen när det har varit kolsvart ute, du ser 3 svarta hästar, då gäller det att hitta rätt att ta in

tycker inte att det är så svårt att förstå. På större stall finns det oftast anställda som ska sluta runt 17-18 tiden därför måste hästarna in då, dessutom blir det mörkt och att ta in 30 hästar i mörker är inte kul. Sen vill inte dom som har hästarna inackorderade hämta sina hästar ute i mörkret när dom kommer från jobbet, smidigare att hästen redan står inne då och har fått sin mat, inte kul att rida på en vrålhungrig häst.

Att de som är anställda slutar vid den tiden kan jag se problematiken i men samtidigt verkar det vara ett rätt underligt system. Varför inte ha två olika skift? En för morgon/förmiddag och ett för eftermiddag/kväll. Eller är jag för optimistisk?
Sen har jag svårt att förstå denna rädsla för kombinationen insläpp o mörker. För mig är insläpp i ljus respektive mörker sak samma. Men jag antar att det skiljer sig från "ekipage" till "ekipage".
Min häst får sitt eftermiddagshö i hagen vid 16:00, sedan rider jag henne vid kl 18:30. När jag är klar nån gång strax innan 20:00 får hon kvällshö o sen är det natti natti. Har aldrig haft problemet med att hon varit hunger-tjurig.

i förra stallet gick de in vid 17 ungefär på vintern..
nu har jag dock bytt stall & vet inte vilken tid de kommer gå in i vinter.
Men vi tog väl in dom då för att de får torka upp, äta, sen red jag nästan varje dag (förutom 1-2 vilodagar)

Tycker du 17.00 är tidigt??

Jag hade varit lycklig om min fick komma in vid 17. I det stall där jag står tar personalen in kl 15. Nu har jag tur under sommaren att det är en till ui stallet som vill ha sin unghäst ute längre, så att min och hennes delar hage och jag får släppa in när jag vill innan kl 21 (kvällsfodring).

Tror att insläppet styrs av när personalen jobbar, står man i ett kollektivstall kan man bestämma tiderna tillsamans, annars får man hitta andra lösningar, det är inte så kul för en häst att stå helt själv ute heller när alla kompisar är inne.

Mjo, min häst har i alla tider kommit in först 20:00-21:00 (gått ut 05:30) så jag blev smått förfärad när jag läste runt....:crazy:
Och det är precis som du säger. Det är ju inge vidare kul för hästen att bli lämnad ensam och övergiven ute när de andra går in tidigt. :cry:

Att de som är anställda slutar vid den tiden kan jag se problematiken i men samtidigt verkar det vara ett rätt underligt system. Varför inte ha två olika skift? En för morgon/förmiddag och ett för eftermiddag/kväll. Eller är jag för optimistisk?
Sen har jag svårt att förstå denna rädsla för kombinationen insläpp o mörker. För mig är insläpp i ljus respektive mörker sak samma. Men jag antar att det skiljer sig från "ekipage" till "ekipage".
Min häst får sitt eftermiddagshö i hagen vid 16:00, sedan rider jag henne vid kl 18:30. När jag är klar nån gång strax innan 20:00 får hon kvällshö o sen är det natti natti. Har aldrig haft problemet med att hon varit hunger-tjurig.

dom flesta som driver inackorderingsstall har inte möjlighet att ha så många anställda, skulle troligtvis sluta i konkurs.
Sen så är det så att har man ett stall med ca 30 hästar så ligger inte alla hagar jättenära stallet, alla hästar vill in och har bråttom, så nej det är inte kul. Någon tanke på personalen måste finnas. Jag menar inte att hästen är ett monster för att den är hungrig, men dom tiderna du anger är inte dom tider då dom flesta fodrar, oftast får hästarna lunch vid 12-13 tiden därmed är dom hungriga vid 17 tiden. Oftast löser man det på större ställen att stallägaren själv fodrar sista fodringen vid 21-22 tiden och ibland någon som har häst i stallet tar den fodringen.

I det förra stallet jag hade min häst (tävlingsstall) gick hästarna ut runt 06,30 på morgonen och in kl 14,30 ca!!!
Min häst fick fullkomligt spel då hon är en mkt rastlös dam!
Flyttade henne till ett annat stall o nu får hon gå ut runt 06,00 och in när det börjar bli mörkt..
På sommaren kommer dom in runt kl 22 lr 23-tiden och på vintern tar vi in dom mellan 16-18 beroende på vädret mm..

Jag anser det vara en mkt stor säkerhetsrisk att ta in hästar i mörker. Dels om dom kommer lösa, men också för att det är mkt svårt att kunna "läsa" hästarna i mörker om dom tex trycker på vid grinden och flera vill in samtidigt.

Våra avelsston och unghästar går ute dygnet runt från maj-oktober om vädret tillåter. Tävlingshästarna står på stall och kommer in ca 18-20, beroende på när dom ska ridas.

Under vinterhalvåret kommer alla in runt 15.30, innan det blir kolmörkt. Och jag upplever det som att dom vill in, då har vi ändå provat att ha fri tillgång på hösilage i hagen och det är ingen som helst skillnad, dom vill in i alla fall.

på sommaren står våra ute dygnet runt från slutet av mars till mitten av september beroende på väder. vinter tid kommer dom ut mellan 6-9 och in om jag och svägerskan ska släppa in kommer dom in vid säg 18-19. men den andra tjejen i stallet släpper in dom vid 16 för hon måste skynda sig för att hinna med bussen. men det går liksom bussar hela dagarna och typ hela nätterna från stallet och hem. dom går mellan 1-4gånger i timmen

Hej.
Man tar nog in dem för att hästarna kanske tröttnat lite på att vara ute och för att dem ska få äta lite och ofta som dem behöver. Jag skulle tycka att det kändes tryggare att ta in dem lite tidigare också. =)
MVH Elin

Men de tröttnar aldrig på att stå på box?

Fodra lite och ofta(eller ännu bättre fri tillgång för de det passar till) kan man göra i hagen lika gärna.
Tycker jag.

---------------
Våra går ute från ca 8.00 till ca 20.00 beroende på väder. Lite kortare på vintern och längre på sommaren.
Min häst fixar inte att tas in klockan 17, det skulle vara undantag typ jul eller stormen gudrun eller så.

Jag har nyligen börja leta stallplats åt min häst då jag ska flytta och då stötter man på detta fenomen rätt ofta på diverse ridklubbar och stall. Man tar in hästarna redan kring kl. 17:00!! :eek: Då får de sitt eftermiddagshö och sen får de stå inne till ca 20:00 innan de får en sista utfodring och sen är det natti natti.

Min häst har jag alltid brukat ta in kring 20:00-21:00 och hon har fått sitt kvällshö samtidigt. Jag kan inte se någon anledning till att man tar in hästen tidigare annat än möjligt för sin egen skull (då de flesta ska rida). Visst är det -25, snöoväder, åska, spöregn, storm, mygg/knott invation eller likanande tar man ju in dem tidigre men annars kan jag inte se någon rimmlig anledning.
Vad tycker ni? Varför tar man in hästarna så tidigt på en del stall? :confused:

Jag tkr iaf att hästarna ska få vara ute så mkt som möjligt. Min häst går ute dygnet runt nu på sommmaren och på vintern släpps han ut ca 7.00 och går in mellan 18 och 20.00.. Tkr att det är bra att hästen för gå ute fritt i hagen mkt istället för att stå inne och tråka.. (:
Men vi tar in dom om det blir typ storm men oftast är de ute mkt . Det beror ju lite på väder

Jag anser det vara en mkt stor säkerhetsrisk att ta in hästar i mörker. Dels om dom kommer lösa, men också för att det är mkt svårt att kunna "läsa" hästarna i mörker om dom tex trycker på vid grinden och flera vill in samtidigt.

Under vinterhalvåret kommer alla in runt 15.30, innan det blir kolmörkt. Och jag upplever det som att dom vill in, då har vi ändå provat att ha fri tillgång på hösilage i hagen och det är ingen som helst skillnad, dom vill in i alla fall.

Jag har aldrig upplevt några problem med de hästar vi har haft (3 st) då vi tagit in dem i mörkret. Men de är klart om man ska hanskas med andras hästar som inte har lika mycket respekt för en kan det bli lite "bängligt" om man ska ta in flera själv. Men i sådana fall spelar det ingen roll vilken tid på dygnet det är.
Sedan tror jag att de allra flesta hästar som får tillräckligt med motion och utevistelse skulle söka sig till det trygga stallet i fall de kom lös. Där finns ju både kompisar, vatten, mat och passopp. :p För att en häst ska lämna tryggheten i flocken ska det mycket till.

Jag hanterar bara mina egna hästar (10 st) och dom har en väldig respekt för mig. MEN om en unghäst hamnar först i kön och en äldre kommer bakom och trycker på, så kan det hända att dom går över mig i allafall, därför att dom har ännu mer respekt för den andra hästen. Är det då mörkt och jag inte riktigt ser vad som håller på att hända blir det riktigt farligt!
Det har även hänt att en unghäst gått rakt igenom elstaketet (med ström på) för att den har blivit trängd. Går staketet sönder har du hela flocken lös och då kan dom ge sig av i mörkret, det är inte kul!

Så jag vidhåller fortfarande att det är en stor säkerhetsrisk att ta in hästar i mörker!

:eek:Jag har valt bort stall och box plats pga av att hästarna får vara ute för lite och då ska man samtidigt komma ihåg att många gånger får dom dessutom stå i små hagar en och en..dom få timmarna ute.:eek: :eek:hästen rids kanske 1 timme varje dag ,tänk efter hur länge hästen/ponnyn står i boxen varje dygn..Vilket underbart liv...

Våra släpps ut 9.00-10.00 kommer ungefär in 16.00- 17.00 beror oftast på vädret, om de är snöstorm eller kallt m.m så tar vi självklart in de tidigare.

Jag tkr iaf att hästarna ska få vara ute så mkt som möjligt. Min häst går ute dygnet runt nu på sommmaren och på vintern släpps han ut ca 7.00 och går in mellan 18 och 20.00.. Tkr att det är bra att hästen för gå ute fritt i hagen mkt istället för att stå inne och tråka.. (:
Men vi tar in dom om det blir typ storm men oftast är de ute mkt . Det beror ju lite på väder

Rider du din häst kl 20.00 6 dagar i veckan?

*kl*

Det kan bero på hur pass stadsnära stallen är också. Jag vet flera stall som tar in sina hästar tidigare än de själva skulle vilja (eller tom har de inne på natten sommartid) pga problem med oönskade besök i hagarna kvälls/nattetid.

jag tycker 17.00 är en helt okej tid att ta in hästarna på vintern, ofta är de mörkt och blött och dom flesta rider endå på kvällarna vid 17-18 tiden och då är de ju bra att hästarna fått torka lite och ätit lite innan ridningen.

dom flesta stallen här tar in när de är mörkt med andra ord redan vid 15 tiden på vintern..så som jag är van vid så är 17 en ganska sen tid att ta in på vintern.

Jag kan tycka att 17 tiden är en helt okej tid att ta in om hästen ska ridas så att den kan torka upp osv. Men jag tycker även att de dagar den inte rids så bör den gå ute längre. Och sedan så bros det ju på hur tidigt/sent hästen släpps ut också.. Om de släpps ut vid ex. 6 så har de ju ändå gått ute i 11 timmar om de kommer in 17 och om den sedan ska ridas vid 18-19 så blir det ju iallafall inte lika många timmar på box i sträck heller.
Själv så kommer mina hästar ut vid 5 och släpps in vid 21-22 om de inte ska ridas eller om man kan rida sent. Annars så brukar de komma in vid 17-20 om de ska ridas. Men de står ALDRIG på box i längre än 8 h/dygn så om de kommer in tidigt så släpps de ut igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 708
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 734
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka