tid till mockning...

Sv: tid till mockning...

Jag mockade trettio boxar på ca två timmar. Det var blandat torv och halmboxar. Bädd. Då var boxarna utspridda över hela gården och ca hälften var uteboxar. Då fick jag hjälp med sopningen och kanske torvning i nån box.

Säger som nån annan sa. Det tar ju jättelång tid om du mockar ut bädden varje gång.

Om jag mockar snabbt hinner jag 6 boxar (inte bädd) på en timme. Men då slänger jag ut mycker rent spån. När jag mockar min egen häst (inte bädd) tar det 30-40 min. Då siktar jag allt spån, ner till golvet och ut i hörnen.

*KL*

Herre jisses vad snabba ni är med att mocka :eek:

Jag skulle fått sparken från ett stalljobb redan innan lunch jag, så långsam som jag är att mocka..det tar allt mellan 30 minuter till dryga timmen för mig bara för att mocka ena av mina hästars boxar :o

Jobbade på ett stuteri, när alla boxar var fulla, halm, växelströ, så var det ca 30-35 boxar det tog från ca 9-11:30 att mocka, men då var det ett stort stall med 18 boxar, ett mindre med 10, 6 boxar på logen och 2 uteboxar så det var ju att springa runt mycket.
att köra halmen från logen och riva loss hösilage från rundbalen och lägga in till alla tog ju sin tid. Men sen skulle hästarna, de som reds, in klockan 13 för lunch.
Var så smal som aldrig förr då..

Det intressanta är att man ju faktiskt gjort mätningar på amoniak halten/ångorna som blir vid mockning och vissa typer av bädd, och amoniak halterna/ångorna var högst av alla på växelströ bäddar, jmf med spånpermanent bädd. så man kan inte stirra sig blind på att en viss typ av bädd är ofräsh för det beror HELT på hur den sköts. En välskött permanentbädd med spån håller sig riktigt fräsh och torr, men det vill till att den sköts rätt och framför allt att rätt mängd fräsh spån tillhandahålls så att bädden aldrig blir blöt.

Jag har ingen som helst personlig anledning att påpeka detta ska väl tilläggas - jag har halmväxelströbädd och mockar minituöst : ) Men de gånger jag haft permanent spånbädd, vilket hänt under de år jag haft häst emellanåt, beroende på vad stallet man står i erbjuder, så har jag alltid upplevt det som väldigt hygieniskt och fräsht. Förutsatt då som sagt att tillräckligt mycket nytt spån tillhandahålls efter behov. Jag har oftast köpt till dubbla mängden jmf med vad som ingår i hyran, det typiska är ju en bal spån/vecka och det blir för litet.

*kl*

Själv är jag känd för att mocka längst av alla.

Eller så kan man göra som min boxgranne...

Hen har inte lagt in ren spån på två veckor. Hen har å andra sidan inte mockat ut nåt värst heller. Det blir oxå en bädd :eek: Hen är nog snabbast av alla.

Jag har hintat övertydligt till stallägarna men de fattar ingenting.

Herregud vad långsamma ni är på att mocka! :D Jobbat i travstall, där är det snabba ryck som gäller då det är många turer som ska köras under en dag. Mina hästar står nu i uteboxar, har blivit att dom står på bädd, plockar bara ut synliga högar och fyller på mer spån vid behov. När jag tycker de behövs gör jag en riktig storstädning i boxarna och tar ut allt kiss och högar, sen fyller jag på med 1-2 balar i varje box.

Låter som din största tidsbov är att din chef anser att ni har bädd men du anser att det inte ska vara det. Om du ska mocka ur allt blött medans chefen inte gör det så är det klart att det tar en gruvlig tid - det blir ju som att du mockar ut en permanentbädd varje gång! :confused:

oj! inte riktigt så jag menade. Utan det pissiga i översta lagret, vi har några riktigt grisiga hästar somn dessutom leker med vattenhinken ;) Bädden ligger stabilt där den ligger, och orörd!

Jag mockar vår 3boxar på 10-15minuter. Tar ut allt kiss o bajs varje dag! O jag tycker jag e seg!

Kan inte annat än å hålla me då jag tyck ja ä seg när jag mockar, fyller 4 hinkar, slänger in hö + kraftfoder i mina 2 boxar på typ 20 min :D

När jag jobbade med hästar så körde jag "låt-metoden". D.v.s jag försökte mocka klart en box på den tid låten på radion var slut. Det var halmboxar och ingen bädd. Problemet här var att skiten skulle läggas i etapper, man fick alltså "mocka ur" skottkärran när man skulle lägga det på upplaget.
Helt sjukt men det så väldigt snyggt ut....

Jag upplever att det är stor skillnad på när man jobbar med att mocka och när man mockar åt sin egen häst. Det blir lika rent i slutändan men att mocka åt sin egen häst blir mer ett tidsfördriv där man silar spån in absurdum och kanske spenderar en hel del tid med att samtidigt prata med en boxgranne.

Ska jag lägga in hö o byta vatten till kaninen o blanda kraftfoder så tar det ca 10min till. Våra har vattenkoppar.

Jag slarvar inte
Tar en timme för mig att mocka tio boxar, strö o lägga in hö o krafft o soppa. Hästarna står på halm, storbal på vagn underlättar ströandet. Samma med hö o krafft. Inga påsar o tusen hinkar. Hästarna har vattenkoppar.
Gödselplattan ligger precis bredvid stallet. Inget farligt balanserande på planka. Stacken körs undan flera dagar i veckan så ingn lukt.
Effektivitet minsann!

Precis så det ska vara! Billigare i längden, personalen kan göra annat än att pilla med hästbajs halva dagarna. Och det sparar ju dessutom personalhälsan. Ju mer som kan göras med maskiner, desto bättre.

Häftigaste hanteringen jag sett var den där de hade centraldammsugare, mockningen gick ut på att en slängde ut på gången (gummiasfalterad) och den andre gick efter med dammsugarslangen. Inget tippande, rullande, balanserande. Vagn till grovfodret, vagn till kraftfodret.

Det brukar ta mig 50 minuter att mocka nio spånboxar, lägga in kvällshöet i boxarna, sopa och lägga i kraftfoder, samt kratta utanför stallet. Skottkärran rymmer ca 2-3 boxar, tömmer den precis utanför dörren på en traktorvagn.

Allt är ju relativt men jag har 5 boxar att mocka 3 lortgrissar varav 1 pulveriserar allt är extremt noga vid mockning så ja de tar längre tid men tid är pengar i det här fallet mindre spånåtgång.

tar mig 1 timme att mocka alla boxar max 1,5 vanligt trädgårdskärra ofta bara 1. Har vattenkoppar till 4 men en hink att fixa

sedan packa hö för 1 dygn

allt som allt tar detta ca 1,45 i snitt då skulle jag vilja säga.

som arbetsgivare vill man givetvis att allt ska gå fort då det kostar pengar men tycker nog att det blir lite trångsynt om det resulterar i halvtaskigt mockade boxar, sen att de inte går att mocka som jag gör kanske om man har så många är väll en sak men åter igen tid är pengar så det som tar lite längre tid betalar sig i att kostnader för strö minskar

men du skrev att de var bädd å i såfall borde det knappt ta mer än 5-10 min i varje box har 1 box som jag mockar på 5 min då hästen är renligheten själv så de beror ju på hästarna också.

detta är min tidsåtgång och alla har nog sitt sätt att mocka i den totala tiden finns för mig också att fixa foderhinkar för 1 dyng.

cat

Hur lång tid är det rimligt att det tar att mocka 12 boxar?:confused: (vissa renliga, vissa stökiga + sopa 30 m stallgång och fyllapå vattenhinkar)

Om det var erat stall och ni hade en anställt som skulle göra jobbet, hur lång tid skulle vilja att det tog, vart går gränsen till att vara för långsam?

behöver hjälp jämföra lite hur det fungerar i andra stall, då jag verkligen undrar om det går att genomföra så himla mycket snabbare?? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 079
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka