Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som beskrev att en timmes mockning brände ca 170 kcal.
Stämmer detta verkligen?
Som exempel mockade jag igår, det tog ungefär en timme. TUNGT arbete. Var helt svettig efteråt. Stegen man går kanske inte blir så många just då, men ändå.
Sen ska man tömma vattenhinkar, diska ur dom, springa fram och tillbaka mellan vattenskjul och box flera gånger med två vattenkannan á 15 L.
Sen springa upp på logen, packa hö, bära hö fram och tillbaka.
Ner till hagen, fånga in hästen. Ta av täcke och borsta.
Hovkratsning är supertungt tycker jag, har en stor häst som gärna slår ner hoven, så där får man stödja upp med sitt lår samtidigt som man kratsar.
Springa till sadelkammaren och hämta sadel, kånka den till stallgången, slänga upp den på hästen, justera, dra åt gjord osv.
Efter ridningen blir det ju samma procedur fast bakvänt, av med sadel, bära tillbaka den, kolla hovar, på med täcke, ner till hagen med hästen.
Sen städning av stall, sopa och greja.
Sist ner till hagen med vattenkannorna för att fylla upp baljan där innan man åker.
Har bara en stegräknare och känner att den inte gör en rättvis redovisning av hur mycket energi som går åt i stallet.
Någon som har bättre koll? En dag i stallet med alla sysslor är typ 5 h (bara 45 min ridning) och jag litar inte på min stegräknare som säger att det enbart gått åt 200 kcal dom timmarna