tid till mockning...

X_tremless

Trådstartare
Hur lång tid är det rimligt att det tar att mocka 12 boxar?:confused: (vissa renliga, vissa stökiga + sopa 30 m stallgång och fyllapå vattenhinkar)

Om det var erat stall och ni hade en anställt som skulle göra jobbet, hur lång tid skulle vilja att det tog, vart går gränsen till att vara för långsam?

behöver hjälp jämföra lite hur det fungerar i andra stall, då jag verkligen undrar om det går att genomföra så himla mycket snabbare?? ;)

Sv: tid till mockning...

Nu har jag ju bara en box att mocka så det är lite svårt att jämföra.

Men jobbade på ett stuteri och då ansvarade jag för 20 boxar. Dock var det både fodring på morgon, utsläpp av alla hästar, fodring av 30 föl på lösdrift. Därefter mockning + ev strö i 20 boxar och fylla på vatten samt lägga in mat och sopa. Och til slut ta in de 20 hästarna. Det hade jag som arbetsdag. Dvs 7 till 16 (minus lunch)... Om det är vettigt att jämföra med vet jag inte :)

Var bara fölston och vi skulle mocka ut både urin o skit.

Jag har samma antal boxar att mocka, men det är uppdelat på två olika stall. Min chef anser att det tar max tre timmar i anspråk. Jag delar dock inte den åsikten. Det beror på hur man mockar. Chefen hafsar igenom boxarna och tar i princip bara ut bajset. Jag är däremot väldigt noggrann och för mej är det viktigt att mocka ut allt det blöta i boxarna. Jag anser att hästarna ska ha en ren och torr bädd. Jag hatar måndagar, då chefen själv har haft stallsysslorna över helgen. Då är det som att mocka minst det dubbla antalet boxar. :crazy:

Dessutom ska jag givetvis även rengöra vattenhinkarna och fylla på vatten och naturligtvis fylla på spån om det behövs. Vi lägger inte in hö eftersom chefen anser att det räcker att hästarna får hö två gånger/dag. (ca 6kg)! :(

Senast ändrad:

När jag har fullt i stallet (13 boxar) tar det normalt 1-1½ timme att mocka och totalt 2½-3 timmar att mocka, ev spåna, packa höpåsar för morgon och kväll, fixa vatten, ta in hästarna och ta av/byta täcken på några :)

Jag skulle vilja säga att allt hänger på gödselhanteringen. Hur långt tid tar det att tippa kärran, transportsträcka till gödselstacken etc.

Hade själv fodring, utsläpp och ungefär 15 boxar att mocka, det var färdigt på 1,5 timme. Började 7, frukost 8:30. Började rida första hästen 9:00.

"finmockning" har jag aldrig tid med, utan det ät ut med bajset och det värsta blöta som gäller, och det nerpissade höet. jag tycker det är rimligt om man är SNABB med 1,5 timme mockning (till 12) sen 30 min extra till resten (typ fylla vattenhinkar, sopa...)

hur snabb "ska" man vara?
2 min till "renliga"?
(tar tyvärr 15 min att ta sig igenom EN box med häst på boxvila, som dessutom inte blivit mockad på ett dygn...) är jag seg?

chefen tror att allt tar max en timme... men hon har ingen tidsuppfattning heller, även om hon gör jobbet själv.:grin:

Idag har jag haft hand om hela vårat stall där jag har mina hästar. 17 boxar och det var mockning, lägga in kvällshö, tömma vattenhinkar och fylla på nytt vatten, flytta över hö till lilla stallet, sopa + lunchfodra i hagarna. Tog ca 3 timmar. och då var vi två vid mockningen. Brukar göra det själv på ca 3,5 tim. Men nu tog vi det lugnt och drack kaffe och så.

Hur lång tid det tar att mocka tycker jag beror på om det är bäddar i boxarna. Hos oss tar nog mockningen ca 1,5 tim eftersom jag inte gör det så ofta men är man van tar det bara 1 tim :)

hehe, jag har typ världens minsta skottkärra!!! :D har sagt att jag absolut vill ha en ny STOOOR, men det var var dyrt...

men det tar ju lite tid att tömma den 5-6 gånger också... (med en stor skulle det räcka med 2 tömningar)

Senast ändrad:

en timme tar det för mig att mocka 11 boxar, och då tömma ut vatten hinkarna också. är halm eller torv bädd så tar bara ut skiten.

sen tar det ca en timme att fylla på vatten, strö, ge hö, sopa.

jo, glömde säga. 4 av 12 boxar är det totalt kaos i varje morgon :( dom skiter 4 gånger var och sen snurrar runt 10.000 varv och pulveriserar allt så att det inte går att ursilja från spånet. :angel:

det är bädd, tycker ni det är lättare än icke bädd?

Bädd är enklast annars måste man ju springa fram och tillbaka för att tömma kärran hela tiden.

9 av våra hästar är grisar så det är dom som tar tid annars hade det gått på ett kick om alla hade bajsat i ett hörn som vissa av hästarna gör :)

ok. jag tro under alla mina år att jag aldrig har sett en box utan bädd!!:D så därför jag frågade!

men hur kan man hinna mocka 17 boxar på en timme??:eek:

Va snabba många är att mocka:)

Jag harspån i mina och har inte bädd, vänder och går i genom hela boxen efter bajs och kiss noga. Även söndertrampad lort åker ut, allt som går att balansera på mellan två pinnar på grepen.
Har inte tagit tid men det tar minst 1 timme för mej.
Har iof ingen brådska, men jag har aldrig varit en snabbmockare.

hehe, jag har typ världens minsta skottkärra!!! :D har sagt att jag absolut vill ha en ny STOOOR, men det var var dyrt...

men det tar ju lite tid att tömma den 5-6 gånger också... (med en stor skulle det räcka med 2 tömningar)

Ja, i det ena stallet har jag en vanlig liten skottkärra och den måste tömmas efter varje box (5 gånger). Dessutom är det en bra bit att gå till dyngstacken. Måndagar som jag nämnde är det rena maratonloppet fram och tillbaka då två av hästarna stökar till ordentligt så det blir spånbyte varje måndag. :eek:

Låter som din största tidsbov är att din chef anser att ni har bädd men du anser att det inte ska vara det. Om du ska mocka ur allt blött medans chefen inte gör det så är det klart att det tar en gruvlig tid - det blir ju som att du mockar ut en permanentbädd varje gång! :confused:

Hej!

Jag skulle säga att det beror helt på omständigheter.

Jag mockade 14 boxar på 2 timmar när jag jobbade på ridskola, utom måndagar då jag mockade från 7-11.30 ungefär.

Men då stog hästarna inne dygnet runt också, så det blev vädligt grisigt.

Jag minns tyvärr inte hur långt tid det tog när jag jobbade i stall där hästarna fick gå ute.

Så beroende på strö, hur grisiga hästarna är, hur länge de stått inne så tar det olika lång tid.

/Lavinia

om jag utgår ifrån då jag själv jobbar.. 1-1½ timme.. med dom förutsättningar jag har iallafall: spånboxar (ej permanentbädd), rymmer två-tre boxar per skottkärra. och gödselstack/spånbod/hö inom 30m avstånd..

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 079
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka