The Prophet och Able Mission

Mabuse

Trådstartare
Är det någon som vet något om dessa båda travarhingstar? Vad har de lämnat, hur brukar deras avkommor bli?

Sv: The Prophet och Able Mission

Hur brukar de vara i huvudet då, avkommorna? Någon som vet?

Kan bara svara för Mr Lucken - betäckte en märr med honom 1998. Han själv var en aning "svinig", tog en bit av örat på skötaren bla.
Avkomman efter honom blev en riktig apa, lömsk.. man vände henne inte ryggen. Funkade inte som travhäst pga halsproblem men är nu ridhäst hos en tonåring i småland & det fubkar bra då de inte "kräver" något av henne som hon inte vill.

Hur brukar de vara i huvudet då, avkommorna? Någon som vet?

The Prophet lämnade ganska vasst. Många heta hästar och en del kunde även ha lite istadiga tendenser.

Able Mission var väl mest känd för att lämna trögskallar.

Min kompis pasade King Prophet då det begav sig och den herren var inte o leka med....han gjorde som han ville i stort sett.

Fö tycker jag att The Prophets avkommor var mest vrånga och opålitliga.
Able M vill jag inte ens kommentera :angel:

Så en Able Mission-The Prophet borde med andra ord vara en riktig mardrömshäst då, en istadig och vass trögpotta?:crazy:

Med trög, menas att de springer dåligt pga dålig kapacitet, eller att de nog skulle kunna, men inte vill?

Någon som har några exteriörbilder på herrarna?

brorsan har en märr efter able mission. ljusningen heter hon. en jättetrevlig häst. hon har gått som avelsmärr i många år. gjorde inte så många starter men när hon starta så gick det ganska bra. vet ej varför hon gick te avel i stället. har hört att AM lämnar vassa avkommor.

The Prophet själv var en bestämd herre som kunde ilskna till.....Karlar var han inte förtjust i.....
Vill minnas att han tig en smakbit av en på den tiden ganska känd travtränare som skulle bevisa att han kunde hantera hingsten.....
Jag var rätt ung när jag sprang i stallarna där han stog som avelshingst och mig rörde han aldrig.
Vi fick senare en avkomma efter han och gammelstoet, het var hon.
Men avkomman, hingst, var världens snällaste och lugnaste....

Able M vill jag inte ens kommentera :angel:
:rofl::rofl:
Nä där kan man verklien snacka om att förstöra aveln. AM blev såld till Italien och stod på vår granngård. Där fick han betäcka ett 30 tal ston varje år i flera år. DU.........de som sprang in till havren var riktigt BRA hästar.
Fast man måste säga att endel blev ena riktiga skönheter. Men vad hjälper det.
gulan

kl

Har ett sto e King prophet (e the prophet) och hon är vass,riktigt j*vla vass. Men emellanåt världens snällaste.

Bilder på The prophet :
20627863.jpg

20627864.jpg

Tack för bilden! Med ridhästögon en riktigt snygg hingst, som dessutom verkar nedärva sin exteriör. Inklusive tendensen till karprygg, tyvärr.;)

Tack för bilden! Med ridhästögon en riktigt snygg hingst, som dessutom verkar nedärva sin exteriör. Inklusive tendensen till karprygg, tyvärr.;)

Var ser du karpryggen på den bilden??? :confused:
Jag har tagit hand om flera e The Prophet. Ingen har haft någon karprygg men samtliga har haft ett "eget" humör.

Tendens till karprygg! Inte fullt utvecklad sådan! Kommer sig kanske av de långa bakbenen, kantänka - överlinjen ser i vilket fall väldigt bekant ut om jag ser till avkomman jag känner. :D

har ett sto med följande linjer, Mor: Emergency light morfar: Spotlite Lobell, mormor: Fancy Iran
Far: Mr Lucken, Farfar: Abel Mission Farmor: Zumilla Abbey...
Utifrån vad jag har läst om vad hennes pappa har för bakgrund, så kan jag förstå vad som har kanske legat till grund för det, har jobbat något kollosalt för att hon ska få "polleten" att trilla ner, att det inte är hon som bestämmer, när jag väl nu äntligen får det, så är hon en sån underbar häst, hon har ett psyke av stål, inget rör henne i ryggen, accepterar allt som om det vore en självklarhet, och följer en som en hundvalp, men då kan jag förstå att folk inte haft det lätt med dessa hästar, hon är ju ändå "utblandad" ett par gånger:) plus att måste bara fråga om, det är någon som upplever att på pappas sida lämnas det en hel del grova, lite långsamm växande och höga avkommor?

Jag hade en sommarhäst en gång ue Able Misson. Hade ryckte om sig att vara "elak", hetsig och kunde bitas, var en röding dessutom.
Visst första 3 dagarna var han nervig med klippande läppar, men sen vilken snälling!:love: Mig bet han aldrig och inte någon annan heller vad jag vet och var jätte snäll iall hantering och ridning. Tillbaka i sin gamla miljö till hösten blev han dock sitt "gamla jag" med nervositet och rullande ögon rätt snart. Det var inget fel på hästen utan han trivdes helt enkelt i sin miljö, blev såld kort därefter och hört att han fick ett gott hem. Det enda som var dåligt på honom var benen.

Jag har en häst som är UE: The Prophet.
Helt underbar häst som är ridhäst. Underbar och gör sitt bästa i dressyren, hoppar upp till 1.30 cm banor.
Lite feg och ser spöken här och var och speciellt när man rider ut. dock väldigt snäll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 238
Senast: malumbub
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 043
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?