Testamente osv..

Sonic76

Trådstartare
Skrämmande tråd, men för mig fruktansvärt aktuell efter min systers tragiska bortgång.
Hon hade ju tre barn som ska tas om hand.
Så nu undrar jag hur ni har gjort. JAg vill ha en extra förmyndare till
mitt barns pengar då vi sparat en hel del tillsammans åt henne, jag och pappan bor inte ihop heller.
JAg vill också ha ett papper där min vilja gällande begravning mm finns nedtecknat.
hur går man tillväga??
Jag har inte råd med dyra advokater, men det måste finnas ett sätt att ordna detta eller?

Sv: Testamente osv..

vad gäller barnens pengar så borde de kunna spärras tills de är myndiga, kolla med banken.

Du kan göra det Online och då är det kostnadsfritt om jag förstod det rätt, men även gå in på någon fonus begravningsbyrå och fylla i ett. Det kanske kostar lite, men det kanske är bra att få hjälp av en jurist och få allt rätt och som verkligen håller rent juridiskt.

Ja det måste bli juridiskt vattentätt, annars kommer hennes pappa göra som han vill.
Jag har ju en rätt stor livförsäkring som tillfaller barnet med.

Kontakta fonus och fråga om de kan hjälpa dig med det och vad det isf skulle kosta.

Borde gå att låsa arvet till dottern är 18 eller 21, om du skulle gå bort innan hon kommit upp i den åldern. Passa isf. på att skriva in att pengarna och det de används till är hennes enskilda egendom. Då är de även skyddade mot girig partner vid en ev. skilsmässa senare i livet.

När en omyndig genom arv får tillgång till en summa pengar som överstiger ett visst antal basbelopp ska det tilldelas en god man som företräder barnet mot vårdnadshavarna. Det läggs in en överförmyndarspärr men jag vet inte exakt hur det går till.

Om du och ditt barns pappa inte har gemensam vårdnad och du skulle avlida innan ditt barn är myndigt blir inte den andra föräldern per automatik vårdnadshavare.

Vi har gemensam vårdnad, men för mig är det viktigt att han inte kan spendera hennes pengar.
Min systers barns pappa kommer ju få en drös pengar från mammas bilförsäkring, ni kan läsa detaljer i tråden på senior, jag vill inte att det händer mig, nu är jag ju inte sambo med pappan och barnet står som mottagare av ev livförsäkring.

Barnet får en god man som sköter ekonomin, så pappan får inte på något sätt fri tillgång till pengarna.
Detta gäller även om man bor ihop med den andra föräldern, dock inte om man är gift.

Innan jag och min man var gifta hade vi testamente, kostade ca 5000 kr att få hjälp av en advokat med formuleringar etc.
Var noga med att välja en förmyndare annars blir nästa automatiskt vårdnadshavaren det.
Även om du låser barnens tillgångar för dem så kan det finnas luckor som gör att förmyndaren kommer åt dem.

Har ett barn två vårdnadshavare och en av dem avlider kvarstår den andra automatiskt som vårdnadshavare. Det är när en en som har enskild vårdnad avlider som det tillsätts en särskilt förordnad vårdnadshavare, den andre föräldern blir inte automatiskt vårdnadshavare. Det är domstolen som bestämmer vem det blir efter att familjerätten gjort utredning och lämnat ett förslag. Det man kan göra om man har enskild vårdnad är att bestämma vem man vill ska bli vårdnadshavare för ens barn om man avlider. Om denna person inte är gravt olämplig följer familjerätt och domstol ens vilja.

Har jobbat med familjerätt i flera år och gjort detta i tjänsten.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar