Terrordåd i Bryssel

purity_666

Trådstartare
Ja vad tänker ni efter dagens attack? Tror ni det har samband med att en av IS ledare för Parisattacken blev omhändertagen för ett par dagar sen, eller tror ni attackerna varit planerade sen tidigare?

Hur bör man reagera? Behöver vi bli oroliga? Det kryper närmre och närmre. Europa känns inte så tryggt längre.

12321272_10153962511182456_3938526267858168663_n.jpg

Jag tror att detta har varit planerat länge, OCH att det har att göra med den gripne Salah Abdeslam. Det var inte tänkt att det skulle inträffa nu, men terrorgruppen har blivit stressad utav gripandet.
Jag tror också att åtminstone en av terminalbomberna befann sig i den största sortens resväska.

Och jag ska ut och resa imorgon i Europa, och tänker inte vara rädd för egen del.

Något behöver ju göras, den biten är ju rätt tydlig tycker jag. Det är ganska långt ifrån första attacken och lär inte vara sista, huruvida det varit planerat länge eller inte tycker jag är ganska ointressant i sammanhanget.

Om du menar att det kryper närmre geografiskt så håller jag inte med, det har skett närmre oss förut. Däremot blir det fler attacker i närområdet och med tätare intervall vilket gör att jag hoppas att de vid makten kan ta vettiga beslut för att det inte ska eskalera ännu mer.

Jag är inte orolig personligen, går inte runt och är rädd för att råka ut för något själv. Däremot är jag orolig för hur samhället i stort kan påverkas.

Ja vad tänker ni efter dagens attack? Tror ni det har samband med att en av IS ledare för Parisattacken blev omhändertagen för ett par dagar sen, eller tror ni attackerna varit planerade sen tidigare?

Hur bör man reagera? Behöver vi bli oroliga? Det kryper närmre och närmre. Europa känns inte så tryggt längre.

12321272_10153962511182456_3938526267858168663_n.jpg

Jag tror garanterat att det varit planerat sen tidigare. Och närmre och närmre vet jag inte, Oslo kändes ganska nära.

Jag är lite orolig för egen del, men det har mest med mitt yrke att göra tror jag.
Och att jag bor i en stad där det mycket väl skulle kunna smälla om man ser till antalet anhängare som kommer härifrån...

Med närmre menar jag det ökade våldet, inte enskilda attentat. Att kriget börjar föras även på "bortaplan" så att säga. Att terroristceller verkar öka och bli både fler och större här i Europa. Det är inte längre enstaka extremister.
Jag är en oroligt lagd människa och skulle nog faktiskt lägga om planer p.g.a. det här, vilket jag egentligen tycker är helt fel. Terrorn bör inte styra vårt liv. Så kudos till er modiga.

Någon som har släkt eller vänner på plats?

Jag har en vän på flygplatsen, hen har klarat sig oskadd. Däremot förolyckades en bekant i Istanbul i helgen, bekantingens partner är svårt skadad. Deras två barn är oskadda. Jag är tämligen uppriven.

Min spontana tanke förutom att det är fruktansvärt med alla dessa terrordåd var att jag inte vill åka på min planerade resa på fredag.
Men efter lite eftertanke, ältande och positiva kollegor så känns det bra igen. Jag vill inte bli begränsad pga det här.

Med närmre menar jag det ökade våldet, inte enskilda attentat. Att kriget börjar föras även på "bortaplan" så att säga. Att terroristceller verkar öka och bli både fler och större här i Europa. Det är inte längre enstaka extremister.
Daesh har för närvarande stora problem med att bygga sitt kalifat. Därför har delar av deras 'byggare' återvänt till Europa. Men våldet har nog inte ökat, totalt sett - det har bara flyttat sig. Närmare oss.

Men jag vet inte om jag kan tillåta mig tycka att det hade varit bättre att de hade fått vara ifred i Syrien/Irak, så att de kunnat bygga sitt kalifat i lugn och ro, genom folkmord, etnisk rensning, våldtäkter och bestialiska avrättningsmetoder - när de inte roar sig med att förstöra historia och bara agera rövarband - i en guds namn som inte har något att göra med deras verksamhet.

Det vi ska göra som vanliga människor, förutom att inte oroa oss i onödan, är att lita på Europas säkerhetstjänster, och låta dem göra sitt jobb. Ibland kommer det bli fel, men i det stora hela hade vår situation varit en helt annan (och mycket sämre) om vi inte hade haft dem, och det samarbete som finns däremellan.

Det är ju nu vi ska provocera tillbaka på fredliga termer så mycket det bara går. Det är nu vi ska göra allting vi är bra på i Europa och allting vi är bra på i västvärlden. Vi ska inte forma oss och vi ska inte vara rädda. Vi ska fortsätta säga vad vi vill, skriva vad vi vill, måla vad vi vill, ha vilka kläder vi vill, ligga med vilka vi vill, ha så mycket utsläppt hår som vi vill, etc, etc, etc.

Och så ska vi bomba de med kunskap.

Självklart ska också gränskontrollerna bli bättre och vi måste ha ett bättre samarbete mellan länderna och de som är födda i EU men ändå är jihadister ska givetvis spärras in för att skydda samhället.

Jag är en oroligt lagd människa och skulle nog faktiskt lägga om planer p.g.a. det här, vilket jag egentligen tycker är helt fel. Terrorn bör inte styra vårt liv. Så kudos till er modiga.

Någon som har släkt eller vänner på plats?
Okej, jag uppfattade det som att det var de enskilda attentaten som tråden handlade om. Vi har ju exempelvis New York 2001, Madrid 2004 och London 2005, också med ganska välplanerade organisationer bakom. När länder "utifrån" blandar sig i krig har krigen en tendens att förflytta sig utanför de ursprungliga krigsländerna också. Men lösningen är knappast att "lämna dem ifred" och acceptera att de har ihjäl folk hur som helst så länge det sker på bekvämt avstånd från oss.

Det är hemskt, finner nästan inga ord! :cry:
De som gjorde det ska naturligtvis in på livstids fängelse - i bokstavlig bemärkelse.

Annars är jag väl inte så jätteorolig för just min egen del. Rör mig aldrig i centrala Stockholm, och öht känns inte Stockholm som det mest troliga målet - men vad vet jag. Däremot är jag desto mer orolig för mina släktingar i Tyskland. Nästan samtliga bor i/i närheten av någon av de större städerna. Belgien är ju rätt nära Tyskland..Så känns som det kan smälla där. Hoppas inte!

Jag reagerar kanske annorlunda än många;
Jag börjar reflektera över mitt liv när sådant händer. Tänker att man vet inte hur lång tid man har så jag ska se till att göra det jag vill av mitt liv.
Är jag räddare än tidigare? Nej egentligen inte
Men däremot tror jag absolut vi såsmåningom kommer ha ett nytt terrordåd även i Sverige. Det utgår jag ifrån.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25