Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Vill förtydliga det här med Pisk-Disipline:
Vill beräta en story:
Jag ståg och sko´d en häst på ett ställ många år sen.
En kärring kom in från mangen, hästen svättig. Hon bind upp hästen, tog av sadeln och rikta sin häst, med en massa ohi goi puss puss puss:love:
Ställkörter var en gamle häst kärl, han hålla på att mocka, och jag såg han hålla på att bli iritterad, jag hol på att slå på bak sko när den jäveln kunda inte hålla sig längre och han sa till kärring:
"Vad fan hålla du på med"
"Jag ryckta min häst, han tycka om det" sa hon.
"och allt dessa gooa gooa" fråger han.
"kärlik, man ska älska sin häst, pricis som man älska sina barn" sa hon
"aha" sa han
"och vad kallas det när du piska fan ur häst jäveln in i manegen?"
"Disapline" sa hon
Då sa han:
"Det kan inte vara lätt att vara ett barn i en sån famjil, ena stund för man en puss och den nästa för man ett smäl och vet inte värför"

Det enda som hördas var när jag skrik när jag slog mig i tummen när jag misset sista söm.
Hon ställd in hästen och gick utt sur.
Jag frågar han värför han kunde inte vänta tills jag hade sko´t hästen färdig.
Han sa förlåt men han kunde inte hjälpa mig:
"Dessa häst folk göra mig galen"
Az

Det där var bland det sjukaste jag hört. :cool:

Vill förtydliga det här med Pisk-Disipline:
Vill beräta en story:
Jag ståg och sko´d en häst på ett ställ många år sen.
En kärring kom in från mangen, hästen svättig. Hon bind upp hästen, tog av sadeln och rikta sin häst, med en massa ohi goi puss puss puss:love:
Ställkörter var en gamle häst kärl, han hålla på att mocka, och jag såg han hålla på att bli iritterad, jag hol på att slå på bak sko när den jäveln kunda inte hålla sig längre och han sa till kärring:
"Vad fan hålla du på med"
"Jag ryckta min häst, han tycka om det" sa hon.
"och allt dessa gooa gooa" fråger han.
"kärlik, man ska älska sin häst, pricis som man älska sina barn" sa hon
"aha" sa han
"och vad kallas det när du piska fan ur häst jäveln in i manegen?"
"Disapline" sa hon
Då sa han:
"Det kan inte vara lätt att vara ett barn i en sån famjil, ena stund för man en puss och den nästa för man ett smäl och vet inte värför"

Det enda som hördas var när jag skrik när jag slog mig i tummen när jag misset sista söm.
Hon ställd in hästen och gick utt sur.
Jag frågar han värför han kunde inte vänta tills jag hade sko´t hästen färdig.
Han sa förlåt men han kunde inte hjälpa mig:
"Dessa häst folk göra mig galen"
Az

Det var nått av det knäppaste & sjukaste jag läst och GALET dålig stavning! :crazy::cool:

Men nu är ju arizona inte svensk så skit i stavningen ;) tycker gubben i berättelsen hade rätt, usch för dubbelmoral...

Men nu är ju arizona inte svensk så skit i stavningen ;) tycker gubben i berättelsen hade rätt, usch för dubbelmoral...

Jadå självklart, arizona gör sig bra förstådd, annars är det bara att fråga :)
Ja, gubben verkar vis. Den dubbelmoralen var en av de värsta jag hört talas om..

Jo du missuppfatta mig och jag förtidliga mig dålig:
Det var maren som sätt han på plätts, jag bara flina :D
Aaz

Jadå självklart, arizona gör sig bra förstådd, annars är det bara att fråga :)
Ja, gubben verkar vis. Den dubbelmoralen var en av de värsta jag hört talas om..

Jag försöka att förbättre mig, men jag har svårt med vokaler dubbel bokstave bb, tt, ock sånt.

Du måsta har val hört vara än min lila story?
Förhåppningvis kärring fick en tänke ställa!
Jag fick ont i tummen för en vecka,
AND THAT WAS NOT FUNNY :mad:

Az

Jaha, då fattar jag mer :angel:

Haha :rofl:

Ok, är du med:laugh:
Om det är ett RRRRRRRRR från mig, ett pisk räpp för att "NU ÄR DU DUMN"
eller ett mare häst spark för ett "PASSA DIG" bli samma sak, som i mitt story,
Disapline och innlärning kan behöve en räpp, men dom måste vet värför dom här fått det.
Az

Fast jag tror korven syftade på ponnyn som bockade för att slippa bli riden..

Men, jag förstår inte. Om jag skulle följa råden som ges här, skulle min häst endast få gå i sin hage, med sin kompis och äta mat. Han protesterar hej vilt ibland, inte för att han har ont, eller för att jag gör flummiga saker, utan för att han tycker att jag kräver sådant som han egentligen inte vill göra. Men som sagt ovan, vi har väl de flesta hästar för att rida, och vi måste ju börja någonstans. Jag kan ju inte låta honom slippa bli sadlad, eller tränsad eller longerad, eller vad det nu kan vara, då kommer jag ju ingen vart. Vi går sakta men säkert framåt, men jag kan säga att han har både huggit och bockat och sparkat åt mig. Med en mjuk attityd, en bra tränare och timmar av träning, så kan jag bland annat sitta upp utan att han protesterar.

O varför slog du dig på tummen? Jag fatta inte alls :confused:

Hon skodde en häst medan gubben tillrättavisade kärringen som spöat sin häst i manegen. Ungeför samtidigt råkade hon slå sig på tummen istället för på sömmen.

Förstod jag rätt arizona?

O varför slog du dig på tummen? Jag fatta inte alls :confused:

För ätt jag bliv lika chocked som kärring :eek:, jag skulla pricis slå i somen när han sa det.
Jag trödd hon skulla hoppa på han :devil:
Mycket för en hovslager hör utt i ställerna :angel:
Az

Men, jag förstår inte. Om jag skulle följa råden som ges här, skulle min häst endast få gå i sin hage, med sin kompis och äta mat. Han protesterar hej vilt ibland, inte för att han har ont, eller för att jag gör flummiga saker, utan för att han tycker att jag kräver sådant som han egentligen inte vill göra. Men som sagt ovan, vi har väl de flesta hästar för att rida, och vi måste ju börja någonstans. Jag kan ju inte låta honom slippa bli sadlad, eller tränsad eller longerad, eller vad det nu kan vara, då kommer jag ju ingen vart. Vi går sakta men säkert framåt, men jag kan säga att han har både huggit och bockat och sparkat åt mig. Med en mjuk attityd, en bra tränare och timmar av träning, så kan jag bland annat sitta upp utan att han protesterar.

Jo, men som jag uppfattat det pratar vi om hästar som rids mot sin vilja, inte om hästar som känner att kraven är för höga. Det sistnämnda är ju ganska lätt åtgärdat..

Jag försöka att förbättre mig, men jag har svårt med vokaler dubbel bokstave bb, tt, ock sånt.

Du måsta har val hört vara än min lila story?
Förhåppningvis kärring fick en tänke ställa!
Jag fick ont i tummen för en vecka,
AND THAT WAS NOT FUNNY :mad:

Az

Nya språk är svårt, jag har full förståelse för dig!
Men jag måste erkänna att jag skrattade när jag läste om att du slog dig på tummen när du hörde det :angel: Lät så himla kul :o

Hon skodde en häst medan gubben tillrättavisade kärringen som spöat sin häst i manegen. Ungeför samtidigt råkade hon slå sig på tummen istället för på sömmen.

Förstod jag rätt arizona?

RIGHT;)
Az

Jo, men som jag uppfattat det pratar vi om hästar som rids mot sin vilja, inte om hästar som känner att kraven är för höga. Det sistnämnda är ju ganska lätt åtgärdat..

Men om man läser detta:

"Varför ska man tvinga en häst att bli riden som så tydligt visar att den INTE vill? Satt i system?"

så är det inte många unghästar, ohanterade hästar som skulle kvala in som ridhästar.
Vi har som jag skriver övat upp- och avsittning måååååånga gånger för att han ska acceptera att jag kliver upp. Idag skulle min tränare sitta upp, och han kosparkade, backade och "nappade" efter honom till en början. Han ville verkligen inte bli riden.

Jag säger inte att jag tycker att metoden i videon är bra, eller trevlig, men jag tror inte att den skadar hästen, vare sig psykiskt eller fysiskt. Man får väl ha i åtanke att alla dessa filmer vi ser, kan vara manipulerade på många sätt och vis. Men om den stämmer, så sitter remmen inte hårt, hästen går endast några varv innan han böjer sig ner och lossar den. Jag tycker personligen att det kan se otrevligare ut med andra saker, t ex kandar, inspänningstyglar osv. Men det är högst personliga åsikter.

Minns ni förresten filmen "Mannen som talar med hästar"? Där gör han likadant med hästen i slutet. Jag antar att det saknas extremt många moment i filmen för att göra tillfrisknandet av den hästen möjligt, men jag tror ändå att uppbindning av ett ben är ett accepterat tillvägagångssätt.

Förlåt, det här har INGET med diskussionen att göra, men Arizona; Jag älskar din dialekt! Jag "hör" hur det låter när du pratar, underbart!

Och det är precis därför jag (och många andra) hatar just den scenen! :crazy:

Förövrigt en underbar film, om man tog bort den bortskämda flickungen och mamman som är knäpp! :angel:

Fick mig en chock när jag läste boken, konstigt slut och så snuskig! :eek: :devil:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd. Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 387
Hästhantering Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek: http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg...
2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: moiran
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 586
Senast: Exit
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka