Sv: Hälta/något konstigt?
Då var vi tillbaka från veterinären med blandade känslor... Vet inte riktigt vad jag ska tro.
Igår visade hästen ännu en gång upp samma beteende under promenad d.v.s med "låsningar" uppifrån någonstans och han sparkar när man rör vid vä bakknä.
Det tråkiga är att vi fick en morgontid hos veterinären och han alltid är bättre på morgonen än vad han är när han har rört sig hela dagen i hagen. När vi lastade ut honom var han halt (dock rättså diffust). Vi började med longering (grusunderlag) där hältan fortfarande inte var så tydlig. Han är inte sig själv för vore han frisk skulle jag inte kunnat hålla i honom. Nu fick jag longera honom med pisk för att ens få några steg i trav. Sedan blev det böjprov på asfalt, där visar han lite hälta på båda framkotorna men allra mest i bakknäna, då är han inte alls villig att springa. Jag visar för veterinären att han sparkar när man rör vid hans vänstra bakknä och förklarar att han aldrig gjort så förut. Men det känns inte riktigt som hon tar det på allvar, hon säger att han kan vara kittlig..... Men det borde jag väl ha märkt tidigare när jag haft hästen i 8 år!!!
Sedan gick vi in på kliniken o då kände hon med visitertång på alla hovar. Han var öm i bak och hade slitit dom på ett lite konstigt sätt. Vilket ju måste bero på någonting eftersom han gått barfota i fem år och aldrig haft något problem. Veterinären var rädd för fång och bestämde sig för att röntga alla hovar för att se om det fanns någon förändring. Fast jag påpekade att jag ville ha en ordentlig utredning av länd, knä och has också så fick jag bara till svar att hon inte kunde göra det så länge han har ont i bakhovarna... Vadå? Kan man inte röntga knät för att hästen har ont i hovarna?
Röntgen av hovarna visade inte mycket, inte som vi hade nytta av i alla fall. Kanske att han hade en sänkning av hovbenet på båda bak men hon kunde inte svara på om det berodde på nedslitna hovar eller att det faktiskt var nedsänkt.
Diagnosen blev ont i fötterna p.g.a. någonting... Vi fick ordination att åka hem och vila upp fötterna och äta lite butta.
Var kommer jag med det här egentligen? Jag åker in p.g.a. att min häst har svårigheter att röra sig som kommer uppifrån bakdelen och jag får ordination att åka hem och vila... Det hon även sa var att det kunde bero på överansträngning? Betyder det att min häst inte klarar tömkörning och två pass ridning i skritt för det är vad jag har gjort sedan han var dålig sist. Att en veterinär inte kan göra en utredning när jag väl tagit mig tiden att åka dit med förväntan att komma hem med en frisk häst eller i alla fall en häst med en diagnos gör mig lite ledsen...