Okej frågor lite, hur vet du om hur passen var fördelade under veckan? 5 dagar, vart står det att det var 5 dagar i sträck? Hur vet du att en uteritt inte innebar mer eller mindre kanske 30 min lugn skogsridning i skritt? Eller helt enkelt en lugnare skritt och travtur på en halvtimma kanske. Varför förutsätter du att "dressyren" innebär just ett dressyrpass med höga krav? Det kanske bara var att dom var i manege och red runt lite lättare utan krav en liten stund. Vet många som kallar det dressyr såfort dom inte har hinder framme eller rider ut. Att "hoppa" kan lika gärna innebära ett litet skutt över ett 50 hinder ungefär, det behöver inte innebära hopplektioner.En häst som inte är mycket riden kan man inte börja rida fem dagar i veckan med hoppning, dressyr och uteritt. Även om hästen har gått i en aldrig så bra hage och rört sig massor så är det stor skillnad på att enbart bära sig själv och att bära en ryttare och utföra de moment ryttaren vill. Man måste stärka hästens muskler, senor och ligament gradvis. Hästen måste få vilodagar mellan passen för att hinna återhämta sig och få en bra och hållbar uppbyggnad av sin kropp.
Jag tycker inte att jag dömer Ts alls, iallafall var det inte min mening utan jag ger min syn på en möjlig orsak till varför det har blivit som det har blivit.
Dessa grejer är ingenting en normal frisk häst med en utprovad sadel och bra utrustning behöver återhämta sig för. Om inte hästen var i ett rejält dåligt skick så kan man inte säga att det dom gjorde var att sätta igång hästen hårt. Så extremt känsliga är inte hästar om dom är friska att dom måste återhämta sig från såpass lugna pass i veckan.
Nu vet jag inte om det var såhär men jag förutsätter det då Ts skrev att dom bara ridit lugna pass med mycket skritt och lite trav och galopp korta stunder. Då är det konstigt att säga att dom gick ut hårt.