Sv: Tell me this is madness!
Glömmer att många är rätt så unga här inne...
Glömmer att många är rätt så unga här inne...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om man läser detta:
"Varför ska man tvinga en häst att bli riden som så tydligt visar att den INTE vill? Satt i system?"
så är det inte många unghästar, ohanterade hästar som skulle kvala in som ridhästar.
Vi har som jag skriver övat upp- och avsittning måååååånga gånger för att han ska acceptera att jag kliver upp. Idag skulle min tränare sitta upp, och han kosparkade, backade och "nappade" efter honom till en början. Han ville verkligen inte bli riden.
Jag säger inte att jag tycker att metoden i videon är bra, eller trevlig, men jag tror inte att den skadar hästen, vare sig psykiskt eller fysiskt. Man får väl ha i åtanke att alla dessa filmer vi ser, kan vara manipulerade på många sätt och vis. Men om den stämmer, så sitter remmen inte hårt, hästen går endast några varv innan han böjer sig ner och lossar den. Jag tycker personligen att det kan se otrevligare ut med andra saker, t ex kandar, inspänningstyglar osv. Men det är högst personliga åsikter.
Minns ni förresten filmen "Mannen som talar med hästar"? Där gör han likadant med hästen i slutet. Jag antar att det saknas extremt många moment i filmen för att göra tillfrisknandet av den hästen möjligt, men jag tror ändå att uppbindning av ett ben är ett accepterat tillvägagångssätt.
Ja alla kan vi inte vara kärringar!
Jag vet inte vad du missförstod. Vi pratar om redan inridna hästar som tröttnat på ridningen.. Och för redan inridna hästar var frågan: Varför tvingar man en häst som inte vill till ridning?
Att en häst tycker det är obehagligt med uppsittningar har väl inte emd ridningen att göra?
Jag tycker inte man binder upp hästars ben bara för att dom gör det i filmen. Jag blev arg när jag såg det, trots min då låga ålder. Man kan ju bara spekulera i om det är därifrån denna gubben fått sin idiotiska idé?
Det är den ju! Står massa om könshår osv, lite sisådär för en 12:åring att läsa som precis sett filmen och tänker mer på hästar än killar!
Nu är jag 20 och inte det minsta pryd!
Förlåt, det här har INGET med diskussionen att göra, men Arizona; Jag älskar din dialekt! Jag "hör" hur det låter när du pratar, underbart!
Du tycker alltsa att det ar ok att forsatta hasten i en situation dar du vet att den kommer att fa panik och kasta sig bakat om den blir radd?
Anvandaren har tydligen en nyinkopt hast som var problemhast och saldes for att hon var oridbar. Inte helt olikt denna hasten alltsa.
Anvandaren tycker som sagt att hennes eget problem kan losas med lite vald samtidigt som hon har i traden skriker rakt ut over att nagon binder ihop ett ben.
Vilken dubbelmoral.
Om man behöver stå en hel dag och resonera med hästen, bör man nog söka hjälp, för då räcker tydligen inte ens egna kunskap.
Detsamma gäller om man behöver slå hästen till lydnad.
Ang vad pisken är till för så har jag hört något passande här på Buke.
När kunskapen tar slut tar våldet vid.
Nej det tror jag inte, såvida inte folk missuppfattar vad jag skrev. Kan man inte uppfostra en häst utan spö så ska man inte uppfostra en häst.
Men, jag förstår inte. Om jag skulle följa råden som ges här, skulle min häst endast få gå i sin hage, med sin kompis och äta mat. Han protesterar hej vilt ibland, inte för att han har ont, eller för att jag gör flummiga saker, utan för att han tycker att jag kräver sådant som han egentligen inte vill göra. Men som sagt ovan, vi har väl de flesta hästar för att rida, och vi måste ju börja någonstans. Jag kan ju inte låta honom slippa bli sadlad, eller tränsad eller longerad, eller vad det nu kan vara, då kommer jag ju ingen vart. Vi går sakta men säkert framåt, men jag kan säga att han har både huggit och bockat och sparkat åt mig. Med en mjuk attityd, en bra tränare och timmar av träning, så kan jag bland annat sitta upp utan att han protesterar.
mår allra bäst när han får vara i hagen och mysa. Men, jag vill ju som sagt rida till honom.
en travare som dessutom har tävlat är i grunden mkt väluppfostrad.
Jag tror att han märkte på en gång att du var ny i gamet o körde sitt race.
Om du har den i gången så länge att den gör ifrån sig så mkt ger ju bara problem. Den är troligen vad vid att komma in o göras iordning på en gång för träning.
Ge den vad den behöver- motion istället för kel o mys.
det är inte den som behöver det, utan du har ett behov av att ge det- till en som inte är mottaglig för det.
Då kommer den även att bli snällare i hagen mot sina kompisar.
Nervösa individer behöver en fast hand- läs..trygg o konsekvent, rutiner o en lugn miljö
Fast ditt exempel är ju ytterligare ett när det är människor som inte har ngn kunskap- som definitivt inte ska ha en ung häst eller föda upp de små.Ett exempel var en unghäst som ägarna inte fått på grimman på som föl och de försökte varje dag men lyckades aldrig. Fölet var lite skyggt och de tänkte "vi tar det imorgon". Det slutade med att ingen kunde komma i närheten av unghästen efter att den avvants från sin mamma