Grimskaft som inspänning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man jämför rollkur med en lös inspänning under longering, ja det säger nog mer om den personens kunskap än sunt förnuft. Men fantastiskt att detta form har sådarna experter av alla de slag, konstigt att Sverige inte ligger i topp i alla former av ridsport.;)

Fast va? Har du sett videon för hur hästen är inspänd? Det är då allt annat än "en lös inspänning".

Sen tycker jag det är en väldigt tråkig inställning att tro att bara för att man inte tävlar på profsnivå, inte har någon relevant kunskap alls. Det är väl bara bra att folk ifrågasätter om de ser något de tycker är fel?! Eller ska alla bara ta efter med argumentet att "Jamen proffsen gör ju så!" ?

Hur högt man tävlar är inte alltid en parallell till hur mycket kunskap man besitter, tyvärr.

Lös inspänning? Jag antar att du skojar nu @poloplayer. Hästen går klart bakom lod, varför vill man åstadkomma det?

Betyder ditt uttalande att man inte får ha en åsikt om man inte är i toppskicket? Och innebär det då också att alla borde hålla tyst om det man anser vara missförhållande och sånt man inte tycker är OK?

Skrämmande.

Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd.
Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett billigt och naturligt sätt att spänna in hästen om man inte har tillgång till någon annan form av utrustning.
Två grimskaft binds ihop i ändarna, placeras på manken och förs sedan genom frambenen på hästen. Fästes sedan i bettringarna och på riktigt tvingar ner hästen i en låg form. :crazy:

"Helt gratis. Nitton kronor styck kostar dom och man kan använda sakerna till andra grejer också"

Detta är alltså en av de större hästbloggarna som finns och det är många yngre som vistas där. HUR kan man ens komma på en idé likt denna?

https://www.youtube.com/watch?v=zZI1FG-zJ9M

Jag ser problem med att man spänner in med fasta saker i järnbett. Den där inspänningen på en häst som panikar kan leda till rätt äckliga skador.

Nu kanske vissa kan läsa hästar bra nog att inte råka spänna in såna. Men tyvärr kan nog inte alla göra det. Så att rekommendera sånt kan leda till problem.

Oavsett fattar inte jag varför inte fler lär sig longera och formge i lina utan inspänningar. Det är något de allra flesta inte gör, ens tränare/proffs. Men SÅ svårt är det inte. Det kan man lära ekipage under några få pass, iaf hjälpligt. Så att det ger bättre resultat än inspänningar.
Visst kan du inte stå och sova och inte ens kolla på hästen då. Du måste ju arbeta den och vara närvarande själv. Men det är iaf inte lika ansträngande som att rida, om man nu är ute efter att själv inte behöva vara så aktiv(man kanske är trött, sjuk etc).

Så just iom att inspänningar är totalt onödiga även i longering ser jag såna här som dessutom kan bli farliga som än dummare.

Upplever man att "hästen är svår att stanna" kan man fundera kring varför. Och inte bara att den är pigg då. Utan att den faktiskt får svårt att göra en övergång från galopp till skritt/trav iom att den med för tight inspänning tappar balansen när den är outbildad.

En stilla undran:
Hur ok är en sån här tråd där (i skrivande stund) 3 sidor ägnas åt att komplett dumförklara en person? -och en person som är hemskt lätt att lista ut vem det är, samt finns med på film i tråden...

Jag försvarar inte personen och har egna åsikter om saker där också -men undrar bara när det blev ok att vädra dessa åsikter såhär öppet i ett offentligt forum, alltså att man tillägnar forumtrådar åt skitkastning mot en person.

Jag håller med om att det kanske inte är helt och fullt moraliskt försvarbart. Men på något vis tycker jag inte att det är konstigt att det skapas en tråd om en offentlig person, som öppnar upp för diskussion men som stänger alla vägar för kommentarer som inte passar henne.

Jag hade gärna skrivit direkt i hennes kommentarfält, men då hade kommentaren förmodligen inte blivit godkänd. Det hade varit en helt annan sak om bloggaren inte öppnat upp för diskussion alls! Eller om hon hade låtit kanalerna varit öppna.

Tråden skapades väl inte egentligen om bloggeskan, utan om metoden/tipset/rådet hon gav och vilken skada detta tips kan göra.

Inte mot henne personligen.

Hon bloggar ju på Sveriges största hästportal. Jag har ifrågasatt där hur man kan vilja fronta en sån person. Är ju inte första gången hon är i blåsväder. Få se om de svarar. Vet att någon kommenterat det förr och då var svaret ungefär att hon drar in rejält med pengar. Så moralen var det visst inte så noga med.

Jag håller med om att det kanske inte är helt och fullt moraliskt försvarbart. Men på något vis tycker jag inte att det är konstigt att det skapas en tråd om en offentlig person, som öppnar upp för diskussion men som stänger alla vägar för kommentarer som inte passar henne.

Jag hade gärna skrivit direkt i hennes kommentarfält, men då hade kommentaren förmodligen inte blivit godkänd. Det hade varit en helt annan sak om bloggaren inte öppnat upp för diskussion alls! Eller om hon hade låtit kanalerna varit öppna.
Du kan väl kommentera via facebook om det är så himla viktigt att delge din åsikt om PERSONEN och dennes val. Hon har väl inga skyldigheter alls att hålla kommentarsfältet omodererat och anonymt? Vad jag sett granskas inte kommentarerna innan oublicering iom att de går via facebook. Därmed inte sagt att skit inte raderas ändå när det upptäcks.

Kan inte folk bara backa ibland pch inte att maninte måste publicera allt man tänker.

Du kan väl kommentera via facebook om det är så himla viktigt att delge din åsikt om PERSONEN och dennes val. Hon har väl inga skyldigheter alls att hålla kommentarsfältet omodererat och anonymt? Vad jag sett granskas inte kommentarerna innan oublicering iom att de går via facebook. Därmed inte sagt att skit inte raderas ändå när det upptäcks.

Kan inte folk bara backa ibland pch inte att maninte måste publicera allt man tänker.

Jag har inte facebook. Och jag tycker inte att det är livsviktigt att just JAG får framföra min åsikt, ville mest illustrera att jag hellre skulle säga kritik direkt till en person, istället för i en tråd om personen. Det är ett större problem att göra som hon gör, att vara stor i orden men liten på jorden. Som flera andra har påpekat så är hon väl medveten om att hon är en förebild och verkar faktiskt vilja vara det också.

Och gällande kommentarer som tagits bort tidigare så är det inte ens skit, jag skrev någon kommentar (minns inte exakt om vad, men det var bara just en kommentar som var odramatisk, kanske något i stil med att "du kanske skulle räta upp överlivet lite mer" eller något i den stilen) den togs bort.

@poloplayer fast om du anser det där på filmen vara en 'lös' inspänning så undrar jag vad du anser vara en kort/hård/felaktig inspänning?

*kl*
Jag har en dotter som är i den här bloggerskans läsar-ålder eller vad man säger. Hon läser dock aldrig denna blogg, eller någon annan hästblogg heller för den delen. Men det är skrämmande att se andra barn i hennes ålder och deras idéer och påhitt. Barn som kanske inte har föräldrar som är hästfolk och som kanske inte begriper bättre utan hejar på dem.

Jag har antagligen själv haft diverse dumma idéer när jag var liten, jag hade ingen som var engagerad utan fick reda mig själv. Men ingen som skulle inverka skadligt på hästen utan snarare som skulle kunnat inverka menligt på min hälsa om det gått illa. Säkerhetstänket var inte så högt.
Finns en tjej i dotterns ridgrupp som kan vara väldigt, okänslig? för hästen och det är absolut nolltolerans från ridlärarens sida angående sådant. Och så tycker jag det ska vara, bra förebilder i verkligheten så slipper man försöka ta efter okända människor på internet. :)

Tycker överlag att vuxenvärlden borde engagera sig mer i att vara positiva förebilder för de unga.

Hade du kommenterat en relativt okänd ryttare som red samtidigt som dig i ridhuset också? @EmmaBovary

Det beror på! Om det hade varit något helt åt fanders i säkerhetstänket så är det ju inte snällt mot någon part att vara tyst. Men nu är hon ju inte en relativt okänd ryttare i ridhuset, hon är en offentlig person som säger sig träna på proffsnivå och tycks sakna ödmjukhet och självkännedom.

Som jag sagt innan. Jag känner med den här bloggaren, och hoppas att hon ska må bättre igen. Men det är inte samma sak som att man inte kan vara kritisk mot detaljer.

Det beror på! Om det hade varit något helt åt fanders i säkerhetstänket så är det ju inte snällt mot någon part att vara tyst. Men nu är hon ju inte en relativt okänd ryttare i ridhuset, hon är en offentlig person som säger sig träna på proffsnivå och tycks sakna ödmjukhet och självkännedom.

Som jag sagt innan. Jag känner med den här bloggaren, och hoppas att hon ska må bättre igen. Men det är inte samma sak som att man inte kan vara kritisk mot detaljer.
sitskorrigering är inte nåt som kan vara helt åt fanders säkerhetsmässigt. Allvarligt, man måste inte kommentera allt. Sure, säkerhetsfrågor och djurskyddsperspektiv, ser inte heller varför man inte skulle få rida ifred om man är "en känd person som är förebild för många". Är det din uppgift att uppfostra folk till ödmjukhet och självkännedom? MÅSTE man alltid delge sin åsikt?

För mig är en bra tumregel för om jag ska kommentera eller ej typ, skulle jag säga detta irl om vi träffades? Är det hjälpsamt på nåt sätt?

Tänker om man träffar personen på tävling. Tjena! Kul att det går så bra med bloggen!! Tänkte på det här med bilderna från hoppträningen i början av oktober, varför trampar du inte ner hälarna mer? Hela du blir i framvikt, upp med blicken!

skulle ju bli skitkonstigt.

Dock om jag inte minns fel så får man inte diskutera enskilda personer på detta sätt på forumet -offentliga eller ej.

JAG tycker att det är helt ok att diskutera ett fenomen som man sett hos en viss person (typ bloggaren här) och därifrån fått en frågeställning -men, så som diskussionen svängde här, så har man lämnat detta och går på att diskutera personen i sig istället.

För mig är en bra tumregel för om jag ska kommentera eller ej typ, skulle jag säga detta irl om vi träffades? Är det hjälpsamt på nåt sätt?

Fast är man en person som väljer att lägga upp bilder/filmer så är det ju som gjort för kommentarer - och det är väl det man är ute efterfrån första början?
Hon är en offentlig person och VILL vara det - uppenbarligen, då tycker jag att man ska kunna ta emot konstruktiv kritik gentemot det man publicerar. Om sistsen är åt faderns på flertalet bilder/filmer så rider man inte korrekt och det kan betyda att läsarna tar efter och det slutar med att "ingen" har en korrekt sits. Jag skulle vilja påstå att befogande kommentarer är hjälpsamt både för bloggaren och för läsarna, om man nu är villig att lyssna vill säga.
Vill man rida ifred så postar man inga bilder/filmer offentligt - privatperson som offentlig.

Tydligen är det mer intressant att diskutera person, jag måste därför tyvärr stänga en tråd som kunnat bli intressant ur hästvårdande perspektiv.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar...
Svar
11
· Visningar
2 054
Senast: wall
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka