Grimskaft som inspänning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att googla för att se hur det är tänkt att den ska sitta och ja, jag tycker att det är lite skillnad...

Det där såg ju faktiskt harmoniskt ut och egentligen så används inte "repet" eller känns av då hästen faktiskt kan ha huvudet en aning höjt utan att det spänner. Något liknande som hon använder är något jag skulle kunna tänka mig på en häst som har huvudet i vädret och har noll koll.

Tydligen har första nämnda bloggerska även släppt hästar "fria" i ridhuset MED inspänningar. Hur tänker man, eller gör man det öht? :crazy:

Jag är en av dom som har skrivit ett inlägg på bloggerskans video då JAG tyckte att detta är ju djurplågeri. En annan sak som jag har "stört" mig på är denna bloggerska är väldigt snabb på att name-droppa alla som hon känner/umgås med/rider för :wtf: Vill dom verkligen finnas med på hennes blogg? :confused:

:bow:WORD! :bow: Ödmjukhet är något man måste ha för att kunna ha en god relation till en häst. Enligt mig iallafall.

Jaa.. Klart man ska få känna sig lite "high on life" också. Typ har det gått ovanligt bra på träning/tävling/annat är det klart man får vara kaxig. Men att ständigt vara det trots att man har fel/verkligen inte kan blir bara konstigt. Speciellt när man så aggressivt hugger så fort man får någon form av kritik.

Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd.
Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett billigt och naturligt sätt att spänna in hästen om man inte har tillgång till någon annan form av utrustning.
Två grimskaft binds ihop i ändarna, placeras på manken och förs sedan genom frambenen på hästen. Fästes sedan i bettringarna och på riktigt tvingar ner hästen i en låg form. :crazy:

"Helt gratis. Nitton kronor styck kostar dom och man kan använda sakerna till andra grejer också"

Detta är alltså en av de större hästbloggarna som finns och det är många yngre som vistas där. HUR kan man ens komma på en idé likt denna?

https://www.youtube.com/watch?v=zZI1FG-zJ9M

Grimskaft som inspänning har väl förekommit sedan typ istiden? I alla fall i många av de tävlingsstall som jag har varit i.
Inom western antar jag att det fortfarande är vanligt förekommande att de longerar hästar inspända i sadeln (stigbyglarna/hornet).

Det jag tyckte var värst med hennes video är att hon verkligen får dra huvudet ned på hästen för att grimskaften ska räcka. Och vid longeringen ser man att det är på tok för kort eftersom hästen går ordentligt bakom lod utan att kunna få någon eftergift. Om man jämför med videon som @oxo la upp så är det ju ljusårs skillnad. Jag vet att denna inspänning är väldigt vanlig utomlands, men det finns ju skillnader på hur man nyttjar den.

Grimskaft som inspänning har väl förekommit sedan typ istiden? I alla fall i många av de tävlingsstall som jag har varit i.
Inom western antar jag att det fortfarande är vanligt förekommande att de longerar hästar inspända i sadeln (stigbyglarna/hornet).

Fast, hurvida det funnits tidigare eller inte är väl inte det mest relevanta här?
Snarare att en av Sveriges största hästbloggar, som har massor av yngre läsare, tipsar om en metod som är allt annat än skonsam mot hästen.

En stilla undran:
Hur ok är en sån här tråd där (i skrivande stund) 3 sidor ägnas åt att komplett dumförklara en person? -och en person som är hemskt lätt att lista ut vem det är, samt finns med på film i tråden...

Jag försvarar inte personen och har egna åsikter om saker där också -men undrar bara när det blev ok att vädra dessa åsikter såhär öppet i ett offentligt forum, alltså att man tillägnar forumtrådar åt skitkastning mot en person.

-ang ursprungsfrågan rörande inspänningsvarianten:
Hade aldrig spänt in nån av mina hästar på det sättet då jag hade varit rädd för vad som skulle kunna hända om hästen fick panik av någon anledning. Har en häst som kan få panik och resa sig/slå över om den känner sig "fastlåst". Vågar inte tänka på vad som skulle kunna hända med en fast och oelastisk inspänning. Nej, jag håller mig till mina justerbara resår-inspänningar med snabbknäppen i båda ändar..

Att hon inte ens bemödar sig att se till att grimskafften iaf är jämt knutna är nog faktiskt ännu mer skrämmande. :/

@NotlikeI Grejen jag reagerade på var den hårda inspänningen utan möjlighet till eftergift. På första bilden i ditt inlägg, samt i videon som @oxo la in är det ju inte hårt inspänt.

Har för mig att det fanns en liknande tråd med en mycket känd dressyrponny som det hade kommit fram bilder på där den var väääääldigt hårt inspänd. Någon mer som känner igen detta?

Tycker helt klart inte det ser bra eller bekvämt ut för hästen. Men tyckte tråden började handla mer om att personen i video var djurplågare än hur fel inspänningen och den anordningen i sig är. Min fundering blev lite att om det hade varit en mer välkänd ryttare med bättre rykte om sig som hade gjort detta, hade man hackat lika mycket på ryttaren?

Man kan dessutom googla fram mängder med hästbloggar där personerna spänner in sina hästar på exakt samma vis (innan denna personens video lades ut) men inget nämns om dom personerna och ingen reagerade då?

I just don't get it

@NotlikeI Jag hade faktiskt inte sett fenomenet innan. Kanske inte heller TS. En dressyrponny och den kända tränaren till den har däremot kommit upp i tråden redan, likaså Paul Schockmöhle och Nelson Pessoa för deras ibland tveksamma metoder ;)

Pessoa ligger inte bakom Pessoabetten mer än att de red med det bettet vid någon tävling som jag uppfattat det?
De har ett bettserie som heter Pessoa Magic system, antar det är för att få deras namn på något annat bett. :)

Pessoa ligger inte bakom Pessoabetten mer än att de red med det bettet vid någon tävling som jag uppfattat det?
De har ett bettserie som heter Pessoa Magic system, antar det är för att få deras namn på något annat bett. :)

jo men precis, de hade vid någon tävling därfor förknippas det ju med dom. Folk ser ju upp till dom¨och tar efter sånt skit utan att tönka sig för efter som deras idoler gör ju så och de ör ju proffs så dom kan ju inte göra fel.

Haha ja det var egentligen meningen att jag skulle kommenterat något inlägg tidigare i tråden om det men lyckades inte då. Svårt det där... om man använder ett bett några gånger och folk tar efter såpass att betten döps tills ens efternamn. Jag tycker Tyra gör fel, gillar inte direkt många inspänningar men det mesta är mer flexibelt än två grimskaft. Läser inte hennes blogg men har för mig att hon har mer vettiga åsikter om "skönhetsideal" vilket gör det mer synd att inte alla bitar kan falla på plats för att ge en bra hästblogg :)

Fast detta är ju något välkänt sätt att spänna in hästar på, förstår inte riktigt hur man blir så chockerad. Har ju till och med sålts av större svenska "häst kedjor/butiker"

145260.jpg

Förstår dessutom inte hur det är värre än vanliga inspänningar:
310151_01.jpg

Eller halsförlängare för den delen.
Tycker alla är gräsliga, men det är ju knappast ovanlig det här?

//Notlikei som tömkör hästen på volten och aldrig använder hjälptyglar själv

Jag har aldrig vart i kontakt med denna typ av inspänning, därav min starka reaktion från start.
Som jag tidigare nämnt så är inte de bilder du lagt upp här ens i närheten av den tortyr som jag visade i trådstarten. De flesta inspänningar är reglerbara och har någon form av elasticitet/eftergift. Att spänna in en häst med ett grimskaft är för mig något helt obekant och jag har aldrig ens kunnat komma på tanken.
När sedan en stor bloggerska gör det med x antal hundratusen läsare (de flesta i den yngre åldersspannen) så reagerar jag och uppenbarligen fler andra. Det ÄR inte okej med något liknande, oavsett om det är Agda 83, Rolf-Göran Bengtsson eller Pippi 13.

Kontakta Charlies och berätta att ni inte kommer handla så länge de sponsrar denna person. Konsumenter har makt!

Jag avskyr Hööks sedan de började sponsra ett barn som lägger ut bikinibilder.

Tycker det är dags att sätta lite krav på hästbutiker, även de ska ha en etisk kompass.

Laura Bechtolheimer nu Tomlinson , medlem av Englands OS-lag 2012, använder denna inspänning på alla hästar ...

Åh, vilket härligt argument! *not*

Någon som kommer ihåg den heta debatten om rollkur? För att friska upp minnet: "Definitionen av rollkur/hyperflexion är, enligt Fédération Équestre Internationale (FEI), en böjning av hästens hals genom "aggressiv force" och därmed inte tillåtet."

Och varifrån kom då detta med rollkur? Var det inte... vänta lite nu... en känd ryttare i världsklass? Hela världen lät sig dock inte imponeras av meriter, utan vågade ta strid för att hästens välbefinnande.

Den diskussionen var väldigt nyttig för hela ridsporten, som plötsligt hamnade i rampljuset på ett sätt som inte skett tidigare under åren. Från att ha kunnat pyssla på i lugn och ro med diverse barrering, medicinering och skumma träningsmetoder, var det helt plötsligt ifrågasättande och hästhälsa i fokus. Skrämmande för vissa, och det är ju också några som gått från sporten.

Handlar inte ridsport om hästar? Eller utöver man ridsport utan att vara intresserad av hästar, och deras väl och ve? Är det helt enkelt bara ridning det handlar om? Och VAD har man för nytta av att sitta på en felriden, knäckt häst? Blir man bättre och snyggare då?

Jag har nu hårdrensat i tråden och påminner om att inte diskutera personen. Det är svårt i de här fallen, men om det spårar ur är jag tvingad att ta bort tråden.

Att diskutera lämpligheten i själva metoden är nog av godo, men håll persondiskussionen utanför.

Lovis
moderator

Om man jämför rollkur med en lös inspänning under longering, ja det säger nog mer om den personens kunskap än sunt förnuft. Men fantastiskt att detta form har sådarna experter av alla de slag, konstigt att Sverige inte ligger i topp i alla former av ridsport.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar...
Svar
11
· Visningar
2 054
Senast: wall
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka