Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Eller sa har den satt det i system for att slippa undan att jobba. ;)
De lar sig snabbt vad som fungerar och ar inte dummare att de slipper undan om de kan.

Varför ska man tvinga en häst att bli riden som så tydligt visar att den INTE vill? Satt i system? :devil:

Vad tranaren astadkom raddade livet pa hasten.
Sa nej, det var inte madness.

Men det har ju inte hästen nån aning om.

För mig var det där ren elakhet mot hästen. Sådär gör man tusan inte mot en häst!! Nånstans har den lärt sig att börja bocka och det är där, ingen annanstans, som man börjar avvänja den vid att bocka. Funkar inte det blir det nog ingen ridhäst av den helt enkelt. Bara för att man inte kan rida på en häst behöver man inte avliva den. Vissa tänker väldigt konstigt här i världen, man blir bara deprimerad av att tänka på det.

Det värsta var när han skulle hoppa upp på häststackarn, den höll ju på att välta!! :cry:

Nej. Inga svenska.

du har helt missuppfattat Kyra. Det är sen den påbörjat piaffinlärandet- långt senare än vad PK´s metod gör. I själva inlärandet.
Innan det har den ridits upp till MVS klass där takten är med från allra första början.

Jo det jag har emot det är när man börjar bakifrån -från det allra svåraste- piaffen o SEN börjar få en bättre trav o takt. För att göra det krävs det mkt hand- varav den måste lära sig att inte bjuda framåt. Den får alltså ej röra sig naturligt från början, utan ska samlas omgående.

Det blir då synd om i synnerhet unga hästar som då samtidigt måste kuvas via NH.
Har du sett ngn häst få galoppera i en rund fin galopp med minimal påverkan enligt denna metod?

det kanske är bra på iberiska hästar som har lätt för samling o svårare för längning än övriga sporthästar. Du ser ju hur hästen på filmen inte har ngn ordning alls på benen o får ingen support från ryttaren.

Men PK börjar ju inte med piaffen innan hästen kan trava med fin takt.

Hela ideen med PK skola är att använda handen, men på ett mkt mjukt sätt. Har ridit för en av PK utbildad tränare som bara vill ha en mkt mjuk kontakt mellan hand och mun, ngt helt annat än ALLA de tränare jag ridit för inom klassisk dressyr.
Där accepteras mkt mer vikt i tygeln, och dessutom låga händer vilket skadar hästens tunga.
Att det klassiska dressyrsättet fungerar tänker jag verkligen inte bråka om, det ja menar är bara att ett sätt är inte rätt för alla och man ska inte vara så snabb med att döma ut olika ridstilar.
Vet tex en tjej som verkligen inte kan rida, men försöker allt hon kan. Hon rider enl PKS skola, och lär sig att man måste ha så liten kontakt med hästens mun som möjligt. Hon försöker då verkligen lämna hästens mun i ro och hästen störs inte så mkt av sin dåliga ryttare. Tänk om den ryttaren istället ridit enl klassiska skolan, och försökt med halvhalter hela tiden, då hade den hästen varit helt förstörd idag, eftersom ryttaren aldrig klarat att göra en mjuk halvhalt.

Jag vill inte på ngt sätt försöka bevisa att en metod är bättre än en annan, men det finns olika sätt att nå samma mål och flera sätt kan vara rätt. Det handla om människor och djur, inte maskiner. Då måste man ha olika sätt, "one size fits all" fungerar inte.
Det är synd att du ska döma ut metoder som gör livet bättre för vissa hästar. Sedan finns alltid de som missbrukar en metod, och det ska givetvis motarbetas.

Varför ska man tvinga en häst att bli riden som så tydligt visar att den INTE vill? Satt i system?

Ja det ar fragan, varfor gor man det?
Det ar darfor jag personligen inte tycker om att rida troga, lata hastar utan egen arbetsvilja.

Men sanningen ar att manga hastar inte alls tycker det ar kul att bli ridna.
De blir istadiga, stannar, stegrar, bockar.
De upptacker snabbt att detta fungerar och satter det i system.

Det kan man inte klandra dem for.

Sen gar det saklart att overlista dem, att fa dem att inse att deras metod inte langre fungerar. Fungerar det inte sa forsoker de inte.
Problemet ar alltsa lost - for oss.

Dock inte for hasten.

Efter man har lost problemet med istadigheten sa fa man kanske fundera vad man ska gora for att motivera en sadan hast.

Men det har ju inte hästen nån aning om.

För mig var det där ren elakhet mot hästen. Sådär gör man tusan inte mot en häst!! Nånstans har den lärt sig att börja bocka och det är där, ingen annanstans, som man börjar avvänja den vid att bocka. Funkar inte det blir det nog ingen ridhäst av den helt enkelt. Bara för att man inte kan rida på en häst behöver man inte avliva den. Vissa tänker väldigt konstigt här i världen, man blir bara deprimerad av att tänka på det.

Fast krasst nog sa har de flesta hast for att rida.

Det enda hasten vet efter denna lektionen ar att det inte fungerar att komma undan arbete genom att bocka.

Det ar dar det verkliga arbetet borjar, att motivera hasten och fa den att uppskatta att bli riden.

Det ar antagligen dar det gick snett fran borjan.

Vilka reagerar inte? Menar du alla? Hur det du det i sådana fall? 99% av de hästfolk jag känner till blir näst intill vansinniga om dom ser en ryttare använda bettet fel, slår sin häst etc.. Jag har sällan upplevt att folk nuförtiden tycker att det är ok..

Snarare tvartom 99% reagerar inte om de ser en ryttare anvanda spo pa sin hast under ridning.

Eller raknar du bara de som spoar sin hast i syfte att misshandla den?

Ar det ok att sla om man inte slar hart?

Snarare tvartom 99% reagerar inte om de ser en ryttare anvanda spo pa sin hast under ridning.

Eller raknar du bara de som spoar sin hast i syfte att misshandla den?

Ar det ok att sla om man inte slar hart?

Jag menade 99% av mina hästvänner eller som man träffa flera gånger, fast du kanske känner dom?

Jag räknar dom som använder spö på fel sätt. Jag gillar inte spöanvändning i något sammanhang om spöet nuddar eller skrämmer hästen (såvida det inte gäller attackerande häst och man måste försvara sig på något sätt) men hade jag gått runt och sagt till varenda människa som rider med spö hade jag haft att göra. Därför reagerar jag bara om människorna slår sin häst, framför allt utan anledning, men också folk som spöar sina hästar när dom vägrar etc..

Det är aldrig ok att slå.

Så du mena att man ska stå där en hel dag och resonera med hästen?
Vad är det för vitts att här en pisk om man inte anvander den vid behöv?
Kan det vara den här resonering som har skapat så månge ouppförstrad häster?
Az

och dessutom låga händer vilket skadar hästens tunga.
:confused::confused: Kan du vara snäll och förklara vilka skador det kan ge.

Filmen (erna) tycker jag är hemska. Jag skulle genast skicka min häst till trapalanda om han var det sista alternativet. OM nu hästen nödvändigtvis måste ridas.

Så du mena att man ska stå där en hel dag och resonera med hästen?
Vad är det för vitts att här en pisk om man inte anvander den vid behöv?
Kan det vara den här resonering som har skapat så månge ouppförstrad häster?
Az

Om man behöver stå en hel dag och resonera med hästen, bör man nog söka hjälp, för då räcker tydligen inte ens egna kunskap.

Detsamma gäller om man behöver slå hästen till lydnad.

Ang vad pisken är till för så har jag hört något passande här på Buke.
När kunskapen tar slut tar våldet vid.

Nej det tror jag inte, såvida inte folk missuppfattar vad jag skrev. Kan man inte uppfostra en häst utan spö så ska man inte uppfostra en häst.

Jag menade 99% av mina hästvänner eller som man träffa flera gånger, fast du kanske känner dom?

Du kanske har vanner med en hastsyn som liknar din egen?
Man brukar garna umgas med dem som ar likasinnade.

Jag talar om den stora massan.

Om man behöver stå en hel dag och resonera med hästen, bör man nog söka hjälp, för då räcker tydligen inte ens egna kunskap.

Detsamma gäller om man behöver slå hästen till lydnad.

Ang vad pisken är till för så har jag hört något passande här på Buke.
När kunskapen tar slut tar våldet vid.

Nej det tror jag inte, såvida inte folk missuppfattar vad jag skrev. Kan man inte uppfostra en häst utan spö så ska man inte uppfostra en häst.

Vi behöva inte gå till non extrem.
Buke Pisk? o du mena tråden? jag är inte med på den, har inte brytt mig.

Jag anvanda inte pisk, varit änklagad för att inte göra det, men har inte haft behöv, rösten och kropps språk verka räker, (är igen NH typ), men är inte rädd att smäla till om det behövs, pricis som gamle maren vända rumpa på valaken och smaka ner han när han inte passa sig.

Har läs´d och Viva verka förstå att det är inte frågan om misshändle och våld, men om disapline och respekt.
Az

Förlåt, kan skada ska det vara. Högre händer så hamnar trycket på hästens mungipor, som är betydligt mindre känsliga och svåra att skada. Låga händer och trycket hamnar på tungan, som är en känslig muskel. För hårt tryck blir inte bara obehagligt för hästen utan kan strypa blodtillförseln i tungan.
Låga händer är ju inget problem med en mjuk hand, men tyvärr rider inte alla med mjuka händer. Därför kan ett alternativ med högre händer (=tryck på en okänsligare del) och inte så många halvhalter (= mindre dragande i hästens mun) vara bättre för hästen.
Vilken metod som är bäst när ryttaren är duktig kan jag inte säga ngt om.
Jag förespråkar ingen speciell metod alls, bara häst och ryttare mår bra och trivs.

Vill förtydliga det här med Pisk-Disipline:
Vill beräta en story:
Jag ståg och sko´d en häst på ett ställ många år sen.
En kärring kom in från mangen, hästen svättig. Hon bind upp hästen, tog av sadeln och rikta sin häst, med en massa ohi goi puss puss puss:love:
Ställkörter var en gamle häst kärl, han hålla på att mocka, och jag såg han hålla på att bli iritterad, jag hol på att slå på bak sko när den jäveln kunda inte hålla sig längre och han sa till kärring:
"Vad fan hålla du på med"
"Jag ryckta min häst, han tycka om det" sa hon.
"och allt dessa gooa gooa" fråger han.
"kärlik, man ska älska sin häst, pricis som man älska sina barn" sa hon
"aha" sa han
"och vad kallas det när du piska fan ur häst jäveln in i manegen?"
"Disapline" sa hon
Då sa han:
"Det kan inte vara lätt att vara ett barn i en sån famjil, ena stund för man en puss och den nästa för man ett smäl och vet inte värför"

Det enda som hördas var när jag skrik när jag slog mig i tummen när jag misset sista söm.
Hon ställd in hästen och gick utt sur.
Jag frågar han värför han kunde inte vänta tills jag hade sko´t hästen färdig.
Han sa förlåt men han kunde inte hjälpa mig:
"Dessa häst folk göra mig galen"
Az

Du kanske har vanner med en hastsyn som liknar din egen?
Man brukar garna umgas med dem som ar likasinnade.

Jag talar om den stora massan.

Ja, det är nog så. Som jag skrev så tar jag avstånd från folk med väldigt vrängd syn på hästhållningen.

Vi behöva inte gå till non extrem.
Buke Pisk? o du mena tråden? jag är inte med på den, har inte brytt mig.

Jag anvanda inte pisk, varit änklagad för att inte göra det, men har inte haft behöv, rösten och kropps språk verka räker, (är igen NH typ), men är inte rädd att smäla till om det behövs, pricis som gamle maren vända rumpa på valaken och smaka ner han när han inte passa sig.

Har läs´d och Viva verka förstå att det är inte frågan om misshändle och våld, men om disapline och respekt.
Az

Jag går inte till någon extrem. Jag förklarar min åsikt och min syn på det. Man använder ett tillhygge för att slå hästen när den inte gör som man vill. Jag förstod det som att du smällde till en märr för att hon vände rumpan till en valack? Möjligen att jag förstått helt fel, men om jag förstod det rätt så är det väl någonting hästarna bör göra upp sinsemellan, utan din inblandning?

Diciplin och respekt får man inte genom att slå en häst med (eller utan) ett spö, det får man genom kunskap, kärlek och sunt förnuft.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd. Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 387
Hästhantering Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek: http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg...
2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: moiran
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 586
Senast: Exit
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka