Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Jag kollade alla 4 filmerna, och ska ja va ärlig såg själva uppbindandet av benet ut att vara det som skadade hästen minst. Jag tvivlar på att hästen fick några men av det.
Såg texten på sidan att ingen utom den här mannen kunnat hjälpa hästen, men är det ingen mer än jag som tycker att hela filmen ser väldigt riggad ut? Som alla dressyrtränares filmer där dom först lär den unga hästen alla rörelser perfekt och sedan filmar när den utför, istället för att visa vägen till resultatet? (Ingen kritik mot dressyrtränarna.)

Bockstopparen eller vad han hette står ju hela tiden och förklarar och vet vad som ska hända, och ja vet att ja med en nästan lika dan häst skulle kunna göra en precis lika dan film. Skulle dock aldrig göra filmen IRL, men skulle kunna.
En hafflinger ja red till började alltid bocka vid galopp på ridbanan, eftersom ridbanan var väldigt liten. Den knubbiga hästen i filmen kan inte ha det lätt i den lilla round-pen, och när ryttaren går på med vad som kan vara vassa sporrar är det ju klart att hästen bockar.
Sedan binder han upp benet på den egentligen snälla hästen, som ställer upp på det och även dom andra "tricken" han hade för att stoppa bockandet. När hästen sen är "botad" sitter han upp igen och driver betydligt mindre än första ridturen, och dessutom bara i skritt och lite trav och vänder snävt hela tiden. Såklart att hästen inte bockar då, eftersom den klarar uppgiften.
Sen har väl ryttaren kommit på att man kan tjäna pengar på en sån film och gör den. Om den är fejk kan ju ingen bevisa egentligen...

Ja, jag skulle nog inte välja en tung ryttare som alternativ, lera var en bra ide :idea: men som sagt, bockar den så tycker den att nått är fel. Skulle förståss söka den orsaken, jag är för feg för att sitta uppepå en häst som vill ha av mig :crazy:

Jag tycker inte att metoden ser nämnvärt mer våldsam ut än vad som anses normalt i det här landet.

Ex den moderna tidens sk. "dressyr" där hästen går med 3e eller 4e halskotan högst och utvecklar allehanda fysiska (kotledsinflammation och ryggproblem är nutidens folksjukdom bland hästar, vad kan det bero på?) och psykiska åkommor. Det kan man knappast kalla ridkonst utan snarare våldtäkt.

Eller denna uppsjö av hjälptyglar som missbrukas som ersättning för tålamod och kunskap.

Så nej, jag blir inte nämnvärt upprörd över att se denna metod, den kan sålla sig till skaran av våra vanliga metoder för att få hästen att visa underkastelse.

Håller med dig! :bow:
Fast jag blir lika upprörd över det du nämner.
Varför kan man inte öva upp lite lydnad istället för att knyta ihop hästen så den inte KAN göra annat än det den tvingas till :confused::cry:

Jag rider enbart i repgrimma och innan jag kan få min häst att bära sig i korrekt form för att jag BER om det, så tänker jag inte sätta ett bett på honom. I samma stund jag BEHÖVER någon annan utrustning för att rida min häst, så får jag inse att något blivit "trasigt" i vår relation.

Fast den här var australienare av accenten att döma. Verkar finnas en hel del metoder av olika slag där också...:crazy:
´
Bra att du är uppmarksom, tråkig att folk ska ta för givet att allt plågari komma från USA. Så lätt att kästa sten.
Kan inte vet om det var den sista taktik eller en kulla?
Förstå inte vitts att rida runt på 3-ben, men hästen bucked inte efter, så who knows? Maybe he dodged the bullet!
Az

Håller med helt i hela ditt inlägg, inklusive dina svar på Vivas frågor.
Jag vill dock tillägga att en alldeles för tung ryttare som gör att hästen inte "orkar bocka" känns inte heeelt ok i min värld. Tänker på hästens rygg, även om det bara gäller 20 minuter. Rida i djup lera däremot, är inte det en idé?

Annars kan man ju helt enkelt bara ta några steg bakåt och göra om inridningen. Någonstans har det gått snett, och den delen kan man inte laga genom att stövla på framåt.

min häst är en nordsvensk och min sambo väger 85kg, tro fan han inte är för stor för hästen, hästen är 7år. jag är 160 och väger 55kg, han har ridit hela sitt liv ( 39år) jag har ridit i 10 år. bockstopparen är inget jag har använt, jag har läst om den och tror den är bättre än att begränsa hästen från att fly med bundna ben.

Jag vet vad jag sysslar med. Men skit i och läs och lära och utvecklas bara.

ha en fortsatt trevlig diskussion här.

Att hålla fast/binda ett flyktdjurs ben är det ultimata övergreppet, att helt beröva den sin möjlighet att göra det enda den kan för att överleva...

Kan du beratta vad som ar skillnaden mot att binda upp ett ben och binda fast huvudet nagonstans?

Nar benet ar uppbundet ar hasten fortfarande mobil.

Nar huvudet sitter fast sa tar den sig ingenstans, da kan man snacka om att berova den det enda den kan gora for att overleva.

Jag rider enbart i repgrimma och innan jag kan få min häst att bära sig i korrekt form för att jag BER om det, så tänker jag inte sätta ett bett på honom. I samma stund jag BEHÖVER någon annan utrustning för att rida min häst, så får jag inse att något blivit "trasigt" i vår relation.

Senast jag sag dig rida satt du med bett och dressyrspo.
Men du kanske rider med bara grimma nu?

Inte for att jag forstar varfor for den Skuggi jag kanner rider mjukt och jag kan inte tanka mig att du skulle gora nagon skada i en hastmun.

Du svarade pa alla mina pastaenden och det var vettiga svar.
Det ar dock inte allas sanning.
Det ar bara att oppna en trad har pa Buke sa ser du att andra rider med helt andra principer. Men ingen opponerar sig mot det.

Med tankte pa din :devil: och att du skriver att hasten inte orkade sa later det helt klart att din sambo ar for tung for din Ponny och att du var medveten om det.

Ponnyn kanske inte ar musklad nog for att ta den tyngden?

Jag tycker inte att metoden ser nämnvärt mer våldsam ut än vad som anses normalt i det här landet.

Ex den moderna tidens sk. "dressyr" där hästen går med 3e eller 4e halskotan högst och utvecklar allehanda fysiska (kotledsinflammation och ryggproblem är nutidens folksjukdom bland hästar, vad kan det bero på?) och psykiska åkommor. Det kan man knappast kalla ridkonst utan snarare våldtäkt.

Eller denna uppsjö av hjälptyglar som missbrukas som ersättning för tålamod och kunskap.

Så nej, jag blir inte nämnvärt upprörd över att se denna metod, den kan sålla sig till skaran av våra vanliga metoder för att få hästen att visa underkastelse.
Urbota korkad jämförelse som kommer sig av skrönor..
Hästar rör sig i frihet med böjd nacke. Det de får kotledsinflammationer o ryggont av är ridning i nerförsbacke och/ eller med sänkt rygg o framför alt dåligt bakbensrbete.

den dagen man ser en häst hoppa på 3 ben i hagen- är det troligen dags för bultpistolen- än mindre att någon dessutom försöker rida den.

Jag förstår att du försvarar metoden. NH o hela baletten- klassisk dressyr a la PK.

min häst är en nordsvensk och min sambo väger 85kg, tro fan han inte är för stor för hästen, hästen är 7år. jag är 160 och väger 55kg, han har ridit hela sitt liv ( 39år) jag har ridit i 10 år. bockstopparen är inget jag har använt, jag har läst om den och tror den är bättre än att begränsa hästen från att fly med bundna ben.

Jag vet vad jag sysslar med. Men skit i och läs och lära och utvecklas bara.

ha en fortsatt trevlig diskussion här.

Oj oj oj vad du tog det där på fel sätt :crazy:

Jag svarade för det första inte på ditt inlägg, jag kritiserade för det andra inte dig. Just eftersom jag inte har en ANING om vad som gällde i ditt fall.

Jag svarade på Skuggis inlägg som skrev att h*n tyckte det kunde vara ok (eller har jag missuppfattat? :)) med en för tung ryttare så inte hästen orkade bocka.
Och då påpekade jag en ALLTFÖR tung ryttare är inget jag tycker är ok, även om det bara är för 20 minuter.

Jag hade alltså öht inte just ditt specifika fall i tanken.
Och även OM jag skulle ifrågasatt dig, så går det väl att förklara omständigheterna lite trevligare......?......

Urbota korkad jämförelse som kommer sig av skrönor..
Hästar rör sig i frihet med böjd nacke. Det de får kotledsinflammationer o ryggont av är ridning i nerförsbacke och/ eller med sänkt rygg o framför alt dåligt bakbensrbete.

den dagen man ser en häst hoppa på 3 ben i hagen- är det troligen dags för bultpistolen- än mindre att någon dessutom försöker rida den.

Jag förstår att du försvarar metoden. NH o hela baletten- klassisk dressyr a la PK.

Ja hästar rör sig i frihet med böjd nacke, men inte med mulen i bringan vilket är det Adam Smith antagligen syftade på eftersom han skrev "med 3e 4e nackkotan högst". Hyperflexion eller rollkür är inte ett normalt sätt för hästen att röra sig och det finns forskning på att hästarna inte trivs med det.

Och eftersom inga hästar på egen hand tränar rollkur i hagen är de väl lika troligt att dom hoppar runt på 3 ben. Att binda upp ett ben är dessutom en korrektionsmetod, en dålig metod men ändå en metod, och utförs som filmen visade bara tillfälligt. Rollkur är ett träningssätt och utförs DAGLIGEN.

Varför skulle ngn som håller på med NH eller rider enl PKs skolan försvara en så idiotisk metod som filmen visar?
NH betyder Natural Horsemanship, och som vi redan fastställt är det inte naturligt att binda upp ett av hästens ben.
Och Philippe Karls lära kallas ju fritt översatt "frihetens skola", där inget får uppnås med tvång. Inga extra remmar eller tyglar för att tvinga hästarna.

Har du läst PKs bok eller en bok om NH eller sett ngt av dem i verkligheten?

Har du läst PKs bok eller en bok om NH eller sett ngt av dem i verkligheten?
Jajjemän. O blir lika bedrövad var gång.

det låter som om metoderna är snällare- Ja det är konceptet som folk köper- okunskap.

Att tvinga en häst att göra något som den av OKÄND orsak inte vill/kan, känns helt galet.

Missade detta forut.

Hur vet du att orsaken var okand?

Jag tycker snarare det verkar som att det var nagot som de forsokt losa och komma till bukt med en tid.

Det behover inte finnas en medicinsk orsak till att en hast bockar.

Denna hast behovde nog bara fa en tankestallare, att inse att den inte blev av med ryttaren genom att bocka.

Hade det legat smarta bakom uppforandet hade det knappast hjalpt att binda upp ett ben for att losa problemet. Sa snart benet var nere igen hade den garanterat bockat igen.

Okej, du har läst PK bok och ngn bok om NH och dessutom sett båda sakerna utförda i verkligheten av kunniga personer. Vad är i så fall så fel med PK eller NH?

Verkligheten ser inte ut som den du tror- att den utförs av kunniga personer.
Det finns inte EN enda godkänd PK-tränare.

Det händer tydligen heller inte så mkt på elevfronten. då filmer på sånt man anser vara bra läggs ut på nätet.

I PK gör man inga halvhalter för att så småningom få till längre sträckor med samling, utan man använder sig av ryggning- för att få under bakdelen o sen rider framåt igen i en usel otaktmässig trav.
I all övrig klassisk dressyr är takten en hörnsten. förutom AR då.

Ett ex.http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ

Senast ändrad:

Helt otroligt.....sjukt.

Det måste vara bättre att låta hästen stå i en hage eller ta bort den än att banka vett i den.

Kan du beratta vad som ar skillnaden mot att binda upp ett ben och binda fast huvudet nagonstans?

Nar benet ar uppbundet ar hasten fortfarande mobil.

Nar huvudet sitter fast sa tar den sig ingenstans, da kan man snacka om att berova den det enda den kan gora for att overleva.

När en häst är rädd behöver den röra på benen för att bli av med adrenalin, uppbunden i huvudet (jag tänker mig här en normal uppbindning där hästen kan röra på kroppen) kan hästen röra sig ganska mycket i sidled, det kan räcka för att den inte ska få panik.

Skillnaden med att binda upp ett ben är att man tar ifrån hästen dess naturliga sätt att hantera stress, och man riskerar då att den går in i sig själv/blir knäckt. Hästar ÄR mest rädda om sina ben då de vet att de måste hålla sina ben i gott skick för att överleva. Att binda upp det tycker jag är ett onödigt övergrepp.

Jag har sett hastar fa panik nar de vart uppbundna, de har ovillkorligen slangt sig bakat.

I de flesta fall har grimman gatt sonder, i de varsta fallen har hasten halkat och gatt omkull baklanges.
Det ar snappet varre tycker jag.

Oroliga hastar trampar daremot runt.

Om en hast blir knackt av att ha sitt ben uppbundet sa ar det nog lika bra att sluta rida den. Men nagon sadan dalig mentalitet har jag aldrig sett.

Du sager att det racker med att den ska kunna trampa runt i sidled lite for att bli av med adrenalinet.
Ja, da ar det ju inga problem alls. Hasten i filmen kunde rora sig bra mycket mer an sa.

Senast ändrad:

Senast jag sag dig rida satt du med bett och dressyrspo.
Men du kanske rider med bara grimma nu?

Inte for att jag forstar varfor for den Skuggi jag kanner rider mjukt och jag kan inte tanka mig att du skulle gora nagon skada i en hastmun.

Du svarade pa alla mina pastaenden och det var vettiga svar.
Det ar dock inte allas sanning.
Det ar bara att oppna en trad har pa Buke sa ser du att andra rider med helt andra principer. Men ingen opponerar sig mot det.

Ja, nu var väl det närmare 10 år sedan då såg mig rida? ;) En del har hänt... Jag rider bara med repgrimma nuförtiden.

Jag vet att jag anses rida mjukt inom den klassiska ridningen. Skada i hästmun har jag nog inte orsakat, men väl smärta.
Jag har nu lärt mig en hel del mer och anser att jag ridit både hårt och framförallt orättvist. Man kan med ganska "små" medel, med bett och skänkel, tvinga ihop en häst till "samling". När hästen vet att den måste lyda för annars tar ryttaren i hårdare tills det gör ont, ja, då svarar den förståss redan på ett lättare tryck. Men jag anser det fortfarande vara tvång(med hot om smärta).
Mitt mål idag är att min häst ska VILJA göra det jag ber den om, för att den vet att jag brukar ha bra och roliga ideer. Inte för att den vet att jag gör den illa annars.

Jag vet att många fortfarande rider som jag gjorde, och jag önskar att fler ville tänka till. Men bara för att majoriteten binder upp sina hästar, rider med bett osv, tycker jag inte att man kan försvara vad den där mannen gör med hästen på videon. Det går verkligen inte att jämställa.

Två fel gör dessutom inte ett rätt, det är bara i matematikens värld det blir så :idea: Han gör inte rätt ens om man hittar någon som är ännu grymmare, de gör båda fel.

Jag vet inte vad orsaken var, jag vet heller inte vad de kollat. Min tro är dock att detta kunnat lösas på ett mer "humant" sätt, OM man hade försökt att reda ut det.
Oavsett om orskaen vad medicinsk eller ej.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd. Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 387
Hästhantering Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek: http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg...
2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: moiran
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 586
Senast: Exit
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka