Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Javisst, det är absolut inte något man ska sträva efter! Det jag menar är att märkliga beteenden kan komma från att vi behandlat dem fel utan elaka intentioner. Hästen behöver inte alltid ha ont eller ha blivit illa behandlad, det kan uppkomma av allmän okunskap och dålig känsla för hästens signaler. Den kan ha hittat belöning i "fel respons" om ni förstår vad jag menar. Och i vissa fall behövs då kanske mer fanatsifulla lösningar och DEFENITIVT någon som är duktig på att läsa varför hästen gör som den gör och kan hitta en metod för att få den att ändra sitt beteende.
Vi är överens! :)
(Återigen, jag skulle inte ge mig på nåt av det i filmen....)

Senast ändrad:

Jag skulle inte heller försöka mig på sådana övningar på egen hand, men jag tror inte att det är en ovan kille i filmen och han har säkert gjort detta förr. Jag tror inte att det är en "hemmasnickrad övning".

Jag tycker att det är sjukt.

I länder där man har rodeo som en tradition- borde det finnas ngn som kan sitta kvar på en liten häst- utan att behöva ha den trebent:mad:

Jag har knappast läst hela tråden, men reagerar på att folk är så otroligt snälla.
Haha, nu lät det fel.

Men mitt sto har alltid varit jobbigt med bakbenen, speciellt vänster. Hon sparkade hovslagaren åtskilliga gånger. Hon hade inte ont, hon bara gillade inte att man rörde hennes bakben.
Efter att vi pleggat henne vid en skoning så gjorde vi oss av med hovslagaren och hittade en ny. Den nye band fast ena frambenet i upphöjt läge, dvs hon kunde inte stötta sig på det. Hon hade en vägg att luta sig mot. Efter ett försök så sparkade hon mot hovslagaren.
Då tog han ett rep som han band fast runt bakbenet. Hästen bestämde sig för att sticka och galopperade iväg på två ben, om än ganska långsamt.

Efter det har hon varit lite trevligare, och inte fått in någon spark.
Det var några år sen.
Nu är hon ganska snäll, men kräver något att slicka på under skoningen.

Jag har knappast läst hela tråden, men reagerar på att folk är så otroligt snälla.
Haha, nu lät det fel.

Men mitt sto har alltid varit jobbigt med bakbenen, speciellt vänster. Hon sparkade hovslagaren åtskilliga gånger. Hon hade inte ont, hon bara gillade inte att man rörde hennes bakben.
Efter att vi pleggat henne vid en skoning så gjorde vi oss av med hovslagaren och hittade en ny. Den nye band fast ena frambenet i upphöjt läge, dvs hon kunde inte stötta sig på det. Hon hade en vägg att luta sig mot. Efter ett försök så sparkade hon mot hovslagaren.
Då tog han ett rep som han band fast runt bakbenet. Hästen bestämde sig för att sticka och galopperade iväg på två ben, om än ganska långsamt.

Det var några år sen.

Tänkte just skriva att det vore intressant att höra från någon som testat detta, eller haft en tränare eller dylikt som rekommenderat/gjort detta.

Vad tyckte du om denna behandling? Det låter som att det var lite "rough"?

Axel: Jag förstår att du tycker det är galenskap, framgår ganska tydligt var du står, men har du testat/känner du någon som förstört en häst på det här viset? Jag måste säga att jag tycker att bockstopparen som nämndes tidigt i tråden, där man sätter något som trycker på tandköttet, verkar mer galen än den här.
Och; varför ska man acceptera att en häst bockar? Jag sitter också kvar, men accepterar det inte. Har dock ingen erfarenhet av en häst som inte slutar bocka.

Jag tycker att det är sjukt.

I länder där man har rodeo som en tradition- borde det finnas ngn som kan sitta kvar på en liten häst- utan att behöva ha den trebent:mad:

Helt underbart tänkt! :love:

Det var en sista utväg, hästen sliter ganska duktigt på bak och skulle inte kunna bli riden utan skor.

Jag tycker den var nödvändig, men inget som ska användas i onödan.

Det var en sista utväg, hästen sliter ganska duktigt på bak och skulle inte kunna bli riden utan skor.

Jag tycker den var nödvändig, men inget som ska användas i onödan.

Tror att de som använder sig av den här och andra, enligt traditionell hästhantering kontroversiella metoder, inte gör dem i onödan? Jag tror inte att den som lägger ut en sådan här film, menar att man ska testa detta hemma, utan gör reklam för sin verksamhet.

Jag förstod inte riktigt...

Men vi gjorde det som något nödvändigt ont, hästen är en hemskt envis dam med lite halvt otrevlig historia, dock inget med ben såvitt jag vet. Även om fd ägarna hemlighöll det enorma köttsår hon haft i munnen med ett stort dött köttstycke som hängde ner. Usch.
Om de har mer dolt blir jag ruskigt ledsen.

Hur som, så är detta inget varken vi eller hovis använder oss av i vanliga fall ;)
I ett fall, snarare.

Haha, nu lät det fel.

Det var några år sen.

Det där lät ganska sjukt också faktiskt... :crazy:
Inga som var oroliga att hästen skulle trilla och bryta de ben den hade kvar?
Eller som funderade på om man gav hästen men för livet?

jag vill bara tillägga, det var jag som nämnde om bockstopparen, det är lite svårt att förklara, men jag har läst mycket om den och de som använder sig av den på rätt sätt och är kunniga osv med en häst med problem osv har jag inte sätt någon skada.

Jag vill tillägga att jag INTE använt mig av detta sätt, känner heller ingen som har gjort det. Jag satt och läste en bok och detta togs upp jag blev förvånad och fördjupade mig i ämnet och såg sen med andra ögon.

Jag kan väl typ säga såhär då, det finns folk som använder sig av tex gummisnodd för att hästen kastar upp huvudet under ridning eller inspänningstyglar på grund av kastande med huvud, ( inte för att man spänner in huvudet för att hitta formen, det funkar ju inte) utan för att hästen kastar med huvudet, det finns dom som under nån period är tvugna att rida med gramantyglar bara för att hjälpa hästen att inte slänga med huvudet.

bockstopparen gör lika dant, men då i fall när hästen kastar huvudet neråt.
alltså i bockningar.

jag vet inte om metoden änns är godkänd, jag bara jämförde vad jag såg på filmen, en häst som befriats från att röra sig framåt på ett natrurligt sätt, och då så kallade " bockstopparen" där hästen faktiskt i alla fall kan springa lös framåt eller vad den vill, men inte slänga huvudet ner mellan frambenen.

vad jag har läst är då att denna "bockstoppare" inte sitter åt hårt alls, utan bara så att hästen själv ska vilja undvika att sätta huvudet mellan frambenen.

endel har sakt till mig att om hästen bockar kan man rycka i vänster tygel samtidigt tex, och i mina ögon så är det ett tryck Vi människor bestämmer över och i " bockstopparens " fall skulle detta tryck istället bestämmas av hästen än människan.

nu kanske ni bara blev mer förvirrade, men jag vet inte hur jag ska kunna förklara, kom bara på detta när jag började läsa tråden.

Hur svårt är det att förhindra en häst från att bocka:confused:

Håll upp huvudet så....

jag vill bara tillägga, det var jag som nämnde om bockstopparen, det är lite svårt att förklara, men jag har läst mycket om den och de som använder sig av den på rätt sätt och är kunniga osv med en häst med problem osv har jag inte sätt någon skada.

Jag vill tillägga att jag INTE använt mig av detta sätt, känner heller ingen som har gjort det. Jag satt och läste en bok och detta togs upp jag blev förvånad och fördjupade mig i ämnet och såg sen med andra ögon.

Jag kan väl typ säga såhär då, det finns folk som använder sig av tex gummisnodd för att hästen kastar upp huvudet under ridning eller inspänningstyglar på grund av kastande med huvud, ( inte för att man spänner in huvudet för att hitta formen, det funkar ju inte) utan för att hästen kastar med huvudet, det finns dom som under nån period är tvugna att rida med gramantyglar bara för att hjälpa hästen att inte slänga med huvudet.

bockstopparen gör lika dant, men då i fall när hästen kastar huvudet neråt.
alltså i bockningar.

jag vet inte om metoden änns är godkänd, jag bara jämförde vad jag såg på filmen, en häst som befriats från att röra sig framåt på ett natrurligt sätt, och då så kallade " bockstopparen" där hästen faktiskt i alla fall kan springa lös framåt eller vad den vill, men inte slänga huvudet ner mellan frambenen.

vad jag har läst är då att denna "bockstoppare" inte sitter åt hårt alls, utan bara så att hästen själv ska vilja undvika att sätta huvudet mellan frambenen.

endel har sakt till mig att om hästen bockar kan man rycka i vänster tygel samtidigt tex, och i mina ögon så är det ett tryck Vi människor bestämmer över och i " bockstopparens " fall skulle detta tryck istället bestämmas av hästen än människan.

nu kanske ni bara blev mer förvirrade, men jag vet inte hur jag ska kunna förklara, kom bara på detta när jag började läsa tråden.

Hajar.

Och jag tycker att det är jobbigt att se inspänningar och gramaner och andra skarpa prylar, som faktiskt används rätt frekvent i hästvärlden, inte bara som "en sista" utväg.
I travvärlden används dessutom något som kallas uppkäk, för att hästen inte ska dra ner huvudet och det känns sisådär...

Man korrigerar.. i rätt stund. Sen är man helst inte spänd o förväntar sig att den ska gör så igen. Man kan vara beredd men ändå avspänd.

Ingen funderar på att hon skulle sticka iväg på två ben när det står människor i vägen, nej.

Men för livet skapar hon sig själv tillräckligt många. Hon är väldigt speciell.

Men... är inte sådana prylar lika knasiga att använda? Vad/vem är det som avgör???

Jag trodde att man som hästägare bestämde själv vad man vill göra med sin häst, men du kanske hittar någon annan människa som bestämmer åt dig?

För att svara på din fråga, jag avgör vad jag vill göra med min häst. :idea:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd. Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 387
Hästhantering Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek: http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg...
2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: moiran
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 586
Senast: Exit
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka