Team Frasvåffla vs Team Äggvåffla - vilket lag hejar ni på?

Det kanske är enklare för någon annan? Jag kan röra ut pulvermixar mycket snabbare än jag kan vispa ut mjöl slät. Jag kan förstå att man föredrar att göra egen pga smaken, men tycker att det är trist att andra har svårt att se poängen med pulvermixar för de som föredrar dem.
Ja som sagt - jag har full förståelse för att man upplever det man redan är van vid som allra enklast. Människan är ju ett vanedjur. Och ger det dessutom ett resultat man gillar så är väl allt gott och väl.

Det jag tycker är trist är att det verkar finnas en uppfattning om att det måste vara svårt eller kräva många moment/ingredienser att göra våffelsmet. Många verkar tro att de inte är tillräckligt duktiga i köket för att göra våfflor utan mix. Och det är ju helt enkelt inte sant. Det absolut svåraste i våffeltillverkning är hitta ett bra våffeljärn. Lyckas man med det, och dessutom klarar av att grädda våfflorna lagom länge på lagom hög temperatur, så är man med god marginal kapabel att göra smet också. Om man vill!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det blev vafflor med ost, bacon, och varlok (heter det sa?) i smeten, annars en vanlig vaffelsmet med mycket lite brunt socker och hart vispade aggvitor, men utan bubbelvatten da jag inte hade nagot hemma som var helt smaklost.
Till denna anrattning hade vi (mycket lite) svensk kaviar fran IKEA med Grekisk yogurt (well, jag hade inte nagon creme fresh hemma, dessutom gor jag yogurten valdigt mild) och rod lok, samt ajvar blandat i namnda yogurt. Mycket gott.

Vafflorna var frasiga utanpa och mjuka innuti ... precis som goda vafflor sa vara :)
 
Ja som sagt - jag har full förståelse för att man upplever det man redan är van vid som allra enklast. Människan är ju ett vanedjur. Och ger det dessutom ett resultat man gillar så är väl allt gott och väl.

Det jag tycker är trist är att det verkar finnas en uppfattning om att det måste vara svårt eller kräva många moment/ingredienser att göra våffelsmet. Många verkar tro att de inte är tillräckligt duktiga i köket för att göra våfflor utan mix. Och det är ju helt enkelt inte sant. Det absolut svåraste i våffeltillverkning är hitta ett bra våffeljärn. Lyckas man med det, och dessutom klarar av att grädda våfflorna lagom länge på lagom hög temperatur, så är man med god marginal kapabel att göra smet också. Om man vill!
För vissa, tex mig, är pulvermix enklare eftersom det är lättare att vispa ut mixen än att vispa mjöl utan klumpar. Det har inget med att det skulle vara en vanesak att göra utan jag har svårt för att få mjöl klumpfritt vad jag än gör. Så gissa vad jag inte använder när jag gör sås...inte vetemjöl i alla fall.
 
Eller inte jag ägnar mig nog heldre åt att lägga tiden i köket än glo runt i affären...
Det finns många bra, goda, prisvärda och tidsbesparande produkter där ute. Man behöver inte göra allting från grunden heller. Det ena är inte sämre än det andra :) .
(Men du menar alltså att du t.ex. aldrig sett den enerverande reklamen för Peka potatisgratäng :confused: :D?)
 
Pankaks och vaffelsmet behover inte vara klumpfri, det ar battre att vispa mindre och lamna nagra sma klumpar an att overvispa.

Om man nu vill ha den absolut klumpfri vispar man mjolet med agg och lite, lite mjolk forst till en klumpfri smet, sedan ar det mycket latt att vispa i resten.
 
Det finns många bra, goda, prisvärda och tidsbesparande produkter där ute. Man behöver inte göra allting från grunden heller. Det ena är inte sämre än det andra :) .
(Men du menar alltså att du t.ex. aldrig sett den enerverande reklamen för Peka potatisgratäng :confused: :D?)
Nu är det ganska så utanför trådens ämne. Tidsbesparande i köket är för mig ointressant i köket ju mer tid som spenderas där är bara bra. Jag spenderar alldeles för lite tid och kastar mat för 1000 kronor varje månad för att det svider i ögonen hos andra att jag vill spendera mer tid där. Nej jag är inte så intresserad av färdigköpt mat utan VILL baka och laga mat. Det är roligt bara,
 
Nu är det ganska så utanför trådens ämne. Tidsbesparande i köket är för mig ointressant i köket ju mer tid som spenderas där är bara bra. Jag spenderar alldeles för lite tid och kastar mat för 1000 kronor varje månad för att det svider i ögonen hos andra att jag vill spendera mer tid där. Nej jag är inte så intresserad av färdigköpt mat utan VILL baka och laga mat. Det är roligt bara,
Att du tycker om att baka och laga mat är ju jättebra :) .
Men jag förstår inte vad du menar med att du "kastar mat för 1000 kr varje månad"? Och varför skulle någon misstycka att du vill spendera tid i köket :confused:?
 
Att du tycker om att baka och laga mat är ju jättebra :) .
Men jag förstår inte vad du menar med att du "kastar mat för 1000 kr varje månad"? Och varför skulle någon misstycka att du vill spendera tid i köket :confused:?
Jag kastar mat för att jag vill baka och laga mat men att andra inte anser att man skall göra det. Med glädje har jag bakat till ridskolan 2-3 långpannor tex och andra föräldrar har skällt ut mig för att jag gjort det. Eller 4 satser bullar tex. Det är så då kan jag lika gärna kasta det. Det slipper svida i andras ögon och jag får baka.
 
Jag kastar mat för att jag vill baka och laga mat men att andra inte anser att man skall göra det. Med glädje har jag bakat till ridskolan 2-3 långpannor tex och andra föräldrar har skällt ut mig för att jag gjort det. Eller 4 satser bullar tex. Det är så då kan jag lika gärna kasta det. Det slipper svida i andras ögon och jag får baka.
Det här låter lite väl märkligt. Uppskattar inte ridskolan din bakning så får du väl antingen fylla din egen frys och/eller skänka bakverken till något äldreboende eller liknande? Baka och kasta finns väl verkligen INGEN anledning.
 
Det här låter lite väl märkligt. Uppskattar inte ridskolan din bakning så får du väl antingen fylla din egen frys och/eller skänka bakverken till något äldreboende eller liknande? Baka och kasta finns väl verkligen INGEN anledning.
Det var inte ridskolan det var andra personer. Nej jag äter inte upp fika för 3 timmars bakning/vecka utan kastar typ hälften. Tiden i köket är värt mer men det här har inte med våfflor att göra återigen.
 
Det var inte ridskolan det var andra personer. Nej jag äter inte upp fika för 3 timmars bakning/vecka utan kastar typ hälften. Tiden i köket är värt mer men det här har inte med våfflor att göra återigen.
Att du kastar mat är ju ett stort problem. Se dig om efter något ställe att skänka till istället. Det finns säkerligen många organisationer, äldreboenden, eller liknande som skulle uppskatta att få fika!
 
Pankaks och vaffelsmet behover inte vara klumpfri, det ar battre att vispa mindre och lamna nagra sma klumpar an att overvispa.

Om man nu vill ha den absolut klumpfri vispar man mjolet med agg och lite, lite mjolk forst till en klumpfri smet, sedan ar det mycket latt att vispa i resten.
Eller så är det ok att köpa pulvermix till våfflorna, så får man också klumpfri smet, färdig på ett kick.
 
Här är mitt ena goto-recept för våfflor som är frasiga och goda som efterrättsbas. För förrättsbas så tar man undan sockret och vaniljen. (Tareq Taylors recept från SVT Recept)

Visa bifogad fil 149716

Har ni inte gjort våfflor utan ägg tidigare, så ska ni prova det här. Enkelt, snabbt och blir perfekt varje gång.
/Rekryteringsansvarig i Team Fras
Sitter precis och äter våffla efter detta recept. Blev dock vanligt vatten pga bubbelvatten var slut och ska handlas nytt ikväll.
10/10. Gjorda på ett riktigt gammalt våffeljärn i gjutjärn. Underbart frasiga även utan bubbelvatten! Tack ☺️
 
Det var inte ridskolan det var andra personer. Nej jag äter inte upp fika för 3 timmars bakning/vecka utan kastar typ hälften. Tiden i köket är värt mer men det här har inte med våfflor att göra återigen.
Men ge det till någon annan då, det är slöseri att kasta, man kastar inte mat och annat ätbart. Man gör inte så. Oavsett om det har med våfflor att göra eller ej.
 
För vissa, tex mig, är pulvermix enklare eftersom det är lättare att vispa ut mixen än att vispa mjöl utan klumpar. Det har inget med att det skulle vara en vanesak att göra utan jag har svårt för att få mjöl klumpfritt vad jag än gör. Så gissa vad jag inte använder när jag gör sås...inte vetemjöl i alla fall.

Eller så är det ok att köpa pulvermix till våfflorna, så får man också klumpfri smet, färdig på ett kick.

Men varfor vill du absolut ha smeten klumpfri? Det loser sig i vaffeljarnet och blir inte mjolklumpar i de fardiga vafflorna i alla fall. Om du vill anvanda en mix ar det val upp till dig, men om det ar for att du vill fa smeten klumpfri ar det aldeles i onodan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 817
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 554
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp