Team Frasvåffla vs Team Äggvåffla - vilket lag hejar ni på?

Fras. Vispa 3 dl grädde, blanda ner 2 dl kallt vatten och drygt 2,5 dl mjöl. Håller sig frasiga i en vecka minst om man nu inte skulle orka eller hinna äta upp dem direkt. Jag har därmed svårt att förstå poängen med pulver - vispa grädde gör jag ju ändå eftersom jag vill ha grädde till våfflorna också, mjöl och kranvatten har jag alltid hemma.

Äggvåfflor är egentligen himla gott rent smakmässigt - men de blir ju sladdriga i mitten innan man ens hunnit börja äta på dem.
Jag äter glass till våfflor, alltså inget vispande ändå så då kanske det är lättare att förstå poängen med pulver.
 
Nu är jag för övrigt otrolig tvåffelsugen men vet inte ens om det finns frasvåfflor här i landet, och har ändå inget våffeljärn! Det är erat fel! :cautious:
Jag vill minnas att samma problem uppstod i samband med våffeldagen ifjol och att jag då nöjde mig med en belgisk våffla i brödrosten...
 
Jag handlar inte färdiga plättar, havregrynsgröt i portionsförpackning eller cereal bars heller, men det går liksom inte komma undan att de finns när man gå rgenom affären. :D
Jag har aldrig köpt oliver eller vitlök tex men det är bra svårt att missa att de finns. :) Och det finns inte ens hälften så mycket reklam för det som det gör för våffelsmet, stora plakat utanför affären när det är på extrapris, mitt där man går en enorm korguppläggning så att man inte ska missa osv.
 
Jag har aldrig köpt oliver eller vitlök tex men det är bra svårt att missa att de finns. :) Och det finns inte ens hälften så mycket reklam för det som det gör för våffelsmet, stora plakat utanför affären när det är på extrapris, mitt där man går en enorm korguppläggning så att man inte ska missa osv.
Jamen lite så. Jag har aldrig någon aning om morsdag eller farsdag heller, men nog fan ser butikerna till att jag vet när det närmar sig! Eller som fettisdagen hemma. Svårt att missa att det finns semlor. :)
 
Jag handlar inte färdiga plättar, havregrynsgröt i portionsförpackning eller cereal bars heller, men det går liksom inte komma undan att de finns när man gå rgenom affären. :D
Ok jag har nog blundat mig igenom affären för det är inget jag sett heller..:eek::eek::eek::eek:
 
Jag äter glass till våfflor, alltså inget vispande ändå så då kanske det är lättare att förstå poängen med pulver.
Nja.. Att smälta smör (som väl brukar behövas till pulvermixar) är väl ungefär lika jobbigt i tid och diskmängd? Förutsatt att man åtminstone äger en elvisp och inte behöver vispa för hand då.. :D
Att blanda ihop pulver, vatten och smält smör borde ju inte heller gå så himla mycket fortare än att blanda ihop mjöl, vatten och grädde.

Sen kan det såklart vara väldigt energibesparande och bekvämt att göra något på det sätt man själv redan är van vid - men det betyder ju inte att ens eget sätt verkligen är särskilt mycket snabbare och enklare, egentligen.
 
Jag har aldrig köpt oliver eller vitlök tex men det är bra svårt att missa att de finns. :) Och det finns inte ens hälften så mycket reklam för det som det gör för våffelsmet, stora plakat utanför affären när det är på extrapris, mitt där man går en enorm korguppläggning så att man inte ska missa osv.
Haha jag är nog blind tittar inte på extrapris skyltar och sånt.
 
Du har inte sett en cereal bar? :D Blundar du genom butiken?
Cerel bars? Vad är det? Jag tittar nog efter det jag skall ha. Är våffelpulver bland mjöl och sånt kan det bero på det eftersom mjöl har jag köpt dr senaste 20 åren via mjölnaren direkt så den hyllan tittar jag inte på i affären.
 
Cerel bars? Vad är det? Jag tittar nog efter det jag skall ha. Är våffelpulver bland mjöl och sånt kan det bero på det eftersom mjöl har jag köpt dr senaste 20 åren via mjölnaren direkt så den hyllan tittar jag inte på i affären.
De brukar antingen finnas bland "hälsohyllan", bredvid de vanliga flingorna eller bland godiset lite beroende på butik. Jag minns inte om jag någonsin köpt mjöl heller, jag har aldrig lagat till våfflor (har inte våffeljärn) eller pannkakor för all del, men jag vet ändå att det finns våffelpulver, pannkakspulver, snabbchokladkaka/sockerkaka/fullkornsbröd/pannkakasmet på flaska etc etc. :) Särskilt en del är ju typ omöjlig aatt undvika vissa tider på året som sagt, lite som pepparkakor runt jul. Svårt att inte se - trots att jag ALDRIG köper pepparkakor.
Jag vet också att det finns påskägg trots att jag ALDRIG köper påskägg!
 
De brukar antingen finnas bland "hälsohyllan", bredvid de vanliga flingorna eller bland godiset lite beroende på butik. Jag minns inte om jag någonsin köpt mjöl heller, jag har aldrig lagat till våfflor (har inte våffeljärn) eller pannkakor för all del, men jag vet ändå att det finns våffelpulver, pannkakspulver, snabbchokladkaka/sockerkaka/fullkornsbröd/pannkakasmet på flaska etc etc. :) Särskilt en del är ju typ omöjlig aatt undvika vissa tider på året som sagt, lite som pepparkakor runt jul. Svårt att inte se - trots att jag ALDRIG köper pepparkakor.
Jag vet också att det finns påskägg trots att jag ALDRIG köper påskägg!
Ok jag kanske inte har det intresset bara. som sagt mjölhyllan i affären är det mer än20 år sedan jag stannade brevid i affären därför jag inte tittar efter väffelpulver eller sånt. Jag har tydligen skygglappar på mig och tittar inte efyer sånt som jag inte är intresserad av.
 
Ok jag kanske inte har det intresset bara. som sagt mjölhyllan i affären är det mer än20 år sedan jag stannade brevid i affären därför jag inte tittar efter väffelpulver eller sånt. Jag har tydligen skygglappar på mig och tittar inte efyer sånt som jag inte är intresserad av.
Det låter ganska skönt. 😅 Jag kan nog inte sila intrycken så.
Edit: det är ju som sagt inte bara diskreta paket på mjölavdelningen, utan gula skyltar som skriker "VÅFFELDAAAAAG!". :D
 
Nja.. Att smälta smör (som väl brukar behövas till pulvermixar) är väl ungefär lika jobbigt i tid och diskmängd? Förutsatt att man åtminstone äger en elvisp och inte behöver vispa för hand då.. :D
Att blanda ihop pulver, vatten och smält smör borde ju inte heller gå så himla mycket fortare än att blanda ihop mjöl, vatten och grädde.

Sen kan det såklart vara väldigt energibesparande och bekvämt att göra något på det sätt man själv redan är van vid - men det betyder ju inte att ens eget sätt verkligen är särskilt mycket snabbare och enklare, egentligen.
Det kanske är enklare för någon annan? Jag kan röra ut pulvermixar mycket snabbare än jag kan vispa ut mjöl slät. Jag kan förstå att man föredrar att göra egen pga smaken, men tycker att det är trist att andra har svårt att se poängen med pulvermixar för de som föredrar dem.
 
Jag äter allt som serveras mig, tack så mycket. (Men föredrar söta våfflor framför matiga våfflor.) Gör jag våfflor hemma eller på jobbet är det nog oftast frasvåfflor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 817
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 554
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp