Team Frasvåffla vs Team Äggvåffla - vilket lag hejar ni på?

Frasvåfflor!

Men gillar alla typer av våfflor.
Min moster och mamma från Tyskland gör våfflor med bland annat mandelmjöl och bubbelvatten i smeten, också sjukt gott! Brukar äta de med pudrat florsocker och någon syrlig sylt eller äppelmos.
 
Jag gillar inte mjuka våfflor - om det sedan är ägg i dem eller inte kvittar! :D Jag gillar inte när själva våfflan är jättesöt heller, som med belgiska våfflor. De duger bara i yttersta nödfall.
 
De här pulvervåfflorna innehåller ägg…
Visa bifogad fil 149730

Som @sjoberga skrev gör man lätt frasvåfflor utan ägg på egen smet, det är inte där skillnaden ligger :)

Pulvervåfflor har jag inte ätit sen jag var barn *ryser*. Så fort jag var stor nog för att göra egen våffelsmet så gick jag över till att röra ihop egen smet först till familjen och sen till mig själv när jag flyttat hemifrån. Vatten, smör, vetemjöl och salt är det som hittar ner i min våffelsmet. Sen vet jag att det finns moderna tokerier med bubbelvatten
O_o, det skulle aldrig hitta ner i min våffelsmet. :D De blir väldigt frasiga ändå.
 
Jag visste inte ens att det fanns pulver för att göra våfflor innan jag öppnade denna tråd. Jag brukar googla våffelsmet på nätet och det innehåller hela ägg. Själv föredrar jag nån klet till istället för sylt och våfflor.
 
Jag visste inte vad äggvåffla var, har bara ätit pulver-frasvåffla. Så jag borde vara team frasvåffla tänker jag, men samtidigt är jag inte förtjust i fraset. Gillar mjuka, lite sega, våfflor. Så är kanske team äggvåffla i hemlighet? :p
 
Pulvervåfflor har jag inte ätit sen jag var barn *ryser*. Så fort jag var stor nog för att göra egen våffelsmet så gick jag över till att röra ihop egen smet först till familjen och sen till mig själv när jag flyttat hemifrån. Vatten, smör, vetemjöl och salt är det som hittar ner i min våffelsmet. Sen vet jag att det finns moderna tokerier med bubbelvatten
O_o, det skulle aldrig hitta ner i min våffelsmet. :D De blir väldigt frasiga ändå.
Nog för att det är lätt att göra egen smet, särskilt eftersom man inte ska förstöra den med ägg. Men det är också oftast ett väldigt rent halvfabrikat i pulverform så det funkar också tänker jag. Iaf ingen anledning att rysa.

Och bubbelvatten är bra för frasigheten, men inget absolut måste.
 
Jag visste inte ens att det fanns pulver för att göra våfflor innan jag öppnade denna tråd. Jag brukar googla våffelsmet på nätet och det innehåller hela ägg. Själv föredrar jag nån klet till istället för sylt och våfflor.
Hur har du lyckats missa det i alla affärer och annonsblad, i synnerhet när det närmar sig våffeldagen? :confused:
 
Fras. Vispa 3 dl grädde, blanda ner 2 dl kallt vatten och drygt 2,5 dl mjöl. Håller sig frasiga i en vecka minst om man nu inte skulle orka eller hinna äta upp dem direkt. Jag har därmed svårt att förstå poängen med pulver - vispa grädde gör jag ju ändå eftersom jag vill ha grädde till våfflorna också, mjöl och kranvatten har jag alltid hemma.

Äggvåfflor är egentligen himla gott rent smakmässigt - men de blir ju sladdriga i mitten innan man ens hunnit börja äta på dem.
 
Men det är också oftast ett väldigt rent halvfabrikat i pulverform så det funkar också tänker jag. Iaf ingen anledning att rysa.

Och bubbelvatten är bra för frasigheten, men inget absolut måste.

Här kommer vi nog aldrig att vara helt överens men det gör inget så länge man tycker att de våfflor man själv gör är goda, det är ju huvudsaken! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 028
Senast: mamman
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 604
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp