Tävlingstråd för april

Sv: Tävlingstråd för april

jag håller till viss del med dig ang. formen hos många hästar men känner ändå at jag vill påpeka att Breccia fick 67% alltså någonstans mellan godkänt/ganska bra, inte 100% = allt är perfekt.
Uppenbarligen tycker domaren att det inte var perfekt utan att det fanns brister.

Vad tycker du själv Breccia skulle få? Vad tycker du krävs för att få en 6:a 7:a osv?
Ingen kritik, jag är bara nyfiken :D

Men allvarligt du måste skämta.. hur ofta får ens dom riktigt bra ekipagen mer än 67% i den klassen? Hur ofta menar du man får över 70%

Du menar att med en bra form skulle Breccia haft närmare 80%??

Senast ändrad:

Det här har ingenting med mig att göra men jag tycker att runt 70% faktiskt blir vanligare, nu gäller det främst våra professionella ryttare men det är inte så ovanligt längre, iaf inte om man jämför med för några år sen!

Just den domaren kanske ligger högt. Hon var och dömde en klass hos oss på förmiddagen och den som vann hade 72%, mycket lägre klass dock men ändå.

Jag har inga åsikter om vad Breccia skulle haft för poäng. Jag frågade dig vad du tycker hon skulle haft för poäng eftersom du tyckte hon fick för bra betalt. Vad tycker du krävs för att få en 6:a eller 7:a i den klassen?

Som sagt mest nyfiken.

Men det har jag redan svarat på .. vad som borde krävas är en BRA form utöver att det andra ska fungera då naturligtvis. Det borde ju vara det minsta man kan begära.

Med ditt resonemang skulle Breccia fått runt 75- 80% om formen hade varit bra. Men det kanske du inte insåg? Eller tycker du att formen är obetydlig i sammanhanget? *Nyfiken*

Det här har ingenting med mig att göra men jag tycker att runt 70% faktiskt blir vanligare, nu gäller det främst våra professionella ryttare men det är inte så ovanligt längre, iaf inte om man jämför med för några år sen!

Ja sorry att du får klä skott för formdiskussionen men som sagt det har ju inte egentligen med dig att göra utan hur domarna dömer nuförtiden :)

Äh skit samma. Som vanligt är det omöjligt att få svar på en fråga på Buke.

Jag har återigen inte sagt något om Breccias ritt, utan jag konstaterade att hon fick 67%, vilket så klart är asbra procent och något jag är sjukt avis på.
Hon kanske ska ha 75% med en bättre form då det kommer höja kvalitéen på alla rörelser vad vet jag. Det är ju omöjligt att spekulera i.

Jag tycker självklart inte att formen är obetydlig men jag försöker LÄRA mig saker och därför undrar jag vad det var i Breccias form som du tyckte var så dålig att hon inte förtjänade godkänt.

Går det ens att rida programmet på det sättet som i filmen om hästen inte är lösgjord eller går i en dålig form?

Dessutom tycker jag det är jävligt taskigt att hoppa på någon som fått så fina procent och trycka ner den på det här sättet som sker på Buke och berätta att domaren är helt fel ute och att hennes häst går kasst. Hon kanske var andra bästa ekipaget den dagen, de andra kanske var ännu sämre. Vad vet ni om det liksom?

Tack! Jag gillar den själv, tycker att den formen ger ganska god ridkänsla i dagsläget, men den är diskuterbar uppenbarligen. Den ger mer poäng söderöver, typ Halland och Skåne oftast, här döms den ofta som att han per automatik blir framtung bara för att nacken är lägre.

Det är svårt det där med form, det måste vara svårt att bedöma. Skall det dra ner överallt eller "bara på form-betyget" längst ned t.ex.? Det hanteras Väldigt olika.

Jag har haft protokoll med femmor rakt igenom med bara kommentaren "framtung" typ eller "bakom lod" för att näsan dippat in, när jag f.ö. tyckt att vi utfört det mesta skapligt i alla fall (lätta klasser där det inte borde vara så svårt att få en sexa t.ex. kan man tycka trots att formen är låg).

Sedan är det ju oerhört svårt utifrån stillbilder, men tror mycket handlar om tycke och smak. Jag har med liknande form som ovan fått 7 på formen i MsvC ett par tillfällen, nu blev det 6 i LA3 - dock spelar ju mycket mer in än nacken i det betyget så denna gång var det nog i allra högsta grad befogat. :)

Om du läser mina inlägg så står det klart och tydligt vad jag inte tycker är bra med formen.

Det är lugnt, jag är inte så honken, jag är väl medveten om att formen inte sitter som ett smäck och det speciellt på tävling, jag blir jävligt osäker i min ridning och håller gärna för mycket för jag litar varken på honom eller mig själv. Vi tränar konstant på att få mer engagemang bak eftersom han lätt blir kryckig spec höger bak (tyvärr är jag lite handikappad i höger sida och ffa skänkeln efter problem med mina diskar och får typ ischias-problem) så det är ett ongoing mission att få ihop det hela. På träning börjar vi få till det - när jag känner ryggen vänder jag mig om o kollar ifall han bajsar :o så jag säger inte emot på något vis, jag tror han vinner mycket hos domarna för han har en lixom positiv utstrålning - ofta får han så översvallande komplimanger att det blir lite larvigt.
Det handlar ju om att få ihop allting till en helhet och vi kämpar på och tränar mycket på det.
Sen att man blir glad för resultat är ju inte synonymt med att ritten kändes fantastisk! Jag har bara dom senaste veckorna haft problem med att han fipplar med tungan och lägger ut den eller över betten, det var lite varning på det kände jag på framridningen men den höll sig relativt lugn på banan. Men det handlar till stor del om när jag blir fast i handen, det är inte okej säger han och visar att jag gör något vajko!
Sen ligger han på på ett annat sätt på tävling än hemma, jag har verkligen sjukt svårt att träna på det i o m att det enbart är så när det är knoppar & domare & staket som triggar honom.
Vi gör små framsteg hela tiden och fokus nu ligger på att få till det på tävling så som jag vet att vi kan hemma, inte perfekt där heller men det är ju ändå målet, att visa upp honom i en bra form med fokus på mer engagemang, bakben & rygg.
Tyvärr gillar jag inte riktigt att rida på kandar heller, jag trivs bäst med träns & rakt bett men det har ändå blivit bättre med det oxå :)

Ja det är därför det är så intressant med form-diskussioner att det uppenbarligen är så olika beroende på vem som dömer och var dom dömer.. alltså i vilken region, det har väl såklart med domarutbildarna att göra skulle jag tippa.

Jag fick massiv kritik på sista fälttävlan för att min yngre häst vek in näsan och då var det E. Engnes som dömde hon är stenhård med formen och det är helt rätt.. jag har ridit med liknande form och det har bara stått lite mer bärighet önskas men ändå bra poäng??

Jag tycker personligen att man inte ska kunna få en 7:a på en rörelse om formen inte är korrekt. Är formen korrekt ska man kunna få 7 och 8 om kvaliten oxå är bra. Det blir för lite skillnad annars på dom rider korrekt form med kvalite och dom som rider med fel form och har spänstiga hästar.

Jag tycker personligen att man inte ska kunna få en 7:a på en rörelse om formen inte är korrekt. Är formen korrekt ska man kunna få 7 och 8 om kvaliten oxå är bra. Det blir för lite skillnad annars på dom rider korrekt form med kvalite och dom som rider med fel form och har spänstiga hästar.

Du skrev att du tyckte han var för hög, för kort, för dålig rygg och för slapp i bakbenen. Tyckte du att han var det i alla momenten?

För om Breccia fått 6 på allt, enl det du skriver ovanför att man inte ska kunna få högre än 6 om man inte har korrekt form, men 7 på de delar där han är i bättre form, t.ex ökade skritten, sista ökade traven, sitsen, korrektheten i uppvisningen, gångarterna och några av övergångarna så blir det ju typ 67% om domaren dessutom råkat lägga sig lite högt så är det ju inte alls märkligt med de procenten.

Jag håller för övrigt helt med dig angående formen och betygsättningen generellt. Men jag tycker dock att domarna blivit bättre på att premiera bra form. Iallafall i lägre klasser. Såg som sagt 2 LB igår och där fick de som var lite låga men ändå jobbade rätt bra mycket mer poäng än de "avknäckta sprattelhästarna"

Ja, henne brukar jag gilla att rida för. Nu skall vi ju inte diskutera enskilda, men det är helt klart så att vissa domare är duktigare än andra på att se vad som är spänning som ger sprattel... :)

Jag har återigen inte sagt något om Breccias ritt, utan jag konstaterade att hon fick 67%, vilket så klart är asbra procent och något jag är sjukt avis på.
Hon kanske ska ha 75% med en bättre form då det kommer höja kvalitéen på alla rörelser vad vet jag. Det är ju omöjligt att spekulera i.

Grejen är ju att hon inte kommer få 75% när formen är på plats, det är ju det som är kärnan i diskussionen och som jag skrev i de första inläggen. 75% får typ Jan Brink på någon godkänd hingst i det programmet.

Går det ens att rida programmet på det sättet som i filmen om hästen inte är lösgjord eller går i en dålig form?

Ja herregud har du en häst som är spänstig nog så går det ju därav min kommentar

" Jag tycker personligen att man inte ska kunna få en 7:a på en rörelse om formen inte är korrekt. Är formen korrekt ska man kunna få 7 och 8 om kvaliten oxå är bra. Det blir för lite skillnad annars på dom rider korrekt form med kvalite och dom som rider med fel form och har spänstiga hästar"

Ja det tycker jag och nej det blir inte 67% eller ens i närheten.. du får ha rätt många 7 or för att komma upp i dom procenten, finns en massa koff 2 i dom programmen.

och jag som trodde att en domare bara fick dömma max 40 ekipage per dag... och du säger att hon dömde en tävling på annan klubb på fm?

----------------------------------------------------------

STORT grattis till alla duktiga ekipage :)

och jag som trodde att en domare bara fick dömma max 40 ekipage per dag... och du säger att hon dömde en tävling på annan klubb på fm?

----------------------------------------------------------

Är förbjudet med fler än 40 om det nu inte är FT, eller gruppridning, finns ett fall nyss i diciplinnämden- som det du beskriver, jag tror dock domaren "bara" fick en varning. Det ges inte dispens som regel är bäst att tillägga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 148
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
306
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
148
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka