Tävla med tex easy boots?

Sv: Tävla med tex easy boots?

Jag menade din häst, med bärrands röta och hålvägg, lär väl knappast hästen anses som frisk och ok för tävling eller hur. Att man i det läget har behov av extra skydd, talar saken i sin natur.

Lite OT kan ju nämnas följande, bärrandsröta är mycket svårt att få bukt med speciellt på oskodda hästar. Under hästvård har det skapats flera trådar i ämnet, och jag läste också att någon eller några barfotaverkare har låtit sko upp sin häst för att få bukt med problemet bärrandsröta och hålvägg.

Du kan kolla det engelska fipot här:
http://www.feif.org/Default.aspx?tabid=205

Jag tror inte att kornstorleken är antecknad, FIPO gäller ju i alla länder och de flesta har olika förutsättningar gällande geologi och tillgängliga stenar att göra grus av. Dock säger man så här:
"1.1.3.2 Ground surfaces
All ground surfaces on which horses walk, train or compete must be designed and maintained to reduce factors that could lead to injuries. Particular attention must be paid to the preparation, composition and upkeep of surfaces."

Till din kommentar om att "då borde ju ingen häst få tävlas alls" ... är ju att om den häst som inte funkar barfota får adekvat hovvård och skor, skulle den förmodligen kunna tävla. Är hästen ömfotad klarar den förmodligen inte ens vet-besiktning. :angel:

Om en barfota häst får gå med sina easyboots på banan så kommer den oxå kunna tävla oavsett underlag. Vad är skillnaden? Skor som skor, bådas syfte är att skydda? En häst kan fungera utmärkt barfota på asfalt, mjuka underlag, sandvägar och "smått grus", men när det börjar komma upp i 18-stenar så självklart är det inte trevligt att få en sån rätt i strålen/sulan. En barfotahäst som behöver skor för att ridas på grus behöver alltså inte vara konstant öm, utan de ömmar till när de får en stor sten upptryckt i strålen/sulan. Precis så som skodda hästar oxå kan reagera.

Vad menar du med adekvat hovvård? Alla som har barfotahästar nyttjar inte "barfotaverkare". Iaf jag har en helt vanlig utbildad hovslagare, och hade mina hästar vart så ömma att de behövde skor hade han sagt det (han skulle ju tjäna 3ggr så mkt per häst isf...)

Tack för länken, skall läsa igenom då tid finns. :)

Skriv inte troligen, vill du ha en diskussion i ämnet skor och sadel så kan du få det. Skapa då en tråd under hästvård, sen kommer fakta att hagla över dig, skor och sadel har en långt mycket mer och intressant historia än bara att man tror. Det finns faktabaserat underlag om forskning gjorda under 1700-talet av en veterinär vid namn Giacinto Fogliata, han studerade och gick igenom de flesta material att skydda hoven med. Det han märkligt nog kom fram till var att järn var det bästa material som både skyddade och skonade hoven.

Lite OT, detta är endast en microbråkdel av vad som finns i ämnet skor.

Jag tycker alltså inte att man bör se skor enbart av ondo, däremot är jag fast övertygad om att de flesta faktiskt kan rida sina hästar oskodda. Och det beror på att man helt enkelt inte rider sin häst så offensivt att skor bör vara nödvändiga.

Litet förtydligande; om hästen ömmar, så funkar den inte för ridning just då. Då får man åtgärda detta. I dag är inte easyboots och liknande godkänt för tävling så här får man som ryttare välja.

För mig är adekvat hovvård något som sätter hästens välbefinnande först. Att hästen ömmar (oavsett om den är barfota eller har sömtryck t ex) anser jag inte vara acceptabelt. Precis som Boj skriver är WLD/ bärrandsröta mera sällan förekommande på hästar som skos.

Jag menade din häst, med bärrands röta och hålvägg, lär väl knappast hästen anses som frisk och ok för tävling eller hur. Att man i det läget har behov av extra skydd, talar saken i sin natur.

Lite OT kan ju nämnas följande, bärrandsröta är mycket svårt att få bukt med speciellt på oskodda hästar. Under hästvård har det skapats flera trådar i ämnet, och jag läste också att någon eller några barfotaverkare har låtit sko upp sin häst för att få bukt med problemet bärrandsröta och hålvägg.

Men vi är inte intreserade av att tävla, har inte ens tänkt tanken faktiskt :smirk: Men det är ju mest för att hon är under inridning. Hon är inte öm(dvs det är inte aktiv röta, utan bara hål) och rids som vanligt med dojjorna på, hade vi haft dem så hade hon säkert gått fint på tävling. Men jag talar mer för det allmänna att få tävla med easyboots, eftersom många barfotahästar fungerar bra men behöver ett extra skydd på grus.

Jag har frågat min hovslagare flera gånger om han inte vill sko henne, men han säger att det går bättre såhär. Och han är ju den som skulle tjäna på att sko? Har oxå rådfrågat veterinären även hon tyckte det såg bra ut.

Och här är ju min åsikt kristall klar, och förmodligen är det så man tänkt när reglerna för detta har skapats. Om hästen uppvisar obehag på jämnt underlag, så kan den inte betraktas som ok för ridning.

Jo, våra olika åsikter står ju rätt klara, annars hade vi inte haft en disskussion ;) Och likaså reglerna i FIPO... Vi småfolk kan inte göra nått åt dem, men vi kanske kan skapa nåt som växer sig uppåt?

Det är ju ett faktum att både järnskon och easybooten är till för att skydda hoven. Det är bara två olika sätt att göra det, båda uppfyller sin funktion och kan man klara vikten (järnsko+vikter) så tävlar ju man faktiskt på lika villkor.

Får jag fram det budskap jag försöker få fram? Alltså att en barfotahäst med sina easyboots är jämställd med en järnskodd häst?

Och här är ju min åsikt kristall klar, och förmodligen är det så man tänkt när reglerna för detta har skapats. Om hästen uppvisar obehag på jämnt underlag, så kan den inte betraktas som ok för ridning.

du är inte för barfota hästar direkt du va? känns lite som att du inte ens vill ge det en chans tyvärr.

jag tar inte någon sida om vad som är bra och vad som är dåligt jag försöker bara ta reda så mkt som möjligt om varje metod och få en bättre uppfattning om vad som är bäst för hästen.

har varit mkt tveksam mot barfota eftersom det i många fall kan vara dåligt men jag är inte heller helt såld på skor...vill komma fram till vilket som passar min häst bäst.

En 8 mm tjock sko 20 mm bred, stl 2x0 eller nollor väger ca 165-175 gr.

om en järnsko väger ca 170gram då + att man får ha 300gram vikt på det på tävling blir det ju hela 470gram. det finns väl såna lösa boots/tofflor som väger mellan 300gram och 500gram väl?
så skillnaden e ju inte direkt stor, de lär ju kunna tillverka "tävlingsboots" som har rätt vikt för att man ska kunna tävla med dem på en barfotahäst.

du är inte för barfota hästar direkt du va? känns lite som att du inte ens vill ge det en chans tyvärr.

Du anar inte hur fel du har, de flesta hästar kan faktiskt gå utan skor. Det hänger mest på underlaget och hur man rider förstås, däremot kan jag inte förstå hur man kan anse hästen opåverkad när den faktiskt inte klarar alla underlag. Jag kan ej heller ha förståelse för att man tycker att det är ok att hästen har ont under vad man kallar en övergångstid, resultatet av detta visar sig oftast på andra sätt genom diverse överbelastningar och muskelproblem.
Så när man bestämmer sig för att prova att sko av, krävs det mycket av ägaren/ryttaren vilket inte alla verkar vilja förstå.

Har hästar utan skor, unghästen som nu kom i arbete behövde skos upp därför att hornet slets hårdare och han visade klart att han var obekväm i sin situation.

har varit mkt tveksam mot barfota eftersom det i många fall kan vara dåligt men jag är inte heller helt såld på skor...vill komma fram till vilket som passar min häst bäst.

Om det är dåligt beror ju på vad man gör det till, eller hur. Och jag tycker att du ska ta reda på så mycket som möjligt innan du bestämmer dig, det är bara du och ingen annan som vet era förutsättningar och hur du rider.

Naturens lagar råder ingen över, en sko som är sömmad sitter långt mycket stadigare än vad en barfotaboots gör och med hjälp av naturens lagar kan en dylika anordning bli direkt livsfarlig om den far av hoven. Här behöver inte ens hästen trampa av sig den för att detta ska kunna ske, den kan åka ändå. Så det har inte enbart med tyngden i sig att göra, sen hoppas jag att du känner till att bootsen faktiskt hindrar hoven mer än vad en järnsko gör, speciellt dessa som man spänner över hoven.

Om du vill veta mer om det, föreslår jag att du gör en sådan fråga eller söker i forumet. Hovslagarna har svarat på det spörsmålet vid något tillfälle.

Du anar inte hur fel du har, de flesta hästar kan faktiskt gå utan skor. Det hänger mest på underlaget och hur man rider förstås, däremot kan jag inte förstå hur man kan anse hästen opåverkad när den faktiskt inte klarar alla underlag. Jag kan ej heller ha förståelse för att man tycker att det är ok att hästen har ont under vad man kallar en övergångstid, resultatet av detta visar sig oftast på andra sätt genom diverse överbelastningar och muskelproblem.
Så när man bestämmer sig för att prova att sko av, krävs det mycket av ägaren/ryttaren vilket inte alla verkar vilja förstå.

Har hästar utan skor, unghästen som nu kom i arbete behövde skos upp därför att hornet slets hårdare och han visade klart att han var obekväm i sin situation.

Om det är dåligt beror ju på vad man gör det till, eller hur. Och jag tycker att du ska ta reda på så mycket som möjligt innan du bestämmer dig, det är bara du och ingen annan som vet era förutsättningar och hur du rider.

okej men alltså, har inte alla hästar en övergångsperiod i början om de gått med skor länge då har ju hoven blivit känsligare då den inte utsatts för nånting det kan ju vem som helst räkna ut?!
om hästen inte tållåts ha lite ont eller vad man ska säga så kan man ju aldrig ta av skona för de finns väl knappt nån häst som gått me skor länge som inte ömmar det minsta lilla.
såklart man inte bara kan ta av skorna och räkna med att kunna rida samma dag på grus då är kan ju knäppt det är kanske det du menar.

om man du tar av skorna och till en början OM man rider, använder sig av boots innan hästen slutat ömma. är det fel i så fall?

nej jag hade tänkt att ta av skorna till en början när han har vila så han fåt 1-2månader på sig att vänja sig i hagen ev gå lite promenader under hans vila och sen köpa såna boots och testa att rida/träna igång med dem sen hur låter det?

Naturens lagar råder ingen över, en sko som är sömmad sitter långt mycket stadigare än vad en barfotaboots gör och med hjälp av naturens lagar kan en dylika anordning bli direkt livsfarlig om den far av hoven. Här behöver inte ens hästen trampa av sig den för att detta ska kunna ske, den kan åka ändå. Så det har inte enbart med tyngden i sig att göra, sen hoppas jag att du känner till att bootsen faktiskt hindrar hoven mer än vad en järnsko gör, speciellt dessa som man spänner över hoven.

Om du vill veta mer om det, föreslår jag att du gör en sådan fråga eller söker i forumet. Hovslagarna har svarat på det spörsmålet vid något tillfälle.

ja en järnsko sitter säkert stadigare OM hästen har tillräckligt bra hovar som inte går sönder m.m.

men finns det inte olika tyngder på bootsen man behöver kanske inte ta de allra tyngsta?
men om man tar ett par såna boots som bara sitter runt ovandelen av hoven som tex old mac och man spänner dem med ett spänne, hur kan de då fara av när öppningen är minst än hoven?
är det såna du menar inte är bra?

vilka menar du att man spänner över hoven? och hur menar du att de hindrar hoven mer än järnskor?

har gjort en sån fråga nu men svara gärna du med.

Om ömhet uppstår därför att hornet slits för snabbt, då tycker jag att man får. 1. antingen dämpa sin ridning lite, 2 eller välja underlag som hästen kan gå på alternativt boots.

Hornets kvalitet ska inte behöva påverkas av att den har varit skodd, om så är fallet bör man se över foderstat samt den som har haft hand om hovvården. Däremot kan ju hästen bli sulöm, blir den väldigt sulöm riskerar den att få beslastningsfång. Jag vet inte om du läste den berömda tråden på hästvård, där verkades tydligen hästen in i ett tillstånd av belastningsfång. Uppvisar den tydliga symptom på smärta så är lagen entydig, man måste ge hästen smärtstillande medel eller på annat sätt lindra problemen/smärtan.

Boots är ju in princip det du plockar bort, nämligen en sko. Sko är till för att skydda och skona hoven, det är även dessa boots.

ja en järnsko sitter säkert stadigare OM hästen har tillräckligt bra hovar som inte går sönder m.m.
Och hästens hovkvalité - liksom övrigt välbefinnande - ansvarar ägare/ ryttare för. Har inte hästen tillräckligt god hovkvalité så får man som sagt se över eventuell användning och skötsel.

Och hästens hovkvalité - liksom övrigt välbefinnande - ansvarar ägare/ ryttare för. Har inte hästen tillräckligt god hovkvalité så får man som sagt se över eventuell användning och skötsel.

ja naturligtvis, sån tur är har iaf min häst väldigt bra hovkvalite annars skulle jag inte ens tänka tanken att ta av skorna.
min hovlsagare har sagt många gånger hur bra kvalite han har så det känns bra.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden