Tävla med tex easy boots?

Sv: Tävla med tex easy boots?

Jo..jag vet att det var vad tråden handlade om.. trodde jag gjort det tydligt att JAG inte menade tävling.. och egentligen borde jag väl frågat först om du menade tävling eller allmänt med påståendet jag citerade.. har lite svårt att göra mig missförstådd rätt ibland. :3
Och jag är expert på att hamna lite utanför topic..

Svaret i sig är ju enkel, skor man av sin häst med avsikt att den ska gå utan skor så måste man också utgå ifrån att den faktiskt klarar det också. Måste den ha boots av en eller annan anledning, kan man ju ställa sig frågan varför skoddes hästen av alls?

För att man vill att hästen ska ha fördelarna av att vara barfota då den går i hagen. Det är en ganska så bra kompromiss att sätta på boots bara då man rider, tycker jag.

OA

Inget att invända mot det från min sida, MEN det är här som en del av valet kommer fram och kanske även just att man får en del inskränkningar i sitt ridande och vissa saker måste man kanske vara nödgad att avstå ifrån antingen för en kortare tid eller permanent.

Inget att invända mot det från min sida, MEN det är här som en del av valet kommer fram och kanske även just att man får en del inskränkningar i sitt ridande och vissa saker måste man kanske vara nödgad att avstå ifrån antingen för en kortare tid eller permanent.

Absolutely, det håller jag med om. Fast med boots kan vi rida normalt, det är himla bra.

OA

Det är alldeles sant, men man bör då också minnas att de inte är födda med sadel, träns och en obalanserad ryttare heller. Skorna är nog de som ställer till med minst skada, den största boven för hästen är egentligen vi själva.:crazy:

jo och det är ju den boven jag försöker minimera så mkt det bara går med att tex skippa en stel hård bomsadel som bara finns för att ryttaren ska få bättre balans typ och istället rida med en mjuk bomlös som gör att han kan röra sig fritt och det är då bara typ min yta där jag sitter som ligger emot hästen.
sen försöker att rida med så lite hjälp av tyglar + ser över hans mun ofta.
och har nu blivit intresserad av barfota.
har hästen ute på lösdrift med så han ska få leva så naturligt det bara går. han mår toppen:love:
min hästs hälsa och väbefinnande går framför mina egna intressen och nöjen såsom att hans ska ha de högsta stegen och finaste gångarterna på tävling och då istället sätta hans hållbarthet på prov.

man kan ju faktiskt göra det bäst av situationen

Senast ändrad:

*kl*

Såg just att den här tråden kommit fram igen. Måste bara säga att jag har mina hästar oskodda. Men det betyder inte att de är skolösa då jag rider, just för att jag använder boots. Jag har använt boots i två år, och bara en enda gång har en boots trillat av. Den var lite för stor och fastnade i riktigt sunkig lera. I övrigt har de suttit kvar finemang.

Nu använder jag boots lite beroende på underlag då jag rider, och jag har även boots med broddar då det behövs. Som jag resonerar kan min häst få fördelarna av att gå barfota, för det finns inte en hovslagare som inte förespråkar vila utan skor för att hoven ska bli bättre. I vart fall har jag inte stött på någon. Jag rider kanske en till en och en halv timme om dagen, fem, sex dagar i veckan, då funkar det fint med boots.Jag skulle också önska att jag fick tävla i boots, tror att risken är minimal att någon får dem i skallen.
Senaste VM fanns ju ett tydligt exempel på att man kan få både sko och halv plastad hov i skallen om man resonerar så.:D

OA

vad använder du för boots då? tyker du om dem? har du boots runtom? 2 uppstättningar eller med och utan brodd?

Gullan86, Boj har redan svarat bra gällande skor/ livslängd. Det du bör beakta är att det oftast är TÄNDERNA som begränsar livslängden på gamla hästar.

.

om hästen lever så länge och inte blivit avlivad innan av diverse benproblem i brottas med i dagens läge....

det var en avancerad mening från min sida:rofl:

jo och det är ju den boven jag försöker minimera så mkt det bara går med att tex skippa en stel hård bomsadel som bara finns för att ryttaren ska få bättre balans typ och istället rida med en mjuk bomlös som gör att han kan röra sig fritt och det är då bara typ min yta där jag sitter som ligger emot hästen.

OJ, vilka fördomare man kan ha då :rofl:
Du vet väl att bomsadlar är minst lika bra som bomlösa ;)
Tycker man att de är hårda kan man ha en pad eller ett får under.

vad använder du för boots då? tyker du om dem? har du boots runtom? 2 uppstättningar eller med och utan brodd?

Jag har lite blandad kompott, för några är broddade. Men jag rider med Cavallo fram och med Boaboots bak. Det är inte alltid jag behöver bakboots, oftast inte. På ridbana behöver jag inte boots fram heller. Känner att jag behöver bootsen mer sällan numera.

Har broddade Easyboots.

OA

OJ, vilka fördomare man kan ha då :rofl:
Du vet väl att bomsadlar är minst lika bra som bomlösa ;)
Tycker man att de är hårda kan man ha en pad eller ett får under.

Precis.
sen är det klart att en felanpassad bomsadel kan göra stor skada, men bommen finns där av en anledning och har man en bomsadel som passar så är det inga problem alls.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden