Sv: Tävla med tex easy boots?
nej alltså jag menade att alla hästar som haft skor länge är ju naturligtvis ömma den första tiden eftersom hoven försvagats/inte utsatts för det den utsätts för utan skor, det är ju därför man har skor för att skydda
och då är det ju som för oss människor när vi på våren tar av oss skorna, det gör ju så ont att trampa på stenar men ju mer man går barfota undersommaren ju tjockare blir ju huden.
nej den tråden har jag missat länka GÄRNA.
ja exakt boots är till för att skydda men skillnaden är väl att man kan välja att ha på dem när det BEHÖVS som vid ridning, och i hagen slipper hästen ha dem på sig, så lätt är ju inte skor att ta av och på vid varje ridtur.
det är ju en stor fördel med boots.
det jag kan se som nackdel med boots(när ja läst runt lite) är att de kan snurra sig, skava och ramla av, dock känns de lite som att fördelen överväger där, lite krongel får man ju leva med om man får en häst som håller längre
Om ömhet uppstår därför att hornet slits för snabbt, då tycker jag att man får. 1. antingen dämpa sin ridning lite, 2 eller välja underlag som hästen kan gå på alternativt boots.
Hornets kvalitet ska inte behöva påverkas av att den har varit skodd, om så är fallet bör man se över foderstat samt den som har haft hand om hovvården. Däremot kan ju hästen bli sulöm, blir den väldigt sulöm riskerar den att få beslastningsfång. Jag vet inte om du läste den berömda tråden på hästvård, där verkades tydligen hästen in i ett tillstånd av belastningsfång. Uppvisar den tydliga symptom på smärta så är lagen entydig, man måste ge hästen smärtstillande medel eller på annat sätt lindra problemen/smärtan.
Boots är ju in princip det du plockar bort, nämligen en sko. Sko är till för att skydda och skona hoven, det är även dessa boots.
nej alltså jag menade att alla hästar som haft skor länge är ju naturligtvis ömma den första tiden eftersom hoven försvagats/inte utsatts för det den utsätts för utan skor, det är ju därför man har skor för att skydda
och då är det ju som för oss människor när vi på våren tar av oss skorna, det gör ju så ont att trampa på stenar men ju mer man går barfota undersommaren ju tjockare blir ju huden.
nej den tråden har jag missat länka GÄRNA.
ja exakt boots är till för att skydda men skillnaden är väl att man kan välja att ha på dem när det BEHÖVS som vid ridning, och i hagen slipper hästen ha dem på sig, så lätt är ju inte skor att ta av och på vid varje ridtur.
det är ju en stor fördel med boots.
det jag kan se som nackdel med boots(när ja läst runt lite) är att de kan snurra sig, skava och ramla av, dock känns de lite som att fördelen överväger där, lite krongel får man ju leva med om man får en häst som håller längre