Tävla med tex easy boots?

Sv: Tävla med tex easy boots?

Om ömhet uppstår därför att hornet slits för snabbt, då tycker jag att man får. 1. antingen dämpa sin ridning lite, 2 eller välja underlag som hästen kan gå på alternativt boots.

Hornets kvalitet ska inte behöva påverkas av att den har varit skodd, om så är fallet bör man se över foderstat samt den som har haft hand om hovvården. Däremot kan ju hästen bli sulöm, blir den väldigt sulöm riskerar den att få beslastningsfång. Jag vet inte om du läste den berömda tråden på hästvård, där verkades tydligen hästen in i ett tillstånd av belastningsfång. Uppvisar den tydliga symptom på smärta så är lagen entydig, man måste ge hästen smärtstillande medel eller på annat sätt lindra problemen/smärtan.

Boots är ju in princip det du plockar bort, nämligen en sko. Sko är till för att skydda och skona hoven, det är även dessa boots.

nej alltså jag menade att alla hästar som haft skor länge är ju naturligtvis ömma den första tiden eftersom hoven försvagats/inte utsatts för det den utsätts för utan skor, det är ju därför man har skor för att skydda:angel:
och då är det ju som för oss människor när vi på våren tar av oss skorna, det gör ju så ont att trampa på stenar men ju mer man går barfota undersommaren ju tjockare blir ju huden.:idea:

nej den tråden har jag missat länka GÄRNA.

ja exakt boots är till för att skydda men skillnaden är väl att man kan välja att ha på dem när det BEHÖVS som vid ridning, och i hagen slipper hästen ha dem på sig, så lätt är ju inte skor att ta av och på vid varje ridtur.
det är ju en stor fördel med boots.
det jag kan se som nackdel med boots(när ja läst runt lite) är att de kan snurra sig, skava och ramla av, dock känns de lite som att fördelen överväger där, lite krongel får man ju leva med om man får en häst som håller längre:love:

Nu låter det lite som om du har läst avskoning enligt strassermetoden, ett hett och kort tips. Tro inte på allt som skrivs, och om du har för avsikt att sko av så använd dig av en hovslagare för både din egen och hästens skull. Med risk för att få på skallen nu, men den tar jag. Detta med olika barfota metoder är inget att stå efter, vill man göra det ordentligt så gör man så i samrådan med sin hovslagare. Prata med denne först, h*n bör ju vara den som känner din häst genom hovarna.

Här är 2 uppmärksammade trådar i just det ämne vi nu diskuterar, en hästägare som ville sin häst så väl men det blev så fel.

Tråd nr 1

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740322&highlight=Ska+det+h%E4nda+n%E5got+snart

Tråd nr 2

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772&highlight=Ska+det+h%E4nda+n%E5got+snart

Nu har jag en hovslagare (men verkar många hästar) som verkar min hästs hovar vilket känns mycket bra! Jag tycker det varit svårt att prata om barfota med många hovslagare. Har fått till svar: "hästar kan inte gå barfota", innan de ens sett hovarna på min häst. En sån vill jag gärna inte ha som verkar åt mig. Men som tur var så hittade jag en :)

En seriös "vanlig" hovslagare ska vara villig att verka en häst som rids barfota, men han/hon ska också säga till hästägaren när det uppenbarligen inte funkar att ha hästen barfota. Vi har haft flera bra hovslagare till våra två hästar och de har haft samma åsikter om våra pållar: Att den ena inte kan ridas utan skor medan den andra kan gå barfota så länge den rids normalt och på varierat underlag. Samt att om vi börjar träna den oskodda hästen hårdare så att hans hovar slits mycket måste han få på skor.
Jag tycker absolut att man kan rida utan skor om hovkvaliteten tillåter det. Men jag är skeptisk till sk "barfotaverkare", jag vill ha en utbildad och erfaren vanlig hovslagare (helst med bra referenser från folk jag känner).
När det handlar om hovvård ska man väl också tänka på att om det går snett så är det inte säkert att försäkringen täcker om man haft en outbildad till att verka/sko. Detta är också anledning till att man aldrig ska betala hovslagaren svart om man inte har mkt stort förtroende för honom/henne...

Kan du påvisa någon som helst fakta eller forskning som säger att det är skor som begränsar hästens livslängd?

ja det skulle jag säkert kunna men om man kan tänka vettigt och logiskt så kan ju vem som helst förstå att en järnbit under något mjuk inte dirket sviktar och benen får ta alla stötar.
hästarna föddes ju inte direkt med järnskor på benen.

ja det skulle jag säkert kunna men om man kan tänka vettigt och logiskt så kan ju vem som helst förstå att en järnbit under något mjuk inte dirket sviktar och benen får ta alla stötar.
hästarna föddes ju inte direkt med järnskor på benen.

Det är alldeles sant, men man bör då också minnas att de inte är födda med sadel, träns och en obalanserad ryttare heller. Skorna är nog de som ställer till med minst skada, den största boven för hästen är egentligen vi själva.:crazy:

*kl*

Såg just att den här tråden kommit fram igen. Måste bara säga att jag har mina hästar oskodda. Men det betyder inte att de är skolösa då jag rider, just för att jag använder boots. Jag har använt boots i två år, och bara en enda gång har en boots trillat av. Den var lite för stor och fastnade i riktigt sunkig lera. I övrigt har de suttit kvar finemang.

Nu använder jag boots lite beroende på underlag då jag rider, och jag har även boots med broddar då det behövs. Som jag resonerar kan min häst få fördelarna av att gå barfota, för det finns inte en hovslagare som inte förespråkar vila utan skor för att hoven ska bli bättre. I vart fall har jag inte stött på någon. Jag rider kanske en till en och en halv timme om dagen, fem, sex dagar i veckan, då funkar det fint med boots.Jag skulle också önska att jag fick tävla i boots, tror att risken är minimal att någon får dem i skallen.
Senaste VM fanns ju ett tydligt exempel på att man kan få både sko och halv plastad hov i skallen om man resonerar så.:D

OA

Tycker att det är ganska självklart att en häst som inte rids alls mår bättre utan skor.
Funderar dock på hur mycket bättre det är för en häst att gå barfota om den tränas hårt?
Mår hovarna bättre av ansträngande ökad tölt på bana oskodda? Eller har kanske skon faktiskt en funktion att fylla i vissa fall?

Kan dock hålla med Boj om att det är andra saker än skorna som är de värsta bovarna. Har sett många kotledinflammationer som berodde på fel ridning, för mycket press i ung ålder, mycket ridning på asfalt, osv.

Mina hästar som rids med förnuft, och med skor, har däremot fungerat alldeles utmärkt upp i höga åldrar och utan tillstymmelse till hälta. Det tycker jag säger ganska mycket om hur skadligt det är med skor.

Men visst, hade min häst fungerat bra barfota och med boots, och man hade fått tävla med det, så hade det inte varit främmande för mig att ha honom oskodd. Alt. om han inte hade fungerat med skor- självklart hade jag då tittat på andra alternativ. I min värld är det viktigast att titta på sin häst och objektivt bedöma hur den mår, och skapa sig en bild utifrån det.

Och här är ju min åsikt kristall klar, och förmodligen är det så man tänkt när reglerna för detta har skapats. Om hästen uppvisar obehag på jämnt underlag, så kan den inte betraktas som ok för ridning.

Har bara läst lite här..
jag fattar inte riktigt hur du tänker?
Om en häst inte visar obehag annat än på grus som barfota, och man sätter på en easyboot när den rids på grus, vilket då gör att den inte ömmar mer.. varför är den inte ok för ridning?
En skodd häst är ju skodd för att den inte klarar alla underlag, precis som en häst har easyboots för att den inte klarar alla underlag.
Så hur tänker du nu, var snäll och förklara.

(är själv för barfota i de fall det går, har ingen direkt åsikt om boots då jag inte vet exakt hur de påverkar hoven och är inte emot att sko vid behov)

Därför att det grus som finns på tävlingsbanan inte är någon grov variant, får man en reaktion där eller misstänker att hästen inte klarar det underlaget så kan den knappast räknas som tävlingsklar. Detta underlag vältas dessutom till en jämn yta, på detta underlag bör en häst med ok hovar klara sig utan ömhet.

Jag ser inget fel i om man vill hålla sin häst barfota, detta är ett eget val man gör. Detta val är inte alltid lätt att kombinera med allt inom ridning, bl a ingår en del av ägaren/ryttarens ansvar vid en avskoning nämligen att avstå från vissa saker som medför mer obehag för hästen än annat. Om det är så att hästen inte klarar av en tävling utan skor, boots är ej tillåtna enligt tävlingsreglementet så måste man nog avstå.

Senast ändrad:

Men om den inte får nån reaktion där så länge den har boots? Då är den ju ridklar med boots, och fri från obehag, även om den kanske inte är det utan. Det är ju samma som med skor, en skodd häst hade säkert kunnat reagera där utan skor.
(om den reagerar på det barfota även när man inte rider kan jag ifrågasätta om hästen klarar av att gå oskodd, men det hör ju inte hit egentligen.)

Klart att man inte kan tävla om reglerna inte tillåter boots och hästen reagerar barfota, då får man avstå. Men jag förstår inte hur det betyder att hästen inte är ok för ridning?

Klart att man inte kan tävla om reglerna inte tillåter boots och hästen reagerar barfota, då får man avstå. Men jag förstår inte hur det betyder att hästen inte är ok för ridning?

Det är ju rätt enkelt. Om hästen har besvär av att förflytta sig, så skall den inte ridas. Och då blir ju effekten precis den du sagt, nämligen den att hästen inte är ok att ridas barfota där och då.

Gullan86, Boj har redan svarat bra gällande skor/ livslängd. Det du bör beakta är att det oftast är TÄNDERNA som begränsar livslängden på gamla hästar.

Att skorna skulle vara ett bekymmer, det tror jag när jag ser fakta. Dålig verkning (oavsett skor eller inte) är jag däremot helt övertygad att det ligger bakom diverse problem.

Svaret i sig är ju enkel, skor man av sin häst med avsikt att den ska gå utan skor så måste man också utgå ifrån att den faktiskt klarar det också. Måste den ha boots av en eller annan anledning, kan man ju ställa sig frågan varför skoddes hästen av alls? Boots är ett skydd för hoven, det är också en sko.

Så skor man av och vill tävla, är det väl lämpligt att man också tävlar utan skor just därför att hästen är helt och hållen bekväm med det. Om det inte är bekväm med det, måste man ju fundera över sitt val eller hur?

Det är här jag anser att resonemangen brister i valet vid en avskoning, är hästen bekväm med sin situation lär inga boots behövas. Om den inte är bekväm i detta, så står ju valet mellan boots eller att återigen sko på hästen. Alternativet är ju då också en begränsning i användandet, det är ju så att man kanske inte både kan ha kakan och samtidigt äta upp den.

Kort kan man ju säga, alla val ger konsekvenser. Det handlar ju bara om hur man vill och bör hantera dem, det finns ju sen även djurskydds aspekter att ta hänsyn till också. Detta är något som djurskydds inspektören tillämpade vid inspektion i stallet nyligen, jag antar att detta inte är någon som enbart förekommer hos oss utan att det antagligen tillämpas på andra håll också. Nu hade inte vi någon mer häst än vår unghäst oskodd för stunden i stallet, men han var vid inspektion något obekväm vilket vi redan noterat och varskott hovis om så därför är att idag skodd.

Jag skulle vilja att man fick tävla med boots, främst av den anledningen att jag vill kunna tävla då det behövs brodd som på vintern...

Det är ju rätt enkelt. Om hästen har besvär av att förflytta sig, så skall den inte ridas. Och då blir ju effekten precis den du sagt, nämligen den att hästen inte är ok att ridas barfota där och då.

Men den har ju i så fall inte besvär när den hr boots på sig, och då använder man boots. Då är väl hästen ändå ok för ridning eftersom den rids med boots och inte har några besvär när man har boots?
Ta bort ordet ''tävling'' ur tänket nu, får man inte tävla med boots och hästen ömmar uta dem så får man avstå från tävling, det fattar jag med. Men hästen är ju ok att ridas eftersom den rids med boots och inte har besvär då.

Men den har ju i så fall inte besvär när den hr boots på sig, och då använder man boots. Då är väl hästen ändå ok för ridning eftersom den rids med boots och inte har några besvär när man har boots?
Ta bort ordet ''tävling'' ur tänket nu, får man inte tävla med boots och hästen ömmar uta dem så får man avstå från tävling, det fattar jag med. Men hästen är ju ok att ridas eftersom den rids med boots och inte har besvär då.

Men nu skedde resonemanget utifrån tävling, på hemmaplan kan man ju ta/visa hänsyn på ett annat sätt än vad du kan göra vid en tävling.

Svaret i sig är ju enkel, skor man av sin häst med avsikt att den ska gå utan skor så måste man också utgå ifrån att den faktiskt klarar det också. Måste den ha boots av en eller annan anledning, kan man ju ställa sig frågan varför skoddes hästen av alls? Boots är ett skydd för hoven, det är också en sko.

Så skor man av och vill tävla, är det väl lämpligt att man också tävlar utan skor just därför att hästen är helt och hållen bekväm med det. Om det inte är bekväm med det, måste man ju fundera över sitt val eller hur?

Det är här jag anser att resonemangen brister i valet vid en avskoning, är hästen bekväm med sin situation lär inga boots behövas. Om den inte är bekväm i detta, så står ju valet mellan boots eller att återigen sko på hästen. Alternativet är ju då också en begränsning i användandet, det är ju så att man kanske inte både kan ha kakan och samtidigt äta upp den.

Kort kan man ju säga, alla val ger konsekvenser. Det handlar ju bara om hur man vill och bör hantera dem, det finns ju sen även djurskydds aspekter att ta hänsyn till också. Detta är något som djurskydds inspektören tillämpade vid inspektion i stallet nyligen, jag antar att detta inte är någon som enbart förekommer hos oss utan att det antagligen tillämpas på andra håll också. Nu hade inte vi någon mer häst än vår unghäst oskodd för stunden i stallet, men han var vid inspektion något obekväm vilket vi redan noterat och varskott hovis om så därför är att idag skodd.

För att boots bara behövs och används någon timme om dagen medans skor sitter permanent, och då har hästen alla fördelar med att vara barfota under den större delen av sin tid; när den klarar barfota utan att ömma, dvs utan ryttare och ''dåligt'' underlag?
Jag är varken för eller emot boots, har för lite erfarenhet, men jag tycker inte att jag fått nåt bra svar på varför hästen inte är ok att ridas om den ömmar (med ryttare) utan boots men rids med boots utan att ömma?
Det handlar ju bara om att välja det skydd som man tror passar sin häst och sin ridning bäst.

Ja, och det har jag flera gånger hållt med om. Avstå från tävling tills hästen klarar det barfota (om den gör det) eller sko. Åtminstonde tills boots är tillåtet på tävling, om de nu blir det.

Det valet är ju upp till hästägaren.. klarar hästen inte tävling utan boots så får man avstå, men förutom det ser jag ingen annan begränsning i användandet, samtidigt som jag ser logiken med de påstådda fördelarna med boots. (säger påstådda eftersom jag fortfarande inte vet till 100% hur boots påverkar hoven). Men som sagt.. det är ju ett val som ryttaren får ta och betyder ju inte att hästen inte är ok för ridning..
Eller menade du att hästen är ok för ridning men inte klar för tävling?
För i så fall förstår jag dig nog bättre. =)

Självklart.. men jag ser inte riktigt vad det har med min fråga att göra..

Nja, det jag reagerade på var att du skrev ''inte ok för ridning''.. hade det stått tävling hade jag hängt med. Men alla kan ju göra missar, och i detta fallet var vi nog två.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden