Tass någon?

vindvissla

Trådstartare
Är det någon här som kör med Tassmetoden? Eller har gjort för den delen? Vad gör man med ett barn som tycker det är skitkul att få kravla runt i sängen? Bara låter honom göra det eller?

Han är 7 månader, så han står upp mot alla kanter. Det är ingen spjälsäng utan vår säng som är barnsäkrad. Ska jag bara låta honom hoppa runt som han vill?

Sv: Tass någon?

Det är alltså när han ska sova som han far runt som en vilde?

Hade inte hört talas om Tassmetoden men googlade nyss på det.
Det verkar vara en bra metod tycker jag.

För ett tag sen så körde jag något liknande (visste inte om att det fanns något namn på det) på Jonas och det hjälpte faktiskt !
Han somnade i sin säng på 5-10 min utan "bråk".
Nu vet vi inte riktigt vad som har hänt, om det kan vara att han har haft mardrömmar el. nått som har skrämmt honom för han så gott som totalvägrar att somna i sin säng. Han kan sova i sin säng men vill inte somna i den.
När Jonas är som värst med sin sprattlande (oftast om han råkar få vara uppe lite längre än vad som egentligen är meningen:grin: ) så verkar han inte kunna slappna av om inte jag alt. sambon håller honom hårt (inte klämmer men håller bestämt) i famnen och antingen är tysta el. talar lågmält.
Det ska gärna vara mörkt i rummet.

Tvångströjan på :D

Haha ja det är när han ska sova som han far runt som en vilde. 20 minuter var han jätteglad och klättrade runt och hade sej, sen tog jag ut honom. Han satt med mej här i tio minuter och nu har jag lagt honom igen. Då somnade han på ca 15 minuter med ständig byssan lull och en arm över honom så han inte kunde rulla bort.

Vi har egentligen inga problem med somnandet - när han är trött. Men ibland blir han inte det förrän nu vid elva och eftersom sambon jobbar 5 kvällar i veckan vill jag ha lite tid för mej själv också. Så jag tänkte börja jobba på en rutin, man hör ju så många som lägger sina babes vid 19 och så sover de non stop i 12 timmar. Hans sovtider under dagen är väldigt varierande eftersom han sover när han är trött, men jag försöker att inte låta honom sova för sent.

De är görsvårt det där, deras rutiner alltså.
Vi har inte lyckats ännu (och lilleman är 10 månader idag) att få in fasta rutiner.
Det enda som han har någorlunda rutiner på är när han ska vakna på morgonen:angel:
Och det är mellan 7 - 8,30.
Jo, han har det sista börjat sova sin första middag vid ca 11-tiden & om vi har tur så brukar han även sluta ögonen en stund vid 16-tiden.
Målet är ju att han ska somna mellan 19-20 (det lyckas ibland), dottern ska vara i säng 20.00 (hon är 5½ år)
Efter det kan man ju alltid be om lite "egentid" :cool:

Vet inte hur du gör nu, men om man har sådana där "nu.ska.du.snart.sova.rutiner", exv. bada-nyblöja-pyjamas-välling/el. vad nu sista målet är, så kanske John Blund kommer och skvätter lite trötthet över honom ;)

Vi fick i något "babypaket" en flaska Babybathtime från natusan (lila flaska). Vet inte om den är till någon nytta el. bara luktar gott men vi har använt den och haft liiite varmare vatten än rekommenderat i kvällsbadet. Vet ju bara själv hur trött och avslappnad man blir i varmt bad/dusch, kanske våra småttingar blir detsamma?

Ja vi badar varje kväll runt kl 20, kanske är det för sent? Men sen har vi lite nakentid på sängen (sprallar runt som en knas) och tar på pyjamasen. Äter om han vill. Ibland försöker jag ge lite gröt efter badet så att han ska sova längre :angel:

Sen brukar jag lägga honom mellan 21-22 när han visar att han är trött.

Å det där med att vakna på morgonen. Ungefär klockan 5 tycker han det är dags att ståträna, skitlycklig ända tills jag vaknar och då börjar han megaskratta. Eftersom 05.00 inte är min favorittid på dygnet försöker jag få honom att somna igen och oftast går det snabbt med lite tutte. Sen sover vi till 7-8, kanske till och med 9 om jag har tur!

Men hur viktigt är det att ha fasta rutiner när de är så små? Sabbar man för resten av livet om man inte har det eller kan man låta dem sova när de är trötta?

Ja vi badar varje kväll runt kl 20, kanske är det för sent?Jag har försökt att har jag som mål att han ska vara i säng & förhoppningsvis sova vid 20.00 så börjar jag med badandet osv 1-1½ timme innan, allt tar ju alltid mer tid än man tänkt

Men hur viktigt är det att ha fasta rutiner när de är så små? Sabbar man för resten av livet om man inte har det eller kan man låta dem sova när de är trötta?
Vet inte riktigt vart gränsen går för när det är DAX att börja med de där rutinerna. Med dottern så hade vi inga direkta rutiner alls, hon somnade mellan 22-23.
Visst, det gick bra de dagar som jag jobbade eftermiddag, men när jag jobbade morgon (skulle vara på jobbet 7.15, dottern lämnades hos dagmamma vi 7.00) så var det väldigt jobbigt för henne att komma upp så tidigt, hon hade ju inte sovit de timmar hon behövde. När vi för något år sedan började med att hon skulle ligga i sängen 20.00 så blev hon mycket "bättre"

Här är en tråd jag skapade för ett tag sedan i ämnet.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868964

Tack för länken. Det är ju lite så jag tänker, vad behöver HAN egentligen? Fasta läggtider? Han är alltid glad och jag är mammaledig så vi behöver egentligen inte ha några rutiner.

Ska jag låta honom rumstrera runt i sängen då, eller ska jag ligga där och sjunga i timmar? När han är trött lägger jag honom på ungefär 20 sekunder :D

Jag har omvärderat en hel del om sovning varefter tiden går.

Nu är ju mina barn större, men det ÄR skillnad att lägga dem när de verkligen är trötta mot att lägga dem "bara för att". Missar jag tröttsignalerna från den yngsta blir det övervarv och svårt att somna.

Jag försöker göra så att jag styr läggningen med väckningen. Alltså om vi måste gå upp tidigt på tisdagen så ser jag till att väcka dem tidigt måndag så de är trötta lagom tid måndag kväll.

Hur somnar du själv (och pappan) om du går och lägger dig när du är klarvaken? Det är ju också olika. Vissa vuxna somnar direkt, andra ligger och kan inte somna. Det kan ju ha gått i arv till barnet.

Läggningsrutinen kan man ju ha även om tiden inte är densamma jämt.

Jag tror pa fasta rutiner :)

Mina tjejer borjar sin laggrutin kl 17 (middagsmat foljt av lek + bad och sen en kvallsflaska) och klockan 19, +/- 15 min, sover de. Jatteskont!! De vaknar vid sex pa morgonen, far ny bloja och en morgonflaska och sen leker de snallt i sina spjalsangar alt somnar om. Kl 07 gar vi upp. 08 ar det frukost och vid 9 sover de 1-2h. Flaska vid 11, sova vid 12 (varierar hur lange), lunch 13.30-14, sova vid 16-tiden och sen ar klockan 17 igen ;)

Men det funkar. Och det ar inte superbenhart med tiderna, men de blir faktiskt trotta vid sina sovtider och hungriga vid mattiderna aven om jag glomt vad klockan ar :o
Vi kor samma tider vare sig det ar helg eller vardag.

Tassmetoden ? Jaha, har det ett namn. Det visste jag/vi inte. Sådär har vi kört hela tiden UTAN att ens veta att det var en slags metod. Funkar hellt ok för oss.

Så om man ska ha fasta rutiner eller inte är fortfarande en smaksak. Jag själv går nog aldrig och lägger mej när jag är trött, stannar alltid uppe för länge. Men pappan är en sån som kan lägga sej 20 minuter på eftermiddagen och somnar inom två minuter.

Jag tror jag fortsätter på "lägga när han är trött" istället för att stirra mej blind på klockan.
Sunshine det låter ju jättebra att det funkar men jag kan inte se hur Sam skulle kunna sova mellan 19 och 06!

Tassmetoden ? Jaha, har det ett namn. Det visste jag/vi inte. Sådär har vi kört hela tiden UTAN att ens veta att det var en slags metod. Funkar hellt ok för oss.

Samma här hemma. Mina föräldrar gjorde så på min lillebror och svärmor på sambons lillebror. De kunde inte få ro och snurra som galningar men la man handne på så de kände lite tygnd fick de ro att somna.

Att de hade nått namn trodde inte jag heller.

Jo de är väl så ;) Skrev luddigt såg jag i mitt inlägg men jag gör oxå som i tassmetoden. Jag har rutiner för Rasmus, men tiderna varierar. Och somna gör han när han är trött. Här är de aktivering till 100% hela dagen tills han vill sova. Idag somna han redan kl 19 efter vi haft full fart hela helgen och fest igår. Ibland om vi haft tråkigt en hel dag så kan han vara vaken till 21-22.

Ok, men jag har funderat lite idag och det verkar som den bästa idén nu, att lägga när han är trött. Just nu sover han middag :D (i en rosa sparkdräkt och broccoli i pannan, jag borde nästan fota!)

Igår och iodag har Rasmus sovit max 30 minuter på hela dagen, igår var han övertrött + att han ville vara med på festen så då fick jag lägga mig ner och hålla i honom nära så han varva ner och insåg att de var bättre att sova.

Idag somna han bara han såg pyamasen i princip ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 446
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
977
Senast: Fille
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 003
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar